Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008

Toivon että ihmisiä alkaa yhä enenevässä määrin kiinnostamaan kuinka tuotteet ja tarvikkeet on tuotettu.

Onko ne tehty ekologisesti luontoa mahdollisimman vähän rasittaen?

Onko tuottessa tai sen osissa käytetty lapsityövoimaa?

Onko tuotteessa tai sen osissa käytetty orjatyövoimaa?

Kunnioittaako yritys tai sen alihankkijat työlaisäädäntöä ja siihen kuuluvia maksuja?

Pyrkiikö yritys turvaamaan ja luomaan työpaikkoja vaiko jatkuvaan harventamiseen?

Jne.

Eli sertifikaatti joka kertoo kussakin kohdassa vaikka viidellä tähdellä "*****" kuinka yritys on selviytynyt kustakin kohdasta. (tai joku muu systeemi josta näkee heti, kuinka firma toimii sekä yhteinen tietokanta jossa kaikki sertifioidut firmat on listattuna) Tässä olis sertifiointifirmoille sarkaa seuraavaksi vuosikymmeneksi.

Ettisesti toimiva yritys saisi tästä markkinaetua ja koska se näyttää epäterveeseen kilpailuun perustavat yritykset. Se myös parantaisi kehittyvien maiden työoloja ja työn laatua.

Eräs Etelä-Suomessa toimiva rakennusfirma markkinoi mulle asuntoa ja yksi argumenteista oli "tähän on käytetty ainoastaan suomalaista työvoimaa". Noita asioita sertifiomalla pystyisi erottamaaan jyvät akanoista suurempien yritysten kohdalla. Johonkin toiminimeen se ei välttämättä sovellu. 

Olisitko sinä valmis maksamaan tuotteesta hieman korkeampaa hintaa jos se tukee esimerkiksi suomalaista työllisyyttä ja tiedät varmuudella että se on kaikissa suhteissa eettisesti tuotettu?

Huolehdi bisneksestä niin bisnes huolehtii sinusta.

Kommentit (10)

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008

Liki sata lukukertaa, mutta kukaan ei ole vastannut kysymykseen.
Onko tästä tehtävä johtopäätös että ihmisoikeudet ei oikeesti kiinnosta ketään jos ei ne kosketa omaa napaa ja halvalla otetaan jos saadaan.

Vegetaristit tunuu suhtautuvan lihatalouteen huomattavasti humaanimmin kuin normijamppa orjatyövoimaan. Olisiko tästäkin pitänyyt tehdä feminismikysymys ja yhdistää siihen naisten ja lasten paritus niin tulisko sillä kommentteja? 
Miestähän ei kenenkään tarvitse suojella.

Sama suomeksi mitä aikaisemmin pistin ihmiskauppaketjuun. 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014061218399783_ul.shtml

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Jerry Cotton

Liki sata lukukertaa, mutta kukaan ei ole vastannut kysymykseen. 
Onko tästä tehtävä johtopäätös että ihmisoikeudet ei oikeesti kiinnosta ketään jos ei ne kosketa omaa napaa ja halvalla otetaan jos saadaan.

En tiedä, mutta itse huomasin ja luin aloituksen ensi kertaa vasta äsken.

Jerry Cotton

Olisitko sinä valmis maksamaan tuotteesta hieman korkeampaa hintaa jos se tukee esimerkiksi suomalaista työllisyyttä ja tiedät varmuudella että se on kaikissa suhteissa eettisesti tuotettu?

Olisin ja niin teenkin nyt jo. Meillähän on jo nyt Reilun kaupan sertifiontijärjestelmä, UTZ-sertifikaatti, luomumerkintä ja Joutsenlippu-merkki. Ja kyllä huomion nämä valinnoissani, olen tehnyt niin jo pitkään.

Mutta itsekin olen miettinyt ihan samaa, että voisi olla vielä eettisten tuotteiden sertifikaatti erikseen. Eläinperäisissä tuotteissahan luomu sisältää myös eläinten eettisen kohtelun, mutta toisaalta vaikkapa pienessä kotikanalassa elävät, (ei-luomulla) takapihalla matoja tonkivat ja (ei-luomuja) kotiruoan tähteitä saavat kanat eivät ole luomukanoja eivätkä muni luomumunia. Vaikka varmasti voivat paremmin, kuin suuressa luomumääräykset täyttävässä tuotantokanalassa elävät kanat. 

Ja itseäni kiinnostaa se kanojen hyvinvointi vielä enemmän kuin se, että kaikki niiden syömä rehu on takuuvarmasti luomua. (Kanojahan en itse syökään, mutta niiden munia kyllä.)

Eli kiinnostaa kyllä. Eläinten oikeudet ja ihmisten oikeudet. Naisten ja miesten ja lasten ja vanhusten oikeudet.

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008
Vaihdokas
Jerry Cotton
Liki sata lukukertaa, mutta kukaan ei ole vastannut kysymykseen.  Onko tästä tehtävä johtopäätös että ihmisoikeudet ei oikeesti kiinnosta ketään jos ei ne kosketa omaa napaa ja halvalla otetaan jos saadaan.
En tiedä, mutta itse huomasin ja luin aloituksen ensi kertaa vasta äsken.
Jerry Cotton
Olisin ja niin teenkin nyt jo. Meillähän on jo nyt Reilun kaupan sertifiontijärjestelmä, UTZ-sertifikaatti, luomumerkintä ja Joutsenlippu-merkki. Ja kyllä huomion nämä valinnoissani, olen tehnyt niin jo pitkään.

Mutta itsekin olen miettinyt ihan samaa, että voisi olla vielä eettisten tuotteiden sertifikaatti erikseen. Eläinperäisissä tuotteissahan luomu sisältää myös eläinten eettisen kohtelun, mutta toisaalta vaikkapa pienessä kotikanalassa elävät, (ei-luomulla) takapihalla matoja tonkivat ja (ei-luomuja) kotiruoan tähteitä saavat kanat eivät ole luomukanoja eivätkä muni luomumunia. Vaikka varmasti voivat paremmin, kuin suuressa luomumääräykset täyttävässä tuotantokanalassa elävät kanat. 

Ja itseäni kiinnostaa se kanojen hyvinvointi vielä enemmän kuin se, että kaikki niiden syömä rehu on takuuvarmasti luomua. (Kanojahan en itse syökään, mutta niiden munia kyllä.)

Eli kiinnostaa kyllä. Eläinten oikeudet ja ihmisten oikeudet. Naisten ja miesten ja lasten ja vanhusten oikeudet.

Tämä on hyvä.

Eli ainakin osa porukkaa välittää siitä miten tuottteet tuotetaan. Seuraava kysymys sitten että kuinka paljon olisit valmis maksamaan tuotteesta korkeampaa hintaa halvempaan vastaavaan tuotteeseen nähden jos sinulla on varmuus siitä että tuote on kaikin puolin eettisesti oikein tuotettu, riistämättä ketään, tuhoamatta luontoa jne?

Itse saattaisin satunnaisessa tuotteessa maksaa, mitä ei tarvitse joka päivä ostaa ja jonka hinta on korkeintaa satasissa, jopa 30%. Erittäin kalliissa tuotteissa olisi houkuts helpommin ostaa edullisempi riippumatta miten se on tehty. Päivittäisessä kulutuksessa 5-10% olis aivan ookoo jos sillä saa varmuutta esimerkiks siitä että firmat ei irtisano suomalaista työvoimaa. (En tosin menis ostaa kiinalaista autoa vaikka saisinkin sen 30% halvemmalla kuin vastaavan mallin Toyotalta.)

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008
Vatkain

Näkyy todellakin tuon suuntasia sertifikaatteja jo olevan. Osa vaikutti tosin hiukka mainoskikoilta.
Parempi kuitenkin kuin ei mitään. Itsellä oli mielessä yksi merkki joka on kattava ja luokittelee tuotteen esimerkiks tähdillä osa-alueittan.

Kyllähän noihin kannattaa kiinittää huomiota.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Jerry Cotton

Eli ainakin osa porukkaa välittää siitä miten tuottteet tuotetaan. Seuraava kysymys sitten että kuinka paljon olisit valmis maksamaan tuotteesta korkeampaa hintaa halvempaan vastaavaan tuotteeseen nähden jos sinulla on varmuus siitä että tuote on kaikin puolin eettisesti oikein tuotettu, riistämättä ketään, tuhoamatta luontoa jne?

Itse saattaisin satunnaisessa tuotteessa maksaa, mitä ei tarvitse joka päivä ostaa ja jonka hinta on korkeintaa satasissa, jopa 30%. Erittäin kalliissa tuotteissa olisi houkuts helpommin ostaa edullisempi riippumatta miten se on tehty. Päivittäisessä kulutuksessa 5-10% olis aivan ookoo jos sillä saa varmuutta esimerkiks siitä että firmat ei irtisano suomalaista työvoimaa. (En tosin menis ostaa kiinalaista autoa vaikka saisinkin sen 30% halvemmalla kuin vastaavan mallin Toyotalta.)

Aika vaikea ja vähän mahdotonkin kysymys. Jostain satunnaisesta suklaapatukasta voin maksaa vaikka 100 % enemmän, mutta taas joku auto on tuloihini suhteutettuna niin kallis hankinta, että todellakaan paljoa enempää en eettisyydestä pystysi maksamaan, vaikka haluaisinkin. Päivittäisostoksista vaikka kahvi on sellainen, että en edes katso mitä tavallinen maksaa, kun on selvää, että ostan sitä reilun kaupan vaihtoehtoa. Kananmunissa luomun ja tavallisen välinen hintaero on aika iso, mutta niissäkään en edes harkitse. Harmihan se tietenkin on, että valinnoillani voin vaikuttaa vain näin pienissä asioissa, mutta minkäs teet.

Toisaalta ei eettinen vaihtoehto ole aina kalliimpi. Kirpparilta ja kierrätyskeskuksista on eettistä ostaa ja saa halvalla. Ja eettistä ja halpaa olisi myös kalastaa itse, jos olisi sellainen mahdollisuus. Esimerkiksi.

MooM
Seuraa 
Viestejä6067
Liittynyt29.6.2012

Kyllä tuohon suuntaan ollaan menossa, ainakin, jos elintaso pysyy nykyisellä. Ei joakinen, mutta yhä useampi.

Noita vaan on vaikea osoittaa. Firma itse tietää, mitä ja miten tekee, mutta kun homma ketjutetaan, läpinäkyvyys häviää. Jo ihan Suomesssa rakennusfirmat käyttävät alihankintaa, ja alihankkijoilla on omia alihakiijoitaan.

Enkä ole ihan varma, miten eettistä (globaalisti) on esim. suosia suomalaista työvoimaa... Kansalliselta kannalta se toki on järkevää ja hienoa.

Kun mennään ulkomailla tapahtuvaan tuotantoon, ketjun seuraaminen tulee vielä vaikeammaksi. Vaateteollisuus on tietysti ollut paljon esillä tämän kannalta. Jos mennään ihan sinne puuvillan poimintaan ja langan valmistukseen, siitä kankaisiin ja vasta sitten ompeluun yms, tuskin yksikään jossain Aasiassa ompeluaan teettävä firma tuntee koko ketjua varmuudella.

Suomen oloissa minä en usko luomun eroavan mitenkään normalituotannosta laadullisesti. Mutta eläinten olojen ja osin luonnon kannalta luomu on humaanimpaa kuin perinteinen "tehotuotanto". Toisaalta tehotuotantokin on ottanut käyttöön luomusta tuttuja käytäntöjä, jotka ehkä vähän unohdettiin maatalouden teollistumisen huumassa about 60/70 -luvulta vuosituhannen vaihteeseen. Monet noista eivät edes ole mitään luomua sinänsä, vaan ihan hyväksi havaittuja vanhoja käytäntöjä (viljelykierrot, kumppanuuskasvit, jotka suojaavat tosiaan jne)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat