Kommentit (2)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Eihän tämä ole uusi asia. Columbia sukkulan tuhoutuessa Texasin yllä, aika paljon mittausarvoja saatiin talteen sukkulan ja satelliittien kautta, kun ionisointivana esti suoran yhteyden sukkulasta maahan, mutta yheys ylös taivaalle toimi.

Mantereiden yllä (ainakin teollisuusmaissa), ei olisi ongelmia tällaisen tiedonkeruun järjestämisestä, eli niin koneessa kuin maa-asemalla olisi ympärisäteilevät antennit, sillä etäisyydet olisivat korkeintaan muutama sata kilometriä.

Merien yllä tilanne on paljon hankalampi, eli tarvitaisiin (todennäköisesti geostationäärisiä) satelliitteja. Suuren tiedonsiirtonopeuden takia tarvittaisiin todennäköisesti suunta-antenneja niin lentokoneessa kuin satelliitissa.

Voi tuottaa "hieman" vaikeuksia suunnata lähetysantenni kohti satelliittiä syöksykierteessä olevasta koneesta :-).

Lisäksi geostationäärisellä radalla oleva satelliitti näkee 1/3 maapallon pinta-alasta, joten taajuuksien uudelleenkäyttö tai isot, liikuteltavat peilit satelliitissa olisivat ehdoton vaatimus.

 

 

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10206
Liittynyt20.1.2013

Itse olen kelaillut sellaista, että miksiköhän ei ole, ainakaan tietääkseni, sellaisia laitteita asennettu lentokoneisiin, jotka joko henkilökunta/matkustajat voisi laukaista, taikka sitten automaattisesti laukeaisivat kun on tietyt kriteerit täyttävä/ylittyvä tilanne (esim koneen nopean korkeudenmuutoksen takia taikka vaikkapa viimeistään veteen iskeytyessään).

Laitteella tarkoitan esim koneen runkoon rakennetut kotelot joista tilanteen sattuessa vapautusi eräänlaisia SOS-poijuja mereen kellumaan.

Olisi monen mereen pudonneen ja kadonneen koneen etsintä helpottunut tällaisten yksinkertaisten laitteiden avulla.

 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat