Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ja sehän tässä vituttaa kuin pientä oravaa.

Onko sininen mitsu väärin pysäköity? Ja jos ei ole, niin olisiko heittää jotain pykälää, joka osoittaa keltaisen tiemerkinnän päättävän pysäköintikieltoalueen?

Laitan huomenna s-postia sinne kuvien kera.

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (22)

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Jos siihen parkkisakkoon on jokin muu syy? Pysäköinti liian lähelle suojatietä, risteystä tai vesipostia (onko Suomessa edes sellaisia) tms.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Eiku tässä lukee että Pysäköinti kielletty/Pysäköintikieltoalue liikennemerkin noudattamatta jättäminen TLL 3 § 1 mom. TLA 16 §

Hämmentää.

Julius
Seuraa 
Viestejä276
Liittynyt24.3.2013

Liikennemerkissä on kaksi lisäkilpeä. Ylempi on "huoltoajo sallittu", mutta mikä on se alempi, ei saa selvää. "Pelastustie"? "Paikoitusalue"?

Lisäkilvillä saattaa olla merkitystä, mutta sanoisin, että sakot tuli aiheesta. Pysäköintikielto ei pääty keltaiseen sulkuviivaan vaan vain risteykseen tai toiseen merkkiin, joka kumoaa edellisen kieltomerkin. Kiellon alkamiskohta ja loppumiskohta voidaan myös merkitä lisäkilvillä, mutta tuossa kohdassa ei sellaisia ole.

Nuo punakeltaiset tolpat ja niihin liittyvät keltaiset sulkuviivat eivät kieltoa päätä vaan taitavat olla merkkinä siitä, miltä puolelta huoltoajo tontille ja tontilta kulkee. Keltainen sulkuviiva kun on liikenteen suuntainen.

Lisäkilpiä (kuvina) voi tutkia täällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikenteen_lisäkilvistä

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Julius

Liikennemerkissä on kaksi lisäkilpeä. Ylempi on "huoltoajo sallittu", mutta mikä on se alempi, ei saa selvää. "Pelastustie"? "Paikoitusalue"?

Lisäkilvillä saattaa olla merkitystä, mutta sanoisin, että sakot tuli aiheesta. Pysäköintikielto ei pääty keltaiseen sulkuviivaan vaan vain risteykseen tai toiseen merkkiin, joka kumoaa edellisen kieltomerkin. Kiellon alkamiskohta ja loppumiskohta voidaan myös merkitä lisäkilvillä, mutta tuossa kohdassa ei sellaisia ole.

Nuo punakeltaiset tolpat ja niihin liittyvät keltaiset sulkuviivat eivät kieltoa päätä vaan taitavat olla merkkinä siitä, miltä puolelta huoltoajo tontille ja tontilta kulkee. Keltainen sulkuviiva kun on liikenteen suuntainen.

Lisäkilpiä (kuvina) voi tutkia täällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikenteen_lisäkilvistä

No tätäpä vähän pelkäsinkin. Lisäkilpiä tiellä pysäköintikieltomerkin jälkeen on yksi kpl, jossa sanotaan, että elä jätä autoa roskisten eteen. Keltaset tolpat ohjaa pihaliikennettä ja pihan kieltomerkin lisäkilvessä lukee muistaakseni että huoltoajo sallittu.

Mutta miksi tuo perhanan keltanen viiva on tuohon merkitty???? Ilman sitä jopa minulle olisi ollut selvää, että tuohon ei saa pysäköidä. Luulin tuon ajoradan puoliväliin yltävän poikkiviivan viimeistään katkaisevan kieltoalueen.

Hämmentää.

Julius
Seuraa 
Viestejä276
Liittynyt24.3.2013

Se keltainen sulkuviiva on kyllä mysteeri minullekin. Sulkuviivat ovat aina ajoradan suuntaisia. Valkoinen sulkuviiva erottaa samansuuntaiset kaistat ja keltainen erisuuntaiset. Mitään muuta eroa niillä ei ole. Parkkipaikat erotetaan valkoisilla merkinnöillä, jotka pitää olla parkkiruudun molemmin puolin. Jos ei ole (toisella puolella vaikkapa vain koroke) niin sakot tulee, vaikka siinä näyttäisi olevan yksi parkkiruutu vielä. Kokemusta on. 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Talkkari on ite tainnu maalata sen viivan. Aion laittaa s-postia parkkisakottajille että jos vaikka poistaisivat sen viivan kun suotta hämää. Ärsyttää kun persaukisen opiskelijan budjetista viedään 40 € varsinkin kun tilaa pysäköidä kyllä on. Että en uhallani tätä tehnyt vaan vilpittömästi luulin, että keltainen poikkiviiva katkaisee pysäköintikiellon.

Hämmentää.

JPI
Seuraa 
Viestejä24831
Liittynyt5.12.2012

Parkkisakko tuli varmaan sen vuoksi, että pitäähän työttömiäkin elättää ja kai ne herratkin haluu hurvitella.

3³+4³+5³=6³

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Pysäköinti kielletty-merkin noudattamatta jättäminen. Noilla keltaisilla viivoilla on merkitty sisäänkäyntejä, lastauslaitureita tms. etteivät ihmiset pysähdy kulkuväylien eteen.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Keltaset viivat ei merkkaa mitään pysäköinnin kannalta Suomessa ellei lakia ole muutettu. Jossain maissa niillä osoitetaan pysäköintikieltoa esim porttikongin, vesipostin, kadunkulman, suojatien, jne yhteydessä. Muistan kuulleeni, että taloyhtiöt kuitenkin käyttävät keltaista maalia pysäköinnin ohjaamisessa ja se olisi aiheuttanut päänvaivaa liikenteelle jo vuosia.

En muista mistä muistan tuon edellisen, se on vain joku hatara muistijäänne. Saatan olla ihan väärässä, mutta itse elän tuollaisen luulon varassa.

- Ubi bene, ibi patria -

---
Seuraa 
Viestejä3397
Liittynyt6.9.2006

Oliko kiesi pitkäänkin siinä? Meinaan että olisiko mitään saumaa vedota tuohon huoltoajoon?

Edit: Oho, melko vanha ketju 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ei kai se kerinny montaa yötä oleen. Kyllä sitä useamman kerran viikossa tulee liikuteltua, jos ei joka päivä.

En sitte tehny asialle mitään enkä laittanu s-postia tonne pysäköinninvalvontaan. Koska olen lammas. Bhäää.

Hämmentää.

---
Seuraa 
Viestejä3397
Liittynyt6.9.2006

Montaa yötä.. no ok, ihan ei mene huoltoajo läpi 

Muutenkin nuo psyäköintisakkoasiat ovat sellaisia jotka meikäläistä närästävät ihan huolella. Ensinnäkin olen ihmetellyt sitä, että miksi helvetissä niitä pysäköintivirhemaksuja ei ole porrastettu siten, että alunperinkin väärään paikkaan pysäköity auto saisi isomman sanktion kuin se, joka on pysäköity oikeaoppisesti pysäköintiin tarkoitetulle alueelle, mutta sitten mennyt kiekko tai muu aika yli.

Nythän on niin, että jos pysäköit esim. suojatien eteen, niin vaarannat oikeasti liikennettä (etenkin jalankulkijoiden osalta), tai porttikongin eteen pysäköimällä, estät tehokkaasti muiden liikkumisen sisäpihalle ja pois etc. niin sellaisesta perseilystä saa saman tiketin kuin kiekon unohtamisesta. Eli tässä suhteessa katsotaan kyseessä olleen ihan yhtä suuren rikkeen.

Se ei mene mun kaaliin.

Sitten on tietenkin nämä yksityiset pysäköintivirmat jotka tekevät pysäköinnistä paljon suuremman ongelman, mitä se monessa paikassa edes on, mutta sen nyt arvaa kun heillä on se ketunhäntä. No niitä nyt ei onneksi tarvitse maksaa, mutta riesa silti.

Eivät päässeet meidän taloyhtiöön kun nostin kokouksessa metelin. Vaan eipä meillä ole kyllä pysäköinnin kanssa mitään ongelmaakaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Joo, ihan hyvin vois olla niin, että oikein pysäköity mutta pysäköintiaikansa ylittänyt selviää pienemmällä summalla. Siis jos näkee, että yritetty on. Semmosta autoa mistä kiekko tao pys.lippu puuttuu kokonaan vois sitte sakottaa normaalisti ku ne voi olla semmosia, että ne ei edes yritä. Piittamattomia.

Hämmentää.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä1484
Liittynyt10.10.2011

Hieno ajatus tuo pienempi parkkisakko pienemmälle rikkeelle. Kannattaa vaan pitää mielessä, että toteutus menisi Suomessa ehdottomasti sitä toista sakkoa korottamalla, eikä mitään alentamalla. Minulle autottomana sopisi, mutta luulen että tuohon vääjäämättömään korotukseen hieno idea kaatuu.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

---
Seuraa 
Viestejä3397
Liittynyt6.9.2006
Minijehova

Hieno ajatus tuo pienempi parkkisakko pienemmälle rikkeelle. Kannattaa vaan pitää mielessä, että toteutus menisi Suomessa ehdottomasti sitä toista sakkoa korottamalla, eikä mitään alentamalla. Minulle autottomana sopisi, mutta luulen että tuohon vääjäämättömään korotukseen hieno idea kaatuu.

Viimeksi kun oli perustettu oikein jokin työryhmä asiaa pohtimaan, olin heihin yhteydessä sähköpostitse juurikin tässä asiassa. Noh, pysäköintivirhemaksuun tuli korotus, eikä muuta. Että ihan työryhmä vaadittiin niinkin nerokkaaseen lopputulokseen.

Koskaan en myöskään saanut vastausta sähköpostiini.

Tässä linkissä tosin mainitaan että "Pysäköintivirhemaksu on virheen laadusta riippumatta vähintään 10 euroa. Maksun määrä voidaan korottaa 40 euroksi, jos liikenteellisten syiden katsotaan vaativan." Käsi ylös ken on saanut 10€ pysäköintivirhemaksun?

Wikipedian mukaan maksun suuruus on 20-80€, mutta siellä ei puututa perusteisiin millään muotoa (tai sitten sillä viitataan kuntien mahdollisuuteen päättää se kyseisen haarukan mukaan).

Itse olen aina saanut suurimman sallitun summan verran maksua maksettavaksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat