Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt1.8.2014

Hei!

Olen selvittänyt lambda anturin käyttöä palamiskaasujen mittauksessa. Ja seuraavat asiat olen mielestäni oppinut.

1)  Lambda anturilla mitataan hapen määrää palamiskaasuissa.

2) Bensiinimoottorilla hapen ja polttoaineen suhde on optimaalisesti 14.7/1 (massana). Tällöin ei pitäisi jäädä ylimäärää happea eikä palamatonta polttoainetta.

3) Em. suhde ilmaistaan lambdamittauksissa arvona 1 ja laajakaistaiset lambda-anturit mittaavat muistaakseni noin alueella 0,6 - 1,5

Kysymys: Kuinka voidaan mitata alle 1 lambda arvoja, kun jo arvolla 1 palokaasuissa ei pitäisi olla happea lainkaan?

Jotakin olen käsittänyt väärin, mutta mitä?

 

 

Kommentit (13)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Koska mitataan jännite-eroa,  ja lambda ei tuota jännitettä hapettumatta ei se kerro kuinka ylirikasta seos on. Se tiedetään koska happi loppuu ja siitä voidaan arvioida säädön vaikutus yli sen mittaus-skaalan mittaamalla massasuhteita.

http://ryydis.homeip.net/www/volvo/seos.htm

Infopläjäys

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9553
Liittynyt20.1.2013

Lambda anturi on yleensä viallinen, taikka nokinen/karstan peitossa, mikäli mittausarvo on alle 1. Lisäksi lambda-arvon mittaamiseen vaaditaan erittäin tarkoin kalibroitu mittauslaite, joka jos viallinen taikka säädöt pielessä, antaa väärän arvon.

1 on lambdan optimiarvo, joka saa kuitenkin olla katsastuksessa välillä 0.97 - 1.03 jotta saisi hyväksytyn.

 

1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm 1.10.1986 ... CO>3.5% tai HC>600 ppm Vähäpäästöinen- tai kolmitoimikatalysaattori-merkinnällä varustettu auto.

Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai lambda-arvo ei välillä 0,97 ... 1,03. EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4):

OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur. kohta) Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai lambda-arvo ei välillä 0,97 ... 1,03. Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua. Joutokäynti ylittää 1000 1/min tai tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman arvon.

 

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

 

 

Tämä selittyy sillä, että otetaan lähtökohtaisesti huomioon mittausvirhemarginaali.

malle
Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt1.8.2014
Jodi

Koska mitataan jännite-eroa,  ja lambda ei tuota jännitettä hapettumatta ei se kerro kuinka ylirikasta seos on. Se tiedetään koska happi loppuu ja siitä voidaan arvioida säädön vaikutus yli sen mittaus-skaalan mittaamalla massasuhteita.

 

http://ryydis.homeip.net/www/volvo/seos.htm

Infopläjäys

 

Tuossa linkissäkin mainitaan tuo stokiometrinen seos, jossa hapetin ja polttoainen ovat tasapainossa. Kuitenkin sivun taulukoiden mukaan lambda arvoa voidaan mitata tätä laihemmilla ja rikkaammilla seoksilla. Ei niissä mainita mitään massasuhteiden mittauksista.

Minulla ei ole mielessä mikään käytännön tilanne ( Brainwashed'in kommentti anturin likaantumisesta ), vaan haluan tietää miten mittaus tapahtuu, kun em. tiedoilla päädyn umpikujaan.

 

malle
Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt1.8.2014

Ilmeisesti minulla on kohdassa 2) virhe. Siinä luultavasti tulisi olla "ilman ja polttoaineen suhde on optimaalisesti 14.7/1". Täyty tutkia asiaa tältä pohjalta.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Stokiometrinen tarkoittaa sitä missä suurin määrä reaktioista tapahtuu, mutta se ei ole täydellistä koska happi ei voi kohdata kaikkea polttoainetta siinä kaasujen seoksessa ja sitä jää yli hapettamaan anturia joka antaa siten signaalia.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

malle
Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt1.8.2014
Jodi

Stokiometrinen tarkoittaa sitä missä suurin määrä reaktioista tapahtuu, mutta se ei ole täydellistä koska happi ei voi kohdata kaikkea polttoainetta siinä kaasujen seoksessa ja sitä jää yli hapettamaan anturia joka antaa siten signaalia.

 

Mitä minä googletin stokiometrisesta seoksesta, sain sen käsityksen että siinä nimenomaan on kyse täydellisestä ainemäärien yhteensopivuudesta.

Lainaus wikipediasta---

The stoichiometric mixture for a gasoline engine is the ideal ratio of air to fuel that burns all fuel with no excess air. For gasoline fuel, the stoichiometric air–fuel mixture is about 15:1[1] i.e. for every one gram of fuel, 15 grams of air are required. The fuel oxidation reaction is:

 
 
 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Käytännössä mahdotonta moottorissa toteuttaa reaktiot täydellisesti sen toimintasykleillä.Toisaalta se palaisi liian kuumasti jotta osat kestävät.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

malle
Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt1.8.2014
Jodi

Käytännössä mahdotonta moottorissa toteuttaa reaktiot täydellisesti sen toimintasykleillä.Toisaalta se palaisi liian kuumasti jotta osat kestävät.

Käytännössä on näin, mutta haen teoreettista pohjaa mittaukselle.

Tässä taas lainaus wikipediasta---

Air–fuel equivalence ratio (λ)

Air–fuel equivalence ratio, λ (lambda), is the ratio of actual AFR to stoichiometry for a given mixture. λ= 1.0 is at stoichiometry, rich mixtures λ < 1.0, and lean mixtures λ > 1.0.

There is a direct relationship between λ and AFR. To calculate AFR from a given λ, multiply the measured λ by the stoichiometric AFR for that fuel. Alternatively, to recover λ from an AFR, divide AFR by the stoichiometric AFR for that fuel. This last equation is often used as the definition of λ:

Because the composition of common fuels varies seasonally, and because many modern vehicles can handle different fuels, when tuning, it makes more sense to talk about λ values rather than AFR.

----------

Eli lambda arvolla 1 palaminen on täydellistä. Miten happianturi voi mitata "negatiivista" hapen määrää?

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9553
Liittynyt20.1.2013
malle

Pitäisiköhän tämä keskustelu käydä kemia-fysiikka ryhmässä?

 

Jyde tuossa kerkesikin likkaaman hyvän sivun, mutta toteaisin osaltani tähän lopuksi, että moottorin polttoaineen ns täydellinen palaminen teoriassa ja käytännössä ovat kaksi eri asiaa, erotuksella että käytännössä se ei onnistu 100 %, eli kuten lambda-arvo 1 tulkittaisiin.

Mikäli moottori polttaisi polttoaineen täydellisesti niin ei tarvittaisi lainkaan katalysaattoria.

Laboratorioolosuhteissa voitaan ehkä toteuttaa hetkellisesti moottorissa lähes täydellinen palaminen, mutta heti kun olosuhteet muuttuvat, eli moottorin rasitus, niin palaminen muuttuu epätäydelliseksi, ja katalysaattori joutuu jälkipolttamaan palamattomat kaasut.

 

 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat