Seuraa 
Viestejä2129

Kommentit (18)

slam
Seuraa 
Viestejä2129

Itsestäni tuntuu tämä, että näppis on aika "olematon" jatke, että tämän avulla pää kelaa moskaa tyhjälle a-neloselle rattoisasti. Jossain vaiheessa oli näppis, jossa kirjaimet oli jokseenkin hävinneet ja hakkasin vaan meneen.

Dääm, muistinkohan hakata hanskaan? 

Hyvin polkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Reiska

Minusta se on paljon luontevampi tapa kirjotella tarinoitaan ja muutenki luovaa tekstiä. Asiatekstin voi tehdä tietokoneelle suoraan, pääsee helpommalla.

Tästä olen samaa mieltä. Joskin olen yrittänyt tehdä päässäni mentaalista käännytystä siihen suuntaan, että alkaisin kirjoittamaan koneella muutkin kuin asiatekstit. Paljon nopeampaa ja näppärämpää. Varsinkin nyt kun on ollut tuo sormi paskana niin konekirjoittaminen ei ole lisääntynyt mutta käsin kirjoittaminen on jäänyt. Se on tyhmää.

Luentomuistiinpanojen teko suoraan läppärille olisi parempi kuin käsin, mutta en jaksa raahata läppäriä kouluun joka päivä.

Hämmentää.

ID10T
Seuraa 
Viestejä7735

Kyllähän käsin kirjoittamista voi pitää hienomotorisena harjoitteenakin. Ei tule ihan heti mieleen, missä arkielämän toiminnoissa sormet saisivat samanlaista liikuntaa muuten. Maalaaminen ja piirtäminen ovat lähellä samaa, muttta niitä nyt ei ihan jokainen harrasta kuitenkaan.

Itse olen siirtynyt kirjoittamaan koneella niin paljon kuin mahdollista ja tavallaan se harmittaa, koska huomaan käsin kirjoittamisen olevan jotenkin pökkelöä silloin harvoin kun sitä tulee harrastettua. Lienee syynä tiettyjen liikeratojen "unohtuminen"? Näin vanhemmiten sitä kyllä osaisi arvostaa, jos löytyisi joku asia, missä EI ole taantunut

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Vatkain
Reiska

Minusta se on paljon luontevampi tapa kirjotella tarinoitaan ja muutenki luovaa tekstiä. Asiatekstin voi tehdä tietokoneelle suoraan, pääsee helpommalla.

Tästä olen samaa mieltä. Joskin olen yrittänyt tehdä päässäni mentaalista käännytystä siihen suuntaan, että alkaisin kirjoittamaan koneella muutkin kuin asiatekstit. Paljon nopeampaa ja näppärämpää. Varsinkin nyt kun on ollut tuo sormi paskana niin konekirjoittaminen ei ole lisääntynyt mutta käsin kirjoittaminen on jäänyt. Se on tyhmää.

Luentomuistiinpanojen teko suoraan läppärille olisi parempi kuin käsin, mutta en jaksa raahata läppäriä kouluun joka päivä.

 

Ihan pari päivää sitten luin jostain tutkimuksesta, joka tehtiin opiskelijoilla, ja jonka mukaan käsinkirjoitettuja muistiinpanoja tekevät opiskelijat painavat mieleensä ja oppivat paremmin asioita kuin he, jotka tekevät tietokoneella muistiinpanot.

Asiaa selitettiin niin, että konekirjoitus on niin nopeaa, että sillä voi saada aika paljon luennoitsijan sanomisia siirrettynä sellaisenaan muistiinpanoihin, mutta käsinkirjoittaminen taas on hidasta, joten sitä kirjoittamaansa asiaa joutuu väkisinkin muokkaamaan muistiinpanon yhteydessä - joutuu tekemään esimerkiksi tiivistelmiä. Oma arvaukseni on, että käsintehdyt muistiinpanot ovat siitäkin syystä tehokkaampia, että ne mahdollistavat kuvat, kuviot, kaaviot, mindmapit, taulukot, nuolet eri asioiden välillä yms., joilla voi erityisen tehokkaasti tiivistää asioita. 

Kognitiivisessa psykologiassa on oppimaan oppimisen tutkimuksissa todettu moneen kertaan käsittääkseni se, että mitä enemmän ja monipuolisemmin materiaalia prosessoi - ja siis mitä paremmin ymmärtää asian -, sitä paremmin se jää mieleen. Ihan vaan kirjan lukukin on tehokkaampaa, jos samalla alleviivaa (harkiten) tekstiä, tekee reunamerkintöjä, ja ennen kaikkea yrittää ennakoida, mitä tekstissä tulee lukemaan seuraavaksi. Parasta on tehdä kysymyksiä etukäteen, joihin sitten yrittää hahmottaa tekstistä vastauksia (samaa tekniikkaa voi käyttää luennolla, tehdä mielessään kysymyksiä, tai jopa esittää opettajalle kysymyksiä, joilla ennakoi sitä, mitä seuraavaksi käsitellään). Oppiminen tehostuu myös silloin, jos opittavan asian voi liittää aiemmin opittuun asiaan, ja jos opittavaan asiaan voi liittää tunteita, ja eri aisteihin liittyvää tietoa (haptista (tuntoaistiin liittyvää), kineettistä, hajuihin liittyvää jne.). Tämä viimeinen voisi ehkä olla selitys sille, että käsintehdyt muistiinpanot ovat tehokkaita, ehkä kineettinen tieto, eräänlainen lihasmuistikin on osallisena tietojen mieleenpainamiseen? 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
ID10T

Kyllähän käsin kirjoittamista voi pitää hienomotorisena harjoitteenakin. Ei tule ihan heti mieleen, missä arkielämän toiminnoissa sormet saisivat samanlaista liikuntaa muuten. Maalaaminen ja piirtäminen ovat lähellä samaa, muttta niitä nyt ei ihan jokainen harrasta kuitenkaan.

Mulla tulee mieleen kaikki käsityöt. Useimmissa tarvitaan vieläpä kahta kättä sen sijaan, että kirjoittamisessa tarvitaan vaan yhtä.

Keksiikö joku lisää? Mulla tulee mieleen myös ruoanlaitto, mutta sen voi toteuttaa niin monella tavalla. Mutta siinäkin voi joutua kaikenmaailman välineillä tekemään pientäkin piiperrystä. Ehkä vielä parempi olisi leipominen ja niiden leipomustensa koristelu.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
BCK
Vatkain

Luentomuistiinpanojen teko suoraan läppärille olisi parempi kuin käsin, mutta en jaksa raahata läppäriä kouluun joka päivä.

 

Ihan pari päivää sitten luin jostain tutkimuksesta, joka tehtiin opiskelijoilla, ja jonka mukaan käsinkirjoitettuja muistiinpanoja tekevät opiskelijat painavat mieleensä ja oppivat paremmin asioita kuin he, jotka tekevät tietokoneella muistiinpanot.

Asiaa selitettiin niin, että konekirjoitus on niin nopeaa, että sillä voi saada aika paljon luennoitsijan sanomisia siirrettynä sellaisenaan muistiinpanoihin, mutta käsinkirjoittaminen taas on hidasta, joten sitä kirjoittamaansa asiaa joutuu väkisinkin muokkaamaan muistiinpanon yhteydessä - joutuu tekemään esimerkiksi tiivistelmiä. Oma arvaukseni on, että käsintehdyt muistiinpanot ovat siitäkin syystä tehokkaampia, että ne mahdollistavat kuvat, kuviot, kaaviot, mindmapit, taulukot, nuolet eri asioiden välillä yms., joilla voi erityisen tehokkaasti tiivistää asioita. 

Kognitiivisessa psykologiassa on oppimaan oppimisen tutkimuksissa todettu moneen kertaan käsittääkseni se, että mitä enemmän ja monipuolisemmin materiaalia prosessoi - ja siis mitä paremmin ymmärtää asian -, sitä paremmin se jää mieleen. Ihan vaan kirjan lukukin on tehokkaampaa, jos samalla alleviivaa (harkiten) tekstiä, tekee reunamerkintöjä, ja ennen kaikkea yrittää ennakoida, mitä tekstissä tulee lukemaan seuraavaksi. Parasta on tehdä kysymyksiä etukäteen, joihin sitten yrittää hahmottaa tekstistä vastauksia (samaa tekniikkaa voi käyttää luennolla, tehdä mielessään kysymyksiä, tai jopa esittää opettajalle kysymyksiä, joilla ennakoi sitä, mitä seuraavaksi käsitellään). Oppiminen tehostuu myös silloin, jos opittavan asian voi liittää aiemmin opittuun asiaan, ja jos opittavaan asiaan voi liittää tunteita, ja eri aisteihin liittyvää tietoa (haptista (tuntoaistiin liittyvää), kineettistä, hajuihin liittyvää jne.). Tämä viimeinen voisi ehkä olla selitys sille, että käsintehdyt muistiinpanot ovat tehokkaita, ehkä kineettinen tieto, eräänlainen lihasmuistikin on osallisena tietojen mieleenpainamiseen? 

Joo no tuo on kyllä ihan totta, että käsin kirjoittamalla asia jää paremmin mieleen. Olen ajatellut, että se on sellaista learning by doing -touhua omalla tavallaan. Käsin tehdyt muistiinpanot ovat tehokkaita silloin, jos niitä on aikaa tehdä. Eli on riittävästi aikaa tehdä kuvia, kaavioita, maindmäppejä jne. Mutta jos aika on niin kortilla, että ei ehdi kirjoittaa, niin silloin ei hyvä.

Toisaalta ainakin meidän laitoksella opettajat osaavat tehdä kalvot ja edetä luennolla siten, että perässä pysyy ja tiedon prosessoinnilekin jää aikaa. Ongelma on lähinnä silloin kun luennoitsijana on tutkija.

Lukutekniikka on tosiaan hyvä olla hallussa jos opiskella meinaa. Kirjatenttien 500 sivuisia kirjoja ei voi lukea samalla tavalla kuin romaania.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Kyllä, kuvien piirtämiseen voi mennä aikaa. Toisaalta kuvia piirtämällä voi säästää myös aikaa, jos kuvalla voi kertoa saman kuin tuhannella sanalla. Tämä nyt ei ehkä ole maailman paras illustraatio sille, mitä tarkoitan, mutta pistetään nyt tähän, kun en muutakaan keksinyt:

http://www.scritub.com/limba/engleza/education/Accelerated-Learning-Technique94947.php

Aika paljonhan tuo muistiinpanotekniikka kyllä liittyy oppimistyyleihin. Jos on visuaalinen oppija, informaation visualisaatio ja siis kuvan piirtäminen tehostaa oppimista, jos kielellinen, niin esimerkiksi yhteen iskulauseeseen tiivistäminen voi auttaa. 

Siitä mainitusta SciAm-artikkelista jäi sellainen käsitys, että koska kuitenkaan ihan kaikkea ei voi (eikä kannata) kirjoittaa ylös, niin parempi olla aktiivisesti läsnä ja muokata informaatiota kuin vaan yrittää passivisesti muistiinpanoissa toistaa "kaiken", mitä opettaja sanoo. 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

^Ongelma on vaan siinä, että jos sinun pitää luentomuistiinpanoihisi tehdä visuaalinen kuva, niin sitä et voi tehdä ennen kuin sinulla on kaikki kuvaan tarvittava informaatio. Juttu voi olla jakautunut usealle kalvolle, niin että alkupään kalvot on jo menneet siinä vaiheessa kun asian saattaa hahmottaa visuaalisesti. Siis nähdä koko kuvan.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Toki tuokin voi olla ongelma, monet kuvat ja kaaviothan ovat monimutkaisia. Joskus ne taas voivat olla hyvinkin simppeleitä ja nopeita piirtää, kuten perusmuodot (leikkaavat ympyrät) tässä:

http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/which-flu-virus/

(^^Näkyykö tuo kuva muille? Itselläni se näkyy "rikkonainen kuva"-ikonina.)

Kun noihin päällekkäisiin ympyröiden leikkauskohtiin ja leikkauskohtien ulkopuolelle ripustaa eri virustyyppejä, saa kuvasta irti heti yhdellä silmäyksellä paljon informaatiota, esim. mitkä virustyypit ovat yhteisiä sialle ja ihmiselle, ja mitkä taas sialle, ihmiselle ja linnuille, ja mitkä ovat vain esim sikojen viruksia. Tuollainen pallurakuva (tai vaihtoehtoisesti taulukkomuotoinen esitys) tekee infosta tiiviin, ei tarvitse listata moneen kertaan samaa asiaa (virusta) eri eläinlajien kohdalle. Lisäksi kaupan päälle tulee lisäinfoa, eli mitkä virukset ovat yhteisiä (eli mahdollisesti lajista toiseen tarttuvia). Tämän infon kirjoittaminen tekstuaalisesti ehkei olisi yhtä nopeaa, eikä varsinkaan asian myöhempi oppiminen olisi yhtä helppoa. 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
BCK

Toki tuokin voi olla ongelma, monet kuvat ja kaaviothan ovat monimutkaisia. Joskus ne taas voivat olla hyvinkin simppeleitä ja nopeita piirtää, kuten perusmuodot (leikkaavat ympyrät) tässä:

http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/which-flu-virus/

(^^Näkyykö tuo kuva muille? Itselläni se näkyy "rikkonainen kuva"-ikonina.)

Kun noihin päällekkäisiin ympyröiden leikkauskohtiin ja leikkauskohtien ulkopuolelle ripustaa eri virustyyppejä, saa kuvasta irti heti yhdellä silmäyksellä paljon informaatiota, esim. mitkä virustyypit ovat yhteisiä sialle ja ihmiselle, ja mitkä taas sialle, ihmiselle ja linnuille, ja mitkä ovat vain esim sikojen viruksia. Tuollainen pallurakuva (tai vaihtoehtoisesti taulukkomuotoinen esitys) tekee infosta tiiviin, ei tarvitse listata moneen kertaan samaa asiaa (virusta) eri eläinlajien kohdalle. Lisäksi kaupan päälle tulee lisäinfoa, eli mitkä virukset ovat yhteisiä (eli mahdollisesti lajista toiseen tarttuvia). Tämän infon kirjoittaminen tekstuaalisesti ehkei olisi yhtä nopeaa, eikä varsinkaan asian myöhempi oppiminen olisi yhtä helppoa. 

Kyse ei olekaan siitä, etteikö visualisoinnit olisi nopea piirtää vaan siitä, että luentomuistiinpanojen tekoon tuo tapa ei toimi, ellei luennoitsija esitä koko konseptia kerralla. Harvoin esittävät.

Kokeilen laittaa kuvan tähän. Näkyykö? BCK:n ei näy. Näkyy vaan linkki nettisivulle.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

^^Jälleen olemme samaa mieltä, aina (tai usein?) kuvien piirtäminen ei luentomuistiinpanoihin ei tosiaan onnistu, jos tietoa ei ole tarpeeksi sen tekoon. Fiksu/pedagoginen luennoitsija ennakoi tällaiset tarpeet, ja esittää ensin yleiskuvan asiasta, mielellään kalvokuvan kanssa, ja vasta sitten keskittyy detaljeihin. Niitä loistavia ja oppilaiden tiedonjäsentämistarpeita ennakoivia ja eläytymiskykyisiä pedagogeja vaan taitaa olla harvassa.

(Kiitos kuvan liittämisestä, sinun laittamanasi kuva näkyy. Mikähän tuossa on, kun joskus kuvien lisääminen ja/tai näyttäminen ei onnaa...? Liittyisiköhän jotenkin ohjelmapäivityksiin tms.?)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
BCK

(Kiitos kuvan liittämisestä, sinun laittamanasi kuva näkyy. Mikähän tuossa on, kun joskus kuvien lisääminen ja/tai näyttäminen ei onnaa...? Liittyisiköhän jotenkin ohjelmapäivityksiin tms.?)

Huomaathan, että kuvaa linkatessa pitää olla nimenomaan se kuvan nettiosoite, ei sen sivun nettiosoite, missä kuva on? Eli kuvan päällä hiiren oikeaa nappia -> näytä kuva. Ja sitten käytetään tuota osoitetta foorumille liittämiseen.

Ja sitten se, että kyllähän tämä softakin joskus kiukuttelee.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Kiitos Vatkain. Mulla tuollaista "näytä kuva"-menuvalintaa ei ole, mutta kokeilen Inspect element-menuvalintaa ja copy-pastata sieltä kuvan tiedot:

(Näkyy toimivan! Kuva poistettu, ettei vie tilaa tästä keskutelusta turhaan.) 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Tutkimus osoittaa, että käsinkirjoitus on hyödyllisempää verrattuna koneella kirjoittanmiseen. Pätee niin lapsiin kuin aikuisiinkin.

Neuroscientists say handwriting is good for you

Gabriella Munoz   
Friday, 20 June 2014

 

Writing by hand activates areas in the brain that help you learn faster and better.

Image: DragonImage/Shutterstock

Using our keyboards saves us lots of precious time, but writing by hand has lots of benefits.

Researchers have shown that children who know how to write by hand learn to read faster. They are also better at retaining information and coming up with new ideas.

“When we write, a unique neural circuit is automatically activated. There is a core recognition of the gesture in the written word, a sort of recognition by mental simulation in your brain,” Stanislas Dehaene, a psychologist at the Collège de France in Paris, told The New York Times.

A study conducted at Indiana University, in the US, reported that when children write by hand three areas of the brain are activated—the left fusiform gyrus, the inferior frontal gyrus and the posterior parietal cortex. These are the same areas that are set in motion when adults read and write. Kids who typed or just traced letters didn’t show any activation in these areas.

Karin James, who was involved in the study, told The New York Times that the messiness inherent in free-form handwriting was behind this. After all, when we write by hand we have to plan and execute an action that has to deliver a concrete result in the form of a letter or a word.

“This is one of the first demonstrations of the brain being changed because of the practice,” explained James.

Other studies comparing the performance between children writing a composition by hand or typing it have shown that kids who wrote by hand produced more words and original ideas than those who used the keyboard. 

Not surprisingly the researchers also found that children with better handwriting also had greater neural activation in the working memory.

And if you think that the benefits are just for kids, you’re mistaken.

Taking notes by hand can help you learn faster and better—you should try it next time you have an exam or need to deliver a presentation. Studies suggest this is due to the fact that one needs to process and reframe all the information before writing it down. “We don’t write longhand as fast as we type these days, but people who were typing just tended to transcribe large parts of lecture content verbatim,” Pam Mueller, teaching assistant at Princeton University, in the US, told The Atlantic

After reading this we'll try to write by hand more often, what about you?

Source: The New York Times and The Atlantic
 
http://www.sciencealert.com.au/news/20141906-25707.html

Hämmentää.

Vierailija

Vennin diagrammit ei kyllä ole todellakaan mitään simppeleitä. 

Tossa nyt vielä visualisointuna teidän kolmebittiset aivolohkot:

..Ja mitä tohon aiheeseen muuten tulee, niin nootroopit ja internet-yhteys ajaa saman asian. Vaikka nikotiinilaastari hihaan, jos ei muuta keksi.

Kappas. En oo yksin ideani kanssa. Joskus vuosia sitten opastin yhtä kanadalaista leikkaamaan nikotiinilaastarista palasia kun niin stressas opiskelujensa kanssa. 

“The whole problem with nicotine is that it happens to be found in cigarettes,” she told me. “People can’t disassociate the two in their mind, nicotine and smoking. It’s not the general public that annoys me, it’s the scientists. When I tell them about the studies, they should say, ‘Wow.’ But they say, ‘Oh well, that might be true, but I don’t see the point.’ It’s not even ignorance. It’s their preconceived ideas and inflexibility.”

http://www.scientificamerican.com/article/will-a-nicotine-patch-make-you...

..Ehkä hieman ironista että se opiskeli molekyylibiologiksi ja katsoi kieroon ehdotusta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Handwriting helps you learn faster, but typing fast can give you an edge too

Gabriella Munoz   
Tuesday, 24 June 2014

 

Researchers have found that typing fast may help to improve your writing skills.

Image: wrangler/Shutterstock

A few days ago, we published a story about the benefits of handwriting and how it can make you learn faster and better, and many readers asked us to talk a bit more about typing and how it can help our learning process. This is what we found: typing fast can improve your quality of writing.

The speed and fluidity at which you write down ideas is called transcription fluency, and researchers have found that the faster a student types, the better grades they’ll get. This became apparent in a 2002 study led by educational researcher Michael Russell from Boston College in the US, in which children were asked to write essays either by hand or on a keyboard. The children who typed their essays ended up writing more words, used better English and developed their topics more comprehensively than those who handwrote them, according to Medium.

In Russell's study, those who typed 32.4 words per minute or more - which is considered fast - had the highest scores. Russell explained that there is a point at which the speed you type in makes a giant leap that greatly improves your transcription fluency - this point is reached at 20 to 25 words per minute.

In a 2004 study, cognitive psychologist Carol Christensen, who used to work at the University of Queensland, split students in Grade 8 and 9 into two groups. One group had to complete a daily typed journal, and the other attended a program designed to improve their typing skills. The speed and the quality of writing of the kids in the second group improved.The children in the journal group didn't improve their quality of writing.

Christensen suggests that the improvement in the quality of writing of the second group had to do with what she calls orthographic-motor integration, which she defines "as the way in which orthographic knowledge is integrated with the fine-motor demands of writing". In this case particular case, the children learned where are the letters on the keyboard, an ability that helped them make words and use them in coherent sentences. Because the kids in the first group didn't develop their typing skills, they spent too much time finding the letters on the keyboard, which limited their ability to make words and sentences.

Typing won't help you learn better or faster, but improving your typing skills can help you improve your written communication. “If you can’t move quickly enough, your idea can slip away and never come back,” explained educational researcher Steve Graham from Arizona State University at Medium.

Test your typing speed here

http://sciencealert.com.au/features/20142406-25728.html

Tein tuon kirjotustestin. Sain 34 wpm ja tein 2 virhettä. Ehkä kirjottasin nopeampaa suomen kielistä tekstiä?

Hämmentää.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat