Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt30.9.2014

Apua!Minun pitäisi määrittää erästä koulutehtävää varten Laitilassa sijaitsevan Kytämänjärven valuma-alue kartalta korkeuskäyriä apuna käyttäen.Korkeuskäyrät ovat minulle täyttä hepreaa enkä osaa hahmottaa niitä.Osaisikohan joku viisas auttaa,niin pääsisin tehtävässäni eteenpäin...

Kommentit (7)

moppis
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt30.9.2014

Meillä on kyllä lähdemateriaalia ja tiedän mikä valuma-alue on ja tiedän mitä korkeuskäyrät ovat,mutta en vaan osaa hahmottaa niitä.Kun valuma-alue on määritetty,voin vasta aloittaa sen varsinaisen tehtävän,joka itsessään ei varmaankaan tuota ongelmia,tehtävän kyllä ymmärrän,mutta en osaa korkeuskäyriä.Eli jos nyt piirrän valuma-alueen väärin,niin teen koko tehtävän siitä eteenpäin väärien tietojen perusteella.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005
moppis

Apua!Minun pitäisi määrittää erästä koulutehtävää varten Laitilassa sijaitsevan Kytämänjärven valuma-alue kartalta korkeuskäyriä apuna käyttäen.Korkeuskäyrät ovat minulle täyttä hepreaa enkä osaa hahmottaa niitä.Osaisikohan joku viisas auttaa,niin pääsisin tehtävässäni eteenpäin...

Kaikki perustuu siihen yllättävään havaintoon, että vesi valuu maastossa alamäkeen.

Näin ollen minulle tulisi mieleen ryhtyä selvittämään, kuinka laajalla alueella järven ympärillä on järveen päin viettävää alamäkeä.

Voin tietysti olla väärässäkin...

Vanha jäärä

moppis
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt30.9.2014

Juu,olen siitä selvillä kyllä,mutta kun en osaa kartan perusteella katsoa missä kohtaa se vesi menee alaspäin,kun en osaa tulkita niitä korkeuskäyriä,ei siinä paljon auta että sanotaan että vesi valuu alaspäin....vaikka kuinka sitä karttaa katselen,niin en vaan tajua korkeuskäyriä,ehkä jätän koko tehtävän sitten tekemättä kun en pääse edes alkuun :(

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005
moppis

Juu,olen siitä selvillä kyllä,mutta kun en osaa kartan perusteella katsoa missä kohtaa se vesi menee alaspäin,kun en osaa tulkita niitä korkeuskäyriä,ei siinä paljon auta että sanotaan että vesi valuu alaspäin....vaikka kuinka sitä karttaa katselen,niin en vaan tajua korkeuskäyriä,ehkä jätän koko tehtävän sitten tekemättä kun en pääse edes alkuun :(

Kuten tuossa edellä on kerrottukin, korkeuskäyrät ovat maaston korkeusarvon tasa-arvokäyriä. Korkeuskäyrä voi olla esimerkiksi 140, mikä tarkoittaa, että kyseistä käyrää pitkin kuljettaessa ollaan joka hetki 140 metrin korkeudella merenpinnasta.

Muuten, vesi virtaa aina kohtisuoraan korkeuskäyrään nähden ja tietysti vielä ylemmältä käyrältä alemmalle käyrälle. Ja tietysti lopulta järven rantaviivaan saakka. Vesi lakkaa virtaamasta järveen päin vedenjakajalla, jossa maaston kaltevuus muuttuu järvestä poispäin.

Vanha jäärä

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat