Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt23.6.2014

Mari Heikkilän jutussa Miksi kipu jää päälle? oli lista kivunhoitokeinoista. Yllätyin siitä, ettei liikuntaa ollut mainittu. Omat viisikymppisen kokemukseni ovat, että liikunta on paras ja tehokkain keino hoitaa esim. selän kipuja. Afrotanssi kuulostaa rajulta hoitokeinolta, mutta varovasti aloitettuna se teki ihmeitä.

Kommentit (3)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5282
Liittynyt6.5.2007

Se hauska noissa kipuvaivoissa on, että arviolta 40% erilaisista kipupotilaista kärsii pääasiassa jostain psykosomaattisesta vaivasta, esim. stressistä, joka vaan ilmenee kipuiluna.

Per se

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1634
Liittynyt12.5.2014
Reiska

Se hauska noissa kipuvaivoissa on, että arviolta 40% erilaisista kipupotilaista kärsii pääasiassa jostain psykosomaattisesta vaivasta, esim. stressistä, joka vaan ilmenee kipuiluna.

Henkinen tai fyysinen stressi voi teoriani mukaan aiheuttaa aivoissa jonkun aivotumakkeen pitkäaikaisen sykinnän, ja jos tämän vaikutus kohdistuu johonkin lihasryhmään, tyypillisimmin nistaan tai selkään, tämän lihasalueen jatkuva kireys voi aiheuttaa lihaksistossa kivuliaita häiriöitä.

Selkälihakset joutuvat usein nostellessa, tiskatessa jne. muita lihaksia suurempaan rasitukseen, minkä vastaava aivotumake tekee krooniseksi aiheuttaen selkärankaa toiselta puolelta tukevien vatsapuolen lihasten kyvyttömyyden vastata niiden kireyteen.

Kipu voi olla jo selkänikamien selänpuoleisten reunojen puristumista kovemmin vastakkain. Selkä voi tällöin yrittää korjata asiaa aiheuttamalla kovina paakkuina ilmenevän "paradoksaalisen jännityksen", mitä hierojat usein käsittelevät.

Todellinen apu stresseistä johtuviin niskan tai ristiselän kipuihin saadaan kuitenkin vahvistamalla usein veltostuneet vatsalihakset (ja vastaavien aivotumakkeiden ärsytystiloilla kroonistamalla vatsapuolen kireys).

Vatsapuolen lihaksia voi vahvistaa kätevimmin "etunostoilla". Maataan liikuntamatolla selällään jalat koukussa (ehdoton sääntö!) kohottaen ylävartaloa useita kertoja. Harjoitus toistetaan useana päivänä, kunnes niskan tai ristiselän kiputila lakkaa.

Tämä harjoitus ei tietenkään sovi, jos selässä, esim. selkänikamissa on jotain todellista vikaa.

Itse olen monesti hoitanut selkä- tai niskakipuni pois pelkillä etunostoilla. Kerran kannoin katolle toistatuhatta kiloa tiiliä. Kotiin tultua tein heti sata etunostoa, eikä selkään tullut pienintäkään tuntemusta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Parikymppisenä kärsin alaselän kivuista jotka pahimmillaan kestivät parikin viikkoa, estivät pystyssä kävelemisen ja säteilivät pitkin kumpaakin jalkaa. Röntgenkuvassa todettiin alaselän madaltunut nikama. Nuo viikkokausien kiputila ja perse viistossa kuljeskelu jäi pois joko sen takia että

- laihduin niistä ajoista kun olin painoindeksiltäni lähes 25 TAI

- aloin kävelemään enemmän TAI

- selkä ehkä jotenkin luutui?

Satunnaista ja ohimenevää kipuilua voi kuitenkin olla pitkän kävelylenkin päälle tai jos joutuu "hortoilemaan" eli ei saa kävellä normaalia vauhtia, vaan pitää hidastella - esim. kaupoissa pyöriessä. Mutta vuosituhannen vaihteen varsinaista alaselkähelvettiä ei siis enää ole.

Sensijaan nykyään saa kipuilla yläselän kanssa. Jälleen havaittiin röntgenkuvassa madaltunut nikama, tällä kertaa niskassa. Fysioterapeutin mukaan pidän leukaani liian koholla, joka luo tai pahentaa jännitystilaa yläselän alueelle. Pahimmillaan on meinannut mennä käsivarsista tunto ja välillä on tuntunut kuin pää irtoaisi vallan, ja tietenkin kaikenlaista särkyä, jomotusta ja pistoa on ollut. Kuulema yläselän lihasten treenaaminen voisi auttaa, mutta en ole oikein mitään kuntosalityyppiä ja epäilen kykyäni sitoutua moiseen.

Nuorempana tapasin voimistella - en muista liikkeen nimeä - niin että makasin selälläni, jalkaterät tuettuna mielellään jonkin alle, ja siitä sitten nostetaan yläruumis ilmaan ja käsivarret ojennetaan kohti jalkateriä. Fysioterapeutin mukaan kehossani on yliliikkuvuutta eli venyn liian pitkälle. Olletikin tuo liike ei sitten liene oikein hyvä minun vatsalihasteni petraamiseen.

Yläselkää olen jossain määrin hoitanut piikkimatolla makaamalla (parantaa verenkiertoa), joskus lämpöhauteilla, joskus kylmähauteella. Joillekin yläselän vaivoihin auttaa kuulema sauvakävely (siten myös hiihto), se vain pitää tehdä oikeaoppisesti. Uiminen jota harrastan ei oikein ole hyväksi koska se rasittaa niskaa ellei laita päätä veden alle, ja sitä en pysty hukkumisen pelkoni vuoksi tekemään.

Jokatapauksessa jos ihmiseen ei satu niin paljon ettei hän pysty liikkumaan, liikkumista ei missään nimessä koskaan kannata lopettaa. Se lämmittää kehoa, hoitaa lihaksia ja kuntoa kaikinpuolin. Kaikki ei sovi kaikille, joten pitää löytää ne omaa itseä hyödyttävät liikuntamuodot.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat