Kommentit (17)

Reifengas
Seuraa 
Viestejä4180

Huumoria lähes koko juttu.

Jos paineilmassa on kosteutta, niin laitteissa on vikaa. Mutta ei sillä silti ole mitään väliä. Kukaan ei ole koskaan vaihtanut vanteitaan korroosion takia.

Kosteus, eli vesi, ei lisää painevaihtelua. Veden molekyylipaino on 18, typen 28. Formuloissa haetaan nimenomaan tätä vaihtelua, ja ajo-ominaisuuksien muutoksia, parempaan suuntaan. Se, että formuloissa täytetään renkaat typellä, johtuu ennen kaikkea paloturvallisuudesta. Samasta syysta lentokoneiden renkaissa on vain typpeä.

Typpi vuotaa kumin huokosista läpi nopeammin kuin ilma, jossa on happea. Kyseessä on Knudsen-diffuusio, kaasun siivilöityminen kiinteän aineen läpi, eikä erilaisten nesteiden tai kaasujen sekoittuminen toisiinsa, jota myös diffuusioksi sanotaan. Kun typen molekyylipaino on 28 ja hapen 32, niin typpi vuotaa rivakammin.

Vain viimeinen kappale on asiaa.

Mikään ei voi estää
minua olemasta väärässä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9829
Reifengas

Huumoria lähes koko juttu.

Jos paineilmassa on kosteutta, niin laitteissa on vikaa. Mutta ei sillä silti ole mitään väliä. Kukaan ei ole koskaan vaihtanut vanteitaan korroosion takia.

Kosteus, eli vesi, ei lisää painevaihtelua. Veden molekyylipaino on 18, typen 28. Formuloissa haetaan nimenomaan tätä vaihtelua, ja ajo-ominaisuuksien muutoksia, parempaan suuntaan. Se, että formuloissa täytetään renkaat typellä, johtuu ennen kaikkea paloturvallisuudesta. Samasta syysta lentokoneiden renkaissa on vain typpeä.

Typpi vuotaa kumin huokosista läpi nopeammin kuin ilma, jossa on happea. Kyseessä on Knudsen-diffuusio, kaasun siivilöityminen kiinteän aineen läpi, eikä erilaisten nesteiden tai kaasujen sekoittuminen toisiinsa, jota myös diffuusioksi sanotaan. Kun typen molekyylipaino on 28 ja hapen 32, niin typpi vuotaa rivakammin.

Vain viimeinen kappale on asiaa.

Olenpahan samaa mieltä. Puppua autofanaatikkojen käyttöön, viimeistä kappaletta lukuunottamatta. Kertaakaan ei ole vanne mennyt vaihtoon typen puutteen vuoksi ja aina on rengas ollut parempi sisältä kuin ulkoa.

Tuo viimeinen kipale on asiaa, mutta käytäntö on sitten toinen. Etippä paikka, josta saat ilman renkaaseen kunnolla ja voit todella luottaa mittarin lukemiin. Viimeksi kun renkaat vaihdoin, kolmannella huoltoasemalla jotenkin onnistui. Ei kuitenkaan luotettavasti.

Mittarista lähtevä letku oli melkein puhki murtunut, tiiviste letkun päässä oöi viimeisillään, jne.

Siitä tulee hauskaa kun EU-säännös autojen rengaspaineiden seurannasta astuu voimaan. Nykyisessä kaarassa sellainen jo on ja ei siitä ole kuin riesaa. Mitä virkaa tuosta on muutenkaan kun ilmanpaineiden hallintamahdollisuudet ovat mitä ovat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
syytinki
Olenpahan samaa mieltä. Puppua autofanaatikkojen käyttöön, viimeistä kappaletta lukuunottamatta. Kertaakaan ei ole vanne mennyt vaihtoon typen puutteen vuoksi ja aina on rengas ollut parempi sisältä kuin ulkoa.

Tuo viimeinen kipale on asiaa, mutta käytäntö on sitten toinen. Etippä paikka, josta saat ilman renkaaseen kunnolla ja voit todella luottaa mittarin lukemiin. Viimeksi kun renkaat vaihdoin, kolmannella huoltoasemalla jotenkin onnistui. Ei kuitenkaan luotettavasti.

Mittarista lähtevä letku oli melkein puhki murtunut, tiiviste letkun päässä oöi viimeisillään, jne.

Siitä tulee hauskaa kun EU-säännös autojen rengaspaineiden seurannasta astuu voimaan. Nykyisessä kaarassa sellainen jo on ja ei siitä ole kuin riesaa. Mitä virkaa tuosta on muutenkaan kun ilmanpaineiden hallintamahdollisuudet ovat mitä ovat

Aika hauska juttu kieltämättä, mutta lähinnä pelkkää paskaa. Vanne näyttää aina kuin uudelta renkaan sisäpuolelta, mutta ulkoa ihan järkyttävältä. Enkä ole tähän mennessä typpeä käyttänyt.

 

Pikku kompura maksaa alle 100€ ja siihen saa ilmantäyttöpistoolin alle kympillä. Ei se mikään ihme ole, että ilmantäyttöpisteet tökkivät, kun ihmiset nakkelevat laitteita ja niitä ei uusita koskaan. Samalla pikkukompuralla muuten voi pienillä lisävarusteilla pestä auton moottoritilan, sisätilat ja tehdä kaikkea muutakin mukavaa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33568

Käyttäjä4126 kirjoitti:
"Typpi on reaktiokyvytön eli inertti kaasu"

Jassoo. Mitenkähän ne typen oksidit (NOx) sitten oikein syntyvät?

Tuossa verrataan muihin aineisiin. Jos auton renkaassa on olosuhteet, joissa typpi palaa, se on luultavasti kaikkein pienin murhe siinä konkurssissa. Mieleen tulee lähinnä salaman isku autoon.

Kun kerran kaikki aineet koostuvat samoista sähkövarautuneista rakenneosista, jotka vuorovaikuttavat toistensa kanssa, kemiallisesti täysin reagoimatonta ainetta ei ole. Heliumin ja vetyionin äärimmäisen heikolla sidoksellakin, jota ei voida käsittääkseni laboratoriossa havaita, on merkityksensä astrofysikaalisissa tapahtumissa.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13312

Typpi ei laajene kuumuuden ja vallitsevan ilmakehän muutosten johdosta yhtä paljon kuten tekee tavallinen paineistettu ilma, ja siksi esim. lentokoneiden renkaat täytetään typellä.

Kilpa-autoilussa, lämpimissä maissa, joissa päivä ja yölämpötilaerot merkittävät, ja vuoristoisilla seuduilla, joissa suuret korkeusvaihtelut tiestön kulkureitillä, niin renkaiden typpitäytö on perusteltavissa, mutta muuten aika marginaalista hyötyä esim. meidän leveysasteillamme.

Keijona
Seuraa 
Viestejä16323

"Mä laittaisin typpidioksiduulia,"

Parikymmentä vuotta siten  kun pidin baaria stadissa siinä piritorin nurkalla, ja näin käväällä vapun tietämillä   huomattiin että kermavaahtovempaimen kapselin kuljessä luki N2O, no sama patruuna näytti sopivan soodasifoniin, joten  täyttelimme ilmapalloja jotta kaasu hiukan lämpeni,  Semmosen pallon kun hotasi kitusiin, niin krapula lähti  samatien. Suunniteltiin että mennään myymään ilokaasupalloja kaivariin vappuaamuna krapulääkkeeksi, vois olla vieläkin tuottoisaa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä16323

Lainaus:
Typpeä on ilmassa 78 % ja happea 21%  ja 1 % muita jalokaasuja jäi kouluajoitta mieleen.

On kiinnostanut hankkia tai lainata mittaria millä pystyisi mittaamaan ympäristön kaasujen määriä, mistähän ja millä hintaa? Talvivaarassa oli  pakollista pitää mukana  sellaista  vempainta rintataskussa, minkä sanottiin piipailevan jos liikaa myrkkyjä ilmassa. Kalliin näkoisiä olivat, olis saanu unohtua taskuun.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33568

Cryosat kirjoitti:
Mä laittaisin typpidioksiduulia, kulkee kovempaa ja lisäksi rengastöissä aina naurattaa.

Laita se oksiduuli moottoriin, niin sitten vasta naurattaa  - kunnes hymy hyytyy kun mäntä tulee koneen kyljestä katsomaan kuka kahjo siellä säätää seoksia tati sininen vilkkuvalo alkaa vilkkua taustapeilissä. Renkaaseen kelpaa ilma niin kuin aina ennenkin.

Keijona
Seuraa 
Viestejä16323

Lainaus:
http://www.temrex.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=225.[/quote]

Olis varmaan  hyvä, mutta tuhan kallis. Löyty  kiinalainen halppismalli

https://www.aliexpress.com/item/NEW-Oxygen-Meter-Portable-Oxygen-O2-Conc...

Matkustellessa ja vuodeaikojen vaihdellessa olis kiva seurata happitasojen vaihteluita. Luulis ilman happitasojen vaihtelevan  suomessakin jonkinverran talven ja kesänkin välillä.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä16323

"Laita se oksiduuli moottoriin, niin sitten vasta naurattaa"

Siitä se ilokaasu nimitys varman tuleekin, synnytyksessä kun olin mukana  ei naurattunut yhtään.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä289

kohe kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt että miksi hydrauliikan paineakuissa on typpeä?

Turvallisuuden vuoksi kai.  ?

Niin, paineakkuihin saatetaan työntää toiselta puolelta 300Bar:lla öljyä, ja ehkä se akussa oleva ilma (jota siellä ei siis pitäisi olla) voi huonolla tuurilla aiheuttaa jonkinlaisen räjähdyksen.

Hydraulisylintereissä näkee välillä järjestelmään jääneen ilman aiheuttamia tiivisteiden "palamista".

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat