Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

 

http://hannutanskanen22600.puheenvuoro.uusisuomi.fi/170269-jenkit-tulloo

Niin, millä B2:a kaarretaan? Jos tavallinen kone menettää sivuperäsimensä, se tulee alas lattakierteessä.

Mikä on B2:n salaisuus?

Sivut

Kommentit (23)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

En tunne aerodynamiikkaa, mutta väität tuon blogin keskustelussa B2:n lentävän korkealla. Minä taas luin jostain, että koneen suunnittelussa on erityisesti huomioitu matalalento-ominaisuudet. Esimerkiksi se, että kone altistuu matalalla räjähtävien ydinpommien sähkömagneettisille pulsseille, josta syystä pitkät johdotukset ovat valokaapeleita, joihin EMP ei vaikuta. Häivetoiminnallekin on edullista, kun kone lentää matalalla ja on välillä tutkakatveessa. Eivät nuo ole kuitenkaan mikroaalloillekaan täysin näkymättömiä ja lentokoneen nopeudella stratosfäärissä lentävä heikkokin kohde aiheuttaa epäilemättä aina vastatoimia.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Hannu Tanskanen

 

http://hannutanskanen22600.puheenvuoro.uusisuomi.fi/170269-jenkit-tulloo

Niin, millä B2:a kaarretaan? Jos tavallinen kone menettää sivuperäsimensä, se tulee alas lattakierteessä.

Mikä on B2:n salaisuus?

Yllättävän pitkään JAL123 (B747) pysyi ilmassa painerungon pettämisen ja siitä johtuneen sivuperäsimen menettämisen jälkeen pelkästään moottoritehoja säätämällä.

Ilmeisesti B2 koneessa vain säädetään moottoritehoja koneen pitämiseksi suorassa. Mutta jos yksi moottori pettää ...

käyttäjä-120
Seuraa 
Viestejä79
Liittynyt13.1.2006

B2:n moottorit ja siivekkeet ovat jatkuvassa tietokoneohjauksessa koneen pitämiseksi vakaana. Aiemmissa "lentävän siiven" muotoisissa koneissa sitä mahdollisuutta ei ollut, vaan tietotekniikan kehittymistä riittävälle tasolle piti odottaa vuosikymmeniä.

Kaartaminen tehdään kuten kaikissa muissakin koneissa, siivekkeitä sopivasti säätelemällä. B2:n siivekkeet puolestaan eivät ole suorat, vaan vinossa, n. 45 asteen kulmassa menosuuntaan nähden. Sillä lienee jotakin tekemistä asian kanssa.

Toinen asia on, että raskasta pommikonetta, joka voi täydessä pommilastissa lentää puolen maailman ympäri, ei ole tarkoitettukaan ketteriin manöövereihin.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Niin, tuo korkealla lentäminen oli vain oletukseni (neutroni).

Eihän tietenkään mikään kone ole täysin tutkassa näkymätön, mutta vaikkapa F-22 "Raptorin" tutkavasteen kerrotaan olevan vain 1/1000 Hornetin vastaavasta. TM.n jutussani taannoin kerroin menetelmistä.

Joo, siivekkeillä kyllä, mutta on se sivuperäisinkin oleellinen. Airbus 300 meni taannoin Bronxiin kun perämies repi sivuperäisimen irti rajuilla ohjausliikkeillä, tuli alas kuin pyörivä vaahteranlehti ja moottorit irtosivat lennossa. Ihmetyttää syy jättää se pois B2:sta, jotain haittaa?

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Tavoite on minimoida vastus ja tutkapinta-ala. Häiveominaisuus havaittiin sattumalta kun ne näkyi siinä huonosti nuo lentävät siivet.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Hannu Tanskanen

Joo, siivekkeillä kyllä, mutta on se sivuperäisinkin oleellinen. 

Ei ole oleellinen. Lentokone ei lentääkseen ja ollakseen ohjattavissa tarvitse takasiivissä olevia siivekkeitä tai pysrysuoraa sivuvakaajan peräsintä. Sivuttais- ja korkeusvakautus ja ohjaus voidaan hoitaa yksillä ja samoilla siivekkeillä.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Oletkos ihan itse lentänyt, minäpä olen (A2-lupakirja Malmi 1974)?

Noin voi olla lentävässä siivessä, ota pois peräsimet Cessnassa ja katsotaan miten pitkälle lennät (vaakasuuntaan) .

Taha I
Seuraa 
Viestejä5528
Liittynyt18.4.2011
Hannu Tanskanen

Oletkos ihan itse lentänyt, minäpä olen (A2-lupakirja Malmi 1974)?

Noin voi olla lentävässä siivessä, ota pois peräsimet Cessnassa ja katsotaan miten pitkälle lennät (vaakasuuntaan) .

Mutta kun häivepommittaja kartaa paarpuuriin, liikkuuko sen sisällä oleva heliumpallo styyrpuurin puolelle?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Hannu Tanskanen

Oletkos ihan itse lentänyt, minäpä olen (A2-lupakirja Malmi 1974)?

Noin voi olla lentävässä siivessä, ota pois peräsimet Cessnassa ja katsotaan miten pitkälle lennät (vaakasuuntaan) .

Joo ei toimimattomaksi tehty lentokone lennä... 

Ihmettelit mikä on B2:n salaisuus. Minä vastaan että ei ole mitään salaisuutta ja ihmettelen miten vähän lentämisen asiantuntija, tohtori ja tieteiden moniosaaja tajuaa lentokoneista...

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

"Ihmettelit mikä on B2:n salaisuus. Minä vastaan että ei ole mitään salaisuutta ja ihmettelen miten vähän lentämisen asiantuntija, tohtori ja tieteiden moniosaaja tajuaa lentokoneista..." (CE)

 

Suu käy mutta pihvi puuttuu.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

"Mikäli huhut aurorasta pitävät paikkansa ja kyseinen yhdistetään Belgian ufotapaukseen 89/90 niin sanoisin että prkl" (pantteri)

Kirjoitin aikanaan pitkän tutkimuksen tuloksena laajan artikkelin spekuloidusta "Aurorasta" TM:aan. Juttu vedettiin pois päivää ennen julkaisua, mutta se maksettiin silti minulle.

http://img155.imageshack.us/img155/143/scramjethypernopeuslent.pdf

6-7 Machin nopeudella 40 km:n korkeudessa lentävä nestemetaania polttoaineena ja jäähdyttimenä (otsapinnat + 700 C) käyttävä scrammjet (supersonic rammjet).

Sivut

Thread has been locked.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat