Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Sähköautosta, joita muutama superrikas on hankkinut omantunnon keventämiseksi, povataan ottomoottoriauton korvaajaa:

http://s29.postimg.org/s00w4xc6f/image.jpg

Ei tule, sähköauto on surullinen teknologinen harharetki, merkonomin tikitystä.

Sähköautoja on jämähtänyt tielle kesken kaiken (kts. uutinen yllä), niitä on syttynyt palamaan sateessa, kokonainen laivalastillinen Suomessa tehtyjä Fisker-Karmoja Newarkin satamassa ja talvessamme sähköautolla joutuu ajamaan sen kymmenen kilometriä jonka akut riittävät, rukkaset kädessä ja jäätä ikkunoista raapien.

Tesla mainosti selvittäneensä yhdellä latauksella Kaliforniassa EPA-syklin, noin 400 km. Top-Gearin testisssä Tesla hyytyi 80 kilometin kohdalla, nyt asiaa puidaan oikeuksissa.

Pääongelma on se, että akuissa energia on hyvin labiilissa muodossa, se vain odottaa syttymistä tai peräti räjähtämistä, jopa ilman kolaria. Bensiiniä olemme oppineet käsittelemään turvallisesti.

Ja "end-of-the day", ei sähköauto ole edes taloudellinen, uudet dieselit pääsevät samaan kokonaishyötysuhteeseen (Britannian kuluttajaviraston "Watchdog" raportin mukaan, vertailuna hiilivoimalassa tuotettu sähkö).

Miksi keksiä pyörää uudelleen, rakentaa erittäin kallis uusi infrastruktuuri "for nothing"?

Kävin kokeilemasa Teslaa aikoinaan Losissa, kirjoitin TM:aan ja e10bensiiniin:

http://www.e10bensiini.com/2011/02/sahkourheiluauto-teslaa-kokeilemassa/

(Mode_3 tietenkin lukitsee tämänkin ketjun  oitis - onhan "väärin sammutettu"?)

Sivut

Kommentit (47)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Sähkö tulee, mutta se vaatii akkublokkilogistiikan. Kulkuneuvo ajetaan akunvaihtopisteeseen ja taas mennään. Olen ollut myös hybridin kannalla jo vuodesta 1980. Ei sen polttomoottorin tarvitse olla juuri minkäänmoinen kun saadaan käytettävyyttä aivan uudelle tasolle. Pääsee perille pienellä vaivalla vaikka miten hyytyisi sähköjärjestelmä.

Akkublokit siis kiertävät ylläpitotehtaissa jatkuvasti. On aivan typerä ajatus, että satojen pikkuakkujen paketissa kaikki akut pysyisivät kunnossa pitkään. Vertaa läppärin akkupakettiin. Joka toisessa on yksi kuudesta akusta huono heti uutena. Se on syy miksi tökkii. Ei oikein tunnu riittävän ja joka paikassa pitää olla naru seinässä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä282
Liittynyt9.2.2011

Kyllähän noita diesel / bensa autojakin palaa päivittäin, se ei nyt tietysti toisaalta ole mikään uutinen.

Autoiluhan aloitettiin aikoinaan(sata vuotta sitten) sähköautoilla?

Ei silti, meikäläinen aikoo jatkaa bensalla autoilua, kunnes se kielletään.

 

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Niin, suunnitellaanhan sitä itseajavia autojankin, voivat kuulemma ajaa moottoritiellä metrin välein. Ovatko innovaattorit sattuneet huomaamaan, että tuo on jo keksitty, sen nimi on juna?

Varsinainen tarkoitushan on saumaton kontrolli yksilön liikkeistä.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Moottorin merkitys on eri sen silmissä joka asuu miljoonakaupungin ytimessä katutasossa omistaen kiinteistönsä. Hajuton ja meluton ja hinnalla harvennettu autokanta pompsauttaisi kiinteistön arvoa huimasti. Ei hänelle ole merkitystä mistä ja miten sähkö tulee siihen akkuun jonka hämärästi tiedostaa siinä olevan koska auto on johdon päässä eikä sitä tankata. Täällä tundran laidalla sama ei tunnu missään, kun olosuhteet on kuin city-asukkaan villeimissä erämaafantasioissaan jossa se tulee karhun raiskaamaksi kun se pyllistelee kultavaskoolin kanssa lohijoella. Täkäläisen realiteettitajua nostaa oikean kovat olosuhteet jossa on tiedettävä ainakin perusasiat siitä mikä mistäkin tulee ja kuinka varmasti. Olemme paikkaviisaita niin kuin tuo city-asukkikin ja toisessa, vieraassa paikassa hölmöjä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Kysymyshän on vain siitä, missä se hiilidioksidi tuotetaan, autossa vai hiilivoimalassa. Ja sähköauton valmistus ja siinä tarvittavat harvinaiset maametallit yms. aiheuttavat runsaasti ympäristösaasteita ja hiilidioksia, vain toisessa paikassa, mutta ilmakehähän on yhteinen.

Huvittava oli tuo jenkkilän vertailu, joka sai vihreiltä yrttiteen väärään kurkkuun, jättimaasturi Hummer ekologisempi kuin hybridi Prius, kun koko valmistusketju otettiin laskelmiin mukaan.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014
JPI

Sähköauto tulee halusittepa tai ette. Sen tekniikka voi vain parantua, ei mennä taaksepäin.

Realiteettitajusi kuin kuu-ketjussa :) Räjähtelevät autot sateessa ei ole takapakki? Palomiehet eivät saa tuollaista sammumaan koska palo ei vaadi ilmaa. Se palaisi vaikka kuussa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40565
Liittynyt6.12.2009

Ei olla kovin pitkälle ehditty.

Miksiköhän lie jäi kehitys uupumaan....

Kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche on ollut unohduksissa vuodesta 1902. Nyt se on taas löydetty ja tuotu kaikkien katsottavaksi Porschen museoon.

Auton virallinen nimi on Egger-Lohner C.2 Phaeton, ja kyseessä on sähköauton prototyyppi vuodelta 1898. Auton tärkeimpiin komponentteihin on kaiverrettu 'P1', mikä tarkoittaa siis Porsche 1. Kaiverrukset on tehnyt itse Ferdinand Porsche, joka oli tuohon aikaan 23-vuotias.

P1 rullasi Wienin kaduille kesäkuun 26. 1898, eli se oli yksi ensimmäisistä autoista Itävallassa. Tässä noin 120 kiloisessa autossa oli 3-5 hevosvoimaa ja huippunopeus oli noin 35 km/h.

http://www.topgearsuomi.fi/content/maailman-ensimmainen-porsche-loydetty-112-vuoden-jalkeen

Muistan kun aikoinaan oli sähkökorjaamo ja sen omistajan pojilla oli isänsä rakentamat sähköautot, hienot, ja me muut kakarat oltiin mustana kateudesta. On se ihmetekniikkaa tuo sähkömoottori itsessään, hyvin monimutkainen, paljon liikkuvia osia, vaikea säätää nopeutta, huono kiihtyvyys, vääntö, kova meteli ja erityisesti mekaanisesti epäluotettava. Ei riitä ihmisellä vielä äly sähkön valjastamiseen ajoneuvokäyttöön. Haaste on liian suuri

Vai olisikohan syy sittekin ihan jossain muualla?

Olemme me sen verran tyhmiä lajina että me pisaamme ja kaakkaamme siihen samaan ammeeseen jossa olemme kylvyssä.

"Conflicting Air Pollution Readings for Beijing"

http://www.youtube.com/watch?v=kgkKT05AV-8

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Sähköauto on kuin tuulimyllyt tai aurinkovoima, homma toimii juuri niin kauan kuin tuhdit tukiaiset.

Kuka ostaa (muu kuin superrikas) yli 100 000 euron epäluotettavan sähköauton, kun oikean saa 1/10 hinnalla?

Ja ne päästöt, on itsensä pettämistä, että niitä ei sähköautolla tule. Sähkö on järkevä junissa, joissa sen saa johdosta, patteriautot on kalliita leluja, lukion lyhyen matematiikan vihreille uskonto.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Auton tuloon oli syynä hevonen joka oli kallis, työläs ja vaarallinen ja saastutti. Pölynimuri tuli hevosen paskan vuoksi. Hevonen vaati tallin hoitajineen, se vaati lepoa ja ruokaa ja palkitsi joskus potkien ja purren. Sen kavioiden melu häiritsi ja kun sitä yritettiin vähentää peittämällä katua oljilla, sen ja paskan pöly päätyi asuntoihin niin että ihmiset sairastuivat. Hevosonnettomuuksissa kuoli ihmisiä usein. Esimerkiksi Pierre Curie, säteilyn löytäjä, jäi valjakon alle. Nietsche oli seonnut nähdessään hevosta piiskattavan eikä toipunut enää.

Auto vapautti paljosta kiusasta ja sähkö vaikutti kaikkein helpoimmalta. Höyry oli riskialtista ja polttomoottori oikukas. Paras silloin, voitti.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sivut

Thread has been locked.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat