Seuraa 
Viestejä9265

Kävin jokin aika sitten ostamassa uudet kesärenkaat. Liikkeessä ne vaihtoi uudet renkaat vanhoille vanteille niinkuin yleensä tehdäänkin. Jossain vaiheessa aloin miettimään kun kuitissa luki lopussa "muista vanteiden jälkikiristys". Mitään kun en renkaista ja autoista muutenkaan tiedä, oletin että jotain ilmeisesti pitää vielä käydä teetättämässä siellä liikkeessä niille renkaille, siis jotain vanteen ja renkaan välistä. Googlettelin äsken ja en löytänyt tuolla haulla mitään muuta kuin näitä pulttien jälkikiristys asioita. Onko sitten niin, että kuitissa tarkoitettiin nimenomaan sitä? Ei ole olemassa mitään jälkikiristystä renkaan ja vanteen välille? En edes tiedä kuinka se vaihto tapahtuu, sekö vain jollain laitteella muljautetaan siihen vanteen ympärille se uusi rengas?

 Eli jos pultit on kireellä ni kaikki ok?

くそっ!

Sivut

Kommentit (34)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä6894

Nykyiset alumiiniset pyöränvanteet on tapana jälkikiristää noin viikon ajon jälkeen.

Alumini vähän muokkautuu pultteihin (??) ja jälkikiristyksessä pultit kiristetään haluttuun momenttiin niin että eivät jää löysälle.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3769

Asiallisissa rengasfirmoissa tuo jälkikiristys kuuluu hintaan eikä toimenpiteelle tarvitse erikseen varata aikaa. Sitä en osaa sanoa, että onko se kuinka oleellinen toimenpide. Veikkaan että tässä maassa aika moni vaihtaa aluvanteensa itse, ei käytä siinäkään momenttiavainta, saati jälkikiristystä ja ilmeisen hyvin on pärjätty. Tässä valossa tarkasteltuna vaikuttaa hieman hifistelyltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Click
Seuraa 
Viestejä24
Ronron

Kävin jokin aika sitten ostamassa uudet kesärenkaat. Liikkeessä ne vaihtoi uudet renkaat vanhoille vanteille niinkuin yleensä tehdäänkin. Jossain vaiheessa aloin miettimään kun kuitissa luki lopussa "muista vanteiden jälkikiristys". Mitään kun en renkaista ja autoista muutenkaan tiedä, oletin että jotain ilmeisesti pitää vielä käydä teetättämässä siellä liikkeessä niille renkaille, siis jotain vanteen ja renkaan välistä. Googlettelin äsken ja en löytänyt tuolla haulla mitään muuta kuin näitä pulttien jälkikiristys asioita. Onko sitten niin, että kuitissa tarkoitettiin nimenomaan sitä? Ei ole olemassa mitään jälkikiristystä renkaan ja vanteen välille? En edes tiedä kuinka se vaihto tapahtuu, sekö vain jollain laitteella muljautetaan siihen vanteen ympärille se uusi rengas?

 Eli jos pultit on kireellä ni kaikki ok?

Juu pumppaa vaan julmetusti ilmaa että rengas pamahtaa taatusti tiukasti vanteelle, sitten lasket liiat ilmat pois ja menoksi, älä kaahaa poliisit ei tykkää.

Vaispuukki on perseestä

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3769

Kyllähän ne vanteet irti joutuu ottamaan kun uudet kumit laitetaan ja juu, on vehje jolla se vaan muljautetaan paikoilleen. Eli vanteen muttereiden jälkikiristyksestä on kyse. Koskee vain aluvanteita.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3769
Nobelaner
Jäärä
Koskee vain aluvanteita.

Tavallisissa ohjeissa tuota ei kyllä rajata pelkästään aluvanteille kuuluvaksi tarkistukseksi.

Eipä kait, mutta näin se nyt vaan on.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2351
Jäärä
Nobelaner
Jäärä
Koskee vain aluvanteita.

Tavallisissa ohjeissa tuota ei kyllä rajata pelkästään aluvanteille kuuluvaksi tarkistukseksi.

Eipä kait, mutta näin se nyt vaan on.

Kaikki vanteet pitää jälkikiristää renkaiden vaihdon jälkeen, jarruremontin jälkeen ei tarvitse kiristää edes aluvanteita, sillä ne on vedetty niin saatanan tiukkaan.

Werkusonni
Seuraa 
Viestejä21

Oikeaoppisessa rengaspulttien kiristämisen varmistamiseen käytetään aina momenttiavainta, jolla pultit voidaan kiristää oikeaan momenttiin. Momentin tarkistus on erityisen tärkeää käytettäessä paineilma-avaimia! Kevytmetallivanteiden kiristyksessä sopiva momentti on 110 - 120 Nm, jolla pultit pysyvät kiinni, mutta eivät juutu paikoilleen liian helposti. Kevytmetallivanteiden pulttien/muttereiden kiinnitys tulee myös tarkistaa n. 100 km:n ajon jälkeen. Vanteita ei kuitenkaan tule kiristää lisää, vaan tarkistetaan esim. momenttiavainta käyttäen että pultit ovat pysyneet kiinni. Kevytmetallivanteilla liika kiristäminen saattaa johtaa siihen, että pultti "pureutuu" vanteen sisään ja ruuvinpäät saattaa aiheuttaa hallaa esim. käsijarrupalojen jousille jne..

Että tämmöstä kun tulette, autonostoikään. 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Varminta on jo liikkeen pihassa kokeilla onko ne kiristetty lainkaan koska se vaarallisin tapaus eliminoituu. Tekevälle sattuu joskus.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
CE-hyväksytty

Sopivan kireyden saa kun kiristää käsin kireelle.

 

 

Sormin kiristämisessä on vaarana, että nuljaantuvat.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

T Hanskanen
Seuraa 
Viestejä222

Alu, eikä muitakaan kevythärpäkkeitä ei tannata autoonsa edes laittaa, en ymmärrä miksi joku maksaa tonnikaupalla vanteista jotka hajoo ensimmäisessä reunakivi kosketuksesssa.

SDP on yhteiskunnan versio tietokoneviruksesta.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Jorma
Jäärä
Nobelaner
Jäärä
Koskee vain aluvanteita.

Tavallisissa ohjeissa tuota ei kyllä rajata pelkästään aluvanteille kuuluvaksi tarkistukseksi.

Eipä kait, mutta näin se nyt vaan on.

Kaikki vanteet pitää jälkikiristää renkaiden vaihdon jälkeen, jarruremontin jälkeen ei tarvitse kiristää edes aluvanteita, sillä ne on vedetty niin saatanan tiukkaan.

Miksi kiristät aluvanteita saatanasti jarruremonttia tehdessä?

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
T Hanskanen

Alu, eikä muitakaan kevythärpäkkeitä ei tannata autoonsa edes laittaa, en ymmärrä miksi joku maksaa tonnikaupalla vanteista jotka hajoo ensimmäisessä reunakivi kosketuksesssa.

Niillä saa persettä.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3769
T Hanskanen

Alu, eikä muitakaan kevythärpäkkeitä ei tannata autoonsa edes laittaa, en ymmärrä miksi joku maksaa tonnikaupalla vanteista jotka hajoo ensimmäisessä reunakivi kosketuksesssa.

Miksi on myös korinväriset puskurit kun ne naarmuuntuu ekasta tölväsystä?

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3769
CE-hyväksytty
T Hanskanen

Alu, eikä muitakaan kevythärpäkkeitä ei tannata autoonsa edes laittaa, en ymmärrä miksi joku maksaa tonnikaupalla vanteista jotka hajoo ensimmäisessä reunakivi kosketuksesssa.

Niillä saa persettä.

Mä haluaisin sitä etupuolta, riittäisköhön siihen vaan jotkut siistit pölykapselit? Kun tonnillahan saa persettä jo ihan ilman autoakin (saati vanteita).

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Werkusonni

Oikeaoppisessa rengaspulttien kiristämisen varmistamiseen käytetään aina momenttiavainta,

 

Voi olla että oikeaoppisessa... Mutta enpä muista ikinä edes nähneeni että joku olisi käyttänyt momenttiavainta renkaanvaihdossa. Ihan sillä näppituntumamomentillahan nuo yleensä kiristellään

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Avainten varret on mitoitettu niin että niillä saa oikean kireyden useimpiin tapauksiin. Tottunut tuntee milloin kireyttä on riittävästi.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1775

Asiaa (kuulema) paremmin tuntevat kertovat, että oleellista on nimenomaan se että kaikki pultit ovat _samalla_ kireydellä, eikä niinkään se että olisivat jollain _tietyllä_ kireydellä. Minusta tämä on ihan järkeenkäypä väite. Tuokaan ei varmaankaan yksittäisistä nyyttonimetreistä ole kiinni, joten se sormituntuma riittänee.

Vielä tuotakin tärkeämpää lienee se pulttien/muttereiden oikea kiristysjärjestys, mutta senhän toki kaikki tietää? Kai? Eli että kiristetään aina vastakkaista eikä viereistä.

Itse kiristän aina pyörän ollessa vielä ilmassa, käsin sillä auton omalla avaimella. Sitten lasken pyörän maahan niin että se ei enää pyöri, ja kiristän vielä jalalla painamalla. Sitten lasken auton kokonaan pyörän varaan. Jälkitarkistuksia en ole tehnyt aluilla enkä teräksillä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat