Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ajoin rellullani ja yhtäkkiä viidenkympin vauhdissa jotakin tapahtui, alkoi kuulua jotain epämääräisiä raastavia ääniä tai kuvittelen kuulleeni, ja joitain merkkivaloja syttyi, en tiedä mitä koska sammutin heti auton ettei se räjähdä, ja nyt se ei enää käynnisty. Jos laitan virrat päälle niin palaa öljyvalo ja akkuvalo, mutta eikös ainakin tuo akku pala normaalistikin kun pelkkä virta päällä? Jos yrittää käynnistää niin surisee tasaisesti vain, vissiin tyhjää, moottori ei pyöri ollenkaan. Tuli mieleen jostain syystä jakohihna kun sitä ole varmaan koskaan vaihdettu.. oliko se nyt sitten siinä se rellun tarina? En ala korjaamaan tuhansien eurojen vahinkoa kul auton arvo ei ole varmaan juuri mitään. Korjaamolle sen varmaan kuitenkin hinautan joka tapauksessa, sittenhän se selviää, mutta osaako tuosta jo arvata näin niinkun etukäteen? 

くそっ!

Sivut

Kommentit (16)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Koeta työntää tai  vaihde päällä pyöriikö kone enää. Jakohihnan rikko rikkoo venttiilin kun se iskee mäntään ja kone vain sammuu kilahtaen.

Yksi keino on irroittaa tulpat ja nostaa vetävä pyörä ylös ja pyörittää siitä ja kuunnella mitä kuuluu

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13937
Liittynyt16.3.2005

Jos starttimoottori pyörii, mutta kampiakseli ei, niin ei se ainakaan jakopään hihnasta johdu.

Tulpat kun irroittaa, niin on paljon helpompi pyöritellä kampiakselia.

 

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onko starttimoottori millä tavalla kiinni kampiakselissa? Yritettäessä käynnistää kuuluu tosiaan pelkkää ihan tasaista surinaa tai melkeinpä ininää, kuvittelen että joku siellä pyörii ilman mitään vastusta.. 

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Laitoin ykköselle ja työnsin autoa. Pienen alkuvastustuksen jälkeen liikkuu omituisen kevyesti, vähän kuin vapaalla olisi. Kyllähän ykkösvaihteen pitäisi estää autoa liikkumasta. 

くそっ!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13937
Liittynyt16.3.2005

Starttimoottorin akselin päässä olevaa hammaspyörää siirretään käynnistysvaiheessa pituussuunnassa niin, että se haukkaa kiinni vauhtipyörän kehällä olevaan hammastukseen. Kun moottori käynnistyy, niin hammaspyörä palaa alkuasentoonsa ja päästää irti.

Tuossa käytetään erilaisia rakenteita. Joskus käytettiin Bendix-laitetta, jossa hammaspyörä lähti liikkeelle automaattisesti, kun starttimoottorin akseli lähti liikkeelle. Nykyään taitaa olla yleisempi sellainen rakenne, jossa hammaspyörää siirretään sähkömagneetilla, jota solenoidiksi nimitetään.

Uuden starttimoottorin saa satasella tai parilla.

 

 

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10169
Liittynyt20.1.2013

Kun käynnistät ehjää moottoria, niin puristustahti aikaansaa sen vastuksen. Nyt kun mitä ilmeisimmin on jakohihna poikki, niin starttimoottori pyörittää ehkä kuitenkin sitä moottoria, mutta puristukset puuttuu, koska venttiilit solmussa, joten siksi niin kevyesti jaksaa pyörittää - kuin tulpatonta mopoa, sama ilmiö.

Jos haluat varmuuden siitä pyöriikö moottori startatessa, niin pyydä ulkopuolista henkilöä starttaamaan, ja seuraa itse konehuoneessa tapahtuvaa - voit vaikka yrittää seurata liikkuko nokka-akseli öljyntäyttöaukosta, taikka raottamalla jakohoinan koppaa.

 

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Brainwashed

Kun käynnistät ehjää moottoria, niin puristustahti aikaansaa sen vastuksen. Nyt kun mitä ilmeisimmin on jakohihna poikki, niin starttimoottori pyörittää ehkä kuitenkin sitä moottoria, mutta puristukset puuttuu, koska venttiilit solmussa, joten siksi niin kevyesti jaksaa pyörittää - kuin tulpatonta mopoa, sama ilmiö.

Jos haluat varmuuden siitä pyöriikö moottori startatessa, niin pyydä ulkopuolista henkilöä starttaamaan, ja seuraa itse konehuoneessa tapahtuvaa - voit vaikka yrittää seurata liikkuko nokka-akseli öljyntäyttöaukosta, taikka raottamalla jakohoinan koppaa.

 

 

Tein niinkuin ehdotit. Ulkopuolinen henkilö starttasi autoa samalla kun kurkistin jakohihnan kotelon välistä. Hihna siellä näyttäisi olevan paikallaan, mutta ei liikkunut mihinkään, sen sijaan laturin hihna liikkui ainakin. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että jakohihna on niin kulunut, ettei se enää vain toimi? Onko moottori todennäköisesti sitten hajalla? Kannattaako edes käyttää huoltamolla (pitäisi hinauttaa) vai suoraan romuttamolle?

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jeps, jos ei moottori hajonnut heti niin varmaan noiden käynnistysyritysten jälkeen viimeistään.  Eikai siinä, omaa syytähän kaikki. Oli tuolle kuolemantuomio annettu jo yhdessä huoltoliikkeessä vuosia sitten. 

くそっ!

Isäntämies
Seuraa 
Viestejä177
Liittynyt4.12.2013

Meganesta 1,6 16V katkesi tänään jakohihna hesasta tullessa mootoritiellä.Nyt sitte herää kysymys; korjauttaa vai hankkia vaihtomoottori jostain?.Niin,ja se vuosimalli on 2000

renault-keskustelu.

Kukaan ei ole hyödytön:
Aina voi olla edes huonona esimerkkinä

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Kuulostaa kytkimen hajoamiselta totaalisesti vauhtipyörineen. Vauhtipyörän kehällä ovat starttimoottorin vastinhampaat. Vauhtipyörä on kyllä kiinni kampiakselissa siihen tyyliin, että aika merkillinen olotila siellä lienee nyt alakerrassa. 

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Paul M

Kuulostaa kytkimen hajoamiselta totaalisesti vauhtipyörineen. Vauhtipyörän kehällä ovat starttimoottorin vastinhampaat. Vauhtipyörä on kyllä kiinni kampiakselissa siihen tyyliin, että aika merkillinen olotila siellä lienee nyt alakerrassa. 

Miten tulit tuohon johtopäätökseen? Miksi ei vain jakohihna? Siellä pyörii ainakin se esillä oleva laturin hihna, en tiedä mitä kautta liike siihen välittyy, tuleeko kampiakselista? Jos se siis pyörii siellä mutta jakohihna ei, niin onko väärä päätelmä että jakohihna on kulunut sileäksi?

くそっ!

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10169
Liittynyt20.1.2013
Ronron
Brainwashed

Kun käynnistät ehjää moottoria, niin puristustahti aikaansaa sen vastuksen. Nyt kun mitä ilmeisimmin on jakohihna poikki, niin starttimoottori pyörittää ehkä kuitenkin sitä moottoria, mutta puristukset puuttuu, koska venttiilit solmussa, joten siksi niin kevyesti jaksaa pyörittää - kuin tulpatonta mopoa, sama ilmiö.

Jos haluat varmuuden siitä pyöriikö moottori startatessa, niin pyydä ulkopuolista henkilöä starttaamaan, ja seuraa itse konehuoneessa tapahtuvaa - voit vaikka yrittää seurata liikkuko nokka-akseli öljyntäyttöaukosta, taikka raottamalla jakohoinan koppaa.

 

 

Tein niinkuin ehdotit. Ulkopuolinen henkilö starttasi autoa samalla kun kurkistin jakohihnan kotelon välistä. Hihna siellä näyttäisi olevan paikallaan, mutta ei liikkunut mihinkään, sen sijaan laturin hihna liikkui ainakin. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että jakohihna on niin kulunut, ettei se enää vain toimi? Onko moottori todennäköisesti sitten hajalla? Kannattaako edes käyttää huoltamolla (pitäisi hinauttaa) vai suoraan romuttamolle?

 

Asia on sitten harvinaisen selvä - jakohihna on sökö, ja samalla myös käytännössä moottorikin, kun rellusta kyse.

Puhekielessä sanotaa yleisesti että jakohiohna poikki, mutta ei se sitä käytännössä yleensä ole, vaan luultavimmin on hihnan hampaat hajonneet, jolloin ei enää pyöritä sitä jakopäätä sieltä kampiakselin kohdalta.

Mitä tehdä ns raadolle onkin sitten tapauskohtainen juttu - myy osina, jos saat sen johonkin jemmaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat