Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tuli mieleen eräästä Ylen asiaan mitenkään liittymättömästä uutisesta, että miten nimi seuraa ihmistä?

Aloin ramppaamaan mt-hoidossa tuossa joitain vuosia sitten. Hämmästykseni oli suuri, kun tuossa muutama vuosi sitten sain lääkärin lausunnon. Tähän lausuntoon, kuten muihinkin, oli merkattu yläreunaan henkilötiedot. Eli Sukunimi, Etunimi. Seuraavassa sarakkeessa hetu. Mutta! Sitten oli vielä kolmas sarake, jossa luki ent. Keränen.

Olen äpärä. Vanhempani eivät olleet naimisissa kun synnyin alkuvuodesta 1981. Kuusamon kihlakunnan nimismies kuitenkin vahvisti isäni isyyden syntymäviikollani. Siihen aikaan pelkkä ilmoitus ei riittänyt, vaan vanhempia haastateltiin ja sitten sai virallisen todistuksen. Vanhempani menivät naimisiin 5/1981. Seurasin toimitusta paska housussa.

Rannekkeessa, joka laitetaan vauvoille laitoksella, lukee että Tyttö Keränen. Keränen ei kuitenkaan koskaan ole ollut virallinen sukunimeni, vaan isyyden tunnustamisen jälkeen se on ollut se mikä se nyt on. Kasteen yhteydessä 3/1981 minut merkittiin ensi kertaa väestörekisteriin sillä sukunimellä, joka minulla on edelleen. 1981 ei myöskään ollut mitään automaattisia tietojenkäsittelyjärjestelmiä, vaan kaikki oli paperisena, arkistoissa ja kortistoissa.

Eli jossain vaiheessa tätä elämää, on täytynyt olla niin, että jollain henkilöllä jossain on täytynyt olla minun syntymätodistukseni käsissään. Hänen on pitänyt sitä ihan silmällä katsoa. Hänen on pitänyt omin pikku kätösin kirjata kaikki se tieto tietokoneelle.

Kysymys kuuluukin, että miten Kajaanin Keskussairaalan kellastuneesta paperista voi entinen, epävirallinen nimi uida Oulun kaupungin terveydenhuoltokoneiston ATK-järjestelmään? Ja miksi se on merkitty minulle entiseksi nimeksi?

Hämmentää.

Kommentit (9)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

En tedä vastausta kysymykseesi, mutta varmaan kannattaa väestörekisteriin pyytää tekemään muutos. Tuohan on nimittäin vähän harhaanjohtavaa, koska yleensä tuollaista lukee adoptiolasten tai naimisissa olevien tai eronneiden (naisten) tiedoissa, ja ennenkaikkea koska se tyttö Keränen on ollut vain synnytyssairaalan "työnimi", eikä koskaan virallinen nimi.

Mulla kummitteli kauan eräs toinen virheellinen tieto, muistaakseni asuinpaikkakunnasta, joka pulpahteli aina silloin tällöin esiin, kunnes pyysin muuttamaan sen.

Toope
Seuraa 
Viestejä24532
Liittynyt23.7.2006

Ensinnäkin yhdenkään julkisen sektorin osaston ei pidä palkata "Tieto":a tekemään järjestelmäuudistusta (Entinen Tieto-Enator). Kyseinen firma on kussut liki kaikki hommansa, mitä on julkiselle sektorille luonut. Firma teki mm. Turun kirjastojärjestelmän uudistuksen, joka venyi vuosia pidemmäksi suunnitellusta ja vaati valtavasti hommia toimiakseen. Firma on sekoillut monissa muissakin hankkeissaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tieto_%28yritys%29

Jos joku asiaatunteva henkilö foorumia seuraa, katsokaa palveluntarjoajaa jostakin toisesta suunnasta.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Vatkain

Eikö tuo naimisissa olevien naisten "omaa sukuaan" ole virallisesti eri kuin "entinen"?

Kyllä.

Mitenhän merkattaisiin, jos rva Esteri NimiX olisi eronnut oltuaan kaksi kertaa naimisissa ja kerran adoptoitu? ent. Mies2Nimi, ent.Mies1Nimi, o.s. AdoptioperhNimi, ent. alkupNimi, - vaiko ent. Mies2Nimi, ent.Mies1Nimi, ent. AdoptioperhNimi, o.s. alkupNimi? Jälkimmäinen olisi looginen, mutta ainakin tämän (mahdollisesti epäluotettavan lähteen) mukaan ensimmäinen olisi lain mukainen http://keskustelu.suomi24.fi/node/2353960

Saisikohan tämä Esteri lain mukaan ottaa erottuaan nimekseen minkä vaan noista muista nimistä? Tuo suomi24 -keskustelun mukaan adoptioperheen nimen voisi ottaa ilman erillistä maksua, mutta ei alkuperäistä nimeä. 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Vatkain

Tuli mieleen eräästä Ylen asiaan mitenkään liittymättömästä uutisesta, että miten nimi seuraa ihmistä?

Aloin ramppaamaan mt-hoidossa tuossa joitain vuosia sitten. Hämmästykseni oli suuri, kun tuossa muutama vuosi sitten sain lääkärin lausunnon. Tähän lausuntoon, kuten muihinkin, oli merkattu yläreunaan henkilötiedot. Eli Sukunimi, Etunimi. Seuraavassa sarakkeessa hetu. Mutta! Sitten oli vielä kolmas sarake, jossa luki ent. Keränen.

Olen äpärä. Vanhempani eivät olleet naimisissa kun synnyin alkuvuodesta 1981. Kuusamon kihlakunnan nimismies kuitenkin vahvisti isäni isyyden syntymäviikollani. Siihen aikaan pelkkä ilmoitus ei riittänyt, vaan vanhempia haastateltiin ja sitten sai virallisen todistuksen. Vanhempani menivät naimisiin 5/1981. Seurasin toimitusta paska housussa.

Rannekkeessa, joka laitetaan vauvoille laitoksella, lukee että Tyttö Keränen. Keränen ei kuitenkaan koskaan ole ollut virallinen sukunimeni, vaan isyyden tunnustamisen jälkeen se on ollut se mikä se nyt on. Kasteen yhteydessä 3/1981 minut merkittiin ensi kertaa väestörekisteriin sillä sukunimellä, joka minulla on edelleen. 1981 ei myöskään ollut mitään automaattisia tietojenkäsittelyjärjestelmiä, vaan kaikki oli paperisena, arkistoissa ja kortistoissa.

Eli jossain vaiheessa tätä elämää, on täytynyt olla niin, että jollain henkilöllä jossain on täytynyt olla minun syntymätodistukseni käsissään. Hänen on pitänyt sitä ihan silmällä katsoa. Hänen on pitänyt omin pikku kätösin kirjata kaikki se tieto tietokoneelle.

Kysymys kuuluukin, että miten Kajaanin Keskussairaalan kellastuneesta paperista voi entinen, epävirallinen nimi uida Oulun kaupungin terveydenhuoltokoneiston ATK-järjestelmään? Ja miksi se on merkitty minulle entiseksi nimeksi?

Jos ihminen on väestörekisterissä, hän näkynee ainakin kaikille julkisen puolen terveydenhoidon yksiköille. 

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/ohjeita_ulkosuomalaisille/Ohjeita-ulkosuomalaisille/#Lapsen syntymä

Jotta ulkomailla syntynyt lapsi (mitä et ole) voitaisiin liittää väestörekisteriin, pitää maistraattiin toimittaa syntymätodistus. Ennen sähköisiä järjestelmiä oli kirkonkirjat, ehkä syntymätodistus toimitettiin kirkkoherranvirastoon? (Mitenhän sitten eri uskontokuntiin ja uskonnottomat rekisteröitiin?) (Miloinkohan syntymätodistuksia on alettu kirjoittaa ja vaatia?)

Kummallista on, että syntymätodistuksesta ei puhuta mitään ns. normitapauksessa, eli Suomessa syntyneen lapsen perustiedoissa, mutta kai se sentään vaaditaan? (Muutenhan "työnimi" ei kummittelisi sinun tiedoissasi.)

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Perustiedot/

Siellä sitä vastoin lukee:

Lapsen nimen rekisteröinti

Lapsen vanhempien tai huoltajan on ilmoitettava lapsen nimet ja äidinkieli väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.
Lapsen etu- ja sukunimi määräytyy nimilain mukaan.

Vanhemmat merkitsevät tiedot saamalleen esitäytetylle lomakkeelle, joka palautetaan sille maistraatille, jonka toimialueella lapsen äidillä on kotikunta tai väestökirjanpitokunta.

Jos lapsi otetaan evankelis-luterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkkokunnan seurakunnan jäseneksi, lomake palautetaan kastavalle papille, joka toimittaa sen edelleen ao. seurakunnalle.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Virallisten tahojen jäljiltä tiedoissa on usein myös silkkaa puutaheinää. Kelan kanssa aikoinaan asioidessa minulla oli tietojeni mukaan lapsi joka iältään olisi ollut jotakuinkin 10-vuotias (tietääkseni en ole ollut ikinä edes raskaanakaan), ja toisella kertaa Kelan mukaan asuin silloisessa asunnossani miehen kanssa. En todellakaan asunut. Silloinen kämmi selittyi sillä että edellinen asukas oli jättänyt ilmoittamatta muutostaan.

Hullunpapereiden mukaan olen kerran käynyt sairaalan ensiavussa pahassa ahdistuksessa, moista sairaalaa en ole käynyt lähimaillakaan niihin aikoihin. Tietenkin jos on näitä mielenterveydellisiä ongelmia, niin saattaapi moni ajatella että mitäs sen on väliä mitä noilla kaheleilla papereissaan seisoo, yksi lystihän kuinka monta kertaa se on käynyt ja missä. Vaan kun se nyt ei ihan ole niin.

Sitten on näitä typeriä ideoita mitä lääkärit saavat kun eivät kysy potilaalta miksi jokin asia on kuten on. Eräässä vaiheessa minulla oli pahoja finnejä joiden jäljiltä jäi verisiä rupia, ja tämäkin oli noteerattu siten että "potilaalla itseaiheutettuja haavoja kasvoissaan". Juu, minähän olenkin niin hei-hei että puukotan naamaani... just just.

En tiedä miten vaikeaa on vaatia muutosta yksinkertaisimmissakaan asioissa, kuten esim. nimen kohdalla, itse en ole yrittänyt kuin noissa Kelan asioissa. Niissähän kun on vähän pakko tai menee etuudet tai tulee niitä liikaa (paljonkohan siitä kakarasta olisi netonnut...)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
BCK
Vatkain

Eikö tuo naimisissa olevien naisten "omaa sukuaan" ole virallisesti eri kuin "entinen"?

Kyllä.

Mitenhän merkattaisiin, jos rva Esteri NimiX olisi eronnut oltuaan kaksi kertaa naimisissa ja kerran adoptoitu? ent. Mies2Nimi, ent.Mies1Nimi, o.s. AdoptioperhNimi, ent. alkupNimi, - vaiko ent. Mies2Nimi, ent.Mies1Nimi, ent. AdoptioperhNimi, o.s. alkupNimi? Jälkimmäinen olisi looginen, mutta ainakin tämän (mahdollisesti epäluotettavan lähteen) mukaan ensimmäinen olisi lain mukainen http://keskustelu.suomi24.fi/node/2353960

Saisikohan tämä Esteri lain mukaan ottaa erottuaan nimekseen minkä vaan noista muista nimistä? Tuo suomi24 -keskustelun mukaan adoptioperheen nimen voisi ottaa ilman erillistä maksua, mutta ei alkuperäistä nimeä. 

BCK
Vatkain

Kyllä.

Minusta taas tuo ensimmäinen on loogisempi. Ja mulla on kans semmonen mielikuva, että alkuperäisen nimensä saa ottaa takaisin maksutta. Adoptiolapsella se olisi juurikin tuo adoptioperheen nimi.

Hämmentää.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat