Kommentit (2)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Suurinta lentokorkeutta rajoittavat koneen nopeus ja sen siipipinta-ala. Nykyiset alle äänen nopeuden lentävät järkevän kokoisine siipineen, lentokorkeus rajoittuu jonnekin 10-12 km korkeudelle (coffin corner). Nopeampi kone, esim. Concorde lensi kevyesti 20 km korkeudessa pienistä siivistä huolimatta. U-2 tiedustelukone, joka oli periaatteessa F-104 Starfighter hävittäjä liitokoneen siivin lensi 20 km korkeudella alle äänen nopeuden.

Sekä Concorden että U-2 lentoonlähtö ja laskeutumisominaisuuksissa  on paljon toivomisen varaa, joka on vakava puute kaupallisessa lentotoiminnassa.

Siipien kärkiväliä ei voi rajattomasti kasvattaa, jos aiotaan mahtua suurille kansainvälisille lentokentille, jonka takia esim. A380 kärkiväli piti rajoittaa 80 metriin. Tietysti jokin kaksitasoratkaisu nousussa ja laskussa ja yksitasoisena matkalennossa voisi ratkaista tämän ongelman, mutta ovatko lisäkustannukset ja turvallisusriskit siedettäviä, on eri asia.

 

 

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6842
Liittynyt8.11.2007

Onhan ne laskusiivekkeet eräänlainen "kaksitasoratkaisu". Niitä käytetään vain nousussa ja laskussa. A 380:n siivet ovat huomattavasti leveämmät kuin pienemmissä koneissa, joten pinta-alaa on enemmän.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat