Sivut

Kommentit (19)

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5359
Liittynyt9.1.2011

Tuosta aiheesta olisi kiva saada vähän perusteellisempaa vastausta, koska migreeni on kuitenkin hyvin harvinainen tauti ja koskettaa kenties alle 10 prosenttia väestöstä. Eli mistä johtuu ihan tavallinen päänsärky? Yleisimmät tavat hankkia tavallinen päänsärky on itseaiheutettuja. Runsaahkon alkoholin käytön jälkiseuraukset on tietenkin yleisin. Mutta itse saan esimerkiksi päänsäryn jos jätän päivittäisen kahvin juomatta tai erityisesti jos syön liian paljon (tummaa) suklaata.  

Mistä siis esimerkiksi tumman suklaan aiheuttama päänsärky johtuu? Entä mistä flunssan tai influenssan tai joidenkin myrkytyksien aiheuttama päänsärky johtuu?

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008

Päänsärky johtuu seksuaalisesta turhautumisesta.
Naisten selkäkivut johtuu samasta asiasta.

Pidättäytyminen seksistä joko vastentahtosesti tai omasta halustaan saattaa laukaista migreenin.

Huolehdi bisneksestä niin bisnes huolehtii sinusta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11383
Liittynyt16.3.2005
Jerry Cotton

Pidättäytyminen seksistä joko vastentahtosesti tai omasta halustaan saattaa laukaista migreenin.

Hehhee, ex-vaimo on paraikaa sairaslomalla selkäkivun takia. Hiukka tosin epäilen Jerryn asiantuntijakommenttia, ainakaan itsellä migreeni ja seksittömyys eivät ole osuneet samoihin aikoihin. Edellisestä migreenikohtauksestakin on jo yli seitsemän vuotta, enkä mä koko sitä aikaa ole bylsinyt.

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008
asdf
Jerry Cotton

Hehhee, ex-vaimo on paraikaa sairaslomalla selkäkivun takia. Hiukka tosin epäilen Jerryn asiantuntijakommenttia, ainakaan itsellä migreeni ja seksittömyys eivät ole osuneet samoihin aikoihin. Edellisestä migreenikohtauksestakin on jo yli seitsemän vuotta, enkä mä koko sitä aikaa ole bylsinyt.

Saapihan sitä epäillä.

Ei se migreeni tuukkaa jos muistaa bylsiä. Satunnaiset pienet tauot ei miehillä haittaa. 
Ogelmia tulee kun aletaan pihtaamaan oikee huolella. 
Ja sitten kun ei bylsi niin migreeni seuraa pienellä viivveellä, ei välittömästi.

Migreenikohtaus saattaa iskeä kun on ollut seksuaalisesti pidättäytyneenä jonkin aikaa.
Sitten tulee eteen pitempikestonen seksuaalisen kiihottuneisuuden tila (esimerkiks joku ärsyke jonka suhteen ei voi toimia), jota ei pääse purkaa niin johan alkaa pälli jyskiä.

Naisilla seksuaalinen turhautuminen aiheuttaa migreeniä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jos mies ehdottaa seksiä ja nainen valittaa päänsärkyä, voinee päätellä että naisen kyllä tekisi mieli - nimittäin jonkun toisen miehen kanssa...

Itse en kyllä muista että olisi ollut päänsärkyä koskaan silloin kun joku minua vähänkin miellyttänyt mies seksiä ehdotti. Ainahan ei tietenkään huvittanut, ei miehiäkään. Kuka tässä nyt kone olisi.

Olen kyllä kärsinyt kahden vuoden sisällä välillä tosi pitkäaikaisista päänsäryistä ja helvetillisistä niskan ja yläselän vaivoista, ja saman ajan olen ollut seksittäkin. Vaikea kuitenkaan sanoa auttaisiko seksi, vai auttaisiko sittenkin se että olisi poikaystävä jolla olisi auto, niin ettei tarvitsisi jumankauta raahata kymmenien kilojen taakkoja pitkin provinssia kaupoista bussipysäkeille jne.! Röntgenlausunnot on sekä niskan että alaselän nikaman madaltumasta (alaselkä oireili nuorempana, mutta ei kauheammin enää sen jälkeen kun aloin kävelemään enemmän), fysioterapeutin mukaan menen tiettyyn virheasentoon. Sitä olen yrittänyt tietoisesti korjata asennoissani.

Tuntemani mies väitti että seksi parantaa hänellä päänsäryn, mutta lopulta hänellä oli jatkuva hedari ja pahimmillaan se oli saunan jälkeen. Luuli että se tulee siitä että tapasi kastella päänsä jääkylmällä vedellä. Tänä vuonna olin uimahallissa ja joku mies jutteli että se on se sauna kun lihakset jumiuttaa, varsinkin jos ei välillä viilennä itseään. Huolimatta kylmistä suihkuista joita itse otan saunomisen lomassa olen kyllä minäkin huomannut että seuraavana päivänä olen aivan paskana. Saunomisesta en silti raaskisi luopua, koska sen jälkeen on kyllä erinomaisen irtonainen olo.

Enpä oikein usko että seksi on vastaus ihan kaikkeen, mutta kyllähän se voi tietysti rentouttaa ja endorfiineja se varmasti saa erittymään. Hyvä mieli vähentää kehon kremppoja, minkä itse olen kokenut kauniista säästä kesällä, useimmiten.

Jokatapauksessa päänsärkyyn parin vuoden sisällä minulla on ajoittain auttanut piikkimatolla makoilu. Kunhan vain on paljas nahka piikkejä vasten, niin verenkierto kiihtyy ja se pehmentää lihasjumeja.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9572
Liittynyt20.1.2013
Jerry Cotton

Ei seksillä voida suoranaisesti ehkäistä migreeniä, sen voin kertoa migreenipotilaana.

Ymmärrän kyllä tosin että sellainen assosiaatio voi sellaiselle henkilölle syntyä, jolle seksi on ertyisen tärkeä osa arkea, jolloin seksin puutteesta syntyvä turhautuminen voi toimia migreenin laukaisijana. Laukaisijana voi tosin toimia mikä tahansa asia joka aiheuttaa ihmisessä ärsyyntyneisyyttä.

Minulle migreenin voi laukaista esim tieto että joutuu mökillä tekemään jonkun askareen anopille (mökki on anopin, joten toistuva tilanne), jonka (mielestäni idioottomaiset) ehdot anoppi yleensä tiukasti sanelee - takuuvarma migreeni tiedossa!

Ainoa millä voi tilannetta lievittää on ajatella jotakin positiivista, ja napata ajoissa 3 x 400mg paracetamolitablettia kylmän oluen kera...

Ärsyyntymisestä johtuvaa päänsärkyä kutsutaan kansanomaisesti vitutuspäänsäryksi.

Viimeisin migreenini tosin laukaisi liian paljon auringossa oleminen.

Edit: Siis enhän minä suinkaan auringossa ollut, vaan ulkona auringonvalossa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau

Olen kyllä kärsinyt kahden vuoden sisällä välillä tosi pitkäaikaisista päänsäryistä ja helvetillisistä niskan ja yläselän vaivoista, ja saman ajan olen ollut seksittäkin. Vaikea kuitenkaan sanoa auttaisiko seksi, vai auttaisiko sittenkin se että olisi poikaystävä jolla olisi auto, niin ettei tarvitsisi jumankauta raahata kymmenien kilojen taakkoja pitkin provinssia kaupoista bussipysäkeille jne.!

Poikaystävää odotellessa, kuis olisi ostoskärry? Jos nimittäin pelkkä taakkojen raahaaminen aiheuttaa ongelmia.

Vaikka joku noista: http://www.laukkurasti.composer.fi/eshop/categories/151/

tai noista: https://www.google.fi/search?q=ostosk%C3%A4rry+laukku&tbm=isch&ei=0hfNU8zNIKvE4gTy0ICwCw

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Päänsärky johtuu yleensä nestevajauksesta ja menee ohi juomalla esim. 500ml vettä.

Kannattaisi hoidattaa kansanparantajalla, tai kiropraktikolla nuo niska ja selkävaivat kuntoon niin se päänsärkykin mitä luultavimmin häviäisi. Siellä on hermoja jumissa, tai veri ei kierrä kunnolla.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
taucalm

Kannattaisi hoidattaa kansanparantajalla, tai kiropraktikolla nuo niska ja selkävaivat kuntoon niin se päänsärkykin mitä luultavimmin häviäisi. Siellä on hermoja jumissa, tai veri ei kierrä kunnolla.

Hermojumi kyllä kuulostaa sen verran pahalta vaivalta (ainakin jos joutuu välilevytyrästä, joka painaa hermojuurta), että erilaisista niksautteluista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. 

(korjattu niskauttelu-niksauttelu, heh)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
BCK
Rousseau

Olen kyllä kärsinyt kahden vuoden sisällä välillä tosi pitkäaikaisista päänsäryistä ja helvetillisistä niskan ja yläselän vaivoista, ja saman ajan olen ollut seksittäkin. Vaikea kuitenkaan sanoa auttaisiko seksi, vai auttaisiko sittenkin se että olisi poikaystävä jolla olisi auto, niin ettei tarvitsisi jumankauta raahata kymmenien kilojen taakkoja pitkin provinssia kaupoista bussipysäkeille jne.!

Poikaystävää odotellessa, kuis olisi ostoskärry? Jos nimittäin pelkkä taakkojen raahaaminen aiheuttaa ongelmia.

Vaikka joku noista: http://www.laukkurasti.composer.fi/eshop/categories/151/

tai noista: https://www.google.fi/search?q=ostosk%C3%A4rry+laukku&tbm=isch&ei=0hfNU8zNIKvE4gTy0ICwCw

Omistan yhden vetokassinkin ja kulkeehan ne kamat pyörillä ihan kivasti, mutta jäljelle jää vielä se ongelma että lasti pitää riuhtaista bussiin ja sieltä pois, sekä raijata kerrostalossa portaat ylös. Tilava vetokassi vetää melkeinpä kaksi muovikassillista ruokaa, ja sitä läjää kissanruokapurkkeineen päivineen kun nostaa, niin on äkkiä ihan paskana. Onnistuin kerran venäyttämään jonkin lihaksen rintakehässänikin, mikä kipeytyi viikoksi ja esti nukkumisen joissakin asennoissa.

Kaikki on kokeiltu. Pyörillä kulkevat kassit, selässä kannettavat, pulkkakin löytyy mutta mitäs sillä teet jos ei ole talvella lunta... Ja sitten kumminkin on aina se bussiin meno ja tulo ja portaat, että jossain vaiheessa aina se reuhtominen pääsee kipeyttämään paikkoja.

Toivon todellakin että tähän tulee ihan lähitienoille kauppa, kuten on puhetta ollut. Sieltä voisi aina hakea sen verran vähän kerrallaan ettei tule enää koskaan mitään tappoläjää kiskottavaksi. Mutta saa nähdä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
taucalm

Päänsärky johtuu yleensä nestevajauksesta ja menee ohi juomalla esim. 500ml vettä.

Tämäkin pitäisi aina huomioida. Itse kun teen kesällä tuon tuostakin reissua sinne sun tänne en millään jaksaisi litrakaupalla nesteitä mukanani raahata, ja ehkä juuri tämän vuoksi olen usein iltaisin aivan ventti. Sitäpaitsi se 0,5 - 1,5 L mikä minulla on vettä mukana tuntuu vaan jotenkin äklöttävästi hölskyvän vatsassa jos kerralla juo paljon (yleensä yritän kyllä vain siemailla pitkin päivää kun olen rantsussa). Ja joi miten hyvänsä, vähän tai paljon, niin se on heti tulossa pois. Tätä kyllä ihmettelen ettei tunnu imeytyvän yhtään vaikka olisi miten kuuma. Vai johtuneeko virtsatus siitä että lotraan jorpakossa, mikä ärsyttää virtsarakkoa supistumaan.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Ikävä kuulla, ettei ole autoa millä kulkea, kun ei asu palveluiden lähellä. Sekin on äärimmäisen ikävää, ettei uimarannoilla ole nk. vesipistettä missä täyttää pulloja. Se veden raahaaminen ei ole mukavaa ja erinäisiä oireita alkaa tulemaan nestehukasta. Ne ovat nämä lämpimät kelit, kun keho hikoilee ja erittää vettä pois, eihän sitä vedessä huomaa, mutta virtsan keltaisuudessa kylläkin. Pitäisi juoda usein ja vähän, mutta ei tuollaisella 1,5l vettä näillä keleillä kauaa pärjää silläkään.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5359
Liittynyt9.1.2011

en ole itse huomannut nestevajauksen aiheuttavan päänsärkyä, ellei sitten krapula johdu nestevajauksesta, koska alkoholi on kuivattanut elimistöä. Mutta sen olen huomannut, että liiallinen suolan käyttö ruuassa saa aikaan päänsärkyä. Olen hypotetisoinut sen, että liika suola nostaa verenpainetta ja verenpaineen nousu aiheuttaisi päänsärkyä. Mutta en ole varma pitääkö arvaukseni paikkansa.

Mutta siis minua ei kiinnosta mikä aiheuttaa päänsärkyä, vaan mitä tapahtuu aivoissa kun päätä särkee?

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Puuvilla SamI
Seuraa 
Viestejä851
Liittynyt25.12.2008
Puuhevonen

Mutta siis minua ei kiinnosta mikä aiheuttaa päänsärkyä, vaan mitä tapahtuu aivoissa kun päätä särkee?

Minuakin kiinnostaa.

Tosin tuossa alussa sanottiin, että migreenissä verisuonet supistelee pään alueella ja että itse aivot ei tunne kipua vaan aivokalvo ja luukalvo, verisuonet jne. tuntee.

Itseasiassa syitä on varmaan lukemattomia, mitkä päänsärkyä aiheuttaa ja varmaan nämä syyt myös aiheutta erilaisia tapahtumia pään alueella ja aivoissa, eli mitä päässä tai aivoissa tapahtuu ei varmaan ole yksiselitteistä vastausta tuohonkaan. 

Hetkellinen "puutosttila", happivajaus, veren sokeri, suolaepätaspaino, nestevajaus ym. kaikki ne voi aiheuttaa kiputiloja. (uskoisin)

Voihan se olla myös jonkun hermoradan yliaktivoituminenkin, eli ei varsinaist syytä särkyyn vaan että hermostossa joku toimii väärin tai "ylireagoi".

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
taucalm

Ikävä kuulla, ettei ole autoa millä kulkea, kun ei asu palveluiden lähellä. Sekin on äärimmäisen ikävää, ettei uimarannoilla ole nk. vesipistettä missä täyttää pulloja. Se veden raahaaminen ei ole mukavaa ja erinäisiä oireita alkaa tulemaan nestehukasta. Ne ovat nämä lämpimät kelit, kun keho hikoilee ja erittää vettä pois, eihän sitä vedessä huomaa, mutta virtsan keltaisuudessa kylläkin. Pitäisi juoda usein ja vähän, mutta ei tuollaisella 1,5l vettä näillä keleillä kauaa pärjää silläkään.

Juomapiste rannalla olisi kyllä erinomainen juttu. Tahtovat vaan olla kovin syrjäisiä rantoja ne joilla mieluiten ramppaan. Linkolahan kyllä kuulema ainakin aikoinaan hörppäsi vaikka suoraan järvestä, mutta hänellä rohtui huulet kun oli niin teollisuuden saastuttamaa vettä. En tiedä onko nykyään vesi puhtaampaa, mutta en kyllä suin surminkaan sitä suoraan järjestä joisi.

En hikoile kauheasti, joten sitä kautta vesihukka ei ole suuri, mutta toisaalta kai sitten kuumenen vähän liian helposti liikaa. Parikymppisenä meinasi olla lämpöhalvauksen paikka, mutta kun kolmikymppisenä aloin saunomaan, hikoileminen lähti paremmin käyntiin ja on sitä nykyään sitten edes jonkin verran.

Rannoille kuitenkin on vähän pakko päästä jos on helteitä. Olen monta kertaa huomannut että olo on kuin olisi öpauttia hulluksi tulossa, ihan hirveä, mutta heti kun pääsen veteen, kaikki asettuu kohdilleen ja on kuin toinen ihminen. Joskus siellä itseasiassa hellittää pieni hedarikin (ei suuri). Vatsakivutkin ovat joskus vähentyneet järvessä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat