Kommentit (5)

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008

"Kuitumme on painoyksikköä kohden vahvempaa kuin alumiini ja teräs."

 

Eli vastaavan lujuuden saavuttamiseen tarvitaan tilavuudeltaan moninkertainen määrä kuitua.

 

Kyllähän bampukeppikin lujaa on. Ne tekee niistä aasiassa rakennustelineitä yli kymmenkerroksisiin taloihin, eikä tarvii edes suuresti putkitelinettä paksumpia rankoja.

Huolehdi bisneksestä niin bisnes huolehtii sinusta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28241
Liittynyt16.3.2005

Nuo n kertaa terästä lujempaa -hehkutukset lasketaan aina painoa kohti ja mahdollisimman edullisilla tavoilla. Tosielämän realiteetit huomioiden aika harva mainosmiesten superaine antaa teräkselle pataan. Alumiini- ja eksoottisemmat metalliseokset ja lujitemuovit voivat joskus onnistua siinä, mutta silloinkin ollaan kaukana kertaluokkaparannuksista.

Noin perinteisesti rakennemateriaalien biohajoavuutta pidetään rakennus- ja konetekniikassa ongelmana. Sen estämiseen käytetään suuria määriä rahaa ja työtä ja sitä kutsutaan ruostumiseksi, korroosioksi, lahoamiseksi, vettymiseksi ym. ei niin mairittelevilla nimillä, mutta näköjään joku kravattikaula repii siitäkin riemua.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1018
Liittynyt6.4.2014
Jerry Cotton

"Kuitumme on painoyksikköä kohden vahvempaa kuin alumiini ja teräs."

Eli vastaavan lujuuden saavuttamiseen tarvitaan tilavuudeltaan moninkertainen määrä kuitua.

Tyypillisesti alemman tiheyden materiaalista on hyötyä nimenomaan siksi, että tilavuutta on enemmän.

Onton putken muotoisissa kappaleissa se tarkoittaa, että ulkohalkaisijasta saadaan pienemmän tiheyden materiaalilla suurempi, minkä seurauksena: nurjahduslujuus, taivutuslujuus, lommahduslujuus sekä vääntölujuus ovat suurempi kuin saman massaisella tiheämmästä materiaalista tehdullä putkella sillloinkin, kun sekä lujuus/paino- että jäykkyys/paino-

-suhteet pysyvät samana.

Sama etu on umpiaineesta tehdyllä levylläkin, saman taivutuslujuuden saavuttamiseksi alumiinista saadaan kevyempi kuin teräksestä, kun kaksinkertainen levypaksuus on enemmän kuin riittävä alumiinille teräkseen verrattuna, mutta tiheys noin kolmasosa. Sen takia esim lentokoneen rakenteita ei pääosin teräksestä ole tehtykään.

 

Vertaus on toki pielessä monessakin asiassa, kuten Neutroni jo totesikin. Kuidun lujuusarvoja pitäisi tietysti verrata toisiin komposiiteissä jo ennestään käytössä oleviin kuituihin, eikä teräkseen. Esim jo kaikkein halvin yleisesti käytössä oleva lujitekuitu e-lasi on sekin noin verrattuna terästä lujempaa. Lasikuitulaminaatti ei sitä kuitenkaan välttämättä enää ole. Siinä kun kuituja kulkee yleensä monessa suunnassa ja laminaatissa on väistämättä matriisinakin jotain kuitujen lisäksi, yleensä muovia.

 

 

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1018
Liittynyt6.4.2014
Neutroni

Nuo n kertaa terästä lujempaa -hehkutukset lasketaan aina painoa kohti ja mahdollisimman edullisilla tavoilla. Tosielämän realiteetit huomioiden aika harva mainosmiesten superaine antaa teräkselle pataan. Alumiini- ja eksoottisemmat metalliseokset ja lujitemuovit voivat joskus onnistua siinä, mutta silloinkin ollaan kaukana kertaluokkaparannuksista.

Pelkkä vetolujuus onnistuu helposti kymmenkertaisena suhteessa painoon, esim köysi vastaan vaijeri sovelluksissa.

http://www.engineeringtoolbox.com/wire-rope-strength-d_1518.html

8mm vaijeri painaa 0,24 kg/m vetolujuudella 37,9 kN

http://www.marlowropes.com/leisure-marine-products-1/grand-prix-series/d12-90.html

8mm köysi painaa 0,024 kg/m eli kymmenesosan, mutta vetolujuutta löytyy 6190 kg*9,8066 N/kg = 60,7 kN, eli kymmenesosalla painosta 60% enemmän vetolujuutta.

Kyllä tuossa jo kertaluokan parannus on.

Samoin komposiitti putkella saavutetaan kymmenesosalla metripainosta parempi nurjahduslujuus kuin teräsputkella, kun halkaisija, seinämänpaksuudet, ym sovitetaan kunkin materiaalin osalta erikseen mahdollisimman edullisesti. Tämähän toki kertoo kappaleen ominaisuuksista, eikä suoraan materiaalien, joissa kymmenkertaista ei välttämättä saavuteta. Loppu tulee juuri siitä että kappaleen dimensiot saadaan alemmalla tiheydellä sovitettua kuormitustapaukseen edullisemmiksi, eli suurempia ulkomittoja on mahdollista käyttää.

unbiased
Seuraa 
Viestejä1863
Liittynyt26.12.2010

Joku kertoi jo aikoja sitten, että hyvä mäntypuu on kuivana vahvempaa kuin teräs painoonsa nähden. Mutta pitäähän poptiedelehdillä olla mielenkiintoisia uutisia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat