Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Otetaan alustukseksi eräs artikkeli TM:ssa taannoin:

http://img155.imageshack.us/img155/143/scramjethypernopeuslent.pdf

Concorde, Ranskan ja Britannian superprojekti aikanaan osoittautui taloudelliseksi katastrofiksi. Loppujen lopuksi näiden maiden hallitukset ostivat kumpikin muistaakseni 14 konetta yhden punnan ja yhden frangin kappalehintaan, rahoittajat jäivät nuolemaan näppejään.

Se ei kannattanut liikenteessä vaikka huimat pääomakulut jäivät pois ja loppujen lopuksi vain muutama Concorde lennätti superrikkaita alle kolmessa tunnissa Atlantin yli, Concorden matkanopeushan oli Mach 2 ja lentokorkeus 17 km, jolloin taivaan keskiosassa jo näkyivät tähdet mustaa taustaa vasten. Tuokin loppui Air Francen Concorden onnettomuuteen CDG:lla.

Supernopeiden koneiden tilalle tulivat supersuuret, ensimmäisenä ja toistaiseksi ainoana Airbusin A-380. Voisiko uusi aika supernopeiden koneiden kohdalla avautua, jos lentoaika USA:an Euroopasta olisi vain tunti? Todennäköisesti ei, lentolippujen hinta nousisi joka tapauksessa sellaisiin lukemiin, ettei suurilla ihmismassoilla siihen olisi mahdollisuutta.

Sivut

Kommentit (36)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Nythän olisi aika kertoa salaisuuksia noista lennoistasi. Pelkäsitkö? Kännäsitkö koneessa? Kopeloitko lentoemoja? Pieritkö penkiin? Kusitko lavuaariin? Elävöittäisi aihetta paljon.

Concorde oli yritys tehdä yliäänipommari, mutta kun viirit kääntyi tekivätkin siitä matkustajakoneen kun se halvan öljyn aikaan oli kannattavaa. Asiaa haittasi ettei pamauksia voinut mantereiden päällä tehdä ja se karsi reittejä tai vei nopeusetua. Eikä tuo perus-airlaineri ole kovin hidas sekään.

Mitä nopeampi lento sen pahempi jet lag. Erikoisen lennon jännitys rasittaa sekin rahan löyhkässä ollessa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

offmind
Seuraa 
Viestejä15254
Liittynyt19.8.2008

Ei varmaan onnistu (taloudellisesti kannattavasti) perinteisellä scramjetillä mutta REL:n SABRE voisi ehkä mahdollistaa sellaisen.

http://www.reactionengines.co.uk/sabre_howworks.html

http://www.reactionengines.co.uk/lapcat.html

http://www.reactionengines.co.uk/mach5cruise.html

http://www.youtube.com/watch?v=F5075kpdIFw

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36454
Liittynyt6.12.2009

Laitataan tämä ettei jää yksipuoliseksi tarina.

 The Tupolev Tu-144 (NATO name: "Charger'") was the first commercialsupersonic transport aircraft (SST).

It was one of only two SSTs to enter commercial service, the other being the Anglo-French Concorde. The design, publicly unveiled in January 1962, was constructed in the Soviet Union under the direction of the Tupolev design bureau, headed by Alexei Tupolev.[1]

The prototype first flew on 31 December 1968 near Moscow,[1] two months before the first flight of Concorde. The Tu-144 first went supersonic on 5 June 1969, and on 26 May 1970 became the first commercial transport to exceed Mach 2. The frequent comparisons to Concorde led to the Tu-144 being known as "Concordski" in the West.[2]

 Tu-144 crashed in 1973 at the Paris Air Show, delaying its further development. The aircraft was introduced into passenger service on 1 November 1977, almost two years after Concorde. In May 1978, another Tu-144 (an improved version, named Tu-144D) crashed in a test flight while being delivered, and the passenger fleet was permanently grounded after only 55 scheduled flights. The aircraft remained in use as a cargo plane until 1983, by which point a total of 102 commercial flights had been completed. The Tu-144 was later used by the Soviet space programme to train pilots of the Buran spacecraft, and by NASA for supersonic research.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=b6OCuJZ9bX4#t=482

Concorde oli Vulcan pommarin eräs variaatio tokaisee kertoja. Syy on se että sotilaskoneisiin sai rahoitusta ja matkustajakone oli sivutuote jolla piti saada tuloja. Periaatteet olivat samat ja concordetkin olisivat sodassa otettu jossain muodossa niihin tehtäviin vaikkapa joukkojen siirtoihin. 

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Torpedo
Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt24.5.2014

Minkä takia toiselle puolelle maapalloa pitäisi päästä tunnissa?

Jos on asiaa tai halua, kaksi viikkoa on riittävän nopea tapa ei-valtionpäämiehille. On logistiikassa  vikaa jos pitää liikkua tuhansia kilometrejä tunnissa ehtiäkseen. 

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

jodi

Kirjoitit

“Concorde oli Vulcan pommarin eräs variaatio tokaisee kertoja.”

Aliäänennopeutta lentävällä Vulcanilla ja Concordella ei ollut yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa. Et ilmiselvästi ole edes nähnyt kuvaa Vulcanista. Ainoa yhdistävä tekijä on deltasiivet.

Väärinkäsitys tulee kenties siitä, että Vulcanissa käytetystä moottorista kehitettiin myöhemmin mm. Concordessä käytetty moottori.

“The Rolls-Royce Olympus, originally known as the "Bristol BE.10 Olympus", is a two-spool axial-flow turbojet that powered the Vulcan. Each Vulcan had four engines buried in the wings, positioned in pairs close to the centre of the fuselage. Engine design began in 1947, intended to power the Bristol Aeroplane Company's own rival design to the Vulcan. The engine would later be developed into a reheated (afterburning) powerplant for the cancelled supersonic BAC TSR-2 strike bomber and the supersonic passenger transport Concorde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vulcan_bomber

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Vulcan oli sen deltasiipikoneen yksi variaatio jonka keksi ME-162 suunnittelija jonka jäljitelmiä kaikki sen jälkeiset olivat. Etuna oli hyvin laaja aerodynaaminen vakavuus ja lujuus suuren tyvipinnan vuoksi. Supersoonisen nopeuden vaatimat muutokset tulivat hävittäjäkonekokeilujen myötä ja rajoittuivat niihin. Moottorit olivat hallitsevassa roolissa saavuttaa suuria nopeuksia.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Yksi Condorde on näytillä CDG:lla Pariisissa. Se ei ole koskaan lentänyt matkustajien kanssa, vaan on ensimmäinen testikone, joka täynnä mittalaitteita. Ahdashan se, kaksi penkkiä molemmin puolin käytävää, yhteensä mahtuu noin 100 matkustajaa.

Venäläisten Tu-144 lensi hieman aikaisemmin kuin Concorde, sillä venäläiset varastivat Concorden piirustukset, konehan on (huono) kopio Concordesta. Varsinaista huumoria on venäläisten lausunto kun ihmeteltiin samanlaisuutta, "aerodynamiikan lait ovat samat idässä kuin lännessäkin" .

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

Jodi

Kirjoitit

“Vulcan oli sen deltasiipikoneen yksi variaatio jonka keksi ME-162 suunnittelija jonka jäljitelmiä kaikki sen jälkeiset olivat.”

Alkuperäinen väitteesihän oli:

“Concorde oli Vulcan pommarin eräs variaatio tokaisee kertoja.”

Ainoana yhteytenä tosiaan deltasiivet. Ja moottorissa oli enemmänkin yhteyksiä.

Sen verran ilmeistä, että en tajua, miksi tällaisesta piti jotain helvetin videoita linkittää. En luonnollisestikaan katsonut videota, kun keskustelupalstalla ollaan.

Mikset voinut mainita, että kyse oli noista hyvin pienistä ja kaukausista yhteyksistä? Vestistäsi sai varsin toisenlaisen kuvan.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36454
Liittynyt6.12.2009
Hannu Tanskanen

Venäläisten Tu-144 lensi hieman aikaisemmin kuin Concorde, sillä venäläiset varastivat Concorden piirustukset, konehan on (huono) kopio Concordesta. Varsinaista huumoria on venäläisten lausunto kun ihmeteltiin samanlaisuutta, "aerodynamiikan lait ovat samat idässä kuin lännessäkin" .

Nyt ymmärrän miksi jätit tämän ensimmäisen koneen pois, politiikka on sinun jutuissa mukana.

Miten ne aerodynamiikan lait eroaa idässä ja lännessä? Käsittääkseni idässä ei ainakaan jäljessä oltu tuolloin aerodynaamisessa suunnittelussa.

Andrei Nikolayevich Tupolev (Russian: Андрей Николаевич Туполев; November 10, 1888 – December 23, 1972) was a pioneering Soviet aircraft designer.

During his career, he designed and oversaw the design of more than 100 types of aircraft, some of which set 78 world records. In recognition of his work, he was made an honorary member of Britain's Royal Aeronautical Society and the American Institute of Aeronautics and Astronautics.

http://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Tupolev

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9574
Liittynyt20.1.2013
Hannu Tanskanen

Yksi Condorde on näytillä CDG:lla Pariisissa. Se ei ole koskaan lentänyt matkustajien kanssa, vaan on ensimmäinen testikone, joka täynnä mittalaitteita. Ahdashan se, kaksi penkkiä molemmin puolin käytävää, yhteensä mahtuu noin 100 matkustajaa.

Venäläisten Tu-144 lensi hieman aikaisemmin kuin Concorde, sillä venäläiset varastivat Concorden piirustukset, konehan on (huono) kopio Concordesta. Varsinaista huumoria on venäläisten lausunto kun ihmeteltiin samanlaisuutta, "aerodynamiikan lait ovat samat idässä kuin lännessäkin" .

 

Ei pidä paikkansa (tuo alleviivattu).

Ensinnäkin se oli silloin neukkula (heh), ja toisekseen tekniset ratkaisut Tupolevin ja Concorden välillä ovat niin radikaalit että ei voida puhua mistään kopsauksesta ja näin ollen huonoksi haukkuminen em aspekti argumenttina ei ole validi.

Tupolev-144 oli ihan omansa ja neukkujen kehittelemä.

 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36454
Liittynyt6.12.2009
Brainwashed
Hannu Tanskanen

Yksi Condorde on näytillä CDG:lla Pariisissa. Se ei ole koskaan lentänyt matkustajien kanssa, vaan on ensimmäinen testikone, joka täynnä mittalaitteita. Ahdashan se, kaksi penkkiä molemmin puolin käytävää, yhteensä mahtuu noin 100 matkustajaa.

Venäläisten Tu-144 lensi hieman aikaisemmin kuin Concorde, sillä venäläiset varastivat Concorden piirustukset, konehan on (huono) kopio Concordesta. Varsinaista huumoria on venäläisten lausunto kun ihmeteltiin samanlaisuutta, "aerodynamiikan lait ovat samat idässä kuin lännessäkin" .

 

Ei pidä paikkansa (tuo alleviivattu).

Ensinnäkin se oli silloin neukkula (heh), ja toisekseen tekniset ratkaisut Tupolevin ja Concorden välillä ovat niin radikaalit että ei voida puhua mistään kopsauksesta ja näin ollen huonoksi haukkuminen em aspekti argumenttina ei ole validi.

Tupolev-144 oli ihan omansa ja neukkujen kehittelemä.

 

Eihän väitteiden totta tarvitse olla, riitää että niitä voi käyttää polittisesti negatiivisten mielikuvien luontiin.

 

Sivut

Thread has been locked.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat