Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Sivut

Kommentit (18)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5206
Liittynyt6.5.2007

Minusta se on paljon luontevampi tapa kirjotella tarinoitaan ja muutenki luovaa tekstiä. Asiatekstin voi tehdä tietokoneelle suoraan, pääsee helpommalla.

Per se

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Itsestäni tuntuu tämä, että näppis on aika "olematon" jatke, että tämän avulla pää kelaa moskaa tyhjälle a-neloselle rattoisasti. Jossain vaiheessa oli näppis, jossa kirjaimet oli jokseenkin hävinneet ja hakkasin vaan meneen.

Dääm, muistinkohan hakata hanskaan? 

Hyvin polkee.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Reiska

Minusta se on paljon luontevampi tapa kirjotella tarinoitaan ja muutenki luovaa tekstiä. Asiatekstin voi tehdä tietokoneelle suoraan, pääsee helpommalla.

Tästä olen samaa mieltä. Joskin olen yrittänyt tehdä päässäni mentaalista käännytystä siihen suuntaan, että alkaisin kirjoittamaan koneella muutkin kuin asiatekstit. Paljon nopeampaa ja näppärämpää. Varsinkin nyt kun on ollut tuo sormi paskana niin konekirjoittaminen ei ole lisääntynyt mutta käsin kirjoittaminen on jäänyt. Se on tyhmää.

Luentomuistiinpanojen teko suoraan läppärille olisi parempi kuin käsin, mutta en jaksa raahata läppäriä kouluun joka päivä.

Hämmentää.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2059
Liittynyt3.10.2007

Kyllähän käsin kirjoittamista voi pitää hienomotorisena harjoitteenakin. Ei tule ihan heti mieleen, missä arkielämän toiminnoissa sormet saisivat samanlaista liikuntaa muuten. Maalaaminen ja piirtäminen ovat lähellä samaa, muttta niitä nyt ei ihan jokainen harrasta kuitenkaan.

Itse olen siirtynyt kirjoittamaan koneella niin paljon kuin mahdollista ja tavallaan se harmittaa, koska huomaan käsin kirjoittamisen olevan jotenkin pökkelöä silloin harvoin kun sitä tulee harrastettua. Lienee syynä tiettyjen liikeratojen "unohtuminen"? Näin vanhemmiten sitä kyllä osaisi arvostaa, jos löytyisi joku asia, missä EI ole taantunut

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Vatkain
Reiska

Minusta se on paljon luontevampi tapa kirjotella tarinoitaan ja muutenki luovaa tekstiä. Asiatekstin voi tehdä tietokoneelle suoraan, pääsee helpommalla.

Tästä olen samaa mieltä. Joskin olen yrittänyt tehdä päässäni mentaalista käännytystä siihen suuntaan, että alkaisin kirjoittamaan koneella muutkin kuin asiatekstit. Paljon nopeampaa ja näppärämpää. Varsinkin nyt kun on ollut tuo sormi paskana niin konekirjoittaminen ei ole lisääntynyt mutta käsin kirjoittaminen on jäänyt. Se on tyhmää.

Luentomuistiinpanojen teko suoraan läppärille olisi parempi kuin käsin, mutta en jaksa raahata läppäriä kouluun joka päivä.

 

Ihan pari päivää sitten luin jostain tutkimuksesta, joka tehtiin opiskelijoilla, ja jonka mukaan käsinkirjoitettuja muistiinpanoja tekevät opiskelijat painavat mieleensä ja oppivat paremmin asioita kuin he, jotka tekevät tietokoneella muistiinpanot.

Asiaa selitettiin niin, että konekirjoitus on niin nopeaa, että sillä voi saada aika paljon luennoitsijan sanomisia siirrettynä sellaisenaan muistiinpanoihin, mutta käsinkirjoittaminen taas on hidasta, joten sitä kirjoittamaansa asiaa joutuu väkisinkin muokkaamaan muistiinpanon yhteydessä - joutuu tekemään esimerkiksi tiivistelmiä. Oma arvaukseni on, että käsintehdyt muistiinpanot ovat siitäkin syystä tehokkaampia, että ne mahdollistavat kuvat, kuviot, kaaviot, mindmapit, taulukot, nuolet eri asioiden välillä yms., joilla voi erityisen tehokkaasti tiivistää asioita. 

Kognitiivisessa psykologiassa on oppimaan oppimisen tutkimuksissa todettu moneen kertaan käsittääkseni se, että mitä enemmän ja monipuolisemmin materiaalia prosessoi - ja siis mitä paremmin ymmärtää asian -, sitä paremmin se jää mieleen. Ihan vaan kirjan lukukin on tehokkaampaa, jos samalla alleviivaa (harkiten) tekstiä, tekee reunamerkintöjä, ja ennen kaikkea yrittää ennakoida, mitä tekstissä tulee lukemaan seuraavaksi. Parasta on tehdä kysymyksiä etukäteen, joihin sitten yrittää hahmottaa tekstistä vastauksia (samaa tekniikkaa voi käyttää luennolla, tehdä mielessään kysymyksiä, tai jopa esittää opettajalle kysymyksiä, joilla ennakoi sitä, mitä seuraavaksi käsitellään). Oppiminen tehostuu myös silloin, jos opittavan asian voi liittää aiemmin opittuun asiaan, ja jos opittavaan asiaan voi liittää tunteita, ja eri aisteihin liittyvää tietoa (haptista (tuntoaistiin liittyvää), kineettistä, hajuihin liittyvää jne.). Tämä viimeinen voisi ehkä olla selitys sille, että käsintehdyt muistiinpanot ovat tehokkaita, ehkä kineettinen tieto, eräänlainen lihasmuistikin on osallisena tietojen mieleenpainamiseen? 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
ID10T

Kyllähän käsin kirjoittamista voi pitää hienomotorisena harjoitteenakin. Ei tule ihan heti mieleen, missä arkielämän toiminnoissa sormet saisivat samanlaista liikuntaa muuten. Maalaaminen ja piirtäminen ovat lähellä samaa, muttta niitä nyt ei ihan jokainen harrasta kuitenkaan.

Mulla tulee mieleen kaikki käsityöt. Useimmissa tarvitaan vieläpä kahta kättä sen sijaan, että kirjoittamisessa tarvitaan vaan yhtä.

Keksiikö joku lisää? Mulla tulee mieleen myös ruoanlaitto, mutta sen voi toteuttaa niin monella tavalla. Mutta siinäkin voi joutua kaikenmaailman välineillä tekemään pientäkin piiperrystä. Ehkä vielä parempi olisi leipominen ja niiden leipomustensa koristelu.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
BCK
Vatkain

Luentomuistiinpanojen teko suoraan läppärille olisi parempi kuin käsin, mutta en jaksa raahata läppäriä kouluun joka päivä.

 

Ihan pari päivää sitten luin jostain tutkimuksesta, joka tehtiin opiskelijoilla, ja jonka mukaan käsinkirjoitettuja muistiinpanoja tekevät opiskelijat painavat mieleensä ja oppivat paremmin asioita kuin he, jotka tekevät tietokoneella muistiinpanot.

Asiaa selitettiin niin, että konekirjoitus on niin nopeaa, että sillä voi saada aika paljon luennoitsijan sanomisia siirrettynä sellaisenaan muistiinpanoihin, mutta käsinkirjoittaminen taas on hidasta, joten sitä kirjoittamaansa asiaa joutuu väkisinkin muokkaamaan muistiinpanon yhteydessä - joutuu tekemään esimerkiksi tiivistelmiä. Oma arvaukseni on, että käsintehdyt muistiinpanot ovat siitäkin syystä tehokkaampia, että ne mahdollistavat kuvat, kuviot, kaaviot, mindmapit, taulukot, nuolet eri asioiden välillä yms., joilla voi erityisen tehokkaasti tiivistää asioita. 

Kognitiivisessa psykologiassa on oppimaan oppimisen tutkimuksissa todettu moneen kertaan käsittääkseni se, että mitä enemmän ja monipuolisemmin materiaalia prosessoi - ja siis mitä paremmin ymmärtää asian -, sitä paremmin se jää mieleen. Ihan vaan kirjan lukukin on tehokkaampaa, jos samalla alleviivaa (harkiten) tekstiä, tekee reunamerkintöjä, ja ennen kaikkea yrittää ennakoida, mitä tekstissä tulee lukemaan seuraavaksi. Parasta on tehdä kysymyksiä etukäteen, joihin sitten yrittää hahmottaa tekstistä vastauksia (samaa tekniikkaa voi käyttää luennolla, tehdä mielessään kysymyksiä, tai jopa esittää opettajalle kysymyksiä, joilla ennakoi sitä, mitä seuraavaksi käsitellään). Oppiminen tehostuu myös silloin, jos opittavan asian voi liittää aiemmin opittuun asiaan, ja jos opittavaan asiaan voi liittää tunteita, ja eri aisteihin liittyvää tietoa (haptista (tuntoaistiin liittyvää), kineettistä, hajuihin liittyvää jne.). Tämä viimeinen voisi ehkä olla selitys sille, että käsintehdyt muistiinpanot ovat tehokkaita, ehkä kineettinen tieto, eräänlainen lihasmuistikin on osallisena tietojen mieleenpainamiseen? 

Joo no tuo on kyllä ihan totta, että käsin kirjoittamalla asia jää paremmin mieleen. Olen ajatellut, että se on sellaista learning by doing -touhua omalla tavallaan. Käsin tehdyt muistiinpanot ovat tehokkaita silloin, jos niitä on aikaa tehdä. Eli on riittävästi aikaa tehdä kuvia, kaavioita, maindmäppejä jne. Mutta jos aika on niin kortilla, että ei ehdi kirjoittaa, niin silloin ei hyvä.

Toisaalta ainakin meidän laitoksella opettajat osaavat tehdä kalvot ja edetä luennolla siten, että perässä pysyy ja tiedon prosessoinnilekin jää aikaa. Ongelma on lähinnä silloin kun luennoitsijana on tutkija.

Lukutekniikka on tosiaan hyvä olla hallussa jos opiskella meinaa. Kirjatenttien 500 sivuisia kirjoja ei voi lukea samalla tavalla kuin romaania.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Kyllä, kuvien piirtämiseen voi mennä aikaa. Toisaalta kuvia piirtämällä voi säästää myös aikaa, jos kuvalla voi kertoa saman kuin tuhannella sanalla. Tämä nyt ei ehkä ole maailman paras illustraatio sille, mitä tarkoitan, mutta pistetään nyt tähän, kun en muutakaan keksinyt:

http://www.scritub.com/limba/engleza/education/Accelerated-Learning-Technique94947.php

Aika paljonhan tuo muistiinpanotekniikka kyllä liittyy oppimistyyleihin. Jos on visuaalinen oppija, informaation visualisaatio ja siis kuvan piirtäminen tehostaa oppimista, jos kielellinen, niin esimerkiksi yhteen iskulauseeseen tiivistäminen voi auttaa. 

Siitä mainitusta SciAm-artikkelista jäi sellainen käsitys, että koska kuitenkaan ihan kaikkea ei voi (eikä kannata) kirjoittaa ylös, niin parempi olla aktiivisesti läsnä ja muokata informaatiota kuin vaan yrittää passivisesti muistiinpanoissa toistaa "kaiken", mitä opettaja sanoo. 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

^Ongelma on vaan siinä, että jos sinun pitää luentomuistiinpanoihisi tehdä visuaalinen kuva, niin sitä et voi tehdä ennen kuin sinulla on kaikki kuvaan tarvittava informaatio. Juttu voi olla jakautunut usealle kalvolle, niin että alkupään kalvot on jo menneet siinä vaiheessa kun asian saattaa hahmottaa visuaalisesti. Siis nähdä koko kuvan.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Toki tuokin voi olla ongelma, monet kuvat ja kaaviothan ovat monimutkaisia. Joskus ne taas voivat olla hyvinkin simppeleitä ja nopeita piirtää, kuten perusmuodot (leikkaavat ympyrät) tässä:

http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/which-flu-virus/

(^^Näkyykö tuo kuva muille? Itselläni se näkyy "rikkonainen kuva"-ikonina.)

Kun noihin päällekkäisiin ympyröiden leikkauskohtiin ja leikkauskohtien ulkopuolelle ripustaa eri virustyyppejä, saa kuvasta irti heti yhdellä silmäyksellä paljon informaatiota, esim. mitkä virustyypit ovat yhteisiä sialle ja ihmiselle, ja mitkä taas sialle, ihmiselle ja linnuille, ja mitkä ovat vain esim sikojen viruksia. Tuollainen pallurakuva (tai vaihtoehtoisesti taulukkomuotoinen esitys) tekee infosta tiiviin, ei tarvitse listata moneen kertaan samaa asiaa (virusta) eri eläinlajien kohdalle. Lisäksi kaupan päälle tulee lisäinfoa, eli mitkä virukset ovat yhteisiä (eli mahdollisesti lajista toiseen tarttuvia). Tämän infon kirjoittaminen tekstuaalisesti ehkei olisi yhtä nopeaa, eikä varsinkaan asian myöhempi oppiminen olisi yhtä helppoa. 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
BCK

Toki tuokin voi olla ongelma, monet kuvat ja kaaviothan ovat monimutkaisia. Joskus ne taas voivat olla hyvinkin simppeleitä ja nopeita piirtää, kuten perusmuodot (leikkaavat ympyrät) tässä:

http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/which-flu-virus/

(^^Näkyykö tuo kuva muille? Itselläni se näkyy "rikkonainen kuva"-ikonina.)

Kun noihin päällekkäisiin ympyröiden leikkauskohtiin ja leikkauskohtien ulkopuolelle ripustaa eri virustyyppejä, saa kuvasta irti heti yhdellä silmäyksellä paljon informaatiota, esim. mitkä virustyypit ovat yhteisiä sialle ja ihmiselle, ja mitkä taas sialle, ihmiselle ja linnuille, ja mitkä ovat vain esim sikojen viruksia. Tuollainen pallurakuva (tai vaihtoehtoisesti taulukkomuotoinen esitys) tekee infosta tiiviin, ei tarvitse listata moneen kertaan samaa asiaa (virusta) eri eläinlajien kohdalle. Lisäksi kaupan päälle tulee lisäinfoa, eli mitkä virukset ovat yhteisiä (eli mahdollisesti lajista toiseen tarttuvia). Tämän infon kirjoittaminen tekstuaalisesti ehkei olisi yhtä nopeaa, eikä varsinkaan asian myöhempi oppiminen olisi yhtä helppoa. 

Kyse ei olekaan siitä, etteikö visualisoinnit olisi nopea piirtää vaan siitä, että luentomuistiinpanojen tekoon tuo tapa ei toimi, ellei luennoitsija esitä koko konseptia kerralla. Harvoin esittävät.

Kokeilen laittaa kuvan tähän. Näkyykö? BCK:n ei näy. Näkyy vaan linkki nettisivulle.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

^^Jälleen olemme samaa mieltä, aina (tai usein?) kuvien piirtäminen ei luentomuistiinpanoihin ei tosiaan onnistu, jos tietoa ei ole tarpeeksi sen tekoon. Fiksu/pedagoginen luennoitsija ennakoi tällaiset tarpeet, ja esittää ensin yleiskuvan asiasta, mielellään kalvokuvan kanssa, ja vasta sitten keskittyy detaljeihin. Niitä loistavia ja oppilaiden tiedonjäsentämistarpeita ennakoivia ja eläytymiskykyisiä pedagogeja vaan taitaa olla harvassa.

(Kiitos kuvan liittämisestä, sinun laittamanasi kuva näkyy. Mikähän tuossa on, kun joskus kuvien lisääminen ja/tai näyttäminen ei onnaa...? Liittyisiköhän jotenkin ohjelmapäivityksiin tms.?)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
BCK

(Kiitos kuvan liittämisestä, sinun laittamanasi kuva näkyy. Mikähän tuossa on, kun joskus kuvien lisääminen ja/tai näyttäminen ei onnaa...? Liittyisiköhän jotenkin ohjelmapäivityksiin tms.?)

Huomaathan, että kuvaa linkatessa pitää olla nimenomaan se kuvan nettiosoite, ei sen sivun nettiosoite, missä kuva on? Eli kuvan päällä hiiren oikeaa nappia -> näytä kuva. Ja sitten käytetään tuota osoitetta foorumille liittämiseen.

Ja sitten se, että kyllähän tämä softakin joskus kiukuttelee.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Kiitos Vatkain. Mulla tuollaista "näytä kuva"-menuvalintaa ei ole, mutta kokeilen Inspect element-menuvalintaa ja copy-pastata sieltä kuvan tiedot:

(Näkyy toimivan! Kuva poistettu, ettei vie tilaa tästä keskutelusta turhaan.) 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat