Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Niin, kysymys onkin otsikossa. 

Tiedn, etä kyseiseen sovellukseen paras on tottakai digitaalinen suoto, mutta nyt ei ole siihen varaa, moottoriin ja maalaukseen menee viel rahaa. Yhteensä olen panostanut vanhaan autoon jo ainakin 3kiloeuroa, ilman maalipintaa ja moottorissakin viel vanha ohjelmasisällä, mutta ei kauaa.

 

Tarkoitus oisi tehdä 4kpl 6.5" elementeistä midbassot. Näihin on tottakai erillinen vahvistin.

Etu ja takakaiuttimet ovat tottakai samanlaiset, mutta voin sijoittaa midbassot mys eteen. Vaikkakin muulla sijoituksella olisi paremmat soundilliset ominaisuudet, ehk ja vain ehkä?

 

Elikäs alipäästö 100hz tienoilta ja ylipäästö jostain 40hz kohdalta, elementtien -6db piste on kotelosta paljolti riipuvainen, ilmoitettu on 6db 30hz kohdalla. Olen testannut elementtejä puhtaalla subisuodolla, ilman subsonicciakin jo yksi elementti toimii erittäin hyvin, vieläpä pienellä vahvistinteholla. Neljä vastaavaa elementti kunnontoimii varmasti hyvänä midbassona  tehoilla ja hyväll suodolla toimii varmasti hyvänä midbassona, näin ollen todellakin itse subista tulee itse subi. Eliks 20-50hz.

 

Pääkaiuttimina tulee olemaan, tai oikestaan mulla on ne jo hyllyssä, saman valmistajan 5*7" saman sarjan kaiuttimet + erillinen diskantti sopivaan kohtaan (selvitetään kuuntelemalla), näille onkin digitaalinen suoto, kuten kaikkiin muihinkin kaiuttimiin paitsi väliaikaisesti (vuoden verran, eli ensi sesonkiin asti, midbassoilla. jotka haluan autooni.

 

Tiedän, tämä ei ole ns. joka paikassa suositeltu "helppo ratkaisu", inhoan noita nettipalstojen vakiovastauksia...

 

...Onnistuessaan asennus on varsin näyttävä, johtuen jo kaiuttimien ulkonäöstä. Ja ennen kaikkea näin änenlaadun saa sellaiseksi, jota kotihifistit (ml. minä) kutsuisi "musikaaliseksi" tai tarkassa mutta sävykkäässä. Bassoa voi luonnehtia, napakaksi, tarkaksi, itse haluan ennemmin tarkempaa kuin muhkeaa.

 

 

Sivut

Kommentit (18)

Juurikinnoin
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Elementit ovat testivoittajat useissa alan julkaisuissa, ja hintaluokassa alle 200€ jopa kehuttiin paremmaksi kuin toiseksi tulleet, ja muistettiin mainita vastaavia kuulevan paljon kalliimmissa ryhmissä.

 

Jo soittimen hinta, ja vahvistimet + subi muodostaa aika ison summan. 

Samoin uusittu alusta, kaikki iskarit, jouset, puslat, tukivarret, jarrut ja kaikki mahdolliset uusittiin ja parannuksi tehtiin kohdissa, josta niistä on eniten "bang for buck", esmes. renkaat jäykemmät vakaajat ja iskarit, vaikkaikin auto on mallistonsa parhaiten varusteltu ja suurimmalla koneella, niin aina lytyy parannettavaa, esim äänieristyksessä, iskunvaimennuksesa, Ecun ohjelmoinnissa, nokka-akseleissa imu ja pakosarjoissa, you name it. Kaikki on uutta asiantuntijan arvio on 220+ hv. Kun v6, 2.5l kiertää vaivatta 7500rpm:n, niin silloin tehontuotto per litra on kohdillaan. Seuraavaksi supercharger kit, uudet suuttimet, ecun ohjelmointi ja 333+ hv irtoaa.

 

Tuon hinta on sen verta iso, että täytyy odottaa käytetyn sarjan myyntiin tuloa, tai vastaavan radikaalia muokkausta (24v v6:ssa hihnoja ja hihnapyriä riittää, kun pyritettävän on kaiken maailman ilmastoinnin pumput sun muut. Sen takia onneksi hihnat kestä jonkun 0.7bar maksimituoton, jolloin 2.5l moottori vastaa 4.25l vapaasti hönkivää korkealle kiertävää moottoria. Mieleen tulee ferrari, soundeissa jäädään jälkeen, mutta ei pahasti...

 

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007
juurikinniin2

Niin, kysymys onkin otsikossa. 

Kipaise kirjastosta Pekka Tuomelan kirja: Tee itse HiFi-kaiuttimia. Niitä on eri painoksia, kirjan nimikin tais vaihtua hieman painoksen mukaan. Varsin kattavaa tietoa kaiutinrakentelijoille.

Toisen asteen yht.. eikun suodin muodostuu kelasta ja kondensaattorista, jolloin saadaan jakojyrkkyydeksi 12dB/ oktaavi. Pelkkä kela tai kondensaattori on se ensimmäisen asteen suodin, jakojyrkkyys 6dB/oktaavi.

Netistäkin löytyy suotimen laskentakalkulaattoreita, esim.

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/APCXOver/

 

Simplex
Seuraa 
Viestejä3025
Liittynyt26.1.2010

Suodattimen suunnittelussa tulisi kiinnittää huomiota amplitudin lisäksi myös suodattimen vaihevasteeseen. Asennuksessa tulee kaiuttimet kytkeä "oikein", sillä "väärin" kytkettynä kaiuttimen vaihe on 180 astetta pielessä.

Juurikinnoin
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Tiedän toki että kaikkien kaiuttimien pitää olla samassa vaiheessa.

Bassotaajuuksillahan ei ihminen havaitse suuntaa mistä ne tulee, mitä luulette päteekö tämä vielä 80hz paikkeilla. Koska ajattelin varata koko oven koteloiksi pääkaiuttimille.

Ovien tilavuutta en tiedä, mutta luulisin sen olevan liian pieni pääkaiuttimien lisäksi vielä kahdelle midbassoelementille.

Farkkuautossa olisi hyvin tilaa takana midbassoille, ja siten että tavaratila sailyy käyttokelpoisena.

Subihan on varapyöränkoteloon tehdyssä kotelossa.

Midbassot voisi hyvinkin asentaa lokasuojien ja takapenkin selkänojien "väliin", elikäs kotelon voisi tehdä yhtä syväksi kuin mitä pyöränkotelo on.

Ja myös yhtä korkeaksi.

Tällaisessa toteutuksessa kaistanpäästö olisi hyvä olla 40-80hz välillä. Jotta äänen tulosuunta ei paljastuisi.

Ilman midbassoja subwoofer toistaisi joka tapauksessa 80hz. alaspäin, subsonicin ollessa n. 20hz.

Juurikinnoin
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Testasin muutamaa laskinta ja ne antoivat erilaisia tuloksia.

Siis ihan reilusti erilaisia.

Se johtunee suotimen tyypistä, siis näitähän on butterwortheja sun muita.

Tuo yksi konfiguraatio ilmoittaa nimeseen toisen asteen "narrow band pass -filter", ja sitä suositellaan nimenomaan mid-bass ratkaisuihin.

Ilmeisesti tuota ^^ kannattaa käyttää.

Vierailija

Audiohommissa kannattaa käyttää sellaista suodinta minkä vaihevaste on mahdollisimman lineaarinen. Ehkä tuo Butterworth oli sellainen, ehkä ei. On sen verran aikaa kun olen suodin-juttujen kanssa piipertänyt että alkaa jo vähän pätkiä päässä miten ne jutut menivätkään.

Juurikinnoin
Seuraa 
Viestejä19
Liittynyt28.5.2014

Mikähän olisi autossa järkevä kohta katkaista midit yläpäästä siten ettei äänen tulosuuntaa pysty havaitsemaan. joku 80hz. vai olisiko peräti 100hz, elementit on kuitenkin ovessa, mutta alhaalla ja pääkaiuttimien ääni tulee ylempää.

Miten mahtaa toimia rca-johtoihin tulevat suotimet, sellaisia puikuloita näin tuolla jossain netissä, sanoivat et ihan 2.asteen eli sen 12db/oktaavi olisi jakojyrkkyys.

 Jos rajaa midien toiminta-alueen 45-80hz, ja käyttää pääkaiuttimille 1.asteen suodinta jostain 70hz:stä ylöspäin. Kuitenkin pääkaiuttimia ajetaan aika tehokkaalla vahvarilla, kuten myös midbassoja, subille meneekin se 750w. 2ohm rms. ja herkkyys oli sen 92db.

Kaikki järjestelmässä olevat elementit on herkkyydeltään 92db/2.83v.

Lisäys: Järjestelmän säätöön  taitaa tarvita sekä mittaria, että korvia. Tarvittaessa täytyy sitten rukata suotoja ja eri yksiköille meneviä tehoja.

Lisäys subi on 2*4ohmin kelalla.

Ja muoks, subivahvistin onkin vain 600w. Eli molemmille keloille menee 300w rms.

Sen ne kestää. Noh, koska laatu on määrää tärkeämpi, niin uskon tuon subin riittävän, koskapas kahdella tommosella subilla on nakutettu yli 150db...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40593
Liittynyt6.12.2009
juurikinniin2

 

Bassotaajuuksillahan ei ihminen havaitse suuntaa mistä ne tulee, mitä luulette päteekö tämä vielä 80hz paikkeilla. 

Kyllä pätee, suuntaa kylläkin voi aistia ennemminkin korkeampien resonanssitaajuuksien kautta jos esim ovi "rämisee" jne

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40593
Liittynyt6.12.2009
juurikinniin2

Testasin muutamaa laskinta ja ne antoivat erilaisia tuloksia.

Siis ihan reilusti erilaisia.

Se johtunee suotimen tyypistä, siis näitähän on butterwortheja sun muita.

Tuo yksi konfiguraatio ilmoittaa nimeseen toisen asteen "narrow band pass -filter", ja sitä suositellaan nimenomaan mid-bass ratkaisuihin.

Ilmeisesti tuota ^^ kannattaa käyttää.

Eikö löydy edullisia linjatasoisia, säädettäviä jakosuodinratkaisuja, jotain Kiinalaisia rakennussarjoja ebaystä? Komponenttienhan ei pitäsi maksaa juuri mitään. Eihän sen tarvitse olla digitaalinen, analoginenkin toimii bueno.

Välttyisi isoilta keloilta, konkilta ja niiden häviöiltä. Pitäisi ainakin teoriassa linjatasoinen jakosuodin olla "napakampi" matalilla. Vahvistin voi olla hieman vaikeuksissa noiden isojen kelojen ja konkkien yhdistelmien kanssa, jännitteen ja virran vaihe-erot voi olla suuria.

Salimäki
Seuraa 
Viestejä1560
Liittynyt2.1.2007

Blogini: http://avaruusmatka.blogspot.com
Sääasemani: http://www.netikka.net/sugga/wxstat/
Keskustelemaan: http://avaruusmatka.blogspot.fi/p/keskustelemaan.html
Darrell Lance Abbott, a.k.a. Dimebag Darrell 20. elokuuta 1966 - 8. joulukuuta 2004 & Jeffrey John ”Jeff” Hanneman 31. tammikuuta 1964 – 2. toukokuuta 2013

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40593
Liittynyt6.12.2009
Salimäki
 Ei ole ainakaan kallis komponenttien hinnan suhteen tehdä koekytkentöjä. Hommaa halpoja RCA piuhoja, atkaisee ja niihin väliin lykkää komponentit. 

Eikä ole aktiivisenakaan kallista.

http://www.ebay.com/itm/Line-level-Active-2-way-Crossover-Filter-NE5532-...

http://www.ebay.com/itm/Line-level-Active-2-way-Crossover-Filter-NE5532-...

Passivisena:

http://www.ebay.com/itm/Car-Home-Amplifier-Subwoofer-Equalizer-Crossover...

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Suosittelisin hyvin vahvasti pysymään mahdollisimman vähäisissä elementtimäärissä, jos tarkoitus on kuunnella musiikkia, eikä hakea katu-uskottavuutta. Noiden mid-bassojen sovitus muuhun audiojärjestelmään voipi olla aika kamala homma, mm. passiivisella jakosuodattimella pitää viiveet saada säädettyä kohdilleen laskennallisesti, pelkkä laskeminen ei tosin yleensä riitä. Myös ovissa oven rakenteen eläminen aiheuttaa lähes varmasti erilaisia resonointeja, jotka sitten puolestaan paljastavat kaiuttimien sijainnin ja sotkevat tehokkaasti muun järjestelmän toimintaa. Yksi taikka useampi laadukas subwoofer kontissa, hyvälaatuinen erkkasarja, dsp ja vahvistimet saavat lähes varmasti parempisointisen auton aikaan kuin 2x suurempi määrä kaiuttimia. Optimitilannehan on stereojärjestelmässä se, että kaikki ääni tulee yhdestä elementistä per kanava.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40593
Liittynyt6.12.2009
Lurulude

Suosittelisin hyvin vahvasti pysymään mahdollisimman vähäisissä elementtimäärissä, jos tarkoitus on kuunnella musiikkia, eikä hakea katu-uskottavuutta. 

Antaahan poikien rakennella, kyllä se sitten ajan kanssa systeemit hioutuu. Oppii parhaiten kun kantapääin kautta kokeilee erilaiset jutut.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat