Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kissoille olisi hyvä olla tarjolla ruohoa ja kaupastahan saa ainakin rairuohon ja ohran siemeniä. Mutta kukkamultaa olen kyllästynyt ostamaan, koska se kuivaa AINA kaapin perukoilla pilalle eikä tahdo millään imeä vettä itseensä. Plus ei huvita raahata sitä kaupasta kun multaa on maasto täys muutenkin.

Mutta jos tuolta pihalta ottaa vaan mitä sattuu multaa, niin mukana tulee tietysti kaikenlaista elukkaa, pöpöä, hometta sun muuta. Kysyisinkin että mitä luulette, jos keittäisi vettä ja sekoittaisi mullan kiehuvaan veteen ja myöhemmin sitten siivilöisi mullasta liian vedet pois (en ole perustamassa riisiviljelmää), niin onnistuisikohan sillä tavalla desinfioimaan kaiken mullasta pois?

Kommentit (14)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
homer

Juu mutta ei kissoille syötetä niitä siemeniä, vaan ruohoa. Ja käsitin em. ketjusta että jos se on saastunut, niin se saastuminen koskee siemeniä.

Mutta oli miten oli, minua tosiaan nyt kiinnostaa että puhdistuuko se multa haitallisista eliöistä jos sen sotkee kiehuvaan veteen.

Mouho_2
Seuraa 
Viestejä471
Liittynyt4.1.2014

Jos rairuoho kerran on myrkyllistä, niin kannattaa ehkä kokeilla RAI-RAI-RAI-ruohoa. Kissoilla lienee hauskempaa ja voi itsekin tehdä vaikka salaattia tylsyyteen.

”The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.”

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mutta eiväthän kasvit mitään pieneliöitä syö, vaan jotain mineraaleja imeskelevät itseensä...? Muistelisin että on olemassa joku käsittely missä multa steriloidaan polttamalla, mutta itse en ala mitään tulen kanssa tuhertamaan.

Kasvugeeliä...? Googletin. Kaikkea sitä onkin:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/22883/dgstn/Globus-Gardener-Traveler-siemenpakkaus-ja-kasvugeeli

Jossain joskus neuvottiin että rairuohoa pääsiäiseksi voi kasvattaa kostean talouspaperin päällä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kaskeamista tuskin olisi käytetty koskaan viljellessä mikäli siitä olisi haittaa, eikä hyötyä. (Sitähän kai käsittääkseni käytettiin koska se sai aikaiseksi lannoitetta plus tappoi kilpailevan kasvuston?)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

En kyllä ymmärrä, miksi se multa pitäisi desinfioida? Pöpöjä, hiivoja ja eliöitä joka taauksessa on joka paikassa, eikä steriili ympäristö välttämättä edes ole terveellinen. Kilpailevia eliöitä vastaan toimii se, että on riittävästi "oikean" lajin siemeniä mullassa.

homer
Seuraa 
Viestejä391
Liittynyt26.3.2014
Rousseau
homer

Juu mutta ei kissoille syötetä niitä siemeniä, vaan ruohoa. Ja käsitin em. ketjusta että jos se on saastunut, niin se saastuminen koskee siemeniä.

Mutta oli miten oli, minua tosiaan nyt kiinnostaa että puhdistuuko se multa haitallisista eliöistä jos sen sotkee kiehuvaan veteen.

Parissa minuutissa kuolee mikrobit.

Monet kasvit elävät symbioosissa ilmasta typpeä lannoitteeksi sitovien bakteerien kanssa.

Jos jonkun kasvin siemenissä loisii sopiva sienirihmasto, multa on hetken päästä myrkyn kyllästämää.

Myrkystä riippuen se voi kulkeutua tietysti myös kasviin, kerro testien jälkeen selvisivätkö kissat hengissä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
BCK

En kyllä ymmärrä, miksi se multa pitäisi desinfioida? Pöpöjä, hiivoja ja eliöitä joka taauksessa on joka paikassa, eikä steriili ympäristö välttämättä edes ole terveellinen. Kilpailevia eliöitä vastaan toimii se, että on riittävästi "oikean" lajin siemeniä mullassa.

Nii... No emmä tiä, jotkut ihmiset ovat vaan välillä pelotelleet kaikella mahdollisella että kissat saavat sitä sun tätä. Mitähän siellä mullassa sitten lurkkisikaan.

Toisaalta kuvittelisin etteivät kissat syö ihan mitä tahansa, eli jos siinä alkaisi kasvaa jotain muutakin kuin ruohoa, niin noinkohan ne sitä edes järsisivät. Minulla oli aikoinaan ulkokissoja enkä koskaan nähnyt niiden pureskelevan esim. puuntaimia. Kyllä se oli aina joku heinä mitä järsivät.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Multaa voi steriloida uunissa. 100 asteessa kun pitää pitkään, niin jo kypsyvät kaikki elävät. Myös sienten ja bakteereitten itiöt, koska kosteassa ne ovat tuhoutuvassa muodossa.

Kissaa seuraamalla voi tunnistaa sen heinän mikä kiinnostaa. Mättään voi istuttaa kukkaruukkuun.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

Ei se kaupan multakaan ole steriloitua. Saattaa päin vastoin olla kompostoitua, jolla halutaan A tuhota rikkasiemenet ja B muuttaa ravinteet kasveille käyttökelpoisimmiksi.

Eikä ainakaan se ruoka jota itse syöt ole kasvatettu keitetyssä mullassa.

Mutta kyllä ne ohran jyvät kasvaa melkein missä tahansa huokoisessa materiaalissa.

Jaa - taitaa olla itse ohra halvempaa kuin kaupan multa. Parin sentin kerros jyviä tassille ja kastelua niin taatusti tulee taaja oras. Ohra maksaa tällä hetkellä noin 0,12€/kg ja kilo on noin 1,6 litraa. Mullan hintaa en tiedä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9117
Liittynyt18.8.2008
Rousseau
homer

Meillä kissat ovat maistelleet lähes kaikkia ruukkukasveja. Jopa pelargoniaasta meni muutama lehti. Tuli kyllä uloskin aika nopeasti.

Välttämättä ei tarvitse itse kasvattaa. Huomasin kerran marketin yrttilaatikoissa vehnää ruukussa. Samantien ostin myös herneen varsia. Molemmat kelpasivat pois tiehensä, eivätkä edes pierreet tavallista enempää. Kokeilin muitakin yrttejä ja jotkut kelpasivat. Kumpikaan katti ei kuollut, että turhaan yritin yrtittää.

Kissanminttu on myös kasvis ja sitä saa kuivattuna. Kannattaa kyllä hiukan hieroa sormien välissä kun tarjoaa, että pääsevät aromit nenuun. Olen ollut huomaavinani, että kasvien himo liittyy vatsavaivoihin ja kissanminttu auttaa ynnä saavat siitä mukavan kännin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat