Baal luopui insinöörin opiskelupaikasta KELAn takia!

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Syy on KELA:n byrokratian pilkun nussimiseen tarkoitetut säädökset.

Olen nyt sairaspäivärahalla nettotulot asumistuen kanssa ovat 765€.Kuntoutustuelle/työkyvyttömyyseläkkeelle pääsen marraskuun alussa, silloin kelan nettoetuudet nousevat n. 1000€:oon kuussa.KELA:n näkökulman mukaan sairaspäivärahalainen ei saa osoittaa työkykyisyyttään opiskellen tai tehden töitä.

Näin ollen olisin joutunut opiskelemaan pimeästi Metropolia AMK:n insinöörilinjalla niin että koko ajan takaraivossa olisi jyskyttänyt mokaako joku koulun henkilökunnan edustaja tai ilmiantaako kaverin saunakaverin saunakaverin selänpesijän vihamies minut siitä että opiskelen sairaspäivärahalla.

Koin yksinkertaisemmaksi ja riskittömämmäksi luopua opiskelupaikasta ja pyrkiä ensi kevään uudestaan Metropoliaan.

Jännä että kun vuorokausi olisi lokakuussa vaihtunut marraskuun puolelle olisin ollut taasa oikeutettu opiskelemaan työkyvyttömyyseläkeläisenä tai ansaitsemaan jotain 60% työkyvyttömyyttä edeltävistä tuloista ilman että minut tulkittaisiin täysin työkykyiseksi.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia liittyen johonkin KELA:n kummalliseen pilkunnussimispolitiikkaan`?

-

Sivut

Kommentit (100)

Tvomas
Seuraa 
Viestejä2371
Liittynyt24.3.2009
baal1984
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia liittyen johonkin KELA:n kummalliseen pilkunnussimispolitiikkaan`?

Ei muuten paitsi että lopetin AMK:n ja "tianaan" nyt sairaslomalla paremmin kuin opiskelijana. On tää niin väärin katsoo sitä mistä suunnasta tahansa. Liisa Hyssälä ansaitsisi pari kermakakkua naamaan. Ei muuta.

Pakkoruotsi on yleissyövyttävä aine.

Vierailija

Onhan noita kokemuksia.

Kun olin ollut pari vuotta työttömänä niin päätin lähteä opiskelemaan vaikka työkkäriltä salaa iltaopiskelijana. Sain kuitenkin samaan aikaan hommattua itselleni vuorotteluvapaa sijaisuuden eli puolen vuoden työpestin. Työkkärille selvisi kuitenkin että olin ilmoittautunut iltaopiskelijaksi ja sen perusteella perui työttömyyskorvauksen ja esti työpaikan vastaanottamisen.

Kolmen kuukauden taistelun jälkeen sain työttömyyskorvauksen suuruisen avustuksen ja oikeuden opiskella iltaisin. Työpaikka meni tietysti tuossa ohi suun. Niin että sellaiset työllistämistoimet olivat Helsingin työvoimatoimistolla.

Vierailija
baal1984
Päiväärahalla nettotulot asumistuen kanssa ovat 765€.Kuntoutustuelle/työkyvyttömyyseläkkeelle pääsen marraskuun alussa, silloin kelan nettoetuudet nousevat n. 1000€:oon kuussa.KELA:n näkökulman mukaan sairaspäivärahalainen ei saa osoittaa työkykyisyyttään opiskellen tai tehden töitä.

Niin, työkyvyttömyyseläke ja kuntoutustuki eivät kuulu opiskelijoille tai työssäkäyville.. eikös tämä ole aika itsestään selvää?!

Sain minäkin ansiosidonnaista päivärahaa noin 1500 euroa kuussa ennenkuin aloin opiskella Tampereen Teknillisellä Yliopistolla ja tottakai tulot putosivat, mutta eikai opiskelun tarkoitus olekaan se että saadaan rahaa vaan se että opitaan taitoja ja tietoja ja saadaan tutkinto joiden perusteella voidaan tulevaisuudessa saada koulutusta vastaava ammatti.

Jos unohdetaan itse koulutuksen maksuttomuus (kyllä sillekin olisi hyvä päässään joku arvo määritellä) niin opiskelija saa kyllä statuksestaan aika paljon muutakin taloudellista hyötyä kuin pelkän opintotuen ja asumislisän - halvemmat matkat, tuettu opiskelijaruokailu, kaikenlaiset alennukset, mahdollisuus hyvin edulliseen ja hyvin varustettuun asuntoon jne. joten tuoltakin kannalta kehottaisin ihmisiä miettimään opiskelun järkevyyttä esim. työttömyyteen verrattuna..

Tietenkin jos olet vakavasti sairas etkä pysty enää työskentelemään opiskelupaikasta on varmasti enemmän hyötyä jollekulle muulle.

Vierailija

Kyllä me autetaan baali menettämään tukensa. Yhteisvoimin se onnistuu, eikö vain?

Itse tein opiskeluajat noin puolikasta työviikkoa, kesät kokopäiväistä, joten jäin saamatta huomattavan osan tuista. Voi hirveetä.

Vierailija
baal1984
Syy on KELA:n byrokratian pilkun nussimiseen tarkoitetut säädökset.

Olen nyt sairaspäivärahalla nettotulot asumistuen kanssa ovat 765€.Kuntoutustuelle/työkyvyttömyyseläkkeelle pääsen marraskuun alussa, silloin kelan nettoetuudet nousevat n. 1000€:oon kuussa.KELA:n näkökulman mukaan sairaspäivärahalainen ei saa osoittaa työkykyisyyttään opiskellen tai tehden töitä.

Olet hyvinvointivaltion tuottamassa opiskeluun demotivoivassa kannustinloukussa.

Minusta olisi kuitenkin kannattanut opiskella. Opiskelu on pitkäntähtäimen investointi tulevaisuuteen, jolloin tulotason tippuminen tapahtuu käytännössä kaikille.

Vierailija

Enemmän tämä kuulostaa yritykseltä kusettaa kelaa. Ennemmin ne koulutuspaikat sellaisille jotka pystyvät töissä käymään, ja työkyvyttömyyseläkkeet oikeasti työkyvyttömille. Se opiskelukin katsos on työtä.

Vierailija

Viime laman aikaan monikin putosi tuohon iltaopiskeluloukkuun. Siinä oli nimittäin sellainen juju (ehkä se on jo korjattu), että työtön iltakoululainen lakkasi saamasta työttömyyskorvausta, mutta hän ei myöskään saanut opintotukea, koska iltakoulu ei ollut "täysipäiväinen" eikä toimeentulotukea, koska ei ollut hakenut opintolainaa. Moni työuraa tehnyt yritti korjata koulutustaan ja huomasi, että ei toimi.

Minä puolestani kävin työttömyyskursseilla uutta ammattia hankkimassa. Sitten löysin erittäin hienon jatko-opinnon, juuri sopivan minulle, mutta sepä ei ollutkaan työvoimatoimiston listoilla ja se olisi sisi pitänyt kustantaa kokonaan lainalla. Luovuin ajatuksesta. Niinpä en koskaan työllistynyt sillä uudella urallani - opinnot eivät riittäneet enkä uskaltanut heittäytyä opintolainan varaan (viisaasti, kuten myöhemmin paljastui - ikä olisi ollut työllistymisen este).

Noille kommervenkeille kuitenkaan Kela eikä työvoimatoimisto mitään mahda - sääntöjen pitää olla mahdollisimman selviä, ja silloin homma voi hyvin mennä pilkunnuolemiseksi. Muistan erään ent. työtoverin, joka teki 6 kk työjaksoa. Työnantaja pyysi häntä tekemään vielä kaksi päivää, ksoka joku vakituinen sairastui, ja hän suostui. Seuraukset olivat tyrmistyttävät - niiden kahden päivän takia hänet katsottiin toistaiseksi työllistyneeksi, ja niinpä hänelle tuli 4 kk karenssia "irtisanoutumisesta", koska hän "lopetti itse työsuhteen".

Olin aikoinani sairauskassassa töissä ja vakuutan, että emme tahallamme keljuilleet. Lait oli tehty pilkkuja viilaamalla ja me vain jouduimme toteuttamaan niitä. Esimerkiksi kysymykset siitä, oliko hammashoito johtunut yleissairaudesta vai oliko se hammasperäistä, jouduttiin joskus toimittamaan lääniin ratkaistavaksi (siihen aikaan sellaisia oli). Ja korvaukset tietenkin viipyivät kuukausia.

Vierailija
baal1984

En ymmärrä tätä puhetta tuloista, ei sulla ole lainkaan tuloja, saat KELAlta tukea, sillä muuten et pärjää.

Vierailija
Tvomas
baal1984

Ei muuten paitsi että lopetin AMK:n ja "tianaan" nyt sairaslomalla paremmin kuin opiskelijana. On tää niin väärin katsoo sitä mistä suunnasta tahansa. Liisa Hyssälä ansaitsisi pari kermakakkua naamaan. Ei muuta.

Hyssälä on perseestä mutta niin on siellä korruptoituneessa kansanedustuslaitoksessa moni muukin mitä tulee juurikin meihin jotka ollaan KELA.n kautta toimeentulevia.
Se säälisatanaen joka on muka joku kannustusraha (sitten joskus 2010 vai -11?), se on pilkkaamista ja koko tää sekasotku missä tempputyöllistetään ja kikkakoulutetaan ja vaikka mitä, luokitellaan ihminen joko a.) sairaaksi b.) terveeksi, tää on typerä.

Työläjärvi on kyllä ollut mukana tekemässä tuhotöitään ja moni muu. Systeemi on ollut mätä jo kauan!

On hyvä että ei systeemiä voi helposti väärinkäyttää ja pykäliä noudatetaan mutta olisipa..

[size=150:bbgady80]Kansalaispalkka!!![/size:bbgady80]

En olekkaan vasta kuin 30v. mukana kannattamassa kansalaispalkkaa ja aikoinaan hyvinkin aktiivisti sitä puuhaamassa. Olis kaikilla perustoimeentulo reilassa olipa sit kipee tai ei, töissä tai työtön..

Meillä on nyt just ihan hirveesti nuoria joilla nigeltää vaan ihan siks että on niin monimutkainen sääntöviidakko että jos teet niin niin sitten tapahtuu sitä ja kun teet näin niin sitten seuraakin sitä ja tota ja tätä..
On kuin olis jollain käsiraudoilla kytketty kädet seläntaakse jos n jotain ongelmia terveydellisesti tai ihan miten vaan ja putoo peruspäivärahoille.

Viime sykysnä minäkin innostuin ihan hirveesti että johonkin koulutukseen kun ei kerta löydy töitä.. Nooh..
Se oli jotain ihan hir-vee-tä! Mä soitin sinne ja tänne ja tonne. Yks ei osannut sanoa jotakin ja käski soittaa jonnekin ja PLÄÄH!!! loppujenlopuksi törmättiin taas johonkin facing pykälään ettei oo tarpeeks työttömyyspäiviä kertynyt.. ja nyt sitä on sitten istuttu täällä masentumassa kun ei o rahaa, kun ei oo mielekästä tekemistä.. eikä edes erityistyövoimaohjauksen kautta löydy vajaakuntoiselle tarkoitettua tempputyöllistyspaikkaa kun yhdessä vaadittiin jotain hyperosaajaa.. valtion 100% palkkatuella ja minen olis saanut kun hiukan lisää nykyiseen!

Kunto loppuu.. eikä kukaan työllistä raihnaisia.
Systeemin perusta alkaa murentua ja se tietää sitä että systeemi voi sortua.

Joku mellakointi on varmaan tulossa ja siitä se sit pikkuhiljaa lähtee menemään rappiolle jos ei jotakin tehdä. Hetken oli nuorisotyöttömyys kurissa ja näytti hyvältä. Nyt ei näytä.
Onneks toisaalta taas se että väliinputtojien määrä kasvaa, se = heidän eduilleen on ajajia = joukkovoimaa.

Vierailija
tuomari
En ymmärrä tätä puhetta tuloista, ei sulla ole lainkaan tuloja, saat KELAlta tukea, sillä muuten et pärjää.

Kyllä se on tulo kun se ei oo meno!
Ei ole kyse siitä että se on .. ansaittu..

Kyllä täällä ollaan ihan rähmällään, ollos huoleton.
Kaikki menee mikä tulee. Ne saa kauppiaat ja grynderit, etupässä yksityisyrittäjät ja etenkin ne joilla on jo ennestään. Niistä otetaan lisäksi verona osa välistä se 20%
Joku sanoi keran että niin niin, se on ennakkovero, jonka saat takaisin. Ei o näkynyt ikinä palautuvan kuin joku pikkusumma ja nehän on sitten sossussa tuloja.
Rähmällään ollaan, iloitkaatten te jotka nautitte kun näätte muita pulassa. Pöljät!

Vierailija
googeli
Enemmän tämä kuulostaa yritykseltä kusettaa kelaa. Ennemmin ne koulutuspaikat sellaisille jotka pystyvät töissä käymään, ja työkyvyttömyyseläkkeet oikeasti työkyvyttömille. Se opiskelukin katsos on työtä.

Entäs kun ei ole ammattitaitoa sellaiseen työhän jota pystyis tekemään sillä olemassaolevalla terveydellään mr Googelipuusilimä?!

Luuletko sinä että ihmiset menee keskeltä poikki ja lakkaa toimimasta kun niillä on joku syy olla sairaspäivärahalla?
Kaikella ystävyydellä mutta..

Vierailija
Alveron

Eli pitäisi tehdä ainakin kahta työtä?

Omasta mielestäni se riippuu vähän siitä, mitä opiskelee.

Häh mitä kahta työtä? Tarkoitin, että mitä järkeä on kouluttaa insinööriksi ihmistä joka on jo valmiiksi "työkyvytön"?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat