Seuraa 
Viestejä8026
Liittynyt15.1.2014

Etsin keraamisells tasolla varustettua sähköliettä, jossa voisi uunin paisto-ajan säätää etukäteen tietylle jaksolle tai edes tietyksi ajaksi, siten että uuni kytkeytyy pois päältä automaattisesti kun paistoajan tulee päättyä.

Yllätyksekseni näinkään yksinkertaista toimintoa en löytänyt markkinoilla olevista keraamisella liesitasolla variustetuista sähköliesistä. Vain keitolevyjen turvakytkimellä varustettuja malleja on tarjolla.

Sattuisiko lukijakunnalla olemaan parempaa tietoa tästä. Olikohan Elektrolux, jonka tuotteisiin on ilmeisesti erikseen asennettavissa uunin ohjaukseen kellokytkin, senkään toiminnoista ei tosin saanut mitään selkoa.

Ei viitsisi ruveta itse virittelemään kellokytkintä ja tai kontaktoria, joka katkaisee virran uunin vastuksilta.

Sivut

Kommentit (19)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Syy on turvallisuudessa, koska kuumien osien vuoksi sitä ei saa käyttää valvomatta. Lapsiperheissä lapsi voi alkaa kokkailemaan  tai itse unohtaa asian tms. Laitetasolla varmistaminen triplaisi laitteen hinnan. 

Jos haluaa voi tehdä sen ajastimen mutta niin että sähkökatkon jälkeen uuni ei kytkeydy itse päälle (kontaktori saa pitovirran omien kärkien kautta sekä painonapilla), eli painonapilla saat sen verkkoon halutuksi aikaa kellokytkimellä. Teollisuuslaitteen hinnat tekee hankkeesta tyyriin.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Jodi

Syy on turvallisuudessa, koska kuumien osien vuoksi sitä ei saa käyttää valvomatta. Lapsiperheissä lapsi voi alkaa kokkailemaan  tai itse unohtaa asian tms. Laitetasolla varmistaminen triplaisi laitteen hinnan. 

Jos haluaa voi tehdä sen ajastimen mutta niin että sähkökatkon jälkeen uuni ei kytkeydy itse päälle (kontaktori saa pitovirran omien kärkien kautta sekä painonapilla), eli painonapilla saat sen verkkoon halutuksi aikaa. 

Ei voi tehdä eikä saa tehdä mitään vitun itseinssausta vaan pitää kutsua sähköasentaja asentamaan asianmukainen laite joita sähkötukut myyvät.

Norwescon Liesiturva-ajastinta saa yksi ja kolmevaiheisena ja yksityishenkilökin saa sen tilattua Finpartialta.Sitten tilaa vain sen sähkärin paikalle eikä mitään kikkailuja.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6730
Liittynyt8.11.2007
Jodi

Jos haluaa voi tehdä sen ajastimen mutta niin että sähkökatkon jälkeen uuni ei kytkeydy itse päälle (kontaktori saa pitovirran omien kärkien kautta sekä painonapilla), eli painonapilla saat sen verkkoon halutuksi aikaa kellokytkimellä. Teollisuuslaitteen hinnat tekee hankkeesta tyyriin.

Ei siihen mitään painonappia tarvita. Kellokytkin ja kontaktori riittävät. Teetin sellaisen systeemin meidän edelliseen asuntoon, kun lapset kääntelivät hellan nappuloita ja tulipalo oli tosi lähellä kaksikin kertaa. Sähkömiehellä menee siinä about tunti, kun hän asentaa kellokytkimen sulaketaulun viereen ja kontaktorin sulaketauluun sulakkeiden taakse. Siinä ajastimessa oli 12 tunnin maksimiajastus, mutta yleensä käänsin siitä vain tunnin. Kokkauksen jälkeen sen voi kääntää nollaan.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014
installer
Jodi

Jos haluaa voi tehdä sen ajastimen mutta niin että sähkökatkon jälkeen uuni ei kytkeydy itse päälle (kontaktori saa pitovirran omien kärkien kautta sekä painonapilla), eli painonapilla saat sen verkkoon halutuksi aikaa. 

Ei voi tehdä eikä saa tehdä mitään vitun itseinssausta vaan pitää kutsua sähköasentaja asentamaan asianmukainen laite joita sähkötukut myyvät.

Norwescon Liesiturva-ajastinta saa yksi ja kolmevaiheisena ja yksityishenkilökin saa sen tilattua Finpartialta.Sitten tilaa vain sen sähkärin paikalle eikä mitään kikkailuja.

Mistä tiedät minun tai kysyjän inssaukset? Yleiseen sivistykseen kuuluu tietää koska vaaditaan luvat.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Jodi
installer
Jodi

Mistä tiedät minun tai kysyjän inssaukset? Yleiseen sivistykseen kuuluu tietää koska vaaditaan luvat.

Minulla on vain tällainen hieman provosoivansävyinen keskustelutyyli.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Ylen uutisissa on firmasta joka tekee palovaroitinta joka katkaisee virran liedestä tms. Sitä modaamalla saisi ajastimella kaukosäädön.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Ja uskallat vielä ulos mennä. Ajattele miten voit liiskaantua rekan alle kun kuski raapii muniaan silmät sikkuralla nautinnosta.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11869
Liittynyt16.3.2005

Taatusti ainakin 99 % suomalaisten kerrostalojen saunoista on kellokytkimellä ohjattuja. Varmaan jonkun HELO:n tms. ohjauskeskuksella voisi liettäkin ohjata.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Kalle Tappinen
Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt24.6.2014
o_turunen

Taatusti ainakin 99 % suomalaisten kerrostalojen saunoista on kellokytkimellä ohjattuja. Varmaan jonkun HELO:n tms. ohjauskeskuksella voisi liettäkin ohjata.

Kysyn vaan mitä ihmeen hyötyä tälläisiellä toiminnolla saavutetaan, riski vahinkoon on huomattavan suuri.

Ja jos kiuaskin lähtee itsekseen lämpiämään ei poissa olevana voi tietää onko, esim. lapset jättäneet jotain kiukaan päälle.

Kalle Tappinen
Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt24.6.2014

Mielestäni pitää olla kotona kun joku sähkölaite on päällä, lämmitystä lukuun ottamatta, eihän pyykkikonettakaan suositella jättämään pyörimään jos poistuu asunnostaan, lähtee vasta sitten kun kone on hommansa hoitanut.

Kalle Tappinen
Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt24.6.2014

Sähkölieteen kannataisi asentaa jo tehjtaalla päävirtakatkaisin, on nimittäin niin, että asuntoon jätetty koira on saanut levyn päällä josta on syttynyt tulipalo, pitkälle kehitettynä kännykkä voisi varoittaa että päävirta on päällä kun poistut asunnosta, esim. yli 200m päähän.

Tai niin että automatiikka katkaisisi sähkön liedestä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6730
Liittynyt8.11.2007
o_turunen

Ei siihen tarvita Helon ohjauskeskusta, kun sähkötukkukaupoissa myydään seinään asennettavia ajastimia. Ajastin vaatii kaverikseen kontaktorin, jonka sähkömies tilaa sieltä samasta firmasta. Se ajastin kiinnitetään levyseinään uppoasennuksena ja kontaktori mahtuu sulaketauluun sulakkeiden taakse. Sähkömies hoitaa homman.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11869
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
o_turunen

Ei siihen tarvita Helon ohjauskeskusta, kun sähkötukkukaupoissa myydään seinään asennettavia ajastimia. Ajastin vaatii kaverikseen kontaktorin, jonka sähkömies tilaa sieltä samasta firmasta. Se ajastin kiinnitetään levyseinään uppoasennuksena ja kontaktori mahtuu sulaketauluun sulakkeiden taakse. Sähkömies hoitaa homman.

Niinpä. Tuossa ohjauskeskuksessa on kontaktori valmiina. Tuskin mahtuu tavallisen kerrostaloasunnon keskukseen yhtään kontaktoria tai ajastinta. Sen verran täysiä nuo minun kokemukseni mukaan ovat. Eikä osakehuoneistojen keskuksiin muutenkaan saa mennä tekemään muutoksia. Omakotitalot ovat sitten eri asia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat