Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt19.8.2014

Olen lukion 2. vuosikurssilla, ja haaveenani olisi lukion jälkeen opiskella tähtitiedettä (Turun yliopisto kuulostaa korvaani parhaimmalta, onko se sitä?).

Minulle ei kuitenkaan ole "siunaantunut" kuin erittäin rajallinen määrä matemaattista älyä. Opiskelen kyllä pitkää matematiikkaa sekä fysiikkaa, mutta rehellisesti sanottuna minun ei edes kannata yrittää kirjoittaa niitä, sillä läpipääseminenkin olisi erittäin epätodennäköistä, varsinkin matematiikan puolelta. Kielissä olen erittäin hyvä, ymmärrän englantia erinomaisesti ja luen paljon tieteellistäkin materiaalia englanniksi ongelmitta. Olen muutenkin hyvä lukemaan ja sisäistämään lukemaani, minulla on myös melko hyvä muisti.

Voinko päästä opiskelemaan tähtitiedettä ilman että olen kirjoittanut pitkän matematiikan ja fysiikan? Voinko päästä opiskelemaan tähtitiedettä, vaikka matemaattinen ymmärrykseni on melko rajallinen? Onko minun edes järkeä hakea opiskelemaan sitä matemaattisen hitauteni vuoksi, kuinka vaikeaa matematiikkaa ja fysiikkaa siellä on osattava pärjätäkseen?

Ja ei, minua ei pelota työttömyyden uhka tai huonot palkat. Olen niistä tietoinen, eivätkä ne sammuta paloani tähtitiedettä kohtaan. Tahtoisin vain tietää, olisiko minun ylipäätään mahdollista viettää loppuelämäni sen parissa. Eli toisin sanoen, pärjäisikö tähtitieteen alalla intohimon avulla vai täytyykö olla jonkintasoinen matemaattinen nero?

Kommentit (11)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Ei tarvitse olla nero, jos et halua jollekin hyvin teoreettiselle alalle, mutta ylemmän keskitason matemaattinen lahjakkuus ja kiinnostus on välttämätöntä. Jos lukion vähäiset matematiikan ja luonnontieteiden oppimäärät tuottavat tuskaa, lähtökohta ei ole hyvä, mutta toki ne asiat ovat opittavissa jos et ole vajaaälyinen. Tähtitieteilijän käytännön työ on kuitenkin jonkin matemaattisen mallin säätöä tietokoneella. Olet ehkä saanut populaarikirjallisuudesta väärän kuvan, jonka mukaan tähtitiede olisi huimien scifiteorioiden kehittelyä mielikuvituksella, mutta jokainen niistä raflaavista väitteistä on perusteltu valtavalla määrällä monimutkaista matematiikkaa - ja tieteilijöille ne ovat vain hypoteeseja, joille ei yleensä moni muu anna suurtakaan arvoa.

Käy lainaamassa kirjastosta kirja "Tähtitieteen perusteet". Se on yliopiston peruskurssin kirja, joka antaa hyvän yleiskäsityksen tärkeimmistä tähtitieteen osa-alueista. Onko sinulla itselläsi mielessä jokin tähtitieteen osa-alue, johon haluaisit erikoistua?

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5977
Liittynyt8.11.2012

Suosittelisin jättämään matematiikan ja fysiikan opiskelun välistä, jos tietää ettei ole matemaattisessa päättelykyvyssä reilusti keskivertoa parempi.

Tietojenkäsittelytiede, kemia, maantieto ja biologia niistä kaikista löytyy osa-alueita joissa voi pärjätä vaikka kuinka hyvin ilman matemaattista lahjakkuutta. 

Matematiikassa ja fysiikassa mielestäni ei, mutta joo kuulun ainakin Suomessa vähemmistöön mielipiteineni siitä, mitä noiden alojen opiskelu vaatii. Joten siitä vaan, eiköhän siellä ole muutkin ihan pihalla jo peruskurssitasolla.

mai
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt19.8.2014

Kiitos neutroni vastauksesta! En ole vielä kokenut erityisen suurta vetoa yhteen tiettyyn tähtitieteen osa-alueeseen, luultavasti siitä syystä etten tunne näitä osa-alueita niin erityisen hyvin. Ja kiitos kirjavinkistä, käyn heti lainaamassa sen!

mai
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt19.8.2014

HuuHaata, kiitos sinullekin vastauksesta! Varmasti tuskainen tie minulla fysiikan ja matematiikan parissa edessäni olisi. Onneksi olen vielä tässä vaiheessa jossa minun on vain temmottava jokaista vähänkin kiinnostavaa ovea ja kuunnella viisaampien vinkkejä siitä, mihin minun oikeasti kannattaisi keskittyä.

mai
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt19.8.2014

Ja sen verran vielä mainitsen, että kiinnostusta matematiikkaan ja fysiikkaan ei puutu; molemmista nautin valtavasti ja molempien läksyjä ratkon päivittäin tunteja ja yleensä niissä oikeisiin vastauksiinkin pääsen, koemenestys vaan on erittäin huonoa ja valitettavasti sillä minun osaamiseni sitten koulumaailmassa määritetäänkin. Kokeissa en ehdi ratkaista tehtäviä, tarvitsen niihin huomattavasti enemmän aikaa kuin mitä koulu tarjoaa ja siitä syystä numerot on mitä on. Ehkä siis olen vain erittäin hidas, ennemmin kuin vähä-älyinen matemaattisessa mielessä. Tai en tiedä.

Pahoittelen mutinoitani, varmaan taas joku identiteettikriisi menossa.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
mai

Kokeissa en ehdi ratkaista tehtäviä, tarvitsen niihin huomattavasti enemmän aikaa kuin mitä koulu tarjoaa ja siitä syystä numerot on mitä on. 

Jos ajan kanssa miettien saat oikean lopputuloksen, et varmaankaan ole vähä-älyinen, saatikka tyhmä, vaan ehkä enemmänkin analyyttinen ja pohdiskeleva - siis tyypillinen tiedemies!

Ei Einsteinistakaan puhuttaessa juurikaan keskustella miten kauan häneltä meni suhteellisuusteoriaa pohtiessa, lopputulos on se mikä ratkaisee.

Aikaa kyllä riittää maailmankaikkeudessa, paitsi hektisessä yrityselämässä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

JPI
Seuraa 
Viestejä24813
Liittynyt5.12.2012

Tuli aikoinaan Hesassa mielenkiinnosta apro tähtitieteessä suoritettua ja voin kertoa, että ei ainakaan siihen kovin suurta matematiikan tietämystä tarvittu. Tähtitiede on erittäin poikkitieteellinen ala ja kyllä siinä ollaan paljon tekemisissä muunkin kuin matematiikan kanssa. Kyllä pitäisi yliopistojen sivuilta ja muistakin lähteistä löytyä tietoa tähtitieteen osa-alueista ja millaisia mahdollisuuksia joihinkin niistä on erikoistua. Totta kuitenkin on, että kurssien läpäiseminen vaatii matemattisia taitoja, ei läheskään niin paljn kuin fysiikassa tai teoreettisessa fysiikassa, mutta ei siinä ihan yhteen- ja kertolasku riitä.  

3³+4³+5³=6³

mai
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt19.8.2014

Kiitos vastauksistanne ROOSTER ja JPI!

Onneksi olen varsinaisesti päätöksen edessä vasta noin vuoden päästä, ehkä lopulta löydän "juttuni" - oli se sitten tähtitiede tai jokin aivan muu. :)

Kannunvartija
Seuraa 
Viestejä28
Liittynyt8.9.2008
JPI

Tuli aikoinaan Hesassa mielenkiinnosta apro tähtitieteessä suoritettua ja voin kertoa, että ei ainakaan siihen kovin suurta matematiikan tietämystä tarvittu. Tähtitiede on erittäin poikkitieteellinen ala ja kyllä siinä ollaan paljon tekemisissä muunkin kuin matematiikan kanssa. Kyllä pitäisi yliopistojen sivuilta ja muistakin lähteistä löytyä tietoa tähtitieteen osa-alueista ja millaisia mahdollisuuksia joihinkin niistä on erikoistua. Totta kuitenkin on, että kurssien läpäiseminen vaatii matemattisia taitoja, ei läheskään niin paljn kuin fysiikassa tai teoreettisessa fysiikassa, mutta ei siinä ihan yhteen- ja kertolasku riitä.  

Itsekin suoritin aikoinaan appron tähtitieteessä. Käsityksekseni jäi, että vain pieni osa

alan opiskelijoista päätyi varsinaisesti tähtitieteilijöiksi. Silloin oli voimassa sääntö, että

tähtitieteessä laudaturin suorittanut ei tarvinnut muuta laudaturia esim. lukion matikan ja

fyssan vanhemman lehtorin virkaa. Tähtitieteen appro oli varsin suosittu

tietojenkäsittelyopin opiskelijoiden keskuudessa, ymmärrettävistä syistä.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011

mai
Onneksi olen vielä tässä vaiheessa jossa minun on vain temmottava jokaista vähänkin kiinnostavaa ovea ja kuunnella viisaampien vinkkejä siitä, mihin minun oikeasti kannattaisi keskittyä.

No viisaudesta en sano mitään, mutta sen sanon, että kuuntele omia vaistojasi, omaa sisäistä viestijärjestelmääsi ja tulet elämässäsi onnellisemmaksi, älä usko arvosanoihin, mainoksiin yms. yhteiskunnan luomiin autoritaarisiin viesti- ja kannustinjärjestelmiin siten, että ei kannattaisi opiskella kemiaa, fysiikkaa tai matematiikkaa, kun alussa hieman tökkii. Nyt, sinun oma sisäinen viestijärjestelmäsi kannustaa sinua opiskelemaan tähtitiedettä, luota siihen äläkä mihinkään muuhun, arvosanoihin tai muuhun vastaavaan roskaan. Osa, jotka vetelevät lukiossa kymppejä, tyytyvät ulkoisen kannustinjärjestelmän lamauttamina kymppeihin, he tekevät vain sen, mitä siihen vaaditaan ulkoisen hyväksynnän puitteissa. Jos minä määrittelen omasta viestijärjestelmästäni käsin, että lopeta, ei se hyödytä ja annan nelosen, niin sisäinen palo opiskeluun sammuu, jos sanoisin, että täydellistä, paremmaksi ei voi tulla, arvosanaksi 10, niin taas tyrehdytän sisäistä kannustinta oppimisen suhteen. Opiskele siis itseäsi varten, lainaan amerikkalaista psykoterapeutti Wayne W. Dyeria:

"Jos ostatte jonkin vaatekappaleen toisen henkilön ehdotuksesta, koska uskotte tällä olevan parempi maku tai "muotitaju", vaikka jokin toinen vaate olisi mukavampi, edullisempi ja teidän mielestänne paremman näköinen, niin annatte toisille diktaattorin valtuudet pukeutumisenne suhteen. Samoin tapahtuu silloin, kun olette lähdössä pakkasiltana iltapukujuhliin, ettekä pane päällenne lämpimintä takkianne, koska se on mielestänne liian kauhtunut. Ette halua esiintyä siinä toisten nähden, joten tärisette mieluummin kylmästä.

Kun annatte ulkoisten viestien sanella tärkeimmät päätöksenne, kuten esimerkiksi sen, miten kasvatatte lapsenne, minkä valitsette ammatiksenne, missä aiotte asua, ja mikä tärkeintä, miten aiotte nauttia elämästänne, niin seurauksena voi olla tuhoisia ristiriitoja sisäisten viestien kanssa, jotka oma mielenne jatkuvasti torjuu. Voitte kirjaimellisesti tehdä itsestänne minkä tahansa manipulaattorin orjan - ja te tiedätte, että todellisuudessa sellaista kuin hyvin sopeutunut orja ei ole olemassakaan.

Älkää pelätkö erehdyksiä

Pienenä lapsena virheet eivät pelottaneet teitä. Olitte valmis yrittämään kaikkea, ja jollette heti onnistunut, olitte kuin kissanpoikanen, joka ei saanut kiinni viittäkymmentä ensimmäistä hiirtään: teistä tuli joka yrittämällä hiukan taitavampi ja nopeampi, kunnes lopulta opitte hallitsemaan luistelun, neulomisen ja ruuanlaiton.

Väärästä koulutuksesta vapautuminen

On tajuttava, että ihanteellisessa koulujärjestelmässä ei ole arvosanoja, pistelaskujärjestelmää ja lunttausta, jos oppii itseään varten eikä kilpaile toisten kanssa? Miten voisi luntata tullakseen mahdollisimman sivistyneeksi ja terveeksi?"

Näin siis ajattelee psykoterapeutti Wayne W. Dyer, joka on toiminut myös opettajana ja hallintoviranomaisena vuosikausia. Em. oli ohjeistus, eikä muiden omastani poikkeavia näkemyksiä tule nähdä roskana, koska kyseessä olisi sama autoritaarinen ajattelumalli, josta Wayne Dyer juuri varoittaa.

mai
Onneksi olen vielä tässä vaiheessa jossa minun on vain temmottava jokaista vähänkin kiinnostavaa ovea ja kuunnella viisaampien vinkkejä siitä, mihin minun oikeasti kannattaisi keskittyä.

Elämässä on jatkuvasti se vaihe, jolloin voit tehdä ja opiskella niitä asioita, jotka itseäsi kiinnostavat, ts. ei ole olemassa "vaiheita", jotka maagisesti ilmestyvät ja sitten maagisesti vain häviävät, illuusio vaiheista vain syntyy, kun ensimmäinen mitali myönnetään pienelle partiolaiselle, eihän vauvojakaan rankaista ulostamisesta tai palkita mitalin, kuten järkikin sanoo, vaan iloitaan sen kanssa yhdessä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Saattaisi olla hyödyllistä ottaa avoimesta yliopistosta vaikka yksi tähtiteteen kurssi ja käydä tsekkaamassa että minkälaista se on "tosielämässä".

Itselle kävi niin, että hain lukemaan alaa josta huomasin pääsykoekirjoista että ei ole mun juttu. Sitten kun pääsin vaan varasijalle niin tuntui kuin olisi luodin väistänyt!

Eli kannattaa kokeilla niin ei mene sitten pääsykoepaneutuminen "hukkaan" kun voi ainakin sen tähtitieteen sulkea pois tai sitten vahvistaa sitä, että se on se sun juttu.

Oulun avoimessa tähtiteteen perusteet tais maksaa 30 € tai 50 €. En musita tarkaan. Yleensä se on kymppi per opintopiste.

Hämmentää.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat