Seuraa 
Viestejä7263

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288705945937.html#send-comment

Kertoisiko joku, mikä tässä on se keksintö? Onko ruiskutushetken säätäminen nanosekuntia myöhemmäksi keksintö?

Sivut

Kommentit (42)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7263

Linkissä sanotaan, että "Laboratorio-olosuhteissa tämä viive polttoaineen syötön ja palamisen välillä on tuottanut merkittäviä tuloksia."

Eli millä he saavat aikaan sen viiveen? Dieselpolttoainehan syttyy aina heti kun se ruiskutetaan sylinteriin. Miksi pitäisi olla joku viive, jos käytetään bensalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Ruiskutusviiveellä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7263

Polttoaineen syötön ja palamisen välinen viive. Kertoisiko joku, miten se tehdään? Yleensä dieselmoottorissa sellaisia viiveitä ei ole, vaan polttoaine syttyy ruiskutushetkellä. Mäntä on silloin yläasennossa puristustahdin lopussa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7263

Silloin se myös syttyy etuajassa. Dieselin sytytyshän säädetään ruiskutushetkeä ajoittamalla. Kun mäntä on ylhäällä puristustahdin lopussa, niin silloin ruiskaistaan polttoaine, joka syttyy heti välittömästi. Onko bensalla joku maaginen syttymisviive, kun se pitää ruiskaista etuajassa?

syytinki
Seuraa 
Viestejä9887
Ertsu

Silloin se myös syttyy etuajassa. Dieselin sytytyshän säädetään ruiskutushetkeä ajoittamalla. Kun mäntä on ylhäällä puristustahdin lopussa, niin silloin ruiskaistaan polttoaine, joka syttyy heti välittömästi. Onko bensalla joku maaginen syttymisviive, kun se pitää ruiskaista etuajassa?

Niin määki.

Temppu taitaa ollakin tuossa säädössä. Yrittääpä vain säädellä ruuvarilla dieselin ruiskutushetkeä nanosekunnin suuntaan tai toiseen.

Ja millä ne säädöt pysyy. Tarkkahan se ruiskutuspumppu on, mutta nanosekunnin muutos. 

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7263

ST1 mainostaa korkeasetaanista dieselpolttoainetta, joka syttyy nopeammin kuin tavallinen dieselöljy. Mitään säätöä moottoriin ei kuitenkaan tarvita ST1:n naftaan siirryttäessä.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Jos tuossa jotain patentoitavaa on, se on se ajoittaminen. Muuten sillä ei tee mitään.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Ertsu

Silloin se myös syttyy etuajassa. Dieselin sytytyshän säädetään ruiskutushetkeä ajoittamalla. Kun mäntä on ylhäällä puristustahdin lopussa, niin silloin ruiskaistaan polttoaine, joka syttyy heti välittömästi. Onko bensalla joku maaginen syttymisviive, kun se pitää ruiskaista etuajassa?

Se syttyy vasta kun paine on tarpeeksi suuri.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Siinä on paine, lämpötila sekä leimahduspiste ja pisaroituminen jotka määrää palamisen alkamisen jonka jälkeen se leiskahtaa yli koko alueen. Palamisrintaman hallinta on teettänyt kammioon muotoa että ruiskutuksen ajoitukseenkin. On epätoden näköistä ettei bensiiniä olisi jo yritetty käyttää diesel moottorissa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7263
CE-hyväksytty

Se syttyy vasta kun paine on tarpeeksi suuri.

Se polttoaine ruiskutetaan just silloin, kun paine on suurimmillaan. Jotain 2 milliä ennen yläkuolokohtaa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Ertsu
CE-hyväksytty

Se syttyy vasta kun paine on tarpeeksi suuri.

Se polttoaine ruiskutetaan just silloin, kun paine on suurimmillaan. Jotain 2 milliä ennen yläkuolokohtaa.

Niin ruiskutetaan. Mutta jos se ruiskutetaan aiemmin, niin silloin sitä ei ruiskuteta juuri silloin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7263
CE-hyväksytty

Se polttoaine ruiskutetaan just silloin, kun paine on suurimmillaan. Jotain 2 milliä ennen yläkuolokohtaa.

Niin ruiskutetaan. Mutta jos se ruiskutetaan aiemmin, niin silloin sitä ei ruiskuteta juuri silloin.

[/quote]

Kysymys kuuluu, pitääkö bensa ruiskaista aikaisemmin? Palaako bensa hitaammin kuin nafta?

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Setaaniarvo dieselillä on sen leimahdusherkkyys eli itsesytytys jota käytetään hyväksi sytyttämään polttoainesumu suuttimesta sylinterissä puristuksen aikana.

Oktaaniarvo bensiinillä on sen puristuskesto ilman leimahtamista, eli polttoaine sumu sylinterissä sytytetään kipinällä. Ja itsesytytys on ei toivottu ominaisuus.

Dieselissä puristus suhde 1:20 eli korkeat puristukset.

Bensakoneessa 1:10 eli siinä matalammat puristukset.

Missä kohtaa puristukset ja oktaaniarvot kohtaa että polttoaine syttyy hallitusti dieselin omaisesti?

Onko bensakoneen "kuivaa polttoainetta sietävä"commonrail ruiskutusjärjestelmä siirretty diesel moottoriin ja ennakkoa virittämällä moottori on alkanut toimimaan dieselin kaltaisesti bensalla.

Käytetäänkö kaksois ruiskutusta sylinterin täytökseen. Eli suhautus bensaa puristustahdin alussa että polttoaine sekoittuu puristustahdin aikana. Toinen juuri puristusten ylimmässä kohdassa sytyttämään polttoaine.

Jos se on noin hyvä kuin mainostetaan, kuullaan varmaan lisää.... Tai sitten jatkossa syvä hiljaisuus ja ruåtsalaiset ihmettelmässä sulanutta syliterikantta.

On vähän juttu kuin mustalaisen hevonen: Juuri kun oppi olemaan syömättä, otti ja kuoli.

 

 

 

 

 

 

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Ertsu
CE-hyväksytty

Niin ruiskutetaan. Mutta jos se ruiskutetaan aiemmin, niin silloin sitä ei ruiskuteta juuri silloin.

Kysymys kuuluu, pitääkö bensa ruiskaista aikaisemmin? Palaako bensa hitaammin kuin nafta?

Varmaan se pitää ruiskaista aikaisemmin jos sen kerran halutaan sekoittuvan ilman kanssa ennen syttymistä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7263
CE-hyväksytty

Varmaan se pitää ruiskaista aikaisemmin jos sen kerran halutaan sekoittuvan ilman kanssa ennen syttymistä.

Jaaha se keksintö onkin varmaan siinä, että estetään bensiinin syttyminen liian aikaisin jollain konstilla?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Tuo nanosekunti.

Jos en väärin laskenut, niin valo kulkee nanosekunnissa 0,3 m. Minkä verran mäntä liikkuu yläkuolokohdan tuntumassa tuossa ajassa? Jos en väärin arvaa, kun en viitsi laskea, niin tuskin mikrometriäkään. Se on muuten aika lyhyt matka männälle tuollainen mikrometri. Eli tästä puuttuu nyt jotain realismia.

Taitaa olla mätäkuun juttu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat