Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Jos tämä foorumi olisi sellainen, että se toimisi kuin junan vessa, niin maksaisitko sen käytöstä kuukausimaksua? Peukuta tätä viestiä ylös jos maksaisit ja peukuta alas, jos et olisi valmis maksamaan mitään hintaa ihan vaan periaatteesta.

Toimivalla foorumilla olisi:

- YV
- Quote-tagit
- Hakuominaisuus
- Ulkoasu olisi käyttäjän muokattavissa. Esim. sivuston painikkeita voisi siirrellä haluamiinsa kohtiin sivun ylä- tai alareunaan
- Käyttäjiä voisi piilottaa, eli vihamiestoiminto
- Kirjoitetut viestit eivät häviäisi
- Omat ja seuratut listat olisivat pidempiä
- Käyttäjä voisi päättää montako viestiä hän haluaa per sivu
- Kuvia ja linkkejä voisi pasteilla
- Mobiili toimisi myös
- Mainokset näytettäisiin vain sivupalkissa sekä sivujen ylä- ja alareunoissa. Keskustelujen välissä mainoksia ei olisi
- Muita ominaisuuksia

Paljonko olisit valmis maksamaan foorumista, joka toimii kuin unelma? Itse voisin maksaa 3-5 €/kk. Mutta se edellyttää todellakin sitä, että foorumi toimisi ja havaitut bugit yms. virheet korjattaisiin kolmessa päivässä niiden raportoinnista. Jos korjaus viivästyisi, niin käyttäjiä informoitaisiin.

Hämmentää.

Kommentit (11)

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008

Voisin maksaakki.
Toi tosin harventais kirjottelijoita aikalailla ja olis kynnys uusille liittyä. Palsta saattais näivettyä.

Vaihtoehtosesti jos tää toimis niin saattaisin tilata tiedelehden jos sen saa nettiversiona.

Ostetaan tää paska porukassa pois. Tuotoillahan lehtiäkin myydään ja en usko että lehden arvo kovin kummonen on. Palstalla on paljo porukka joka pystyyy myös tekemään omia juttuja kuin nykyiset blokkajatkin. Referointeja tieteellisistä julkaisuista jne...

Huolehdi bisneksestä niin bisnes huolehtii sinusta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11383
Liittynyt16.3.2005

Maksaisin, jos kävijämäärä ja kirjoittelijoiden aktiivisuus ei vähenisi, mutta vähenisihän se. Vaikken tosiaan ole rikas, joitakin euroja menee automaattisesti kuukausittain hyväntekeväisyyteen, joten voisin ilomielin tehdä myös itselleni hyväntekeväisyyttä muutamalla egellä kuussa saamalla toimivan palstan.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Foorumi on Tiede-lehden ja sen intressissä on toimivan palstan ylläpito. Tuntuisi hyvin oudolta, jos lehti avaisi toimivan palstan ja alkaisi sitten myydä kirjoitusoikeuksia!

Homma perustuu nimenomaan vapaaaehtoisuuteen ja lehdet itse asiassa kilpailevat kirjoittajista.

En maksaisi.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27429
Liittynyt13.5.2005

Tosiaan, monet noista ominaisuuksista löytyvät muilta alustoilta ja täysin ilmaiseksi. Koska palsta nykyisellä melko onnettomalla softalla vetää puoleensa ilmeisesti vain kovimmat tieteen ystävät (ja muutaman kaltaiseni patologisen tapauksen), foorumin maksullisuus vähentäisi todennäköisesti käyttäjämäärää vielä nykysestäänkin. Muilta palstoilta jo löytyvät ominaisuudet tälle alustale voisi tietysti tuoda rahakkaita tieteen seuraajia, mutta epäilen löytyisikö heitä riittävästi.

Tosin tämä oli vain veikkaus. Miksei sitä tietysti voisi jonkun aikaa kokeillakin. Minä todennäköisesti maksaisin ainakin joka toinen kuukausi vielä jonkun 3-5e koska olen koukussa.

Näkisin, että ongelma on vähän sama kännykkäpelien kanssa. Niissä toimii periaatteessa kahdenlaista ansaintalogiikkaa. Premium- ja free-to-play-tyyppistä, joista jälkimmäinen jakautuu vielä kahteen osaan, mainostuottoisiin ja kauppapaikkaan. Premium pelit ovat kertamaksuisia kun taas free-to-play-pelit ilmaisia käyttää ja pelata.

Tiedelehden foorumin ansaintalogiikka vastaa lähinnä free-to-play-formaattia samoin kuin periaatteessa kaikkein tuottoisimmat nykyiset kännykkäpelitkin (ja netin lukuisat muut keskustelufoorumit). Free-to-play-syteemissä mainoksiin perustuva tuotto tulee suurista käyttäjämääristä, jolloin mainostuloilla saa rahaa ja taas free-to-play-systeemin kauppapaikka -malli siihen, että suuresta käyttäjämäärästä löytyy aina se rahakas ryhmä, joka on koukuun jäämisensä jälkeen valmis myös hieman sijoittamaan harrastukseensa liittyviin tuotteisiin. Kaikein menestynein malli on näistä free-to-play ja siinä tuo kauppapaikka.

Premium-rahotteiset eli kertamaksuun perustuvat mobiili-softat eivät mene yhtä hyvin kaupaksi, joten se, että kännykkäpeli olisi kuukausimaksullinen vaikuttaisi tässä yhtälössä kaikkein heikoimmalta ansaintalogiikalta, en tosin tiedä mutta näin veikkaisin. Vaikka tuote on hyvä, ja sen voisi olettaa kannustavan kerta- tai kuukausimaksuun, ainakaan mobiili-pelien käyttäjiä premium maksuilla ei ole niin hyvin tavoitettu. Tosin tämäkin kuluttajien käyttäytyminen koskee maailmanlaajuisia kuluttajatrendejä eli Suomen osalta en tiedä muuta kuin, että free-to-play ja siinä tuo kauppapaikka on tällä hetkellä ehkä mobiilipelien kehittämisessä kaikkein kuuminta hottia.

En myöskään tiedä millaiseksi tuotteeksi keskustelufoormi nykyään mielletään, josko jollain Netflix-imagolla kuukausimaksu toimisikin, mutta koska lähinnä kaikki käyttäjämääriltään menestyneimmät keskustelupalstat ovat ilmaisia, en löisi tuotteen menestymisen puolesta vetoa, paitsi ehkä sen 3-5 euroa joka toinen kuukausi.

Kännykkäpelit pitää vain saada tätä nykyä niin koukuttaviksi, että ne addiktoivat käyttäjänsä välittömästi, jotta peliä suositeltaisiin kavereilla, jotta viidakkorumpujen säestyksellä saadaan valtava volyymi. Samalla tavalla taas huonot pelit floppaavat ennen kuin edes he, jotka voisivat olla kohderyhmää, kokeilevat peliä.

Premium-rahoitteisia pelejä ei oikein kannattaisi edes yrittää tehdä, ellei peli ole free-to-play -peleihin monta kertaluokkaa parempi. Tosin kun monet nerot tekevät juuri free-to-play-pelejä, parempia potentiaalisia premium-pelejä voi olla aika vaikea ihan tuosta vaan tehdä.

Oma strategiani olisi kehitellä palsta vastaamaan nykyaikaisia mieltymyksiä. Jos visuaalinen formaatti on kaikilla Sanoman nettifoorumeilla sama, se on hyvä sillä se standardisoi jo paljon. Nyt voisikin siirtyä tosiaan tuohon toiminnallisuuden lisäämiseen, ja sitä kautta sosiaalisen vuorovaikutuksen eri muotojen lisäämiseen/helpottamiseen, mainosten vähemän häiritsevään asetteluun ja kauppapaikan käyttämisen motivoimiseen vaikkapa nerokkailla mainoksilla palstalla, jotta voitaisiin haastaa facebookin kaltaiset intuitiivisesti hyvin ja monipuolisesti toimivat alustat, saada mainostuloja ja myytyä ohessa muutama Sanoma-konsernin lehti.

Riittoisampi keskustelukumppani.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

En ole koskaan maksanut edes siitä, enkä varmasti maksa tästäkään.

Miksi maksaa jos veloituksettomiakin vaihtoehtoja löytyy. 

Yleinen mielipide on aina väärässä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9117
Liittynyt18.8.2008
Jerry Cotton

---snip----

Vaihtoehtosesti jos tää toimis niin saattaisin tilata tiedelehden jos sen saa nettiversiona.

---snip---

Kyllä tuo taitaa digilehtenä jo näkyä ja on siellä tilausnappikin.

Julius
Seuraa 
Viestejä276
Liittynyt24.3.2013

Kuka perkeleen idiootti tämmösestä paskasta maksaisi.

Ja noita Vatkaimen kaipaamia uudistuksia ei tule. Ei enää, niitä on niin kauan ruinattu. Epäilen, että tämä palsta ei ole enää kenenkään hanskassa. 

Tämän palstan ansaintalogiikka on samaa tasoa kuin Sanoma Oy:llä muutenkin.  Tänään tuli KO päätös Harkimon haastosta käräjille. Maksettavaa tuli Sanomalle tommoset satakaksyt tonnia (120 000€). Että semmosta logiikkaa...

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

En maksaisi, syystä että;

1) homma ei toimisi kuitenkaan. Maksan laajakaistasta (Sonera) useita kymppejä kuukaudessa, asiakas olen ollut keskeytyksettä pitkästi toistakymmentä vuotta. Ja se maksaa PALJON. Siitä huolimatta katkoksia on viikottain (hyvinä aikoina) tai vartin välein (huonoina aikoina) Eli siis maksaminen, edes paljon maksaminen, ei millään tavalla takaa tai varmista toimivuutta. Nykyään ei voi edes tehdä vikailmoitusta, koska siinä jo sitoudut maksamaan viiden kuukauden kuukausimaksut sakkona jos Sonera "ei havaitse vikaa omissa laitteissaan..."

2) jos ominaisuudet päätettäisiin jotenkin demokraattisesti, niin kaikki mitä MINÄ haluan jäisi tulematta ja kaikki mitä TE MUUT haluatte olisi oletusarvoja niin että mulla menisi tuntikausia että saisin teidän täysin typerät idioottihaluamiset disabloitua (jos joku ei tiennyt niin demokratia toimii nimenomaan näin, kukaan ei saa JUST mitä haluaa, enemmistö saa MELKEIN mitä haluaa ja hyvin suuri osa saa paljon sellaista paskaa mitä ei voi sietää lainkaan.) Tämä vielä maksaisi?

3) kaapeli-TV-väkerryksistä tuttu pakettiajattelu tunkisi varmasti mukaan niin että et voisi maksaa pelkästään TÄSTÄ vaan "samassa kätevässä paketissa" tulisi kätevästi "koko perheelle sopivat" MeNaiset ja Hevoshullu ja KalastusLehti ja V8Magazine ja Karavaanari ja KeinosiementäjäIllustrated. Tämä ongelma liittyy vahvasti tuohon kakkoskohtaan ylempänä.

4) on aivan saletti että et voisi maksaa vaikka kuukautta kerrallaan vaan voisit valita joko 12 kuukauden (automaattisesti uudistuvan tietenkin) tai 24 kuukauden paketin. Toki VOIT maksaa vain kuukauden mutta se maksaisi saman kuin 10 kuukautta tuossa 24 kuukauden paketissa.

Joten EI IKINÄ.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Nobelaner

En maksaisi, syystä että;
--

Voi lol, tolle piti nauraa ääneen. XD

Mutta joo, mikä etten, sen joku 3-5 euroa kuukaudessa. Jos kirjoittajamäärä ei romahtaisi ja olisi noi aloitusviestissä luetellut jutut. Ja tietty jos tää sitten toimisi tällä mun vimpaimella kanssa. En ole isotuloinen, mutta kyllä mulla nyt tuohon olisi varaa. Eikä mulla ole mitään periaatteita, etten voisi käyttää rahaa asioihin, jotka tuovat mulle iloa tai että jonkun pitäisi tuottaa niitä mulle ilmaiseksi. 

Tai voisin myös ihan hyvin tilata Tiede-lehden, jos siinä kaupanpäälle saisi toimivan foorumin. Ja sivunmennen sanoen voisin tilata sen jo nyt, jos vaan arvon Sanoma Media suvaitsisi laittaa siitä mulle tarjouksen. Niiden lukemattomien tarjousten sijaan, joita olen saanut lehdistä, jotka eivät kiinnosta mitenkään kuin hammaslääkärin odotushuoneessa paremman lukemisen puutteessa. Ei vaikka kaupanpäälle saisi valita yhden kolmesta muumimukista, jotka eivät minkäänlaista haluamisen tunnetta herätä nekään.

Mutta varmaankin on puhdasta sattumaa, että olen saanut Vauva-lehden mainontaa nimellä kotiinkannettuna, sekä sähköpostiin lukuisia tarjouksia Me Naisista, Cosmopolitanista, Glorian Kodista, Suuresta Käsityöstä, Meidän Perheestä ja vaikka mistä saman konsernin lehdistä, mutta en yhtä ainoaa Tiede-lehdestä? (Joo tiedän, että tarjouksia on muutenkin koko ajan, mutta jo ihan periaatteessa.) 

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Tästä shaissesta tässä en maksaisi, mutta jos foorumi olisi jotakuinkin sellainen kuin se vuosia oli ja sen lisäksi vielä toimisi IKINÄ jumittamatta, niin voisin maksaa tuon 3 - 5 e/kk. Pitäisi saada vielä mahdollisuus muokata itse taustaa ja värimaailmaa ilman että pitää ymmärtää jostain hemmetin koodeista jotain, eli olisi valikko mistä niitä voi napsia mieleisiään. Sellaisiahan on ollut ilmaisfoorumeilla joita tavikset ovat pitäneet. Jopa minäkin. Joskus kauan kauan sitten tein jopa foorumin ns. alusta asti, eli en vain ottanut valmista mainoksilla raskautettua pakettia, ja maksoin siitä tilasta netissä. Mutta huomasin ettei ole ollenkaan minun juttuni koska en jaksanut tuon tuostakin olla päivittämässä hela hoitoa.

Ja kuten mattimeikäläisten foorumeille aina käy, foorumia vaivasi osanottajakato. Kaikki ovat mukamas niin innoissaan aina kun joku uusi foorumi aloittaa, mutta puolen vuoden päästä missään ei näy ristinsielua. Jos näkyisi, ehdottaisin että me urheat ja paatuneimmat Tiede-fanit perustetaan oma TOIMIVA foorumi.

(Paitsi eihän siitä mitään tulisi isommalla perustajaporukalla, kun kinastelteltaisiin jokaikisestä kuvakkeesta ja härpäkkeestä ja mistä hyvänsä.)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat