Seuraa 
Viestejä375
Liittynyt19.3.2012

Hei

Minulla on ongelma jota en lukion pitkällä fysiikalla osannut selittää itselleni.

Autossani on kaasutinmoottori, eli kun otan jalan kaasulta niin ns. syötöt ei mene nollaan niinkuin tietokoneohjatuissa ruiskutusmoottoreissa.

Jos ajan jyrkähköä alamäkeä vaihde vapaalla vauhti voi kasvaa ja kierrokset moottorissa ovat n. 800 rpm. Tällöin polttoaineen kulutus on minimissään. Jos minulla on vaihde päällä ja kytkin ylhäällä niin kierroksia voi olla jopa 2000 rpm ja vauhti hidastuu moottorijarrutuksesta johtuen. Myöskin polttoaineen kulutus kasvaa.

Miten on selitettävissä lämpövoimakoneen kannalta että kun polttoaineen kulutus on minimissä vauhti kasvaa mutta kun kulutus kasvaa vedosta johtuen niin vauhti hidastuu?

Ei vaan erkki ymmärrä...

Kommentit (5)

L2K2
Seuraa 
Viestejä150
Liittynyt27.10.2006

Vastusvoimat ovat varmaan hyvä lähtökohta vastaukselle, ja erityisesti niiden kasvu moottorin kierrosluvun kasvaessa.

Kaasutinkoneen polttoaineenkulutus kasvaa tuossa tapauksessa vähemmän kuin mitä tarvittaisiin nostamaan vapaalla olevan moottorin kierrosluku tuohon 2000 RPM nopeuteen (koska moottorin tasapainotila tuolla kaasuläpän asennolla on 800 RPM nollakuormalla). Tämän takia auton moottorin vääntö on negatiivinen tuossa tilanteessa (moottorin vastusvoimat > polttoaineen tekemä työ). Tästä syystä auto moottorijarruttaa, eli kohdistaa vetäviin pyöriin negatiivisen momentin (ja hidastaa auton nopeutta).

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

^Olen ymmärtävinäni negatiivisen väännön moottorijarrutuksen yhteydessä, mutta kuluttaako auto tuolla tavalla jarruttamalla enemmän polttoainetta kuin tyhjäkäynnillä vapaalla lasketellessa ja jarrupaloja kuluttaessa?

jaho
Seuraa 
Viestejä375
Liittynyt19.3.2012

Jos edelleen ajatellaan lämpövoimakoneen kannalta niin kummassa tapauksessa pakokaasujen lämpötila on alhaisempi? Eikös mm. hyötysuhteen pitäisi vaikuttaa juurikin pakokaasujen lämpötilaan eli siihen kuinka paljon lämpöenergiaa saadaan hyödynnettyä.

L2K2
Seuraa 
Viestejä150
Liittynyt27.10.2006
Sepi

^Olen ymmärtävinäni negatiivisen väännön moottorijarrutuksen yhteydessä, mutta kuluttaako auto tuolla tavalla jarruttamalla enemmän polttoainetta kuin tyhjäkäynnillä vapaalla lasketellessa ja jarrupaloja kuluttaessa?

Kaasutinmoottorin tapauksessa, kyllä kuluttaa. Tosin vain vähän enemmän.

Ruiskujen kanssa moottorijarrutuksen kulutus on nykyään 0.

jaho

Jos edelleen ajatellaan lämpövoimakoneen kannalta niin kummassa tapauksessa pakokaasujen lämpötila on alhaisempi? Eikös mm. hyötysuhteen pitäisi vaikuttaa juurikin pakokaasujen lämpötilaan eli siihen kuinka paljon lämpöenergiaa saadaan hyödynnettyä.

Tuo hyötysuhteen käyttäytyminen tuossa on huomattavasti monimutkaisempaa. Ideaalisessa maailmassa moottorin hyötysuhde* ei tuossa muuttuisi (seossuhde pysyy samana, samoin täyttöaste), ja pakokaasujen lämpötila pysyisi vakiona. Todellisilla moottoreilla varmaankin hyötysuhde jopa nousisi hieman tuon kierrosten kasvun myötä (mutta nyt tämä menikin jo hieman liian monimutkaiseksi näin 'hihavakioilla' ratkaistavaksi).

* Vastusvoimia huomioimatta, moottorin vastusvoimat huomioiden hyötysuhde on tyhjäkäynnillä 0 ja moottorijarruttaessa negatiivinen.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9562
Liittynyt20.1.2013

Ihan pöljä kysymys johon ihan yksinkertainen vastaus: Kun lasket mäkeä alas niin Maan vetovoima pitää huolen siitä että autosi vierii mäkeä alas ilman autosi moottorin vaikutusta. Se on sitten  muista seikoista juontuvaa (kuten jarrujen mahd laahaus, laakerien kunto auton massa, ilmanvastuskertoimet ym) että kuinka nopeaksi se vauhti käytännössä siinä alamäessä kasvaa.

 

 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat