Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt16.7.2014

Terve,

Tässä olisi yksi käytännön ongelma, joka pitäisi ratkaista. Osaisiko joku lukija jeesata?

Haluaisin selvittää kappaleen hidastuvuuden: a.

Tiedän liike-energian: 1/2mv^2

Tiedän liikettä suorassa linjassa hidastavan voiman: F

Tiedän kappaletta kiihdyttävän voiman: mg

Hidastavan voiman vaikutusmatkaa en tiedä: d.

 

Kyseessä on määrättyä nopeutta putoava kappale, jota hidastetaan määrätyllä putoamissuuntaan vastakkaisella voimalla. Hidastava voima muuttuu nopeuden suhteessa, mutta sitä ei tarvitse tässä huomioida. Huomioin sen iteroimalla excelissä.

Millähän kaavalla tämä ratkeaisi?

Kommentit (5)

PPo
Seuraa 
Viestejä12403
Liittynyt10.12.2008
Vector

Terve,

Tässä olisi yksi käytännön ongelma, joka pitäisi ratkaista. Osaisiko joku lukija jeesata?

Haluaisin selvittää kappaleen hidastuvuuden: a.

Tiedän liike-energian: 1/2mv^2

Tiedän liikettä suorassa linjassa hidastavan voiman: F

Tiedän kappaletta kiihdyttävän voiman: mg

Hidastavan voiman vaikutusmatkaa en tiedä: d.

 

Kyseessä on määrättyä nopeutta putoava kappale, jota hidastetaan määrätyllä putoamissuuntaan vastakkaisella voimalla. Hidastava voima muuttuu nopeuden suhteessa, mutta sitä ei tarvitse tässä huomioida. Huomioin sen iteroimalla excelissä.

Millähän kaavalla tämä ratkeaisi?

Jos haluat hidastaa nopeutta v0→v, niin seuraava pätee (F vakio)

a=(mg-F)/m ja v-v0=at⇒t=(v-v0)m/(mg-F)⇒

d=vk*t=1/2*(v+v0)*(v-v0)*m/(mg-F)

Tätäkö kenties halusit?

Tepi
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt16.7.2014

Saattaapi olla, täytyy perehtyä rauhallisena hetkenä.

 

Ongelman taustalla on selvittää paljonko pitää RC helikopterin laskuvarjon ja kopterin väliin tulevien kannatusvaijereiden kestää eri laskuvarjoilla, kopterin painoilla sekä putoamisnopeuksilla.

Laskuvarjon jarruttavaan voimaan (drag) vaikuttaa varjon projektiopinta-ala, kokeellisesti selvitetty varjon tehokkuusluku, ilman tiheys ja nopeuden neliö. Eli vetovoima on rajuimmillaan juuri avaushetkellä, kun varjo on täysin auki ja vauhti suurimmillaan. Tämä oli mainitsemani hidastava voima F. Tämän varjon antaman teoreettisen maksimivoiman saan jo määritettyä. Nämä voimat on helposti useita satoja kiloja alle 10kg laitteiden varjoilla ja lähdinkin hakemaan realistisia voimia.

Vieläkö näillä lisätiedoilla tuntuu että ehdottamasi kaava voisi olla avain tähän ongelmaan?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Tarpeeksi suuri rotaatio esimerkiksi perämoottori (mikä lie) kyllä pistää paskaksi koko suunnitelman, narun kietoutuessa. Sen varalle sitten tarpeeksi suuren pinta-alan laskeminen ei ole ihan ydinosaamistani, mutta veikkaisin ettei kannata. (Enemmänkin kyse pinta-alasta kuin tilavuudesta) Täällä on yksi moniroottorisen kopterin suunnittelusta eräs ketju ja siinä meinasi tulla kuusinolla tukkaan, mutta onneksi eräs saksalainen muistaakseni osoitti väitteeni laskuvarjon käsittämättömästä typeryydestä oikeaksi. (Se perustui anekdoottiseen ymmärrykseen ruuvimekaniikasta, josta olin sattunut lukemaan.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Euler's_rotation_theorem

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat