Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Niin, minä olen tehnyt autooni pari ilmanottoa, siis imuilmalle.

Toinen on pieni ja enemmänkin "tyylisyistä", se on etulokasuojan etupäässä.

Tämän ilmanottoaukon koko on noin 15cm2.

Alhaalla oleva ilmanotto taasen on noin 240cm2, eli huomattavasti suurempi.

Nyt ei keskustella muusta mekaniikasta tai ottojen hyödyllisyydestä.

Miten lasketaan esim tuon alemman ilmanottoaukon virtausmäärä esim. 100km/h vauhdissa?

Meneekö se vaan niin että ilmanottoaukon koko * auton nopeus m/s ja tästä saadaan sitten kuutiosenttimetriä per sekuntti.

Jos 200km/h vauhdissa ei saada patopainetta aikaan, niin sitten ei mun kannata laittaa tuota suurempaa ilmanottoa, vaan ainoastaan järjestää ilmanotto niin, että imuilma on kylmää.

Ai niin, jotenkin hukkasin salasanani, joten perustin uuden tilin.

Kommentit (3)

Juurikinnoin
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Eikö kukaan tiedä?, jos tuosta laskee massavirran niin tulokset ei pidä oikein paikkaansa.

Esim. joissain sporttipyörissä on tämä ns. ram-air patopainesysteemi ja niistä voi saada jopa 0.2bar ylipainetta. ja joku 1200cc pyörä ottaa 12000rpm ja silti massavirta riittää patopaineisiin.

Ja tuohan on sama kuin 2400cc, 6000 rpm.

Näissä ei loppujen lopuksi ole kovin isoja ilmanottoaukkoja.

Nimittäin 2500cc koneeseen 0.1bar ylipaineella mahtuu 2750cc seosta.

Juurikinnoin
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Mieleeni tulikin, että eihän tuota voi laskea moottorin koko tilavuuden mukaan, vaan ainoastaan sen/niiden sylinterin(en) tilavuuden mukaan, joissa on venttiili auki. Elikäs kuusipyttyisessä korkeintaan kahteen sylinteriin virtaa ilmaa yhtäaikaa.

Sitten massavirta riittäisi. 

Toisaalta sen voisi ajatella niinkin, että kaikki "ylimääräinen" massavirta, joka ylittää imukanavien virtausmaximin normaalipaineessa tuo patopainetta.

0.1bar patopaine voi tehokkaassa moottorissa tuoda kymmenenkin lisähevosvoimaa.

???

Juurikinnoin
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Tässä on nyt ihan tärkeintä saada jostakin tietoon, mikä on maksimi tilavuusvirta per yksi kampiakselin kierros.

4-t koneessahan kampiakseli pyörii kaksi kierrosta saavuttaakseen koko syklinsä.

Sytytysjärjestyshän tässä on 1-4-2-5-3-6.

Mulla pyörii ajatus ympyrää, enkä nyt tiedä vetääkö tuo nyt sitten 1.25l ilmaa per kampiakselin kierros. Mutta tällöinkään ei yhtäaikaa mene koneeseen enempää kuin max 2 sylinterin tilavuus.Elikäs ihan max olisi 850cc.

Menee laskeminen liian hankalaksi mulle, koska ei se ole ihan niin yksinkertaista kun tarkemmin miettii.

Täytynee varmistaa vaan kylmän ilman saanti. Ja peltipakosarjojen asennusta.

Muuten niistä ei liene paljoa ole hyötyä, muuten kuin tuossa on jo ensimmäiset katit pakosarjoissa, ja ne lienee aika tukossa. Tukkoisen pääkatin kun korvasi suoralla putkella, niin perstuntumalta alavääntö kasvoi, eikä mikään ihme. Auto meni kovastikin katsastuksesta läpi pelkillä pakosarjojen pikkukateilla.

Mutta virtausten kannaltahan on edullisinta sijoittaa katti max. kauas pakoventtiilistä, jolloin massavirta on jo pienempi johtuen kaasujen jäähtymisestä.

Eli jossain vaiheessa pitää joko tehdä itse noista alkuperäisistä (ihan teräsputkea ovat, ei valua) modaamalla ja ostaa sitten ihan uuden kilpa-autoihin tarkoitetun katalysaattorin y-putken jälkeen.

Jos joku tietää noista patopaineista jotain, niin olisi hyvä. Tarkoitus olisi tosiaankin vain joku 0.1-0.2bar ylipainetta ja nimenomaan jossain 200-250km/h vauhdissa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat