Seuraa 
Viestejä1637
Liittynyt17.10.2010

Näin äsken mainoksen Webley Alecto - ilmapistoolista, kaliiperi 4,5 mm. Tälle luvattiin lähtönopeutta 170 m/s. Onko tämä jo ilmapistoolien huippunopeuksia? Saavuttaako jokin ilmapistooli vielä  suuremman lähtönopeuden?

Entä onkohan suuremmissa kaliipereissa (5,5 tai 6,5) ilmapistooleita, joiden teho olisi samaa suuruusluokka tai suurempi kuin tuon Webleyn vaikka lähtönopeus ei olisikaan ihan noin korkea?

Onko palstan lukijoilla tietoa?

Ohman

Sivut

Kommentit (26)

Brylkcrem
Seuraa 
Viestejä32
Liittynyt30.5.2014
Ohman

Näin äsken mainoksen Webley Alecto - ilmapistoolista, kaliiperi 4,5 mm. Tälle luvattiin lähtönopeutta 170 m/s. Onko tämä jo ilmapistoolien huippunopeuksia? Saavuttaako jokin ilmapistooli vielä  suuremman lähtönopeuden?

Entä onkohan suuremmissa kaliipereissa (5,5 tai 6,5) ilmapistooleita, joiden teho olisi samaa suuruusluokka tai suurempi kuin tuon Webleyn vaikka lähtönopeus ei olisikaan ihan noin korkea?

Onko palstan lukijoilla tietoa?

Ohman

Kunhan kasvat aikuiseksi ymmärrät ettei pahvisen taulun puhkasemiseen tarvita tuon suurempaa energiaa.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Miksi muuten jotkut harrastaa ruutiammuntaa tauluun? Onko perimmäinen selitys sille loppujenlopuksi vain miehekkyys? Onko ilmapistoolilla ampuminen liian nössöä ruutiampumisen rinnalla, miehisyys ei kestäisi ilmapistooliammuntaa? Olen harrastanut molempia, joten tiedän miltä ne tuntuu. Ruutiase potkaisee kädessä ja ehkä siitä voi ensimmäisen lippaallisen saada jotain jännäkiksejä, mutta sen jälkeen se on ihan typerää imo. Maksaa panokset paljon enempi ja on vaarallisempaa ja hirveä meteli, tarttee kuulosuojaimet ja kaikki. Jos haluaa harjoitella tarkkuusammuntaa niin kyllä se ilmapistooli/kivääri riittää siihen ihan hyvin, kaikki ruutinen on sitten jotain ihan muuta (egoilua). Mutta eihän sitä kukaan tietenkään myönnä. Toivoisin että joku joskus myöntäisi, muttei myönnä koska ei pysty. Eiköhän sieltä paljon kaikenlaisia selityksiä satele, "et selvästikään tiedä mitään, se on ihan eri juttu, vaatii enempi voimaa ja hallintaa jne..." joopa joo.

くそっ!

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Omassa tiedossa olevat tauluun ruutiaseilla ampuvat harrastavat hyvin pitkälti metsästystä, yksi kaveri on taas ihan urheiluampuja joka on tainnut hyvin pärjätä ainakin SM-tasolla, ymmärrän kyllä näitä ihan hyvin.

Taas noista lähtönopeuksista on mielikuva että tuo 170m/s on ilmapistoolille huomattavan kova saavutus, parhaat ilmakiväärit taitavat liikkua siinä 300-400m/s luokissa, ainakin kivääreistä taisi olla jossain ketjussa jokin aika sitten juttua.

Brylkcrem
Seuraa 
Viestejä32
Liittynyt30.5.2014
Ronron

Miksi muuten jotkut harrastaa ruutiammuntaa tauluun? Onko perimmäinen selitys sille loppujenlopuksi vain miehekkyys? Onko ilmapistoolilla ampuminen liian nössöä ruutiampumisen rinnalla, miehisyys ei kestäisi ilmapistooliammuntaa? Olen harrastanut molempia, joten tiedän miltä ne tuntuu. Ruutiase potkaisee kädessä ja ehkä siitä voi ensimmäisen lippaallisen saada jotain jännäkiksejä, mutta sen jälkeen se on ihan typerää imo. Maksaa panokset paljon enempi ja on vaarallisempaa ja hirveä meteli, tarttee kuulosuojaimet ja kaikki. Jos haluaa harjoitella tarkkuusammuntaa niin kyllä se ilmapistooli/kivääri riittää siihen ihan hyvin, kaikki ruutinen on sitten jotain ihan muuta (egoilua). Mutta eihän sitä kukaan tietenkään myönnä. Toivoisin että joku joskus myöntäisi, muttei myönnä koska ei pysty. Eiköhän sieltä paljon kaikenlaisia selityksiä satele, "et selvästikään tiedä mitään, se on ihan eri juttu, vaatii enempi voimaa ja hallintaa jne..." joopa joo.

Osa ainakin harrastaa sen vuoksi, kun se on esim. olympialaji, jos taidot karttuu voi päästä vaikka kisoihin.

JPI
Seuraa 
Viestejä26003
Liittynyt5.12.2012

Typeriä nuo ruutiaseet, jousipyssy on kunnon vehje. Mulla on taljajousi, nauloja en muista nyt, mutta on niin jäykkä että just ja just sen jännittää, mutta kun on jännittynyt niin lapsikin sitä jaksaa pitää jännityksessä. Ja on se tarkka, olen muutaman kerran ampunut 10 nuolta kymppiin 40 metriltä, 10 on noin 10 cm halkaisijaltaan. On mulla yksi metsästyskärkikin, mutta se on niin kaameen näkönen silpomisterä, että sitä en oo edes kokeillut.

3³+4³+5³=6³

Brylkcrem
Seuraa 
Viestejä32
Liittynyt30.5.2014
JPI

Typeriä nuo ruutiaseet, jousipyssy on kunnon vehje. Mulla on taljajousi, nauloja en muista nyt, mutta on niin jäykkä että just ja just sen jännittää, mutta kun on jännittynyt niin lapsikin sitä jaksaa pitää jännityksessä. Ja on se tarkka, olen muutaman kerran ampunut 10 nuolta kymppiin 40 metriltä, 10 on noin 10 cm halkaisijaltaan. On mulla yksi metsästyskärkikin, mutta se on niin kaameen näkönen silpomisterä, että sitä en oo edes kokeillut.

Ne on muuten paunoja eikä nauloja eli ett tiedä asiasta höykäsen pöläystä.

Brylkcrem
Seuraa 
Viestejä32
Liittynyt30.5.2014

Jos omistaa jousen ja nuolet varmaan tehotkin on tiedossa.

Diamond Infinity Edge taljajousi 5-70#
Vetopituus 13-30”
Jousen pituus 31”
Jänneväli 7”
IBO 310 fps
Paino 3,1 lbs.

Paketissa lisäksi:
-Nuolihylly Hostage
-Apex 3-pin valokuitutähtäin
-Nuoliteline 
-Rannelenkki
-Pakko-ohjattu takatähtäin
-D-loop

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008
JPI

Olen aika samaa mieltä, itellä jalkajousi, tarkkuus on hieman huonompi, kantavuus toisaalta oiva, viime kesänä testattiin että luokkaa 100m matkalla noin 1x1m maaliin voisi osua, varmaan oikeat harrastajat pienempään, mutta varsin hienoa ammuskella jonkun kerran vuodessa tarkkuutta, myös vanhalla ilmakiväärilläkin, en piittaa ruutiaseista koska ovat äänekkäitä , tosin piekkareihinhan taitavat ostaa äänenvaimentajia ihan yleisesti?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Brylkcrem

Taitaa jälkimmäinen olla samanmoinen naulapyssymies..heh, heeeeh?

Naulapyssy on myös hyvä. Jos saa kohteeseen kohtaktin. Silloin on aika tarkka ja mahdollisesti tappava.

くそっ!

Vierailija

Bykkamax on kova naulamies, ehhehee.

Tulee mieleen taas ainoa runoni (sori toisto)

On aivan yks' ja hailee

josko kissa kuolee

jos sen kanssa kulkee

sen seuraksi sulkee

syanidivetyä.

Motiiviasi en tarvii

teko itsessään mua jo karmii

hovimestari.

Pyydän

ethän absoluuttia anele

omilla jaloillasi kävele!

Etsi totuutta, löydä siitä rauhaa

et totuutta silloin ehdi tyhjäksi jauhaa.

https://www.youtube.com/watch?v=7ZGSE8MIRoQ

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

En ole koskaan oppinut hyväksymään runoja joissa ei ole systemaattisesti loppusointuja. En tiedä mikä siinä on. Määrittelen runon niiden kautta, siis siitä tietää onko kyseessä runo vai kertomus, että onko siinä ne loppusoinnut. Tämä näkemyshän on täysin väärin, mutta en mahda.

くそっ!

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008

Maailmassa on aseita moninkertaisesti kuin on edes tarpeen. Kertonee jotain meistä ihmisistä.

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat