Seuraa 
Viestejä33543

Minulla on ADSL-modeemi, jonka perässä on kaksi tietokonetta. Kun modeemi toimii sillattuna, koneet eivät näe toisiaan. Miten minun pitää säätää asetukset, että saan ne näkemään toisensa Windowsin file sharingia ja LAN-pelejä varten? Tiedän, että modeemi pitää saattaa reitittävään tilaan, mutta miten muuten? Entä Win 7:n asetukset? Olen yrittänyt kaikenlaista, mutta homma ei vain pelaa. Netti toimii (joillain asetuksilla ainakin), mutta koneet eivät näe toisiaan Windowsin Networkissa.

Sivut

Kommentit (21)

syytinki
Seuraa 
Viestejä9805

Tiedä tuota, on aika hebreaa nuo hommat.

Kauan sitten tappelin kahden koneen kanssa kun vierastivat toisiaan. XP taisi olla koneissa silloin enkä enää oikein muista hommaa ja tietokin voi olla erittäin vanhentunutta jo.

Pitkän haahuilun jälkeen löysin syyllisen (melkein vahingossa). Se oli F-Securen palomuuri. Joku sen asetuksista esti yhteydet. En muista mikä ja ihan itsestään selvä se ei välttämättä ollut. Modeemi oli syytön.

ovolo
Seuraa 
Viestejä8123

Helpottais auttamista, kun ilmoitat modeemin tyypin. Ohjeet yleensä löytyy myös nettiliittymän tarjoajalta, jos sieltä tullut modeemi.

Joo, reitittävään tilaan se modeemi on saatava ja sitten vielä kotiverkon asetukset Windowsista. Molempiin löytynee ohjeita myös googlaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1322

Kannattaa aloittaa katsomalla vaikka ipconfig-käskyllä, ovatko koneet samassa aliverkossa. Samalla näet niiden ip-numerot, joten voit kokeilla pingillä, onko koneiden välillä yhteyttä. Jos nämä ovat kunnossa, mutta koneet eivät näy Windowsissa, tiedät ainakin missä ongelma piilee.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Ueberweg

Kannattaa aloittaa katsomalla vaikka ipconfig-käskyllä, ovatko koneet samassa aliverkossa. Samalla näet niiden ip-numerot, joten voit kokeilla pingillä, onko koneiden välillä yhteyttä. Jos nämä ovat kunnossa, mutta koneet eivät näy Windowsissa, tiedät ainakin missä ongelma piilee.

 

Wanhoissa winkuissa joskus joutui lisäämään Netbeuin että sai koneet verkossa näkemään toisensa .Vai oliko se netbios...

 

 

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Simplex
Seuraa 
Viestejä3136

Nuo Adsl-modeemit saattavat olla pullonkaula kotiverkoissa. Niissä on yleensä vain 100Mbit/s liitäntä koneiden kytkemiseksi. Jos kotiverkkoon halutaan lisää nopeutta, niin esim. Verkkokaupasta saa edullisia 5-porttisia gigabitin-kytkimiä, jolloin kotiverkkoon kytkettyjen koneiden välinen tiedonsiirtonopeus saadaan maksimoitua. Tietenkään tuosta ei ole juurikaan hyötyä siinä tapauksessa jos jommassa kummassa koneessa on vain 100Mbit/s verkkoliitäntä. Uusimmissa pöytäkoneissa ja läppäreissä on kyllä jo lähes poikkeuksetta gigabitin verkkoliitännät, jolloin tuosta kytkimestä olisi oikeasti hyötyä.

Vierailija

Mulla oli kerran sama juttu enkä kyllä saanut flushaamallakaan toimimaan. (flushdns jne.)

Toisessa oli aiko kasi ja toisessa ripattu seiska. Meni päivityksen yhteydessä linkki pimeeks eikä enää menny nettiin ja boksi tajus sen, toisin kuin kone. Ei auttanu edes koko skeidan alustaminen.

(Ratkes verkkokortilla, kuten arvata saattaa)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33543

Sain homman pelaamaan. Vikana oli se, että luulin säätäneeni verkon Work network-verkoksi, mutta en ollutkaan tehnyt niin ja se oli Public network -tyyppinen, jossa koneet eivät näe toisiaan. Nyt homma pelaa kuin junan vessa wanhaan hyvään aikaan, kun pikajunaveturit olivat Huruja (niitä sammakonpurijoita ei lasketa) ja rahvaan kakaroilla ei ollut tietokoneita.

Seuraavaksi sitten ihmettelen, miten voi ohjelmoida pelin, joka kommunikoi fiksusti toisen koneen kanssa, mutta se on toinen juttu. Winsock kuulemma auttaa. Peleissä on ne serverit ja clientit. Onko fiksu tapa toteuttaa nettipeli, että serveri hoitaa kaikkien objektien liikkeiden laskemisen ja client vain kertoo serverille mitä nappia käyttäjä painaa ja saa tiedon mitä piirretään ja mihin?

Juu, 1 GB:n nopeuskin syö miestä. Modeemissani (en kerro tyyppiä vieläkään, en jaksa käydä alakerrassa tarkastamassa enkä edes kysyä modeemilta itseltään) on yksi ethernetliitäntä 1 GB:n nopeudella ja kolme 100 MB:stä. Kytkin aluksi piuhan siihen pröystäilyporttiin ja tuskailin pitkän tovin missä mättää, kun tiedonsiirtonopeus oli niin ikään ajalta, jolloin hurut vetivät junia, joissa vessat toimivat. Meinasin jo itkeä vikapalveluun, mutta koitin sitten toista porttia ja homma pelasi kuin unelma. Ilmeisesti tämän murjun piuhoille 1 GB/s on liikaa. Ei silti, en minäkään sellaista tarvitse - vielä.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3136

Markkinoilta löytyy jo gigabitin langattomia tukiasemia ja 867 megabitin USB-tikkuja, jolloin huono sisäjohdotus ei välttämättä estä sukkelan kotiverkon rakentamista. Aivan halpaahan tuo ei vielä ole, mutta hinnat tulevat nopeasti kuluttajaystävällisemmiksi.

Luultavasti pelit kannattaa rakentaa niin, että clientit tekevät mahdollisimman paljon jolloin verkkoliikenne ei muodostu pullonkaulaksi. Tietenkin serveri voi hoitaa koko homman ja striimata ulos videokuvaa jokaiselle clientille ja clientti toimisi vain peliohjaimena ja näyttöruutuna. Molemmissa toteutuksissa on omat etunsa ja haittansa. Serverikeskeinen ratkaisu on yleensä suoraviivaista toteuttaa, mutta se ei skaalaudu helposti useammalle pelaajalle, koska laskentatehon tarve tulee liian suureksi yhdelle serverille. Tästä on houkutus lähteä toteuttamaan peli käyttäen hajautettuna serverinä, jolloin päästäänkin tuohon skenaarioon missä clientit tekevät mahdollisimman paljon. Netistä löytynee vinkkejä siitä kuinka suositut pelit on toteutettu. Samoin valmiita pelien taustalla olevia engineitä löytyy avoimella lähdekoodilla, jolloin itse pelimoottori on olemassa ja ohjelmoijan tehtäväksi jää "vain" ohjelmoida pelilogiikka, hahmot jne.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33543
Simplex
Markkinoilta löytyy jo gigabitin langattomia tukiasemia ja 867 megabitin USB-tikkuja, jolloin huono sisäjohdotus ei välttämättä estä sukkelan kotiverkon rakentamista. Aivan halpaahan tuo ei vielä ole, mutta hinnat tulevat nopeasti kuluttajaystävällisemmiksi.

Meillä ongelma on siinä, että langattomat hienohelmahifistykset eivät toimi betonilaattojen ja tiiliseinien läpi. Kipsilevykin tekee jo tuskaa. Tuskin se siitä tulevaisuudessakaan muuttuu, ainakaan ennen kuin ihmiset evolutoituvat kestämään muutamaa kertaluokkaa tuhdimpia RF-kenttiä, joten piuhoilla mennään.

Serverikeskeinen ratkaisu on yleensä suoraviivaista toteuttaa, mutta se ei skaalaudu helposti useammalle pelaajalle, koska laskentatehon tarve tulee liian suureksi yhdelle serverille. Tästä on houkutus lähteä toteuttamaan peli käyttäen hajautettuna serverinä, jolloin päästäänkin tuohon skenaarioon missä clientit tekevät mahdollisimman paljon.

Tuo ei ole ongelma, ajattelin vain koodata jotain pientä kaksinpelattavaa lapsille. Taidan tehdä sen niin, että serveri laskee pelaajien ja pelimaailman tapahtumat ja lähettää clientille tiedon siitä, missä paikassa ja asennossa mikäkin objekti on. Clientillä on tieto pelikentän ja objektien geometriasta ja se sitten piirtää himmelit mihin kuuluu. Tuolla tavalla laskentateho ja verkkoliikenne pysyy tolkullisissa mittasuhteissa.

apassi
Seuraa 
Viestejä1136

Kai ymmärrät että mikäli modeemisi toimii sillattuna, jaoit samalla tietokoneesi kaikille palveluntarjoajan reitittimen koneille, ts. naapureille yms. ? 

Julkiseen verkkoon siltaus myös mahdollistaa suorat hyökkäykset koneisiin, kun välissä ei ole minkäänlaista NAT:austa.

Meinasitko nyt koodata jotain pientä kaksinpelattavaa lapsille, vai jotain pelimoottoria kun mainitset pelimaailman tapahtumat, pelikentän, objektien geometriat yms. ? olisiko kuitenkin parempi vaihtoehto ottaa joku olemassa oleva moottori?

 

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33543
apassi
Kai ymmärrät että mikäli modeemisi toimii sillattuna, jaoit samalla tietokoneesi kaikille palveluntarjoajan reitittimen koneille, ts. naapureille yms. ?

Juu, panin modeemin toimiaan reitittimenä. Eikö se toimi oikein, kun koneet näkevät toisensa 192.168.jotain -osoitteissa?

Meinasitko nyt koodata jotain pientä kaksinpelattavaa lapsille, vai jotain pelimoottoria kun mainitset pelimaailman tapahtumat, pelikentän, objektien geometriat yms. ? olisiko kuitenkin parempi vaihtoehto ottaa joku olemassa oleva moottori?

Jos ajatellaan yksinomaan tuotos-panos-suhdetta, valmiin pelimoottorin käyttö olisi tietenkin parempi valinta. Ja vielä parempi olisi unohtaa koko juttu, koska maailma on täynnä mitä monenlaisimpia pelivirityksiä, jotka ovat lapsille viihdytttävämpiäkin kuin minun teknisesti liian monimutkaiset pelit. Mutta tässä on kyseessä harrastusprojekti, jossa matka on tärkeämpi kuin päämäärä ja aion koodata alkeellisen pelimoottorin itse. Ties miten monennen kerran.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33543
Julius
Milloin lapsesi syntyvät?

Nykyään aikusetkin pelaavat, ja lapsenlapset ainakin.

Kyse on kuitenkin muutaman päivän pikkuprojektista eikä mistään peliteollisuuden uudesta merkkipaalusta. Mutta sikäli olet turhan optimistinen, että kesken nekin tahtovat jäädä. :)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä33543
John Carter

Pääset helpoimmalla, kun valitset pelaamiseen parhaan vaihtoehdon.

 

Onko tuo joku pelikonsoli? Mietimme, ostetaanko lapsille pelikonsoli vai tietokone. Päädyimme tietokoneeseen siksi, että sillä voi tehdä niin paljon muutakin. Käsitellä ja tallentaa kuvia ja tietoa, tehdä koulutehtäviä ja myös pelata siinä missä konsolillakin. Ja mitä tulee omiin tekeleisiini, osaan ohjelmoida PC:tä, mutta en pelikonsolia. Onko niihin edes mahdollista tehdä itse pelejä?

apassi
Seuraa 
Viestejä1136
Neutroni

Juu, panin modeemin toimiaan reitittimenä. Eikö se toimi oikein, kun koneet näkevät toisensa 192.168.jotain -osoitteissa?

Juu no sit kaikki on ok :)

 

Neutroni

Jos ajatellaan yksinomaan tuotos-panos-suhdetta, valmiin pelimoottorin käyttö olisi tietenkin parempi valinta. Ja vielä parempi olisi unohtaa koko juttu, koska maailma on täynnä mitä monenlaisimpia pelivirityksiä, jotka ovat lapsille viihdytttävämpiäkin kuin minun teknisesti liian monimutkaiset pelit. Mutta tässä on kyseessä harrastusprojekti, jossa matka on tärkeämpi kuin päämäärä ja aion koodata alkeellisen pelimoottorin itse. Ties miten monennen kerran.

Ymmärrän. No jos aikaisempaa kokemusta ei ole, niin ihan parissa päivässä tuota ei sit koodaa. Valmis moottorikin tarvitsee sitten jo hurjasti työtä. Itse olen koodannut pelejä, 3d moottoria yms. joskus aikoinani työssä.

Suosittelen että aloittelet koodaamalla jonkun chatin, koska sockettien ja datan broadcastaus on sit ihan samaa siinä pelissä.

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3767

Kyllähän noita simppeleitä pelejä tekee jollain Game makerillakin helposti, mutta Neutronin kohdalla arvatenkin juju on juuri siinä itse väkertämisessä. Mutta jos nyt puhutaan ihan 2D pelaamisesta, niin sellaisen pelimoottorin ja network / client palikoiden kyhäämiseen nyt tuskin hirveästi aikaa ja ruutia uppoo.

Se serverihän kannattaa tietenkin ympätä osaksi peliä, jolloin kuka tahansa pelaaja voi luoda serverin johon muut clientit yhdistää. Serveri huutaa lähiverkkoon, että täällä ollaan ja clientit osaa scannata sen ja yhdistää ilman, että tarvitsisi kertoa jotain ip-osoitteita joka kerta.

Sitten kun sen on saanut toimimaan niin peliä ja optioita voi hioa ihan loputtomiin. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat