Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En ole joutunut sellaiseen tilanteeseen että olisi pitänyt.

Valkoset valheet on ok. Ne pitää yhteiskunnan pystyssä.

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (113)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Minulle on vähän epäselvää tuo valkoinen valhe. Onko se sellaista merkityksetöntä pulinaa, että kun lapsi piirtää käsittämättömän sykkyrän, niin sitten kehtutaan "oi, tulipa hieno piirustus"? Tai että vaimon valitatessa ettei ole mitään päällepantavaa, pitää tokaista "ihan hyvähän setti tuo on" vaikka ei oikeasti vähempää kiinnostaisi minkä säkin toinen päälleen jonnekin kauppareissulle heittää.

Valehtelu ei kuitenkaan normaalisti lukeudu lempiharrastuksiini. En usko valehdelleeni kuluneen vuorokauden aikana. En myöskään kuluneen viikon aikana. Tai kuukauden. Joissain asioissa, kuten työelämässä, esim. asiakkaan kanssa keskusteltaessa tulee joskus kaunisteltua asioita ja valikoiden jätettyä pois joitain yksityiskohtia, jos ne eivät ole relevantteja, mutta eipä noissakaan asioissa kyllä tulisi mieleen alkaa suoranaisesti valehtelemaan. Oma käsitykseni on, että valheesta tuppaa jäämään aina lopulta kiinni ja itse ainakin olen sen verran kömpelö, huonomuistinen ja suupaltti, että en usko pystyväni kutomaan mitään kattavaa valheiden verkkoa ja pitämään siitä kiinni, joten olen valinnut helpoimman tien olla rehellinen aina. Pl. ehkä ne valkoiset valheet jos se on tuollaista kohteliaisuuspuhetta millä ei sinänsä ole mitään varsinaista merkitystä kenellekään.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

MooM
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt29.6.2012
Kosh

Minulle on vähän epäselvää tuo valkoinen valhe. Onko se sellaista merkityksetöntä pulinaa, että kun lapsi piirtää käsittämättömän sykkyrän, niin sitten kehtutaan "oi, tulipa hieno piirustus"? Tai että vaimon valitatessa ettei ole mitään päällepantavaa, pitää tokaista "ihan hyvähän setti tuo on" vaikka ei oikeasti vähempää kiinnostaisi minkä säkin toinen päälleen jonnekin kauppareissulle heittää.

Valehtelu ei kuitenkaan normaalisti lukeudu lempiharrastuksiini. En usko valehdelleeni kuluneen vuorokauden aikana. En myöskään kuluneen viikon aikana. Tai kuukauden. Joissain asioissa, kuten työelämässä, esim. asiakkaan kanssa keskusteltaessa tulee joskus kaunisteltua asioita ja valikoiden jätettyä pois joitain yksityiskohtia, jos ne eivät ole relevantteja, mutta eipä noissakaan asioissa kyllä tulisi mieleen alkaa suoranaisesti valehtelemaan. Oma käsitykseni on, että valheesta tuppaa jäämään aina lopulta kiinni ja itse ainakin olen sen verran kömpelö, huonomuistinen ja suupaltti, että en usko pystyväni kutomaan mitään kattavaa valheiden verkkoa ja pitämään siitä kiinni, joten olen valinnut helpoimman tien olla rehellinen aina. Pl. ehkä ne valkoiset valheet jos se on tuollaista kohteliaisuuspuhetta millä ei sinänsä ole mitään varsinaista merkitystä kenellekään.

Noita ne kai on ne valkoiset valheet. Kaunistellaan ja kommentoidaan jotain kivaa toiselle, vaikka ei ihan sitä mieltä olisikaan, jotta sille tulisi hyvä mieli. Tai pelastetaan omaa nahkaa kertomalla joku tekosyy tilanteessa, jossa silllä ei ole suurta merkitystä (myöhästyinkö palaverista kiireellisen meilin takia vai siksi, että juutuin nettifoorumille).

Menetelmää ei kannata soveltaa tiukkoihin faktoihin, koska siitä jää kyllä kiinni (+ muut seuraukset väärästä faktasta) eikä viljellä liikaa muutenkaan, edes niiden lapsen töhryjen kanssa kovin pitkään. Lapsikin arvostaa perusteltua mielipidettä enemmän kuin tuollaista generistä ihastelua (puhun nyt sellaisista about eskari-ikäisistä eteenpäin). Puolison vaatevalintaakin voi ehkä vähän ohjata kommenteilla, kunhan ne eivät ole niin suoria, että aiheuttavat kapinareaktion.

Ei nyt tule mitään ihmeempää valhetta mieleen viime vuorokausilta. Lapsillekin annetut kehut ovat olleen ihan suhteessa ikätasoon, vaikka ei se 6-vuotiaan koneella ompelema lankaraita housunlahkeessa ehkä ollut absoluuttisesti niin hirmuisen tyylikäs yms.  Puolisoa en ole kehunut, joskaan en ole moittinutkaan, eikä töissäkään ole ollut mitään mainittavaa kontaktia kehenkään ;)

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10169
Liittynyt20.1.2013

Nainen ystävättäreltään, kun ovat menossa ulos pitämään hauskaa.

-Onks tää mun tukka hyvin, mites tuolta takaa?

(Tukka on oikeasti ihan päin v....a)

-Ihan hyvin se on, mennään jo!

Valkoinen valhe.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1924
Liittynyt16.3.2005
Brainwashed

Nainen ystävättäreltään, kun ovat menossa ulos pitämään hauskaa.

-Onks tää mun tukka hyvin, mites tuolta takaa?

(Tukka on oikeasti ihan päin v....a)

-Ihan hyvin se on, mennään jo!

Valkoinen valhe.

Niin ei  valkoisen valheen määrittely ihan yksinkertaista ole, sekään. Vatkaimen määritelmään voisi lisätä että valkoisesta valheesta ei ole kenellekään haittaa, tai ainakin vähemmän haittaa kuin  rehellisyydestä.  Tuossa tapauksessa  on haittaa, ja ystävätär varmasti loukkaantuu  huomattuaan asian baarin peilistä jossain vaiheessa.  Sitä paitsi  tuossa esimerkissä ystävätär luultavasti ihan oikeasti halusi tietää  miten tukka on takaa, eikä vain odottanut kehuja, eikä siis olisi loukkaantunut jos vastaus olisi että annakumä vähän laitan tosta kohasta niin on parempi.

Niin ja en ole  valehdellut,  paitsi mitä nyt vähän ehkä liiottelin liikuntaharrastuksiani yhdessä keskustelussa.  

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
kytoann

Niin ei  valkoisen valheen määrittely ihan yksinkertaista ole, sekään. Vatkaimen määritelmään voisi lisätä että valkoisesta valheesta ei ole kenellekään haittaa, tai ainakin vähemmän haittaa kuin  rehellisyydestä.

Mitä se "haitta" sitten on? Onko ainut merkittävä haitta valehdeltavan mielenpahennus? Eikö mahdollinen haitta ole esim. sekin, jos tämä myöhemmin saa kuulla hänelle valehdellun? Pitääkö valkoinen valhe siis määritellä muiden kriteerien lisäksi valheeksi, josta ei koskaan voi jäädä kiinni?

En oikein tykkää siitä, että ihminen voi itse oikeuttaa valehtelun sillä verukkeella, ettei halua pahastuttaa toista, ja nimeää näin uudelleen valheen valkoiseksi valheeksi joka onkin ihan jees ja harmiton ystävällisyydenosoitus. Yleensä syynä valehteluun ylipäänsä on kai se, että totuus saisi jonkun jollain lailla järkkymään.

Valkoinen valhe(totuus):

- Olet yhtä nätti kuin aina (olisihan noita kauniimpiakin morsianehdokkaita ollut)

- Tein ylitöitä (Kävin raveissa kaveriporukalla, hävisin tonnin)

- Rahat on loppu, kun tuli se iso sähkölasku (Join kaiken)

- Mitään erikoista ei tapahtunut, me ollan vaan töistä tuttuja ja juteltiin yhdestä projektista (Panimme kuin aropuput)

- En ole rahojasi ottanut (no perkele, minähän teen ruokaostoksekint eikä omiin menoihin jää ikinä rahaa, olen sen ansainnut)

- Hyvä auto se on (satunpa tietämään että noissa on tyyppivikana hengenvaarallisesti itsestään räjähtelevä airbägi)

- Poika menikin kaverinsa luokse pelaamaan pleikkaria (hävisi ostarilla kun istuin pubissa, hitostako niiden liikeistä tietää, kai se sieltä joskus kotiin tulee)

Eli siis mihin vedetään raja valkoisen ja sysimustan valheen välillä? Onko sellaista oikeasti olemassakaan vai onko kyse vain itsepetoksesta?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

^Noissa on kyse jo haitasta.

Olet yhtä nätti kuin aina (paitsi olet ikääntynyt, mikä on absoluuttinen fakta, mutta silmissäni olet edelleen yhtä kaunis.)

Tein ylitöitä (mutta en koko kolmea tuntia, vaan käytin puolitoista kahvilassa)

Rahat on loppu, tuli iso sähkölasku (lisäksi sorruin pieneen heräteostokseen)

Mitään erikoista ei tapahtunut, ollaan vaan töistä tuttuja ja juteltiin yhdestä projekstista (välillämme on kyllä kemiaa, mutta en kerro sitä sinulle jottet loukkaannu ja emme kuitenkaan tekisi mitään paheksuttavaa)

En ole ottanut rahojasi (paitsi puolet kauppalaskun summasta)

Hyvä auto se on (paitsi itse en pidä, koska sen penkkiä ei saa minun selälleni sopivaan asentoon)

Poika menikin kaverinsa luo pelaamaan pleikkaria (koska halusin ottaa oluen ja kaveri sattui sopivasti pyytämään niin annoin luvan)

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Me oltiin Amkissa semmonen kolmen kopla. Kolme likkaa, oltin tosi hyvät ystävät. Kaksi meistä joutu tosi kovan paikan eteen, kun se kolmas rakasti karaoken laulamista. Ainoa vaan, että se ei osannut pätkääkään. Kun sanotaan jostain, että se on kauhea laulaan karaokea, niin tämä oli siitä vielä jotain kamalampaa. Ja se ei ite tajunnu sitä ollenkaan. Se oli jopa kuulevinaan esityksen jälkeen, että menikö hyvin vai huonosti kun me ei löydetty siinä kauheudessa mitään aste-eroja.

Joka tapauksessa, pohdittiin monta iltaa, että pitääkö meidän ystävinä sanoa sille, että siis oikeesti, olisit plz hiljaa kun häpäset itsesi. Vai onko meillä ystävinä moraalinen velvollisuus olla pahoittamatta hänen mieltään ja hymyillä nätisti kun hän käy laulamassaja sanoa jotain pikkunättiä.

Hämmentää.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Vatkain

Joka tapauksessa, pohdittiin monta iltaa, että pitääkö meidän ystävinä sanoa sille, että siis oikeesti, olisit plz hiljaa kun häpäset itsesi. Vai onko meillä ystävinä moraalinen velvollisuus olla pahoittamatta hänen mieltään ja hymyillä nätisti kun hän käy laulamassaja sanoa jotain pikkunättiä.

Ystävä ei ole oikea ystävä, jos ei sano suoraan.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13939
Liittynyt16.3.2005

Minä en ymmärrä ongelmaa tuossa karaokessa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat