Kommentit (8)

Thelin
Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt14.1.2014

Tulokset voisivat selittyä sillä, että kun ihmiset vastaavat nopeasti monimutkaisia poliittisia asioita koskeviin kysymyksiin, he korvaavat kysymyksen alitajuisesti jollain helpommalla asiaan liittyvällä kysymyksellä. Daniel Kahneman esittää kirjassaan Ajattelu nopeasti ja hitaasti, että intuitio perustuu osittain juuri tällaiseen ilmiöön (on muuten tosi mielenkiintoinen kirja, suosittelen lukemaan). Ihmiseltä voidaan kysyä, pitäisikö maahanmuuttoa lisätä ja vastaus tulee usein hyvin nopeasti, vaikka henkilö ei olisi miettinyt asiaa ennen syvällisesti. Tällöin hän vastaa luultavasti oikeasti esimerkiksi kysymykseen "Miellyttääkö minua ajatus ulkomaalaisesta naapurista?". "Poliittiset asenteemme" ovat usein oikeasti selostuksia subjektiivistista tunnereaktioistamme (esim. taipumus inhon kokemiseen johtaa konservatiivisuuteen), joita ei voi kovin helposti muuttaa perustelemalla. Tietoisesti esittämämme perustelut uskomuksillemme eivät välttämättä ole uskomuksiemme oikeita syitä.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Siis torjunta olisi nopeaa ajattelua? Yhtä hyvin ei-konservatiivinen ajattelee: "minulla ei koskaan ole ollut tummaa naapuria, miksei kokeilisi". Tulos on että alue värittyy ja kiinteistöjen hinnat romahtaa ja paikka slummiutuu. Esimerkkejä on paljon.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vierailija

Essentialismista tossa on kysymys ja se on syy identiteettipolitiikalle. Kasvatustieteen tutkijat ovatkin ainoita joilla ei ole hajuakaan siitä miten tehdä maailmasta omannäköisensä.

..Tossa ylhäällä sitä essentialismia jo tulikin.

Jenkeissä esimerkiksi pohjoisen rebublikaanit ja etelän demokraatit ovat lähes samaa mieltä asioista, ellei vaaka jopa näytä täysin päinvastaisia asenteita.

Tähän jos liitetään Intiassa oppimani sadan kilometrin kieliraja, niin eipä mulla ole mitään puoluekirjaa kehäkolmosen ulkopuolella.

Vierailija

Eräs räikeimmistä essentialismin muodoista on minulle täysin käsittämätön penkkiurheilu. Kysyin kerran kaverilta hänen joukkueensa tiputtua huipulta että mikset vaihda joukkuetta (ihan vitsillä) niin vastaus oli hyvin ennalta arvattavasti että mikäs fani se sellainen on joka kääntää selkänsä tappioputken vuoksi. Vastasin hänelle että minusta hän on rationaalinen kuluttaja. Toisaalta syy sille miksi en seuraa urheilua onkin juuri siinä etten yksinkertaisesti ymmärrä miten pallon osuminen jompaan kumpaan identtisistä kohteista voisi heilauttaa minua millään tavalla suuntaan tai toiseen.

Mutta kyllä minäkin mielelläni seuraan pelejä niin kauan kuin se on sosiaalinen tapahtuma.

Junnu-urheilussa sentään ihmisillä on jotain joukkuehenkeä, tai ainakin isommalla osalla. Iso osa niistäkin vanhemmista katsoo toisen taidonnäytteitä paheksuen, kun se oma Petteri siellä vilttiketjussa herättää ylpeyttä jo sitoessaan oikeaoppisesti kengännauhat umpisolmuun.

(Tiedän koska jään välillä kentänlaidalle kannustamaan hyviin suorituksiin.)

vihersuvakki
Seuraa 
Viestejä358
Liittynyt27.2.2015

Ihan mukava ja -luojan kiitos- vähän monimutkaisuuttakin avavaa kirjoitus. Odottelen sitä kirjaa kieli pitkällä, sillä tässä artikkelissa esimerkiksi jätettiin hieman tuuliajolle käsitteet "konservatismi" ja "liberalismi".

Ehkä sitten ainakin jossain määrin olen liberaali.

Olen feministi ja tuomitsen sekä radikaalifeministien vihateot ja feministeihin kohdistuvat vihateot. Onneksi kaikki feminismikritiikki ei ole vihaa eikä kaikki feministit vihaa, ääripäiden touhua.

vihersuvakki
Seuraa 
Viestejä358
Liittynyt27.2.2015

"- Ihmisillä on esimerkiksi geneettinen alttius muodostaa erilaisia asenteita ulko- ja sisäryhmää kohtaan. Jos maahanmuuttoa ei ole eikä siitä käydä keskustelua, alttius ei ilmene."

Erilaisia katalyytteja on olemassa, millä näitä asenteita voi muokata. Esimerkiksi hyvin intensiivinen ja systemaattinen viha- ja shokkipropaganda.

Varsinkin nimenomaan Persujen menestystä pohtiessa (ei siis yleisesti kaikkea), unohtuu laman ja kriisin merkitys populismin nousuun.

Se kuuluisa kulttuuri voi toimia vähän joka suuntaan katalyyttina, vaikka totalitaariset valtiot ovat oivia esimerkkejä, että ei kaikki vain käänny vaikka mikä olisi. (ja siinä kulttuurissa lienee aina sekä vaimentavia ja vahvistavia tekijöitä samaan aikaan tietyn asian suhteen!)

Ääripäillä voi olla paikkansa, mutta pääasiassa ovat haitallisia itse ääriajattelijalle että sitten muillekin.

Olen feministi ja tuomitsen sekä radikaalifeministien vihateot ja feministeihin kohdistuvat vihateot. Onneksi kaikki feminismikritiikki ei ole vihaa eikä kaikki feministit vihaa, ääripäiden touhua.

vihersuvakki
Seuraa 
Viestejä358
Liittynyt27.2.2015

Tämän vielä lisään spämmäämisen uhallakin. Näyttäisi siltä, että ihminen ei ole geeniensä eikä ympäristönsäkään orja mitenkään kokonaisvaltaisesti... Jatkakaa.

Häivyn spämmäämästä.

Editti. Samalla, kun tulin uudestaan spammaamasta, niin haluaisin huomauttaa, että jos joka kerta mennään se edellä, että ihmiset eivät uskoisi, että geenit vaikuttaa poliittiseen suuntautumiseen, niin kohta Tiede-lehti saa jatkuvalla syötöllä kirjoitella miten ihmiset eivät usko, että ympoäristökin voi monella eri tavalla vaikuttaa poliittiseen suuntaukseen. Biologinen, geneettinen, poliittinen jne ylitulkinta maailmankuvan pohjana...

Toinen ediitti. Tavallaan ymmärrän, että tällainen artikkeli joutuu kuvailemaan hyvin monimutkaista asiaa ylimalkaisen keskimääräisesti. Esimerkiksi tilanne voi vaikuttaa juuri, kuten artikkelissa sanottiin, siihen,e ttä milloin geenit ja ympäristö kunkin asian kohdalla vaikuttaa enemmän. Siispä tuota graafiakin voi lukea kuin piru ja ajatella sen olevan jonkinlainen staattinen monoliitti, jossa geenien ja ympäristön osuus ei voisi koskaan vaihdella eri syistä*...

*Niin, lukekaapa Tuomaksen blogi siitä miten mikrobit voivat vaikuttaa geeneihin ja miten epigenetiikka vaikuttaa jne...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat