Kommentit (10)

Get even
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt10.12.2013

Taas tällainen nollatutkimus. On niitä nuorilla muitakin taitoja kuin matematiikka. Esim. hyvät piirtäjät keskittävät energiansa piirtämisen harjoitteluun, ei niitä piirtämisen taitoja opi paljon liikkumalla. Joku taasen rakentelee kaikenlaista kotosalla jne..

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mikäköhän liikunnassa sitten varsinaisesti auttaa, jos se auttaa vain poikia? Pojilta pitää ottaa liiat höyryt pois että pystyvät keskittymään muuhunkin kuin riehumiseen, vai?

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä27855
Liittynyt13.5.2005
Rousseau

Mikäköhän liikunnassa sitten varsinaisesti auttaa, jos se auttaa vain poikia? Pojilta pitää ottaa liiat höyryt pois että pystyvät keskittymään muuhunkin kuin riehumiseen, vai?

Mielenkiintoinen seikka tosiaan. Heitän nyt täysin puskista mukaan pari muutakin hypoteesia, että mitä jos tuo liikunnan positiivinen vaikutus henkisiin kykyihin sijoittuisi tiettyyn henkiseen ikään ja kun tiedämme, että tytöt kehittyvät henkisesti poikia hieman nopeammin ja ovat koulun opetussuunnitelmaan yleisesti ottaen poikia valmiimpia, sama liikunnan positiivinen merkitys voisi näkyä tytöillä ennen koulun alkamista.

Tai vieläpä jotenkin niin, vaikka tytöillä liikunnalla ei olisi vaikutusta silloinkaan, että koska tytöillä oikea ja vasen aivopuolisko ovat luontaisesti paremmin linkittyneet toimimaan keskenään kun taas pojilla, nyt se, että pojat harrastavat tekemistä, joiden käsittely tapahtuu melkolailla kattavasti molemmilla aivopuoliskoilla tehostaisi yhteyksiä aivopuoliskojen välillä myös pojilla, mikä sitten näkyisi parempina henkisinä valmiuksina koulunkäyntiä ajatelen.

Voivat tietysti olla kaukaa haettuja, mutta tuo ero, ettei liikunnalla ollut merkitystä tyttöjen henkisiin valmiuksiin koulunkäyntiä ajatellen, on kieltämättä varsin hämmentävä. Lisätutkimukset ovat varmasti paikoillaan.

Riittoisampi keskustelukumppani.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Jos nuoruudessani olisi  yhteiskoulussa ollut sekapaini lajina, olisin kyllä ollut hirmu liikunta-aktiivi.

Siinä olisi kaikenlaiset valmiudet parantuneet.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
BCK

Tutkimustulokset voivat olla myös sattumaa. Tässä tutkimuksessa vuodelta 2008 päinvastoin tytöt pärjäsivät paremmin liikunnan ansiosta:

Physical education and academic achievement in elementary school: data from the early childhood longitudinal study.

Koehenkilöiden määrä oli isompi N=5316 (suomalaistutkimuksessa alle 200).

Voisikohan joskus kansallisuudellakin olla näissä asioissa merkitystä? Voisin hyvin kuvitella että maissa joissa naissukupuolen edustajat on haluttu nähdä jonkinlaisina "hauraina kedonkukkasina" voisi fyysinen aktiviteetti parantaa tyttöjen itseluottamusta. Matemaattiset kyvythän saattavat olla kutakuinkin samankaltaiset molemmilla sukupuolilla, mutta kiinnostus matematiikkaan merkkaa paljon, ja varsinkin se että uskoo tai ei usko olevansa matemaattisesti lahjakas. Itse sain aikoinaan muistaakseni ysejäkin matematiikasta ihan ekoilla luokilla, mutta yläasteella kyllästyin koko aineeseen ja laajimman oppimäärän (3 eri tasoa) arvosana oli kuutonen. Kiitos yhtälöiden joita en enää osannut pitää "matematiikkana" alkuunsakaan, plus kaikenmaailman kiemuroiden ja käymyröiden joita piti piirustella ruudukkoon. Uskoinkin olevani matematiikassa paska, mutta silti vajaa kolmikymppisenä opiskellessani sainkin matematiikasta kiitettäviä arvosanoja yllätykseksi itsellenikin. Vaan nepä laskut olivat sellaisia kaavamaisia prosentti- ynnä muita laskuja (joista en kyllä muista enää pätkääkään), joten sikäli kai "helppoja". Kuitenkin voisi ajatella ettei perusmatematiikka mitään neron älykkyysosamäärää edes vaadikaan. Kunha muistaa jotain kaavoja, niin kyllä ne laskut siitä, jos ei ole päättänyt olla "matematiikassa paska".

Sekin toisaalta mietityttää että voiko liikunta jotenkin parantaa jonkinlaista kehonkuvaa, auttaa hahmottamaan olemista tilassa, ja vaikuttaako se jotenkin aivojen kykyyn käsitellä numeroita? Miten paljon kytköksiä matemaattisen älykkyyden ja avaruudellisen hahmottamisen välillä lienee? Kumpaakin ominaisuutta on pidetty (Suomessa) miesten pätemissektorina. Kuitenkin ilmeisesti esim. islamin piirissä matematiikkaa pidetään tyttöjen juttuna ja poikien alaa on esim. runous.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005
Rousseau

Kiitos yhtälöiden joita en enää osannut pitää "matematiikkana" alkuunsakaan, plus kaikenmaailman kiemuroiden ja käymyröiden joita piti piirustella ruudukkoon. Uskoinkin olevani matematiikassa paska, mutta silti vajaa kolmikymppisenä opiskellessani sainkin matematiikasta kiitettäviä arvosanoja yllätykseksi itsellenikin. Vaan nepä laskut olivat sellaisia kaavamaisia prosentti- ynnä muita laskuja (joista en kyllä muista enää pätkääkään), joten sikäli kai "helppoja". Kuitenkin voisi ajatella ettei perusmatematiikka mitään neron älykkyysosamäärää edes vaadikaan. Kunha muistaa jotain kaavoja, niin kyllä ne laskut siitä, jos ei ole päättänyt olla "matematiikassa paska".

Algebra on kaikkein perustavimpaa laatua olevaa matematiikkaa (jos nyt jostain matematiikan alasta niin voi sanoa). Se tuntuu minun epätieteellisen havaintoni mukaan olevan myös aika iso vedenjakaja lahjakkaiden ja lahjattomien välillä. Moni tuttu on valittanut, että on pudonnut täysin kärryiltä siinä vaiheessa, kun on alettu sotkea kirjaimia numerojen joukkoon - eli alettu opiskella algebraa (ne yhtälöt ovat algebraa). Aritmeettiset algoritmit, murtoluvut, prosentit ja niin edelleen voi oppia ulkoa ja logiikka niiden takana on erittäin yksinkertainen, mutta algebraa oppiakseen pitää oppia ajattelemaan selvästi korkeammalla abstraktilla tasolla.

 

Miten paljon kytköksiä matemaattisen älykkyyden ja avaruudellisen hahmottamisen välillä lienee? Kumpaakin ominaisuutta on pidetty (Suomessa) miesten pätemissektorina. Kuitenkin ilmeisesti esim. islamin piirissä matematiikkaa pidetään tyttöjen juttuna ja poikien alaa on esim. runous.

Kyllä perinteinen näkemys on aika selvästi sellainen, että liikunnallinen ja matemaattinen lahjakkuus ei asu samassa kaverissa kuin erittäin poikkeuksellisesti. Urheilussa lahjakkaat ovat stereotyyppisesti sankareita ja matematiikassa lahjakkaat nörttejä. Ehkä niin onkin, jos tarkastellaan muutamaa terävintä prosenttia, mutta molemmat ovat niin pieni ryhmä, ettei sellaisenaan näy tuossa tutkimuksessa, vaan sitä hallitsee keskiverron tuntumassa olevien jakautuminen yleisesti ahkerampiin, rohkeampiin ja aikaansaavempiin (sellaiset tasaiset fiksut 8,5:n oppilaat) ja toisaalta laiskempiin, passiivisempiin ja kaikessa vähän huonompiin (tasaiset seiskan suorittajat). Noissa ryhmissä varmaan ne paremman elämänasenteen omaavat liikkuvat enemmän ja pärjäävät suunnilleen kaikissa kouluaineissa vähän paremmin (tietysti jokaisella on joku suosikki ja inhokki).

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä27855
Liittynyt13.5.2005
BCK

Tutkimustulokset voivat olla myös sattumaa. Tässä tutkimuksessa vuodelta 2008 päinvastoin tytöt pärjäsivät paremmin liikunnan ansiosta:

Physical education and academic achievement in elementary school: data from the early childhood longitudinal study.

Koehenkilöiden määrä oli isompi N=5316 (suomalaistutkimuksessa alle 200).

Hyvä huomio. Tulos ei sitten tilasto-oikkuna välttämättä olekaan enää niin yllättävä, siis mikäli liikunnan vaikutukset ovat sittenkin yhtenevät.

Riittoisampi keskustelukumppani.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau

Voisikohan joskus kansallisuudellakin olla näissä asioissa merkitystä? Voisin hyvin kuvitella että maissa joissa naissukupuolen edustajat on haluttu nähdä jonkinlaisina "hauraina kedonkukkasina" voisi fyysinen aktiviteetti parantaa tyttöjen itseluottamusta.

Varmaan voisi hyvinkin kuvitella noin käyvän.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat