Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Käytän vahvaa sanaa "idiootit", koska haluan tuoda esille sen miten epäviisasta on yrittää muokata toista ihmisistä mieleisekseen. En nyt kuitenkaan pohtisi sen kummemmin sitä psykologiaa siinä takana, että miksi joku yrittää muokata muita mieleisekseen, vaan kiinnostaisi että onko tämä ilmiö nimenomaan suomalaiseen kulttuuriin kytkeytynyt, vai esiintyykö samanlaista taipumusta muissakin kulttuureissa? Eli yritetään päättää toisen ihmisen asiat hänen puolestaan?

Taannoin luin jostain jutut missä nainen kertoi miten hänen ulkomaalainen aviomiehensä inhosi lohta. Tätä ei naisen suku, eikä nainen itsekään, ymmärtänyt millään ilveellä. Lohihan on kai suomalaisten ykkösherkkuja... Nainen kuvaili miten hän vuosien varrella piilotti(!) lohta kaikenlaisiin ruokiin yrittäen saada miehensä tykästymään siihen, mutta mies aina kaivoi ne lohet pois ruoasta. Kyseinen aviomies oli tympääntynyt loheen jo aikoinaan opiskellessaan, kun ruokalassa oli ollut sitä jatkuvasti tarjolla (kirjolohta, muistaakseni). Nyt hän sitten lopulta tuskastuneena ilmoitti että hän inhoaa lohta suussaan. Ja tästä nainen, myöskin lopulta, tajusi ettei mies tule koskaan pitämään lohesta, koska (naisen mukaan) on olemassa ihmisiä jotka eivät vaan siedä lohen rasvaisuutta.

Ihmettelin että miksi toista ihmistä piti kiusata vuositolkulla? Miksei vain voinut antaa olla? Koska lohi on terveellistä, vai?

Itselläni olisi vähän samanlainen tarina kertoa perunasta, paitsi että onneksi kukaan ei ole aikuisen elämäni varrella yrittänyt uunottaa tai pakottaa minua syömään perunaa jonka rakennekin suussani aiheuttaa ällötystä. Ja perunahan myös kuuluu hyvin olennaisena osana suomalaiseen ruokakulttuuriin. Yritäpä vaikka muistuttaa että eihän sitä ole syöty vuosituhansia, koska kyseessä on löytöretkien tuliainen, niin tuskinpa seikka ketään kiinnostaisi, kun on niin erinomainen tuote, että!

Ei tämän toki ruokaan tarvitse jämähtää. Varmasti on asioita joissa huomaat että sinua on yritetty pakottaa samaan muottiin muiden kanssa, tai tajuat että olet ihan syyttä suotta yrittänyt äkseerata jotain toista ihmistä, kun loppujen lopuksi asialla ei ole mitään merkitystä?

Kommentit (12)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Vittumaisin aiheeseen liittyvä lause on "Kyllä siitä oppii pitämään kun vain totuttelee".

Miksi pitäisi oppia kun ruoka-aineita on kuitenkin niin suuri määrä että niiden epämieluisten syömättä jättämisen ei pitäisi häiritä ketään,paitsi joissain poikkeustapauksissa missä mikään ei tunnu kelpaavan henkilölle.

Itse en ole koskaan erikoisemmin välittänyt perunasta enkä oluesta ja tästä on saanut kuulla jonninjoutavaa höpötystä koko elämän ajan.Lohtakin voin syödä jos sitä on tarjolla mutta pidän sitä yliarvostettuna ruokana,mieluummin syön savustettua ahventa ja matikkaa kuin rasvaista lohta.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jos nyt kumminkin ruoasta itsekin jatkan, niin yksi mitä en ymmärrä on se että suomalaiset muka pitävät rukiista ja salmiakista niin paljon että sitä tulee ulkomaillakin ikävä. Mihinköhän tuokin perustuu? Jos perheessä ei ole syöty ruista eikä salmiakkia, niin tuskinpa niitä osaa aikuisenakaan haikailla. Sama juttu minkä tahansa "suomalaisen perinneruoan" kanssa, joku poronkäristys tai lakkahillo ei välttämättä ole kuulunut lapsuuden ruokapöytään, eikä niitä miellä sellaisiksi elintarvikkeiksi joita ilman ei voi elää.

Jääkiekko ja formulat ihmetyttävät tietenkin kaikkein eniten. Että miten niin moni mies voi automaattisesti mieltää niiden kyttäämisen harrastuksekseen. Syntyykö ihminen niistä kiinnostuneena, vai onko niin että niistä on pakko esittää tykkäävänsä, kun kaveritkin tykkää?

Eri maissa on omat kansallisurheilulajinsa, tässä ei siis ole mitään erityisen suomalaista että "pitää" olla johonkin urheilulajiin lääpällään. Ihan kuin se omaa terveyttä jotenkin hoitaisi että seuraa jotain urheilua, mutta ei liiku itse.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009
Rousseau

Jos nyt kumminkin ruoasta itsekin jatkan, niin yksi mitä en ymmärrä on se että suomalaiset muka pitävät rukiista ja salmiakista niin paljon että sitä tulee ulkomaillakin ikävä. Mihinköhän tuokin perustuu? 

Varmaan se perustuu siihen että moni ulkosuomalainen vie noita mukanaan uuteen kotimaahansa aina kun käy Suomessa. Ja olen minä pari kertaa pistänut ison paketin turunsinappiakin postiin.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
Rousseau

Jos nyt kumminkin ruoasta itsekin jatkan, niin yksi mitä en ymmärrä on se että suomalaiset muka pitävät rukiista ja salmiakista niin paljon että sitä tulee ulkomaillakin ikävä. Mihinköhän tuokin perustuu?

No se perustuu siihen että suomalaiset pitävät rukiista ja salmiakista niin paljon että esimerkiksi vievät sitä mukanaan kun lähtevät ulkomaille. Ruisleipä ja salmiakki ovat Helsinki-Vantaan lentokentän Stockan parhaiden myyviä tuotteita. Samoin esimerkiksi Brysselin merimieskirkon kaupan ykkösartikkeleja (vaikka hinta on moninkertainen Suomeen verrattuna).

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kyllä suurin ongelma tässä on se ettei rousseau tykkää perunasta. Ihme homma. Peruna ei voi kenenkään mielestä olla pahaa, vikaa päässä. Maista uuniperunaa kumiperunan sijaan. 

Okei ei se ole vikaa päässä. Asennevamma vain. Olet päättänyt että en tykkää perunasta ja siksi et tykkää. Jääny traumoja huonoista perunoista. 

くそっ!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mulla on joskus taipumus tuputtaa, mutta yleensä uskon kun joku sanoo toisen kerran että voi vittu mitä paskaa. Kai se on niin, että jos joku asia on itsentä niin kamalan hyvä homma ja miellyttävä, niin sitä haluaa että toinenkin saisi jakaa sen parhauden. Sitten ei mene jakeluun, että se toinen ei asiasta tykkää, koska sillä on siihen tykkäämättömyyteensä ihan samanlaiset perustelut kuin mulla tykkäämiseen.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Rousseau

Jääkiekko ja formulat ihmetyttävät tietenkin kaikkein eniten. Että miten niin moni mies voi automaattisesti mieltää niiden kyttäämisen harrastuksekseen. Syntyykö ihminen niistä kiinnostuneena, vai onko niin että niistä on pakko esittää tykkäävänsä, kun kaveritkin tykkää?

Eri maissa on omat kansallisurheilulajinsa, tässä ei siis ole mitään erityisen suomalaista että "pitää" olla johonkin urheilulajiin lääpällään. Ihan kuin se omaa terveyttä jotenkin hoitaisi että seuraa jotain urheilua, mutta ei liiku itse.

Syyllistytköhän nyt itse samaan ahdasmielisyyteen? Yritätkö nyt päättää jonkun puolesta, että penkkiurheilu on perseestä ja epäkiinnostavaa vain siitä syystä, että itse et siitä syty? Penkkiurheilu ja urheilu ovat kaksi eri asiaa ja niiden motiivitkin ovat toisaalla. Vähän sama homma kuin ihmettelisi, että miksi ihminen tykkää lukea eikä itse kirjoita kirjojaan.

Hämmentää.

Toope
Seuraa 
Viestejä23735
Liittynyt23.7.2006

"Hyvää tarkoittavilla idiooteilla" itse tosin käsitän enemmän näitä tiettyjä poliittisia näkemyksiä tarjoavilla henkilöillä, joilla on vain teoriaa tarjottavanaan ilman konkretiaa ja kokemusta.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005

Pahaa tarjoileva idiootti: minä ? Ei kun vahinko-sattumus:

Sukulainen ei tykännytkään Fazer-appelsiinisuklaasta jota tarjosin. Työpaikallansa oli saaneet virolaista sellaista josta tuli yökötyksiä viimeistään sitten kun kieli osui veriappelsiinimöykkyyn. Ei tainnu kukaan siellä tykätä. Sen lisäksi että tumma suklaa oli hälle ällöä muutenkin.

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jotenkin on jäänyt mieleeni jostain lukemani tai kuulemani kertomus kuinka nainen syötti vuosikausia miehelleen aina leivästä kantapalan, koska luuli että mies pitää juuri siitä osasta leipää. Eikä mies pitänyt. Tässä tietysti idiootti oli myös mies joka ei saanut suutansa auki ja kertonut että nainen on (jostain syystä) erehtynyt.

"Itsestäänselvyyksiä" on niin helppo pitää itsestäänselvyyksinä että ei se mikään ihme ole että aivoissa ei millään tavalla raksuta, jos ei saa ikinä palautetta ja mielellään hyvän sään aikana. Ettei sitten 20 v päästä tarvitse jupista, saati kuolinvuoteellaan, että "teit aina kaiken ihan väärin mutta en sulle sitä koskaan kertonut".

Niin, mitä nyt tulee tähän perunaan, niin omalla kohdallani selitys sen vastenmielisyyteen saattaa olla se että meinasin vauvana (kuulema) tukehtua siihen. En muista aikaa jolloin EN olisi inhonnut perunan ihmeellisen epämääräistä (minun mielestäni) rakennetta suussani, joten kyllähän se tosi kaukaa se inho tulee. Jopa värikin ällöttää. Aikoinaan kun ihmisillä oli tapana leikellä veitsellä keitettyjä perunoita ja sitten tunkea sitä samaa veistä voirasiaan tai muuanne, jolloinka sitä perunamoskaa oli öpaut kaikkialla, tietysti inhotti ja ällötti entistäkin enemmän. Mielestäni ymmärrettävää on että jos ihminen uskoo kuolevansa, se paniikkireaktio syöpyy ikiajoiksi hänen päähänsä ja tilanteeseen liittyvät tekijät aiheuttavat välttämiskäyttäytymistä. 

Syön nykyään ihan mielelläni ranskalaisia (mutta en niitä maalaisranskalaisia jotka oikeasti maistuvat perunalle), sipsejä ja vaikkapa perunarieskaa tai mikä se lättyleipä nyt olikaan. Mutta keitettyjä ja paistettuja perunoita en. Enkä näe mitään syytä alkaa yökäten ja kakoen pakottamaan itseäni niitä syömään, koska taitaa olla niin ettei peruna minulle edes sopisikaan, sillä on vähän sellainen muistikuva että sekin kuuluu ärtyvän suolen oireita aiheuttaviin aineksiin. Ainakin jos syön sipsejä niin seuraavana päivänä olen toisinaan aika kipeä. Vatsa on turvoksissa, paha olo ja ne sipsien mausteet maistuvat suussani pitkälle pitkin päivää. Vaikka mielelläni söisin niitä vaikka koko pussin kerralla, yritän välttää tuon takia. 

Mitä taas tulee noihin formuloihin ja jääkiekkoon ja sen sellaiseen, niin olen kokenut asian niin että sitä on kuin kansakunnan vihollinen nro 1 jos ei pidä niistä. Ehkäpä minua toisinaan jopa miellyttää kuulua vähemmistöön. Ei sillä että kokisin olevani jotenkin parempi kuin muut, mutta inhoan tuputtamista ja sitä että vaaditaan että kaikkien pitäisi olla samasta muotista valettuja. Koulussa lisäksi kiusattiin ja haukuttiin niin paljon siitä että olin huono kaikissa liikuntalajeissa, että kaiketi itse inhoan sitten niitä jotka korostuneesti diggailevat urheilua, mutta eivät välttämättä liiku itse. Tuntuu helposti että ne ovat niitä isoiksi ja läskeiksi kasvaneita ex-koulukiusaajia...

Onneksi olen kuitenkin aikuisena löytänyt liikkumisen ilon, vaikka se yritettiinkin niistää pois jo lapsena.

Ja siinäpä juuri on sitä hyvää tarkoittavaa idiotismia: pakotetaan joku johonkin koska se on hänelle "hyväksi" ja siten saadaan hänessä aikaiseksi elinikäinen inho koko asiaa kohtaan. Tokihan nykyajan läskeissä voi olla meitä ex-koulukiusattujakin, nimenomaan näitä joille liikunta koulussa oli nöyryyttävää ja vastenmielistä.

Ei tässä tarvitse mitään erityistä mieltymystä tai inhoa kummeksua, oli se minun tai muiden. Keskiössähän on se että minkä takia me emme hyväksy sitä että toisella on toisenlainen mieltymys. Tahi persoona.

Itseni on vaikea hyväksyä ihmisiä jotka eivät hyväksy minua. Se on selviö.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
MrKAT

Pahaa tarjoileva idiootti: minä ? Ei kun vahinko-sattumus:

Sukulainen ei tykännytkään Fazer-appelsiinisuklaasta jota tarjosin. Työpaikallansa oli saaneet virolaista sellaista josta tuli yökötyksiä viimeistään sitten kun kieli osui veriappelsiinimöykkyyn. Ei tainnu kukaan siellä tykätä. Sen lisäksi että tumma suklaa oli hälle ällöä muutenkin.

*puistatus*

Olen aina kuvitellut että suklaat tehdään laadukkaista aineksista... Mutta on nämä itäisten ja ex-neuvostoliittolaisten maiden tuotteet jääneet kokeilematta. Borssikeittoa lukuunottamatta, enkä tiedä missä se oli tehty, kun sitä lapsena söin. Hyvää kyllä oli (lasipurkissa, seassa lihaa eikä nakkeja). Sen muistan että se purkki oli saatanallis-perkeleellisen vaikea avata.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat