Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olen moneen kertaan ihmetellyt että eikö Aasiassa keneltäkään heru minkäänlaisia tunteen tapaisia eläinten kärsimyksiä kohtaan. En tiedä onko tämä kuvaelma aasialaisesta maasta - jos ei, niin joku varmaan kertoo. Mutta tällainen nyt kumminkin tuli FB:ssa vastaan ja ihmetyttää että mitä helvetin hauskaa tässäkin taas on noille asianosaisille:

https://www.facebook.com/video.php?v=1457237571191772&fref=nf

Ja jossain Aasian maassa seikkaili erään lehden mukaan turisti ja torilla oli elävältä nyljettyjä sammakoita myytävänä. Oikeastaan ihan sama mikä maa milloinkin, koska samanlaisia ne tuntuvat olevan, kaikki missä vaan niitä toreja löytyy joilla elukoita kaupitella. Tai ravintoloita joissa aterian kuuluu ilmeisesti liikehtiä vielä siinäkin vaiheessa kun sitä syödään (Japanissa, kyseessä jokin nilviäinen).

Foorumilla on ihmisiä jotka sanovat asuneensa tai asuvansa Aasiassa, voisitteko vähän valottaa että mistä tällainen täydellinen tunteettomuus elävän eläimen kärsimyksiä kohtaan oikein juontuu? Itse epäilen siitä että ihmisiä kun on omankin lajin edustajia liikaa, alkaa tulemaan kylmäksi ja raa'aksi, ja tekisi oikeastaan mieli tappaa muita itsensä tieltä. Kun ei kehtaa, aloitetaan eläinrääkkäys että saa purkaa paineitaan. Eli reviirin ylikuormituksen aiheuttama stressitila.

Kommentit (11)

iMuke
Seuraa 
Viestejä1345
Liittynyt13.3.2008

Itse olen asustellut täällä Aasiassa vuodesta 2002 lähtien ja kokemusta on useita vuosia Kambodzasta, Thaimaasta, Bangladeshista ja Afghanistanista ja hieman vähemmän Vietnamista, Laosista ja Myanmarista. En muista tuollaisia elävien eläinten kiduttamisia vaikka aika paljon olen eri maissa toreja kierrellyt.

En osaa sanoa miksi noin tehtäisiin jos tuollaista tehdään, luultavasti jokseenkin samasta syystä kun Suomessa keitetään ravut elävältä.

Taisi muuten olla Koreassas se tapa, että syödään mustekala elävältä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11874
Liittynyt16.3.2005

Minun muistaakseni Suomessa kaikki elukat tapetaan elävinä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11874
Liittynyt16.3.2005
Jurpula

Tuon alimman kuvan otuksen voisi tosiaan pistää pataan suoraan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009
Rousseau

Itse epäilen siitä että ihmisiä kun on omankin lajin edustajia liikaa, alkaa tulemaan kylmäksi ja raa'aksi, ja tekisi oikeastaan mieli tappaa muita itsensä tieltä. Kun ei kehtaa, aloitetaan eläinrääkkäys että saa purkaa paineitaan. Eli reviirin ylikuormituksen aiheuttama stressitila.

Eikös se tosiaan ole eläinkokeilla tutkittu että kun populaation tiheys kasvaa liian suureksi niin häiriökäyttäytyminen lisääntyy.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

author="Rousseau" . time="31.08.2014 klo 10:51" kirjoitti:

Ja jossain Aasian maassa seikkaili erään lehden mukaan turisti ja torilla oli elävältä nyljettyjä sammakoita myytävänä.

Näihin elävältä nylkemisiin olen aina suhtautunut suurella epäilyksellä koska miksi nylkeä elävältä kun se on varmasti hiton paljon vaikeampaa kuin kuolleen nylkeminen. Toisaalta  ei tuossa AIVAN KAMMOTTAVASSA härän hakkaamisessakaan mitään tolkkua ole, joten ehkä näitä ei voi järjellä ymmärtää.

Ruokamme ym. hyödykkeet  muuten tuotetaan enenevässä määrin maissa joissa tälläistä tapahtuu koska:

1. täällä tuotantoa rajoitaan yhä tiukkenevilla pikkutarkoilla ja epäolennaisilla säädöksillä.

2. kuluttajat haluavat halpaa.

Tai oikeastaan syitä on vain tuo kakkonen, eihän pähkähullunkaan säädöksen noudattaminen ole este jos kaikelle vaivalle, ajalle ja kustannuksille saa tuotteen hinnassa katetta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36454
Liittynyt6.12.2009
Rousseau

Olen moneen kertaan ihmetellyt että eikö Aasiassa keneltäkään heru minkäänlaisia tunteen tapaisia eläinten kärsimyksiä kohtaan. En tiedä onko tämä kuvaelma aasialaisesta maasta - jos ei, niin joku varmaan kertoo. Mutta tällainen nyt kumminkin tuli FB:ssa vastaan ja ihmetyttää että mitä helvetin hauskaa tässäkin taas on noille asianosaisille:

Ja jossain Aasian maassa seikkaili erään lehden mukaan turisti ja torilla oli elävältä nyljettyjä sammakoita myytävänä. Oikeastaan ihan sama mikä maa milloinkin, koska samanlaisia ne tuntuvat olevan, kaikki missä vaan niitä toreja löytyy joilla elukoita kaupitella. Tai ravintoloita joissa aterian kuuluu ilmeisesti liikehtiä vielä siinäkin vaiheessa kun sitä syödään (Japanissa, kyseessä jokin nilviäinen).

Foorumilla on ihmisiä jotka sanovat asuneensa tai asuvansa Aasiassa, voisitteko vähän valottaa että mistä tällainen täydellinen tunteettomuus elävän eläimen kärsimyksiä kohtaan oikein juontuu? Itse epäilen siitä että ihmisiä kun on omankin lajin edustajia liikaa, alkaa tulemaan kylmäksi ja raa'aksi, ja tekisi oikeastaan mieli tappaa muita itsensä tieltä. Kun ei kehtaa, aloitetaan eläinrääkkäys että saa purkaa paineitaan. Eli reviirin ylikuormituksen aiheuttama stressitila.

Että oikein facebookissa tuli vastaan, no jo on kauheaa, miten Aasialaiset voivatkin olla noin tunteettomia. eivat taida olla edes ihmisiäkään.

Silitätkö kissojasi niin voit tuntea hetken ihanaa Eurooppalaista moraalista ylemmyyttä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Omasta mielestäni kuitenkin eläinten kärsimykset ovat se pääasia. Ei se kuka niistä mussuttaa, eikä se että osaammeko nyt helvetin coolisti ja kyynisesti olla esittävinämme että ne asiat eivät merkitse mitään. "Maailmassa tapahtuu kamalia asioita joka päivä, get over it." Niin varmaan tapahtuukin. Mutta miksei kukaan kysy että miksi? (Tottakai kaikenmaailman jussipussit saavat uskoa ihan vapaasti että jäkätän näistä asioista ollakseni jotenkin "parempi ihminen" itse - mutta pakko se on myöntää että olen tunneihminen ja samaistun liikaa kärsiviin olentoihin. Eli se kiinnostaa miksei muilla ihmisillä jossain päin maailmaa tunnu - heh - olevan tunteita!)

Kysyin että onko syy se ettei - tällä kertaa nyt vaikkapa aasialaisilla, kun kyseisen videon lähettänyt taho oli oheistanut mukaan sellaista vinkuraa joka näytti jonkin itämaisen kielen aakkosilta - löydy minkäänlaista kykyä empatiaan muita eläviä olentoja kohtaan? Aasialaiset ovat lempikohteeni tässä asiassa sen vuoksi että olen niin moneen kertaan törmännyt raakuuteen juurikin heidän kohdallaan.

Maininta nyljetyistä sammakoista torilla oli muistaakseni Aamulehdessä erään naisen kolumnissa, hän kun kirjoitteli matkastaan Aasian maassa. Kyörään lehdet hyvin nopsaan paperinkeräykseen, niin en nyt pääse tarkistamaan mikä maa tarkalleen oli kyseessä, mutta oikeastaan sillä ei ole merkitystä koska Aasiasta kuitenkin oli kyse (kuten otsikossakin). Japanista olen useampaan kertaan kuullut että siellä tarjoillaan eläviä nilviäisiä joita sitten asiakas saa leikellä elävältä suuhunpantavaksi. Muistanko nyt ihan väärin että Madventuresissakin nimenomaan Aasiassa syötiin elukoita elävältä??? Tästä on ennenkin tainnut olla puhetta ja on esitetty että tällä tavalla ruoka pysyy taatusti tuoreena, mutta onko ihan hemmetin pakko syödä sellaista ruokaa joka pilaantuu välittömästi kun se on tapettu?

(Eläimen) tappaminen sinänsä minua ei tässä nyt millään tavalla liikuta, joten siihen älkää suotta kompastuko. Vaan kärsimys ja kidutus.

Eihän se toisaalta ole mikään ihme jos ei osaa samaistua eläimen kipuun, jos ei edes toisen ihmisen kipukaan liikuta millään tavalla. Aasiaan kuuluu myös näitä kuuluisia kunnianmurhaamisen maita, juurikin tuli luettua taannoin miten Pakistanissa isät lahtaavat vaikka useamminkin tyttären samaan läjään, jos sattuu vaan huvittamaan.

Kiinalla kai kuitenkin on jonkinlaista toivoa elänrääkkäyksen suhteen, koska siellä on valtionjohto antanut ohjeistuksen että virallisissa syömingeissä ei enää tarjota haineväkeittoa. Jää edes muutama hai elävältä silpomatta. Vielä kun siellä tietoisesti kampanjoitaisiin huuhaata vastaan, siis sellaista hölynpölyä että hainevät mukamas parantavat sairauksia, oliko peräti että syöpää? Juuri tämmöisissä asioissa tieteistä olisi paljon apua, jos vain ihmiset kohdentaisivat tiedehenkistä vimmaansa maailman parantamiseen.

Mikä ei toki millään tavalla estä vaikuttamasta myös siihen afrikkalaiseen todellisuuteen missä ihmiset yrittävät ryöstää läheisiään sairaaloista ja täten siis estää näitä saamasta hoitoa sairastamaansa ebolaan.

o
Seuraa 
Viestejä1647
Liittynyt16.11.2005

Tästä aiheestahan oli jokin kiinalainen dokumentti vuosi sitten heidän ruokakulttuuristaan. Siinä oli kokki kilpailu missä arvosteltiin miten hyvin kokit osaavat valmistaa elävänä paistettua kalaa. Kala siis suomustetaan ja paistetaan nopeasti kuumalla pannulla niin, että hengittää vielä lautasella. Kritiikkiä tuli, jos suomuja jäi liikaa tai ei ollut paistunut tasaisesti tai ei hengittänyt lautasella tarpeeksi pitkään. Elävän sammakon nylkeminen näytettiin myös jossain ihan perus pikaruokalassa. Tarjolla oli myös liikkuvaa käärmettä, mutta siinä liikkuminen saatiin aikaan etikalla joka tuotti hermoreaktioita käärmeen paloihin. Kiinastahan on peräisin karvaton koira, se kun on jalostettu helpommin nyljettäväksi.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9581
Liittynyt20.1.2013

Noissa molemmissa täällä esitetyistä härän rituaalitappamisissa (härän teurastus miekalla paaluun kiinitettynä/härkätaistelu) on kyse miehisyyden pönkittämisessä, ns machoilusta.

Esiintyy lähes kaikissa kulttuureissa, tai ainakin niiden jäänteissä.

Buddhalaisessa kulttuurissa ei aiheuteta tahallaan kärsimystä eläimille, koska heidän uskossaan pahat teot eläimiä kohtaan kostautuvat seuraavassa elämässä - jonka voipi joutua viettämään esim rottana. 

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Brainwashed

Noissa molemmissa täällä esitetyistä härän rituaalitappamisissa (härän teurastus miekalla paaluun kiinitettynä/härkätaistelu) on kyse miehisyyden pönkittämisessä, ns machoilusta.

Esiintyy lähes kaikissa kulttuureissa, tai ainakin niiden jäänteissä.

Buddhalaisessa kulttuurissa ei aiheuteta tahallaan kärsimystä eläimille, koska heidän uskossaan pahat teot eläimiä kohtaan kostautuvat seuraavassa elämässä - jonka voipi joutua viettämään esim rottana. 

Perin kummallisena pidän sellaista että miehuus jotenkin pönkittyy sillä että hakkaa hitaasti hengiltä eläintä joka ei pysty lainkaan puolustautumaan. Ihmettelen miten yksikään tilanteen nähnyt nainen voi antaa römpsää yhdellekään tuollaiselle aivoiltaan ameeban tasolla olevalle "miehelle". Mutta ilmeisesti naisilla ei ole asiassa osaa, ei arpaa. Jotenkuten ymmärrettävämpi olisi skenaario jossa mies tappelee härän kanssa ja kummasta tahansa voi tulla vainaa. Mutta tuollaista huvitustahan ei taida olla enää missään, vaan etu on aina ihmisen puolella.

Koska Kiinassa käsittääkseni oli ainakin ennen kommunismia buddhalaisuus hyvinkin voimissaan, olisi kiintoisaa tietää että onko eläinrääkkäystä harrastettu buddhalaisuudesta huolimatta (esim. köyhissä kansankerroksissa) jo iät ajat, vai onko se tullut "muotiin" vasta kun kommunismi sivuutti uskonnot. Bisnesmiehille ja -naisille on tietenkin yhdentekevää mitä heidän "kauppatavaralleen" tapahtuu ja kuuluu, mutta kiinnittäisinkin huomiota ostajiin eli kuluttajiin. Minkä vuoksi nämä haluavat nähdä eläviä eläimiä lautasellaan? Machouden vuoksi?

Kuolleen eläimen sätkyttely käy minun puolestani aivan mainiosti. Eihän se enää kärsi. Että johtakoot vaikka sähkövirtaa sammakonkoipiin tai päättömään kanaan, jos se lounastajia jotenkin huvittaa että ateria tanssii heidän mielikseen kipakat polkat ennen kuin päätyy ahnaaseen kitaan. Irvokasta se tosin on.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat