Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt6.9.2014

Minulla on 1980-luvulla ostettu Saksalaisvalmisteinen laadukas akkulaturi, joka purkaa ja lataa. Olen ladannut tähän asti vain AAA –akkuja, joiden latausohje on selvä. Nyt minulla on AA akkuja, joissa on seuraava teksti:

AA HR15/51NiMH 1.2 V

typ. capacity 2500 mAh

min. capacity 2350 mAh

Standard charge 230 mA

Fast charge max 2300 mA

Laturin taulukossa lukee näin:

Paristotyyppi                          Latausaika

AAA/UM5            180 mAh       5-6 h

AA/UM3:             500 mAh   14-16 h  

                           700 mAh   19-22 h

C/UM2 :            1200 mAh   10-12 h

                         1800 mAh   14-16 h

D/UM1:             1200 mAh   10-12 h

                       2000 mAh    15-17 h   

Voidaanko akut ladata tällä laturilla, kun akkujen kapasitetti on noin paljon suurempikuin tuo 700? Jos voi, niin mikä on latausaika? Mitä nuo UM –koodit ja vinoviivan edessä olevat kirjaimet tarkoittavat?

Kommentit (12)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Voi ladata. Lataamisessa kestää vain suhteessa saman verran kauemmin kuin mikä on akkujen kapasiteetien suhde. Eli jos laitat AA-akkusi laturin AA-akkujen paikalle, niin latauksessa kestää 75 tuntia (2500 mAh / 500 mAh * 15 h). Eli hidasta on.
En tosin tiedä onko vehkeessä omat paikat joka koolle vai valitaanko akun tyyppi jollain kytkimellä. Jos sen saa valita vapaasti, niin sitten vaan valinta asentoon D/UM1 niin latausvirta on järkevämpi. Sillon kestäisi parikymmentä tuntia.

UM on vissiin joku japanilaisten käyttämä standardi noista tyypeistä. Tarkoittaa siis käytännössä samaa asiaa kuin kauttaviivan vasenkin puoli.

 

pietra
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt6.9.2014

Kiitos nopeasta vastauksesta. Laturissa on akuille neljä paikkaa, joissa voidaan ladata kaikkia noita akkutyyppejä kaksi tai neljä akkua kerrallaan tarvitsematta valita mitään. Laturi tunnistaa akun. Tarkoittaako se sitten pariakymmentä tuntia? Edellisten lisäksi siinä voidaan ladata myös Block -akku, jolle on oma paikka.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Niinno, enpä nyt tiedä miten laturi sen akun tunnistaa. Epäilen vahvasti että ei se itsekseen  akun kapasiteettia tunnista.
Nuo akuthan ovat fyysisiltä mitoiltaan eri kokoisia, että eivät ne aivan suorilta samoihin paikkoihin mene.

 

 

 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36486
Liittynyt6.12.2009
pietra

Kiitos nopeasta vastauksesta. Laturissa on akuille neljä paikkaa, joissa voidaan ladata kaikkia noita akkutyyppejä kaksi tai neljä akkua kerrallaan tarvitsematta valita mitään. Laturi tunnistaa akun. Tarkoittaako se sitten pariakymmentä tuntia? Edellisten lisäksi siinä voidaan ladata myös Block -akku, jolle on oma paikka.

Onko siinä mitään merkkivaloa/indikaattoria latauksen ollessa valmis? Jos on niin sitten vain kokeilemaan kuinka kauan lataus kestää jos mitään ei voi manuaalisesti valita.

Jos ei ole niin sitten ei voi oikein 100%  sanoa kuinka kauan lataus tarkalleen kestää, voi vain esittää "CE-hyväksytty" tapaan "koulutettuja arvauksia"

Mikä on laitteen tarkka mallimerkki?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28278
Liittynyt16.3.2005

Eiköhän tuo laturi ole aikansa elänyt. Vaikka se toimii, se on toivottoman hidas, koska 80-luvun akut olivat kapasiteetiltaan pieniä ja virranottokyvyltään heikkoja. Uusia pikalatureita saa parilla kympillä ja ne lataavat akun muutamassa tunnissa. Mutta jos sen käyttäminen on tärkeää, niin lataa ainakin vuorokausi. Jos voit mitata latausvirran, se helpottaa arvion tekoa.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Latureista puheen ollen. Ihmetyttää tuo kun auton akkuja suositellaan lataamaan max. 10 A virralla ja autoissa kuitenkin saattaa olla 100A laturit.

Pitkän startin jälkeenhän talvella akku on liki tyhjä ja siihen menee silloin käytännössä tuo 100A -(valojen +lämppäripuhaltimen) kulutus.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Talvella akku on kylmä ja antaa heikommin virtaa. Sama toisinpäin, eli kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Vaikka sulla löytyy auton laturista paukuja vaikka mihin, akku nostaa napajännitteensä ylös ja ei ota virtaa vastaan. Laturin jännite on rajattu ja  ja ei pysty ylittämään akun nostamaa napajännitettä = akku ei lataudu.

Lämmin akku ottaa virtaa mitä tulee, mutta ongelma on lämpö ja sen poistuminen. Kovalla latauksella akun kennolevyt taipuilee ja akun kuolema lähestyy.

Eli oikeaoppinen lataus on juuri tuo 10 osa akun kapasiteetista. Ei rääkätä akkua liialla latauksella. Saa se kuitenkin jo kyytiä kylmäkäynnistyksessä kun antaa satoja ampeereita sun kylmän moottorin ja kankeiden öljyjen vatkaamiseen.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5360
Liittynyt9.1.2011

Pietra, et, voi ladata. Siinä on syttymisen vaara, jos akku ylilatautuu. Samoin todennäköisen tulipalon sattuessa vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja, koska olet käyttänyt vääränlaista laturia. Joten käytännössä sinun pitää mennä kauppaan ja ostaa uusi laturi, joka on yhteensopiva uusien NiMH -akkujen kanssa. 

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Puuhevonen

Pietra, et, voi ladata. Siinä on syttymisen vaara, jos akku ylilatautuu. Samoin todennäköisen tulipalon sattuessa vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja, koska olet käyttänyt vääränlaista laturia. Joten käytännössä sinun pitää mennä kauppaan ja ostaa uusi laturi, joka on yhteensopiva uusien NiMH -akkujen kanssa. 

Ehheheehehe

Akkuteknologian yliasiantuntija taitaa nyt trollata...

Jos ei trollaa, hän voisi hieman avata ajatustaan siitä kuinka tällainen ylilatautuminen tapahtuu?

 

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013

Itse olen sitä mieltä, että paristoakkuja käyttävää laitetta ei kannata edes ostaa, itselläni oli aikanaa kamera, ei tehnyt yhtään mitään.

Pelkää lataamista koko sen aikainen eläminen.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Octopitos

Itse olen sitä mieltä, että paristoakkuja käyttävää laitetta ei kannata edes ostaa, itselläni oli aikanaa kamera, ei tehnyt yhtään mitään.

Pelkää lataamista koko sen aikainen eläminen.

Oliko siihen siis kielletty laittamasta tavallisia pattereita?

 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36486
Liittynyt6.12.2009
vorrester

Talvella akku on kylmä ja antaa heikommin virtaa. Sama toisinpäin, eli kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Vaikka sulla löytyy auton laturista paukuja vaikka mihin, akku nostaa napajännitteensä ylös ja ei ota virtaa vastaan. Laturin jännite on rajattu ja  ja ei pysty ylittämään akun nostamaa napajännitettä = akku ei lataudu.

Lämmin akku ottaa virtaa mitä tulee, mutta ongelma on lämpö ja sen poistuminen. Kovalla latauksella akun kennolevyt taipuilee ja akun kuolema lähestyy.

Eli oikeaoppinen lataus on juuri tuo 10 osa akun kapasiteetista. Ei rääkätä akkua liialla latauksella. Saa se kuitenkin jo kyytiä kylmäkäynnistyksessä kun antaa satoja ampeereita sun kylmän moottorin ja kankeiden öljyjen vatkaamiseen.

Eri akkutegnologian uusia löydöksiä:

Uusi tutkimus saattaa muuttaa tapaa, jolla litium-ioni-akkuja ladataan tulevaisuudessa. Paremmilla lataustekniikoilla mobiililaitteissa ja esimerkiksi sähköautoissa tärkeiden akkujen käyttöikää voitaisiin kasvattaa, Kalifornialainen tutkimusryhmä toteaa.

Nature Materials -lehdessä julkaistu tutkimus haastaa yleisen käsityksen siitä, että hidas lataaminen olisi litium-ioni-akun käyttöiän kannalta paras tekniikka. Hitaan latauksen on uskottu pitävän akun lämpötilan alhaisempana, mikä pidentäisi niiden käyttöikää.

Tutkijoiden mukaan harhakäsitys on peräisin siitä, että akkuja on tarkasteltu vain makrotasolla yksittäisenä isona elementtinä vaikka esimerkiksi älypuhelimen akku koostuu lukemattomista pienistä hiukkasista.

Tutkijat havaitsivat, että todellisuudessa sähkövirta ei jakaudu akun sisällä latauksen aikana tasaisesti vaan se imeytyy ensiksi yksittäisiin hiukkasiin tai hiukkasryhmiin, jotka latautuvat valmiiksi ennen seuraavien hiukkasten latautumista.

Hiukkasten tasolla akku siis latautuu joka tapauksessa pienillä nopeilla sykäyksillä.

”Viimeiset 10 tai 20 vuotta meitä on aina kehotettu lataamaan niin hitaasti kuin mahdollista, jotta akku lämpenee vähemmän ja sen käyttöikä pitenee. Tämän tutkimuksen mukaan se ei varsinaisesti pidä paikkaansa”, tutkimusryhmän vanhempi jäsen William Chueh.

Tutkimuksen tulosten perusteella aiotaan kehittää tekniikkaa, jolla akkuja voitaisiin ladata tasaisemmin ja pitää lämpötila alhaisempana. Parannuksilla litium-ioni-akun käyttöikää voitaisiin kasvattaa nykyisestä parista vuodesta jopa kymmeneen, tutkijat spekuloivat.

http://www.tivi.fi/kaikki_uutiset/tutkimus+kumoaa+yleisen+harhaluulon+akkujen+lataamisesta++kayttoika+kasvaa+jopa+kymmeneen+vuoteen/a1011453?s=n

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat