Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Hieman arvoituksellinen otsikko tarkoituksella.

Tarkoitan kuitenkin keskinopeuttasi kun olet liikkeellä jollain normaalisella apuvälineellä. Ei viitsittäisi veulata millään tähtitieteeseen liittyvillä ratanopeuksilla.

Autoillessa olen todennut saavuttavani arkiajoissa noin 48 km/h keskinopeuden. Tämä on mielestäni outo saavutus kun polkupyörälläkin saavuttanee helposti 25-30 km/h. Ajelen myös nopeita väyliä 80-120 km/h.

Onko siis oikeasti mitään etua noista isoista nopeuksista? Jos liikkuu rivakasti mautolla, pääsee samaan keskinnopeuteen helposti.  Muuttuisiko elämä oikeasti mitenkään, jos olisi yleinen nopeusrajoite vaikka 60 km/h? Kaikki saavuttaisivat tuon hallittavan nopeuden nopeasti ja sillä sitten mentäisiin kaikenlaiset siirtymät.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (16)

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

(Pyöräilyn puollustuspuhe ja autoilla mun puolesta saa ajaan sen 80km/h pidemmällä matkalla, jos sitten kun sitä tarvitsee.)

Aika rauhassa poljet 13km/ aika 34min/ keskari joku 25km/h. Autolla ajat saman matkan keskustan läpitte ja lopuksi isompaa tietäkin. Helposti kait siinä vartti kuitenkin ylittyy, koska parit liikennevalotkin käyt läpi ja nehän pystyy pyörällä usein väistämään tai katsomaan, että ketään ei tule ja kaasua. Vartin nopeemmin varmaan pääsee, mutta mikä hyöty?

On ollut aika ilo veivaa pyörää nyt, kun työharjoittelumatka pidentyi ja ehkä siinä lihaskin kehittyy samalla. Oli taas melkoisen rentoa polkea myrskyssä takaisin. Sai hyviä myötäisiä ammuttua. Jos ei nyt ihan kauheasti yli 25km ole työmatka, niin suosittelen kokeilemaan lämpimästi. Ainakin homma vaan helpottuu, kun kunto kasvaa ja pääsee nautiskelemaan:

- Ei vedäkkään kokoajan piipun rajoilla, vaan tempasee yllättäen pieniä lujaa ajoja ja sitten taas kruisaa. Mukavaa homma.

Hyvin polkee.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Paul M

Hieman arvoituksellinen otsikko tarkoituksella.

Tarkoitan kuitenkin keskinopeuttasi kun olet liikkeellä jollain normaalisella apuvälineellä. Ei viitsittäisi veulata millään tähtitieteeseen liittyvillä ratanopeuksilla.

Autoillessa olen todennut saavuttavani arkiajoissa noin 48 km/h keskinopeuden. Tämä on mielestäni outo saavutus kun polkupyörälläkin saavuttanee helposti 25-30 km/h. Ajelen myös nopeita väyliä 80-120 km/h.

Onko siis oikeasti mitään etua noista isoista nopeuksista? Jos liikkuu rivakasti mautolla, pääsee samaan keskinnopeuteen helposti.  Muuttuisiko elämä oikeasti mitenkään, jos olisi yleinen nopeusrajoite vaikka 60 km/h? Kaikki saavuttaisivat tuon hallittavan nopeuden nopeasti ja sillä sitten mentäisiin kaikenlaiset siirtymät.

Noo jos tulis 60 nopeusrajotus niin keskinopeushan siinä myöskin putoisi. Ennemmin nopeusrajat pois ni ois autosta enempi iloa. 

くそっ!

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Ei keskinopeus ole mitenkään oleellinen juttu, eikä myöskään pieni ajansäästö. Mulla menee autolla töihin 10 minsaa, kävellen 20. Sen sijaan hyvin oleellista on se että jos sataa niin autoilu on paljon kivempaa kuin kävely. Jos tarvii käydä kaupassa niin kävellen se on perseestä. Tai siis syvemmältä kuin autolla, ainahan kaupassa käynti on ärsyttävää paskaa.

Mut jokatapauksessa; auton arvo ja hyöty on ihan muussa kuin pienessä ajansäästössä. Sitten toki taas pitemmissä matkoissa (200-500 km) ajansäästökin on huomattava autolla verrattuna mihinkään muuhun tapaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005
Paul M

Vaikka ajat ilmeisen kaupunkipainotteisesti, yksittäiset pitkät matkat kävisivät vaikeiksi. Ainakin meiltä jäisivät minun vanhempien luona käynnit, jos pitäisi tahkota 300 km 60 km/h:n nopeudella. Se tarkoittaisi 5 tuntia ajoa + tunti ruokataukoa ja toinen tunti pariin lyhyempään, mikä ei esimerkiksi onnistuisi työpäivän jälkeen. Nytkin on lasten kärsivällisyys koetuksella, kun matkaan menee kolme tuntia + tunnin ruokatauko. Reilut 200 km matkasta on moottoritietä ja lopusta 90 % valtatietasoista. Minun keskinopeus autolla on noin 70 km/h, ajan pääsääntöisesti valtateitä ja maanteitä ja yleensä suunnilleen rajoitusten mukaan (maantiellä voin ajaa 90 km/h, vaikka on 80 rajoitus, moottoritiellä säästelen yleensä vähän, paitsi juuri pitkällä matkalla perheen kanssa.

Fillarilla keskinopeus on Itä-Uudenmaan topografisesti perversseillä reiteillä (joko alamäkeen 50 km/h rullaten tai 1:1 välityksellä hampaat irvessä kärvistellen) 24 km/h. Tasaisella ja tyynessä varmaan pääsisi vähän nopeammin.

MooM
Seuraa 
Viestejä6906
Liittynyt29.6.2012

Ei kyllä kaupungissa ajele fillarilla 25-30 km/h, ei vaikka ei ihna keskutan liikennevaloissa pyörisikään. Maantielläkin tuo 30 km/h on kova vauhti tavikselle tavallisella pyörällä. Harrastajat sitten erikseen.

Oma matkavauhti täällä taajamassa kevyen liikenteen väylillä on aika lailla 20-25 km/h ja sillä ohittaa jo suurimman osan tavalisista fillaroijista. Lähinnä jotkut sporttisesti pukeutuneet miehet vetää ohi, naiset ei juuri koskaan ;).

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006
MooM

Ei kyllä kaupungissa ajele fillarilla 25-30 km/h, ei vaikka ei ihna keskutan liikennevaloissa pyörisikään. Maantielläkin tuo 30 km/h on kova vauhti tavikselle tavallisella pyörällä. Harrastajat sitten erikseen.

Oma matkavauhti täällä taajamassa kevyen liikenteen väylillä on aika lailla 20-25 km/h ja sillä ohittaa jo suurimman osan tavalisista fillaroijista. Lähinnä jotkut sporttisesti pukeutuneet miehet vetää ohi, naiset ei juuri koskaan ;).

Keskustassa on ihmisiä yleensä edessä melkoisesti ja ajelen keskustassa monesti muiden perässä, vaikka ei olisi mikään ongelma ohittaa, jos vauhti on kohtalainen niin mikä siinä on mennessä. Sitä ehtii väljemmällä tiellä veivaamaan, jos innostaa.

Neutroni

Fillarilla keskinopeus on Itä-Uudenmaan topografisesti perversseillä reiteillä (joko alamäkeen 50 km/h rullaten tai 1:1 välityksellä hampaat irvessä kärvistellen) 24 km/h. Tasaisella ja tyynessä varmaan pääsisi vähän nopeammin.

Aika samat tunnelmat tuossa työharjoitusmatkalla. Kerran nousee 50km/h. Noin kolmea mäkeä saa veivaa melkoisen kireesti matkalla. Vauhtia ole paljon mitään. Pari loivaa pidempää mäkeä myös. Loppuosuuden kuntopolku on oikein hauska tikata, vaikka siellä onkin nousuja ja laskuja. Kaksi jyrkintä mäkeä sijoittuu sinne. Siellä on kuitenkin pienestä mäestä mukava tikata loivempaan mäkeen. tik,tik,tik. Tänään ainakin tuntui, että moottori pyörii. Ihan karmiaa hinaamista. Koulumatka oli paljon lyhyempi, joten kunto kasvanut varmasti ja liike parantunut.

Hyvin polkee.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Käväisin naapuripitäjässä. 60 kilsaa suuntaansa ja hiukan kaupunkiajoa molemmissa päissä. Välissä 80, 100 ja 120. Keskinopeus nousi tänään 50 km/h tasolle keskinopeusmittarissa. Pohjalla alle 300 km, jonka aikana olen siis tehnyt tätä huikeaa tutkimusten huippututkimusta.

Toistaiseksi tuo 50 km/h on maaginen keskinopeus. Kukaan ei ole vielä kertonut omaa keskinopeuttaan. Odotan jännityksellä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Noin 25km/h. Lukee tuolla ylhäällä. (Keskustan pysähdykset, ihmisten remppumiset ja parit ylämäet, kun poistaa niin varmaan ripeemmin. Jossakin 35-37km/h tienoilla oli pienellä maantiepätkällä eli lyhyellä parisen kilometriä. Ei nyt ihan tappiin polkenut, mutta se katkeeminen voi siinä kanssa tulla. Temmoin tuossa paljon lujempaakin koittaakseni, mutta sportraccer sekos harmillisesti. ) -xd- siis oikeesti, ei vitsisti.

Ilmoitti vain, että osta premiun. Ole sen jälkeen oikein sitä jaksanut ja tuntunut kehittyneen vauhdit ja tekniikat vähän tos paris viikos taas.

Hyvin polkee.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
Paul M

Käväisin naapuripitäjässä. 60 kilsaa suuntaansa ja hiukan kaupunkiajoa molemmissa päissä. Välissä 80, 100 ja 120. Keskinopeus nousi tänään 50 km/h tasolle keskinopeusmittarissa. Pohjalla alle 300 km, jonka aikana olen siis tehnyt tätä huikeaa tutkimusten huippututkimusta.

Toistaiseksi tuo 50 km/h on maaginen keskinopeus. Kukaan ei ole vielä kertonut omaa keskinopeuttaan. Odotan jännityksellä.

Et varmaankaan kuitenkaan sitten fillarilla ollut liikenteessä? :)

Joskus vuosia sitten näitä itse ihmettelin sen verran, että totesin 90km/h olevan sellainen keskinopeus joka on vaikea ylittää normaalilla ajolla, vaikka välissä olisi moottoriteitäkin. Se kaupungeissa köröttely pudottaa keskinopeuksia aika paljon. Vaikka matkalla olisi lähes pelkkää moottoritietä ja kesänopeudet, niin esmes Porvoo-kehä1-Turun moottoritie ei kuitenkaan keskinopeutta saanut kuin noin sataan.

Ymmärtääkseni jonkinlainen Suomen ennätys on jonkun hullun ajama Helsinki-Oulu, ilmeisesti vähän vajaa kolme tuntia. Ainakin tuollaista legendaa kerrottiin Internetseissä joskus kauan sitten. Itse olen joskus hulluina nuoruusvuosina (heh) ajanut Porvoosta Loviisaan vartissa, siinä on keskinopeus aika tarkkaan 120. Onneksi tuo rikos lienee vanhentunut jo...

MooM
Seuraa 
Viestejä6906
Liittynyt29.6.2012
Nobelaner
Paul M

Et varmaankaan kuitenkaan sitten fillarilla ollut liikenteessä? :)

Joskus vuosia sitten näitä itse ihmettelin sen verran, että totesin 90km/h olevan sellainen keskinopeus joka on vaikea ylittää normaalilla ajolla, vaikka välissä olisi moottoriteitäkin. Se kaupungeissa köröttely pudottaa keskinopeuksia aika paljon. Vaikka matkalla olisi lähes pelkkää moottoritietä ja kesänopeudet, niin esmes Porvoo-kehä1-Turun moottoritie ei kuitenkaan keskinopeutta saanut kuin noin sataan.

Ymmärtääkseni jonkinlainen Suomen ennätys on jonkun hullun ajama Helsinki-Oulu, ilmeisesti vähän vajaa kolme tuntia. Ainakin tuollaista legendaa kerrottiin Internetseissä joskus kauan sitten. Itse olen joskus hulluina nuoruusvuosina (heh) ajanut Porvoosta Loviisaan vartissa, siinä on keskinopeus aika tarkkaan 120. Onneksi tuo rikos lienee vanhentunut jo...

Riippu paikasta. Joskus 200 km välillä Kuopio-Sotkamo on keskinopeus ollut vähän yli satasen, vaikka mittari ei mennyt yli 120 (todellinen max 115) muuta kuin moottoritien 120-pätkällä (vajaa 20 km). Tuolla välillä ei ole pitkiä 80-pätkiä eikä juurikaan liikennettä. Siilinjärven keskusta vähän hidastaa, mutta ei sekään pitkä ole. Lähdössä ja määränpäässä ei juurikaan tarvinnut ajaa taajama-alueella.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Kaupunkiympäristössä polkupyörä taitaa olla nopein.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Eilen saavutin huikean 51 km/h.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Olen liikkunut eri kulkuneuvoilla elämässäni tähän asti noin 1 200 000 km, arvelisin keskinopeudella 50 km/h.

Aikaa olen kuluttanut tuohon noin 24000 tuntia ja nopeuteni on ollut 0,014km/s eli 0,0000046% valonnopeudesta.

Paljonko olen aikadilataation ansiosta "nuorentunut" verrattuna täysin liikkumattomaan kaksoisveljeeni?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Tänään keskinopeuteni on vajonnut surkeaan 47 km/h.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat