Seuraa 
Viestejä8971

 

Alustuksena kirjoitukseni Uuden Suomen "Puheenvuorossa":

 

http://hannutanskanen22600.puheenvuoro.uusisuomi.fi/169358-sahkoauto-surullinen-teknologinen-harharetki#comment-2626660

 

Polttomoottori on kehitetty lähes täydellisyyteen, miksi pitäisi korvata sähköautolla, jolla leegio uusia ongelmia. Rakentaa kallis uusi infra "for nothing", keksiä pyörä uudelleen, vain siksi että lopputulos on kuin Jobilla, "Kapan kylvin, kapan sain, kiitetty olkoon Herra!"

Sivut

Kommentit (1001)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Oletko aivan varma ettet unohtele asioita? Sama teema toiseen kertaan.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
offmind
Seuraa 
Viestejä18978
Hannu Tanskanen
Polttomoottori on kehitetty lähes täydellisyyteen, miksi pitäisi korvata sähköautolla, jolla leegio uusia ongelmia.

Nimenomaan siksi, että polttomoottori on jo kehitetty lähes täydellisyyteen. Teknologisen kehityksen pitää jatkua, eikö vain.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Hannu Tanskanen

Kerrankos moista sattuu ja hyvää asiaa voi toistaakin. Kirjoitinko täällä vai Uudessa Suomessa, poistin sieltä aikanaan joukon juttujani?

http://www.tiede.fi/keskustelu/4001309/ketju/sahkoauto_surullinen_teknologian_harharetki/viesti/1#48

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Kappas ja oli niin kovaa kamaa, että mode_3 lukitsi ennen ensimmäistä kommenttiakaan? Eipä ihme etten muistanut.

Mode_3 on eilen mopoillut myöhään, vielä ei ole tätä lukittu. No viis tuosta, keskustelu jatkuu sivistyneen maailman puolella tuolla kilpailevassa aviisissa. On muuten huikeasti paremmin toimiva foorumi, tämä vaikuttaa kaikkine takkuiluneen koulupojan välitunnillaan laatimalta.

offmind
Seuraa 
Viestejä18978
Hannu Tanskanen
keskustelu jatkuu sivistyneen maailman puolella tuolla kilpailevassa aviisissa. On muuten huikeasti paremmin toimiva foorumi, tämä vaikuttaa kaikkine takkuiluneen koulupojan välitunnillaan laatimalta.

Helevetin hieno homma että edes jossain foorumi toimii, olisihan se ihan kiva jos tämäkin.

Mutta miksi sitten kuitenkin täällä edelleen haahuilet jos kerran ruoho on niin paljon vihreämpää jossain toisaalla (retorinen kysymys, EVVK)

 

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

offmind
Seuraa 
Viestejä18978
Hannu Tanskanen
Sähköauto hylättiin ja otettiin käyttöön ottomoottoriauto jo yli sata vuotta sitten.

Eli onko väitteesi se, että nykyaikainen sähkömoottori- ja akkuteknologia on edelleen samalla tasolla kuin vuosisata sitten? Vai mikä pointti tuossa on?

Teknologinen kehityshän kulkee sen kautta missä aita on matalin, eli polttomoottori oli yksinkertaisuudessaan täysin ylivoimainen 1900-luvulla. Mutta kuten itse totesit, teknisen kehityksen rajat ovat tulossa vastaan mikä tarkoittaa sitä, että sille on löydettävä vaihtoehto joka mahdollistaa kehityksen tälläkin vuosisadalla.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5037

Polttomoottoriauto on valtavan monimutkainen ja koneteknisesti hankala laite verrattuna sähköautoon.

E-mobiilissa ei tarvita hydrauliikkaa, vesijäähdytystä, vesipumppua, termostaattia, letkuviidakkoa, öljynkiertoa, sytytystulppia, virranjakajaa, suodattimia, tasauspyörästöjä, vaihdelaatikkoa, turboa, ruiskutuspumppua, suuttimia, imusarjaa, pakosarjaa, kytkintä, termostaatteja, pakoputkea, lambda-anturia, katalysaattoria, starttimoottoria, tiivistesarjoja ymym.

On lisäksi huomattavan vaikeaa saada vedet, sähköt ja öljyt sekä kaasunpaineet pysymään omissa osastoissaan. Nykypolttomoottorissa on satoja, ellei tuhat osaa jotka ovat mittatarkkuusvaatimuksiltaan vaativia ja joiden liittäminen toimivaksi kokonaisuudeksi onnistuu vain jättiläismäisissä tuotantolaitoksissa. Siitä huolimatta ne vaativat jatkuvaa huoltoa. 

Sähkömoottorit ja akut kestävät satojatuhansia kilometrejä ilman sen kummempaa uusimista. Jarrupalatkin saman verran - energian talteenotto korvaa kitkan käytön laahaavana lämmöntuottajana suurelta osin. Sähkömoottorissa on liikkuvia osia yksinkertaisimmillaan vain yksi - roottori.

Sähköä on tulossa ylen määrin tarpeeseen nähden jos OL3 joskus valmistuu, suunnitellut tuulivoimalat saadaan tehtyä, aurinkovoima lisääntyy ja biovoima tekee esiinmarssin. Raskaan ja muunkin teollisuuden ulostyöntö Kiinaan ja Intiaan ynnä muualle kehittyviin maihin jättää myös megawattitunteja runsaasti muuhun käyttöön.

Kun huollontarve minimalisoituu ja käyttö helpottuu sähköistymisen myötä myös suhde autoiluun muuttuu. Varmaan tulemme näkemään autolainaamoja yhä enemmän. Taajamissa autonomistus alkaa olla jo sen luokan rasite, että nopea, helppo ja edullinen vuokraus olisi todellinen vaihtoehto monille. Lisäksi autonkäytön kustannusrakenne muuttuu jatkossa sellaiseksi että pääoma ja verokulut muodostavat suurimman osan. Valtaville polttoainelaskuille voidaan heittää hyvästit.

Tulevaisuudessa naureskellaan nykyihmiselle joka käyttää ansioistaan ison osan pelkkään polttoaineeseen. Nykyhinnoilla auton käytön sähkö maksaa n. 1,5€/100km.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Tämän kanssa on sama kuin kitkarenkaiden kehumisessa; Niillä voi ajaa koska nastat raivaa tietä. Sähköautoon on joillakin varaa koska polttomoottorisilla pidetään yllä infraa. Jos ne kiellttäisiin koko sivilisaatio romahtaisi kahdessa viikossa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1875
ROOSTER

Polttomoottoriauto on valtavan monimutkainen ja koneteknisesti hankala laite verrattuna sähköautoon.

E-mobiilissa ei tarvita hydrauliikkaa, vesijäähdytystä, vesipumppua, termostaattia, letkuviidakkoa,

Mainitsepa yksikin sähköauto, jossa ei ole vesijäähdytystä.

Sellainen kun on monessa sähköautossa sekä sähkömoottorin että akuston jäähdytykseen.

Niissä syntyvät häviöt ovat kuitenkin tehoja reilummin käytettäessä sähkökiukaan teholuokkaa, joten lämmön poistaminen vesikierrolla on aika oleellista.

Esim nissan leaf ja tesla_s ovat molemmat vesijäähdytteisiä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5037
Jodi

Tämän kanssa on sama kuin kitkarenkaiden kehumisessa; Niillä voi ajaa koska nastat raivaa tietä. Sähköautoon on joillakin varaa koska polttomoottorisilla pidetään yllä infraa. Jos ne kiellttäisiin koko sivilisaatio romahtaisi kahdessa viikossa.

En oikein ymmärrä logiikkaasi. Yhteiskunta ylläpitää infraa ja kukaan ei ole kaikkea polttomoottorin käyttöä kieltämässä.

Ja varmaan romahtaisi, jos kiellettäisiin. Siksi pitäisi etsiä ja edistää aktiivisesti vaihtoehtoja.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5037
en se minä ollut
ROOSTER

Polttomoottoriauto on valtavan monimutkainen ja koneteknisesti hankala laite verrattuna sähköautoon.

E-mobiilissa ei tarvita hydrauliikkaa, vesijäähdytystä, vesipumppua, termostaattia, letkuviidakkoa,

Mainitsepa yksikin sähköauto, jossa ei ole vesijäähdytystä.

Sellainen kun on monessa sähköautossa sekä sähkömoottorin että akuston jäähdytykseen.

Niissä syntyvät häviöt ovat kuitenkin tehoja reilummin käytettäessä sähkökiukaan teholuokkaa, joten lämmön poistaminen vesikierrolla on aika oleellista.

Esim nissan leaf ja tesla_s ovat molemmat vesijäähdytteisiä.

E-mobiilissa voidaan moottorin jäähdytys toteuttaa helposti myös esim. ilmalla, kuten sähkömoottoreissa yleensä, eli vesijäähdytystä ei tarvita. Erityisestikään kun lämmöntuotto on vain sähkökiukaan luokkaa eikä 5-10 kiukaan verran kuten polttomoottoreissa.

 

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3193

Polttomoottorikäyttöisten autojen hyötysuhde on tyypillisesti luokkaa 15%-20%. Vaikka polttomoottorit ovatkin kehittyneet lähes optimaalisiksi, niiden hyötysuhde on edelleenkin surkea: Parhaiden polttomoottoreiden hyötysuhde lähentelee 50%. Kun moottorin perään laitetaan vaihteisto, hyötysuhde kokonaisuudessaan jää alle 30%. Hybridiautoissa voidaan käyttää generaattoria pyörittävää polttomoottoria optimikierroksilla ja vaihteistoa ei tarvita. Sähköautolla hyötysuhde on luokkaa 80%. Siksi.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Polttomoottoriautot tehdään halvoista kierrätysmateriaaleista joka laskee kokonais energiatasetta. Sähköautoissa on kalliita raakaineita ja sen energiatase on huonompi kuin em. auton. Sen energiakulutus huomioiden tuotannon siirron ja varastoinnin häviöt eivät ole paremmat kuin polttomoottorilla toimivien. Sen toimintasede on pieni ja sen infraa täytyy rakentaa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Jenkeissä verrattiin Hummeria ja Priusta ja kun katsottiin koko ketjua raaka-aineista hävitykseen, Hummer osoittautui ekologisemmaksi. Vihreät vetivät yrttiteen väärään kurkkuun uutisesta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä55561

Sähköä ilmassa.

Joka kotiin oma voimala.

Hollantilainen Arkhimedes on esitellyt tuuliturbiinin, joka tuo mieleen antiikin matemaatikon Arkhimedeen ja muistuttaa kuvitteellisen Nautilus-sukellusveneen potkuria.

Maltillisella viiden metrin sekuntinopeudella puhaltava tuuli voi tuottaa turbiinin avulla 1 500 kilowattituntia sähköä vuodessa. Turbiinin täytyy olla silloin kymmenen metrin korkeudella maanpinnasta.

Turbiini toimii kaupunkiolosuhteissa, koska se ei pidä kovaa ääntä, kuten perinteiset tuulivoimalat.

Turbiinin kierteen halkaisija on 1,5 metriä, ja voimala painaa vaivaiset 55 kiloa.

Sähköä syntyy tuulella, joka puhaltaa 2–35 metrin sekuntivauhdilla, eli voimala toimii lähes säällä kuin säällä.

Voimala osaa säätää automaattisesti turbiinin optimaaliseen suuntaan.

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/uusiokayttoa+arkhimedeen+ruuville+ndash+aaneton+tuuliturbiini+kaupunkikoteihin/a990683

The Archimedes windmill movie ENG high quality

http://www.youtube.com/watch?v=i6QyBdPGbFE

Simplex
Seuraa 
Viestejä3193

Tulee muistaa verrattaessa sähköautoja polttomoottoriautoihin, että polttomoottoreilla varustettuja autoja on kehitetty aktiivisesti viimeiset 100 vuotta, kun taasen sähkömoottorilla toimivia autoja ja niihin soveltuvia, kuluttajahintaisia akkuja on kehitetty vasta parisenkymmentä vuotta: Sähköautot ovat ottamassa vasta alkuaskeleita kuluttajamarkkinoilla.

Jos tarkastellaan polttomoottoritekniikkaan perustuvaa autotekniikkaa vaikkapa 80v sitten, niin kyllähän autotekniikka oli silloin todella alkeellista ja voimansiirron hyötysuhteet naurettavia. Sähkömoottorilla varustetut autot ovat tulevaisuutta, ja nykyiset, polttomoottoriin ja vaihteistoon perustuvat ratkaisut ovat kokemassa auttamattomasti dinosaurusten kohtalon.

Sähköautoissa on vielä monia heikkouksia, joista akku- ja lataustekniikka ovat päällimmäisinä. Kun tarkastellaan akkuteknologian kehittymistä, niin on vain ajan kysymys että sitä vaivaavat ongelmat saadaan ratkaistua materiaalitekniikan kehittymisen myötä.

Mitä sähköauton hintaan tulee, kyseessä on aivan sama ilmiö kuin vaikkapa ensimmäisten videonauhureiden, kännyköiden tai tietokoneiden suhteen: Ensimmäiset kuluttajille tarkoitetut laitteet maksoivat pienten valmistuserien ja tuotekehityspanostuksien johdosta tuhottoman paljon, mutta varsin nopeasti saavutettiin se piste, jolloin tavallisellakin kuluttajalla oli mahdollisuus hankkia niitä. Sama tulee tapahtumaan sähköautojenkin hinnankehityksessä - Suomen verotusteknillisistä ratkaisuista huolimatta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat