Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt14.12.2013

Jokaisella lienee ollut useita valaistumisia takanaan, jolloin on tullut etappivoittoja psyykkisessä taistossa eli hyviä päiviä kun on selvitellyt päänsisäisiä ongelmia. Mutta omasta kokemuksesta tiedän että suuretkin voitot ei jää pysyviksi. Voitot hämärtyy ja lakkaa toimimasta tietyn ajan siitä kun ne saavutit. Tätä psyykkistä taistoa voisi verrata windows päivitykseksi eli aina pitää päivittää ja huoltaa tietokantaa. 

Miksi ihmisen mieli tarvitsee aina uusia päivityksiä, jotta arki sujuisi mahdollisimman kitkattomasti? Oma psyykkaus tuntuu usein jäävän alakynteen kun keinot luotsata tajuntaa loppuu kesken. Vai luuletko että nykyihminen on muuttunut liian tekniseksi yksilöksi kaikkine konemaisineen rakenteellisuuksineen? 

Jos joku filosofin keksimä tietoisuusniksi jaksaisi toimia ympäri  vuoden, niin olisin valmis kuulemaan sellaisen. Haen siis monologia joka toimisi ykkösnyrkkinä ja kestosuosikkina auttamassa tietoisuuden hyötykäyttämisessä. 

Taitaa vanhenessa käydä niin ettei enää osaa tuntea tyydytystä samoista asioista. Minulla tippui 34, syyskuussa. Toisaalta, on ikääntymisessä ollut omat hyvätkin puolensa. Tämä hetken tilanne on se, että minkälainen hallintasysteemi keksiä, joka toimisi yhteen minun persoonallisuuden kanssa.

If this world isn't about me and it certanly isn't about of you either, - then who the f**k about of us it is then?"

Sivut

Kommentit (36)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ihmisen elämässä ei pysyvää tilaa valitettavasti ole olemassa, eikä ole syytäkään olla. Jos vaikkapa itseänikin ajattelen (ja ajattelenhan minä kuitenkin 24/7 poislukien syvän unen tila), niin elämässäni pirullisinta onkin viime vuodet ollut juurikin pysähtyneisyys. Se se vasta karmeaa on kun ei ikinä tapahdu mitään uutta. Paitsi että tapahtuu tässä kokoajan, ympäristössäni lähinnä, mutta ne ovat asioita joita en olisi järin kaivannut. Väsyttää kun pitää lähes päivittäin sopeutua johonkin niin konkreettiseen kuin maiseman totaaliseen muutokseen. Eikö tämä myllerrys (rakentaminen yms.) lopu koskaan? Mutta hyvältä tuntuvat uudet asiat, niistä en oikein osaa sanoa tapahtuuko niitä vai ei. 

Enivei, sellainen ihminen joka varsin varhaisessa vaiheessa oivaltaa ettei ole olemassa mitään oppia, ideologiaa, aatetta tms. joka olisi ikuisesti ja kaikkialla täydellinen, on oivaltanut jotain tärkeää. Osaamme ehkä viitata kintaalla uskonnoille, politiikkakaan ei kaikkia jaksa kiinnostaa. Mutta kuitenkin meille kokoajan tuputetaan milloin mitäkin "känteentekevää" uutta ideaa, oli se sitten ruokavalio tai mikä hyvänsä asia jonka pitäisi mukamas tehdä kaikki autuaiksi. Mutta ei sellaista asiaa ole jossa ONE SIZE FITS FOR ALL!

Mikähän siinä on niin vaikeaa käsittää ja uskoa että ei ole? Yhden ja saman ihmisenkin kohdalla voi käydä niin että hyvältä ja rakkaalta vaikuttanut "meriselitys koko elämälle" joudutaan vaihtamaan toiseen. Loppujen lopuksi olen itse tällä hetkellä sitä mieltä että voi olla että kaikki tiet ovat oikeita, mutta hetkestä hetkeen pitää tehdä valinta. Ei voi kulkea kaikkia polkuja yhtäaikaa, joten täytyy täysillä keskittyä yhteen tiehen niin kauan kuin se tuntuu sopivalta. Ellei tunnu, se pitää vaihtaa. 

deep purpose
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt14.12.2013

Ruesseau, hyvä että et poikennut aiheesta kauas ;-)

Aatteita tai monologeja voi vaihtaa, mutta itse ihmettelen että miksi niitä edes tarvitaan. Eikö minun perusteissa ole mitään vankkaa jota ei tarvitsisi vaihtaa kuten sukkia? 

Minunkin viime vuodet on ollut tyhjää polkemista. Viittaako se siihen että pitäisi mennä uudelleen elämänkouluun oppimaan että kuka minä olen ja mitä minä haluan?

If this world isn't about me and it certanly isn't about of you either, - then who the f**k about of us it is then?"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

En ole saanut täysin ratkaistuksi sitä dilemmaa että mitä pitäisi tehdä jos elämä louskuttaa yhtä ja samaa kohtaa päivä toisensa jälkeen. Yksi vaihtoehto olisi tietysti olla vain itselleen armollinen ja todeta että ei väkisin. Ehkä joillekin ihmisille kuitenkin hyvät asiat tapahtuvat luonnostaan, eikä niitä kertakaikkiaan saa itse tekemällä tehtyä. Toisaalta sanotaan että "ei kukaan tule hakemaan sinua kotoasi" tai että "Jumala auttaa sitä joka auttaa itseään", mutta sanotaan myös ettei etsiminen hyödytä. Ja voi ajatella että liian pakkomielteinen yritys voi luoda tukoksia sille tielle jota olisi tarkoitus kulkea. 

Vaan siinähän tietysti olisi tuhannen taalan kysymys, että onko mitään tarkoitusta?! Se on aika jännä että skeptikotkin saattavat noudattaa jotain sellaista aatetta että on "tarkoitettu" sitä ja tätä, vaikka he eivät usko mihinkään kohtaloon tms. Ehkä ajatus tarkoituksesta on vain niin peri-inhimillinen ja lohduttava että harva siitä pääsee irti. 

Jos millään ei ole mitään tarkoitusta, ihminen on täysin vapaa tekemään miten haluaa, mutta voi tuntua kuin omalta elämältä puuttuisi eräänlainen tukiranka. Päivästä toiseen pitäisi aina keksiä kaikki uusiksi. Ehkä me tarvitsemme rakenteita joihin tukeutua? 

Itselleni perusteena toimii vaikkapa oikeudenmukaisuus, vaikka olen tuosta tuostakin törmännyt netissä "suhteellisuusteoreetikkoihin" joiden mielestä hyvä ja paha ovat niin näennäisiä asioita että se nyt on ihan sama mitä kukin kullekin tekee. Jokin perusta itselleni kuitenkin on tärkeä, ja ajattelemalla edes hieman sitä onko jokin ns. oikein pysyn siedettävämpänä ihmisenä myös lajitovereilleni. Mikäli luopuisin kokonaan hyvästä/pahasta tai ehkä paremminkin hyödyllisestä/huonosta, saattaisin tuoda maailmaan taas rahtusen verran lisää pimeyttä koska kuitenkin kasvattaisin itsekkyyttäni kun vähät välittäisin enää mistään mitään. On tämä maailma jo ihan tarpeeksi rankka paikka muutenkin. 

Mutta tämä minun perusideani (joka siis aina lopulta päättyy kimppaan karman ja muun minulle tyypillisen ideologisen matskun kanssa) ei välttämättä sovellu kaikille. Jonkun toisen perusidea voi olla vaikkapa esiintyä koko maailman vihollisena nro 1 - ilman että ko. tyyppi välttämättä ryhtyy rikolliseksi tms. 

deep purpose
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt14.12.2013

Ehkä ihminen vain saa vanhasta maailmankatsoamuksesta tarpeekseen jossain vaiheessa elämää.

Se mikä toimi sinulle ennen, ei toimi enään nyt.Tämä on kuitenkin sovellus-kysymys. Ehkäpä kannattaisi luoda jotai uutta & mielekästä mukaan elämään. Pitää vaan uskoa itseensä ja asettaa haasteita, joita alkaisi toteuttamaan. Esim. olen aikonut säveltää uuden albumin verran uutta musaa. Siinä on se suuri challenge, koska aion tehdä sen eestin kielellä. 

Se on jännä juttu että hakoteillä olevia on samaan aikaan monia muitakin. 

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Sodankäynti oman mielen kanssa johtuu mielihyvän puutteesta. Varmaan krooninen mielihyvänpuutos, joka voi johtua eri asioista. Mutta että kemiallinen tila tai ainakin fysiologinen siinä mielessä että se on siellä, vaikka ajattelisi ja asennoituisi miten. Ei se auta. Se on kuin kuume, joka ei laske asennemuutoksella vaan lääkkeellä. Lääke voi tässä tapauksessa olla kyllä jotain muutakin kuin lääkelääke. Kroonisessa lievässä alakulossa alkaa miettiä kaikenlaista koska sitä kuvittelee että ongelma johtuu jostain henkisestä, vaikkei johdu. Kun vetää vähän nappia naamaan tai viinaa niin huomaa että ei tarvitsekaan enää miettiä, koska ei edes kiinnosta. Sitä vain onkin yhtäkkiä ihan sinut itsensä ja kaiken kanssa. Simsalabim. Mutta kun lopettaa niin kaikki on taas viturallaan. Välillä ei jaksaisi uskoa että homma voi olla niin kemiallista, siinä menee jotenkin illuusio ihmisen henkisyydestä. 

くそっ!

deep purpose
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt14.12.2013

Ei mikään ihmekään että moni ratkeaa juomaan tai sortuu huumeisiin, kun dopamiinia pitää jotenkin hankkia. Onko alkoholille jokin korvike, mikä tuottaisi ihmisille mielihyvää?

Vomies
Seuraa 
Viestejä2497
Liittynyt4.9.2010
deep purpose

Ei mikään ihmekään että moni ratkeaa juomaan tai sortuu huumeisiin, kun dopamiinia pitää jotenkin hankkia. Onko alkoholille jokin korvike, mikä tuottaisi ihmisille mielihyvää?

On, runkkaaminen.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Vomies
deep purpose

On, runkkaaminen.

Joo, mutta jos on tilanne ettei pysty runkkailemaan mielin määrin kun on muita ihmisiä ympärillä niin se ei aina ole ratkaisu. Jotkut ei edes pysty montaa kertaa päivässä.

Alkoholi on ratkaisu siihen asti kunnes kuolee.

くそっ!

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Rousseau

En ole saanut täysin ratkaistuksi sitä dilemmaa että mitä pitäisi tehdä jos elämä louskuttaa yhtä ja samaa kohtaa päivä toisensa jälkeen. Yksi vaihtoehto olisi tietysti olla vain itselleen armollinen ja todeta että ei väkisin. Ehkä joillekin ihmisille kuitenkin hyvät asiat tapahtuvat luonnostaan, eikä niitä kertakaikkiaan saa itse tekemällä tehtyä. Toisaalta sanotaan että "ei kukaan tule hakemaan sinua kotoasi" tai että "Jumala auttaa sitä joka auttaa itseään", mutta sanotaan myös ettei etsiminen hyödytä. Ja voi ajatella että liian pakkomielteinen yritys voi luoda tukoksia sille tielle jota olisi tarkoitus kulkea.

Tämä ehkä on saivartelua (tai saattaa tuntua sellaiselta vaikken tarkoita) mutta itse en usko, että joillekin ihmisille jotenkin kohtalonomaisesti tapahtuisi hyviä asioita ja toisille ei. Tämä siis koska en usko mihinkään kohtaloon tai korkeampiin voimiin. Uskon, että ihmiset omilla valinnoillaan vaikuttavat siihen, mitä heille tapahtuu. Tietenkin tiedän, että tapahtuu sellaisiakin asioita, joihin ei voi vaikuttaa, mutta noin yleisesti uskon että ihmiset vaikuttavat paljon omaan elämäänsä.

Tarkoitan, että jos joku tuleekin sieltä kotoa hakemaan, niin jotkut ihmiset sanovat, että oota vähän, pistän kengät jalkaan, jotkut sanovat, että kyllähän minä muuten, mutta pyykit on koneessa ja tiskatakin pitäisi. Ja kolmannet lyövät oven kiinni ja miettivät loppupäivän, että mitähän kamaluuksia sillä oli mielessä. 

Tietenkin tuolle ensimmäiselle ihmistyypille sattuu paljon sellaistakin, mikä saisi jäädä sattumatta, mutta ainakin itselleni on tapahtunut niin paljon hyviä ja ihania asioita sen ansioista, että olen antanut tapahtua, että pidän niitä ikäviä asioita pienenä hintana ja oikeasti kadun enemmän niitä kertoja, kun en ole lähtenyt.

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014

Tässä olisi opittavaa itse kullekin. Helppo ne on tähän kirjoittaa, mutta vaikea toteuttaa.

1. Tee rauha menneisyytesi kanssa, niin se ei pilaa nykyisyyttä

2. Mitä muut ajattelevat sinusta, sillä ei ole merkitystä

3. Aika parantaa melkein kaiken, joten kiirehdi hitaasti

4. Älä vertaile elämääsi muihin, äläkä tuomitse heitä

5. Älä ajattele liikaa. Joskus vastaukset löytyy yllättäen

6. Kukaan ei ole vastuussa onnellisuudestasi, paitsi sinä itse

7. Hymyile! Et ole syyllinen kaikkiin maailman ongelmiin

deep purpose
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt14.12.2013
faq1

Tässä olisi opittavaa itse kullekin. Helppo ne on tähän kirjoittaa, mutta vaikea toteuttaa.

1. Tee rauha menneisyytesi kanssa, niin se ei pilaa nykyisyyttä

p2. Mitä muut ajattelevat sinusta, sillä ei ole merkitystä

3. Aika parantaa melkein kaiken, joten kiirehdi hitaasti

4. Älä vertaile elämääsi muihin, äläkä tuomitse heitä

5. Älä ajattele liikaa. Joskus vastaukset löytyy yllättäen

6. Kukaan ei ole vastuussa onnellisuudestasi, paitsi sinä itse

7. Hymyile! Et ole syyllinen kaikkiin maailman ongelmiin

Ihan järkevä lista.

Luulisi että tähän ikään mennessä ne olisivat jo itsestäänselvyyksiä, mutta kun ei. Blaah!

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014
deep purpose

Ihan järkevä lista.

Luulisi että tähän ikään mennessä ne olisivat jo itsestäänselvyyksiä, mutta kun ei. Blaah!

Jos olisivat itsestäänselvyyksiä, niin maailma olisi paljon parempi paikka elää.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt14.12.2013
faq1

Totta. Pitäisi vaan uskoa itseensä ja oppia soveltamaan näitä nyrkkisääntöjä. Pitäisi perustaa uusi klubi kaikelle mikä on meille tärkeätä. No niin kuka valitaan klubin presidentiksi?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat