Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt27.5.2014

Olisi tarkoitus rakentaa siirrettävä ankkurinnostalaitteisto n. 6m veneeseen. Vene pitäisi ankkuroida n. 400 metriä syvään veteen, mutta vain pienellä merenkäynnillä. Ankkurissa ei tulla yöpymään, vaan ollaan vain joitain tunteja kerrallaan kalastamassa.

Nyt itse ongelmaan: Ankkurin paino tulisi kai olla jotain 10-20 kg + kettinkiä x-metriä mallista riippuen. Pieni laahaaminen ei haittaa. Min. 6mm köyttä tarvitaan n.1000m, joten köysikela tulee olla sen mukainen.

Millainen 12v sähkömoottori tuon ankkurin nostamiseen kohtuullisessa ajassa (max. 20 min.) tarvitaan? Mönkijöihin tarkoitettuja pikkuvinssejä (n. 700w,)saa halvalla, mutta ovat vakiovälityksillä kai turkasen hitaita, vaikka pyörittäisikin suurempaa köysikelaa.

Entä akku? Millainen? Riittääköhän veneen oma akku, jos konetta pitää käynnissä noston ajan?

Kommentit (12)

AapoA
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt27.5.2014

Tai jos tuon rakentaisi vanhasta moottorisahasta vaikka mopon rattaita ja ketjuja käyttäen? Nopeus varmaan riittäisi, entäs vääntö?

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013

Hydraulipumppua käyttävä polttomoottori voisi olla hyvä vaihtoehto.

Jos veneessa keskimoottori, ja tilaa tarpeeksi, niin sinne kannattaa pumpun asentaa, jos taasen perämoottorikäyttöinen, niin n. 8 hv apumoottori lienee tarpeen, ja hydraulikäyttöinen vinssi pumpun perään.

Yksinkertaisin ja luotettavin ratkaisu, mielestäni.

Painoa kyllä tulee, mutta 400 metriä on pitkä matka vinssata.

Missä oikein aiot kalastella?

AapoA
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt27.5.2014

Mikä on hydraulipumppua käyttävä polttomoottori? Vene ei ole keskimoottorilla, vaan perä-.

8hv kuulostaa kyllä hurjan paljolta. Vinssattavaa on toki se 1000m, josta tosin ensimmäiset 600m nolla vastuksella. Sitten ollaan ankkurin päällä ja loppunoston vastuksena se parikymmentä kiloa ankkuria + kettinkiä. Eli voimaa tarvitaan jonkin verran, mutta ei missään nimessä mitään pienimpienkään vinssien useita satoja kiloja. Nopeutta sen sijaan huomattavasti enemmän kuin mönkijä- ym. vinsseillä.

Tarkoitus olisi pyydystää Norjassa Holkeria, eli jäähaita, eli Grönlanninhaita

Niin, ja homma ei saa tulla kustantamaan kuin muutaman satasen, josta 1000m köyttä nielaisee jo helposti 150-200e

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013

Paikallismoottori 8 hv on samatyyppinen kuin useimmissa lumilingoissa ym koneissa, eli kompakti täysalumiininen, melko kevyt 4t moottori, myös dieselpuksutin käy mainiosti.

Maksavat pari/kolmesataa euroa uutena. Moottoreita myydään myös valmiiksi hydraulipumpulla varustettuna, jolloin hintaa n. 500 eur.

Ota sellainenkin huomioon, että tuollaiseen ankkuri käyttöön vaadittava kettinki painaa n. 2 kg metri, eli sen vissaamispano on n. 800 kg + vastus.

Hydraulivinssi itsessään painaa aika paljon, joten koko koneiston painoksi muodostuu n. 70/80 kg.

Hydraulivinssin hinta uutena on useamman sataa, joten tällaisen polttomoottorikäyttöisen hydraulivinssikoneiston kokonaishinta lähentelee 1000 eur uusista osista kasattuna.

Mitä enemmän pelle Pelottoman vikaa, sen halvemmaksi sitten tulee...

AapoA
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt27.5.2014

Siis hei hei hei... Ei ole missään nimessä tarkoitus ankkuroitua kettingillä, vaan köydellä. Kettinkiä on köyden ja ankkurin välissä viidestä kymmeneen metriin. Vene on alle kuusimetrinen pulpettivene 40 hp perämoottorilla. painoa mitä lie. Ylös nostettava paino parikymmentä kiloa yhteensä! Merenkäyntiä ei tarvitse ottaa juuri huomioon, koska jos sitä on, siirrytään muihin kalastusmuotoihin. Ja vaikka ankkuri hieman laahaisikin, se ei ole ongelma.

Laitteisto tulee siis olla helposti liikuteltava, henkilöautossa kulkeva, vuokraveneeseen asennettava (ei reikien poraamista tms.) Nostettava paino ei ole suurensuuri, mutta matka pitkä.

SamBody
Seuraa 
Viestejä6072
Liittynyt3.5.2008
AapoA
Millainen 12v sähkömoottori tuon ankkurin nostamiseen kohtuullisessa ajassa (max. 20 min.) tarvitaan? Mönkijöihin tarkoitettuja pikkuvinssejä (n. 700w,)saa halvalla, mutta ovat vakiovälityksillä kai turkasen hitaita, vaikka pyörittäisikin suurempaa köysikelaa.

 

Noiden vinssausnopeudet pikkukuormalla ovat luokkaa 10 cm/sec eli kolminkertaistamalla kelan halkaisia päästään jo 3*π ≈ 10* nopeuksiin. Samassa suhteessa tietysti momentti laskee.

 

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Voisiko se vinssisysteemi olla oma erillinen kelluva yksikkö? Ikäänkuin poiju? Aattelen vaan sitä vuokraveneongelmaa. Ja sitä epämukavuutta, mitä vehkeet tuovat veneessä ollessaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013
AapoA

Siis hei hei hei... Ei ole missään nimessä tarkoitus ankkuroitua kettingillä, vaan köydellä. Kettinkiä on köyden ja ankkurin välissä viidestä kymmeneen metriin. Vene on alle kuusimetrinen pulpettivene 40 hp perämoottorilla. painoa mitä lie. Ylös nostettava paino parikymmentä kiloa yhteensä! Merenkäyntiä ei tarvitse ottaa juuri huomioon, koska jos sitä on, siirrytään muihin kalastusmuotoihin. Ja vaikka ankkuri hieman laahaisikin, se ei ole ongelma.

Laitteisto tulee siis olla helposti liikuteltava, henkilöautossa kulkeva, vuokraveneeseen asennettava (ei reikien poraamista tms.) Nostettava paino ei ole suurensuuri, mutta matka pitkä.

Ok.

Ymmärsin väärin kun tekstissä oli että kilsa vinsattavaa josta 600 m nollavastusta ja loput... Kettinkiä? No niinhän se ei ollut, eli jokin yksinkertainen laite joka kelaa köyttä tarvitset.

Sitten ehdottaisin sellaista laitetta joka kelaa köyden kireällä olevien rullien kautta, joista toinen pyörii/kelaa, ja itse otat sitä köytta vastaan ja asetat kiepille sitä mukaan kun kone sitä syöttää. Kela ei ole oikein hyvä ratkaisu kun on kilsan verran köyttä - alussa hidasta ja sitten sekaisin menemisen vaara.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Uteliaisuuttani kysyn että missä on 400m syvää tämmöiseen käyttöön?

Jos kyseessä on pieni merenkäynti, niin muistaakseni porukka on käyttänyt useampaa ajoankkuria syvemmissä vesissä (? hämärä muisto tosin) . Näillä tosin pientä liikkumista

 

Saimaalla ollaan luokkaa 20-25m syvässä laitettu joskus pienellä tuulella 2 perusankkuria/busteri-tyyppinen vene pohjaongintaan, toiminut ok.

 

AapoA
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt27.5.2014

Jees, tuo brainwashedin viimeisin ehdotus kuulostaa siltä, jota olen itsekkin miettinyt. Moottorisahan kone jaksaisi varmaan helposti pyörittää sitä rissaa, jonka ympärikulkeva köysi lentäisi vauhdilla veneen sisäpuolelle. Eli tuohon tyyliin -> http://www.madsens1.com/sa_simpson.htm

Se ensimmäinen 600m on vastuksetonta, jos ajaa moottorilla hissukseen ankkurin päälle ja kelailee köyttä samaa tahtia veneeseen.

Ajoankkuri on tehty. Tosin ihan erinmallinen kuin tuossa kuvassa. Saas nähä miten toimii.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Ensin että viddu tätä hesarin sooloilua näiden tunnusten kanssa! millähän nimimerkillä mahtaa viesti tulla ulos. Eri tunnukset ollut hesarin ja tiede palstan välillä, nyt sitten jotain ...

Asiaan, eli aikaisemmin kävin hyppimässä kerhon puitteessa lentokoneesta. Varjokatsastuksista tuli hylsyjä ja varjot ei kelvanneet erinäisistä syistä enää pelastusvälineen väärinkäyttöön.

Mutta hylkyvarjoille oli ottajansa. Perinteiset kupuvarjot oli kysyttyjä varsinkin pitkäsiima kalastajien parissa. Siiman laskun jälkeen paatti seis ja yöunille. Isompikin alus pysyi hyvin paikoillaan veteen lasketun laskuvarjon kanssa. Useampi tunti ajelehtien varjo jarruna ja pitkäsiima ei ollut kadonnut näkyvistä.

Jos virtaukset ei ole voimakkaita, varjo pitää aluksen hyvin paikoillaan tuulessakin. Varjo kestää hyvin tuulen paineen ja kymmenien neliöiden pinta-ala vastustaa tuulen voimaa pitäen aluksen veteen nähden paikoillaan.

Ankkurointi on tarpeeton, varjo pitää paikoillaan, ellei sitten virta vie venhettä vauhdilla.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat