Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014

Jos joku saa perheessa flunssan, niin onko sama sen jälkeen jatkaa normaali elämää..sillä se on jo silloin tarttunut muihinkin?

Kommentit (10)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Miten flunssa määritellään? Aikuiset eivät usein kuumeile flunssassa. Nuha voi kestää viikkokausia. Heikko olo kaksi päivää. Itse pöpöä on kehossa jokin määrä jonkin aikaa mutta se ei kai suoranaisesti tarkoita mitään? 

Väittäisin kuitenkin kysymykseesi vastaten, että vaikka pöpöä onkin tarttunut todennäköisesti jo kaikkiin perheenjäseniin, niin se ei vielä tarkoita sairastumista. Että ehkä siinä on vielä jotain tehtävissä. Ehkä silloin kannattaa yrittää huolehtia vastustuskyvystään ennen kuin alkaa itsekin oireilla. En tiedä kyllä auttaako se kuinka paljon. Varmaan ne pöpöt kyllä sairastuttaa ihmisen tietynlailla "sisään" päästyään, oli vastustuskyky mitä tahansa. Tyyliin jos otat flunssaisen räkää ja tunget sitä omaan nenääsi ja suuhusi, toistuvasti, niin eiköhän se tartu joka tapauksessa, ellei sattumalta ole muodostunut vastustuskykyä juuri tuohon pöpöön. Se on käsittääkseni flunssan kohdalla aika epätodennäköistä kun se muuntuu niin. Eli siis jos altistuu hiukan pöpölle, niin voi olla että heikon vastustuskyvyn omaava ihminen sairastuu mutta hyvän vastustuskyvyn omaava ei. Mutta jos altistuu dramaattisesti niin jokainen sairastuu. Tai suurin osa. 

くそっ!

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014

Itse uskoisin, että jos jollakin on samassa taloudessa flunssa ja jos se on johon kuhun toiseen tarttuakseen, niin millään sitä ei voi estää. Varmaan ilmassa leijuu jatkuvasti jotakin pöpöpisaroita, oven kahvoissa ym.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36454
Liittynyt6.12.2009

Hieman apua.

Sinkki-imeskelytableteilla voi lyhentää flunssan oireiden kestoa, kertoo Helsingin ja Sydneyn yliopistoissa tehty tutkimus.

Tutkimuksessa sinkki lyhensi flunssaan liittyvän nuhan kestoa 34 prosenttia, nenän tukkoisuutta 37 prosenttia, kurkun karheutta 33 prosenttia ja yskää 46 prosenttia. Päivittäinen sinkkiannos oli 80–92 mg.

Hyöty perustuu paikalliseen vaikutukseen nielualueella. Tablettien onkin oltava suussa liukenevia, ei nieltäviä.

– Imeskelytablettien käyttö kannattaa aloittaa heti flunssan alettua ja sitä voi jatkaa muutamia päiviä tai viikon. Jos sinkin käytön aloittaa useita päiviä flunssan alkamisen jälkeen, ei sinkistä luultavasti ole hyötyä, sanoo dosentti Harri Hemilä.

Tutkimuksessa käytettyjä sinkkiasetaattitabletteja ei saa Suomesta, mutta markkinoilla on sinkkiglukonaatti-imeskelytabletteja.

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1426476509840.html

The effectiveness of high dose zinc acetate lozenges on various common cold symptoms: a meta-analysis

Harri Hemilä1* and Elizabeth Chalker2

Conclusions

The effect of zinc acetate lozenges on cold symptoms may be associated with the local availability of zinc from the lozenges, with the levels being highest in the pharyngeal region. However our findings indicate that the effects of zinc ions are not limited to the pharyngeal region. There is no indication that the effect of zinc lozenges on nasal symptoms is less than the effect on the symptoms of the pharyngeal region, which is more exposed to released zinc ions.

Given that the adverse effects of zinc in the three trials were minor, zinc acetate lozenges releasing zinc ions at doses of about 80 mg/day may be a useful treatment for the common cold, started within 24 hours, for a time period of less than two weeks.

http://www.biomedcentral.com/1471-2296/16/24

Zinc acetate is a particularly useful salt in lozenges since acetate does not bind zinc, with the result that essentially all zinc from the lozenges is freely released.[8][9]

Although zinc acetate lozenges appear to be able to shorten the duration of colds, some zinc lozenges may be more effective than others. Among the factors affecting the usefulness of a zinc lozenge are the total dose of zinc provided as well as the presence of substances like citric acid which may bind up much of the zinc that the lozenge is providing.[10] 

http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_acetate

ovolo
Seuraa 
Viestejä5704
Liittynyt7.7.2007

Minulla oli äsken flunssa. Oli paljon miellyttävämpi sairastaa sitä, kun suihkuttelin sieraimiin hieman Oxygenol suuvettä kerran, pari päivässä ja imaisin ihan nenäonteloon asti. Oli ihan miellyttävä olo, kun nenä ei vuotanut, kuten tavallisesti. Nenä ei myöskään ollut tukkoinen, vaan oli hyvä hengittää.

Pullossa lukee: Sisältää natriumfluoridia 0,05% (225ppm F)

MooM
Seuraa 
Viestejä6062
Liittynyt29.6.2012

Minusta on kohteliasta tehdä esim. etätöitä pahimman pärskymisen ajan, ettei tartuta muita töissä. Tietysti tämä koskee niitä, joilla etätyö on mahdollinen vaihtoehto. Ja jos on töissä, ei lääpi pintoja pesemättömillä käsillä, siinä määrin kun se on kohtuullisella vaivalla vältettävissä. Kotijoukkojen kanssa ei oikein voi järkevästi estää tartuntaa, mutta tietysti normaali hygienia on paikallaan kotonakin (kädet pestään ennen ruoan laittoa jne).

Liikunnasta sanotaan, että jos flunssa on kuumeeton eikä tunnu keuhkoissa asti, voi liikkua melko normaalisti (tavistasolla, mitään extremeä ei varmaan kannata vetää). Eli nuha ei haittaa. Tietysti ensimmäisinä päivinä olo on ykeensä sellainen, ettei tee mieli urheilla.

Gemini
Seuraa 
Viestejä1130
Liittynyt20.12.2013

Itellä oli aikanaan (n. 40 - 10 vuotta sitten) flunssia pari syksyisin & pari keväisin. Tuli kova kuume, flunssa kesti pari-kolme päivää, joskus harvemmin viikon. Sitten meni ohi. Nykyään on "ikäänkuinflunssaa", kestää kuukauden, pari. Väsyttää, vähän kuono vuotaa, hieman lämpöä.

Olen syönyt D-vitamiinia viisi vuotta, 100 µg/vrk, välillä mittauttanut arvot, jotka ovat olleet luokkaa 116 nmol/l. Flunssat ovat lähes hävinneet, varovainen oletukseni on että tuo D-vitamiini jotenkin vaikuttaa ehkäisevästi kohdallani. Mutta. Tuo "kytevä" flunssa tuntuu olevan pahempi kuin että sairastaisi pari-kolme päivää kunnolla ja olisi sitten terveenä. Toki nuo viruksen pirulaisethan muuttuvat koko ajan, jotta tiedäppä tässä mistä mikäkin johtuu....

Pysyiskohän terveenä jos muuttaisi johonkin eräkämpälle ja elelis siellä yksikseen? Ei vois saaha tartuntaa ainakaan naapurilta :). Vain saattaahan nuo elukathi nuita levittää.

No guarantee, it's life as is

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1501
Liittynyt12.5.2014

https://tuisa.fi/index.php?id_product=91&controller=product

http://www.salt-cocoon.com/fi/products/saltair-kostealla-suolasumutteen-generaattori/?gclid=Cj0KEQjw_pmoBRDu986bpISz5ZsBEiQANiuHDLVJFF4QTQLTm_aBVLXZ8OrZw-DDmKouZzzihY4yR9waArlq8P8HAQ

Tämmöisellä Saltair -vempaimella on varmaan hyvä vaikutus kaikkiin hengitystietulehduksiin.

Flunssaan liittyy usein nenän tukkoisuutta, ja kun olen lukenut lääkärin luettelemia keinoja lievittää huonoa oloa en ole koskaan löytänyt niistä sitä parasta. Rouhitaan keskikokoinen sipuli esim. mehupurkin irtileikattuun pohjaosaan. Vuollaan vielä muutama valkosipulisiivu mukaan. Laitetaan astia nukkumaan mennessä tyynyn taa. Monesti nenän tukkoisuus häviää hetkessä. (Tämän neuvoi aikoinaan kollega, joka sittemmin menetti terveytensä punkin puremasta, jota ensin hoidettiin yli vuosi muina sairauksina).

Olen myös huomannut, että kun sipulirouheastiaa pitää ihan kiinni nenässä, kovakin yskä helpottaa olennaisesti.

jussipussin esittämä sinkipuristeiden imeskely on myös kokemukseni mukaan  erittäin hyvä, vaikka olenkin käyttänyt halvinta niistä, Zinkosania. Olen myös jostain lukenut, että suuret annokset C-vitamiinia voisivat jouduttaa flunssan lähtöä monella päivällä. 

Vähän hintavampia mutta melko varmasti vaikuttavia ovat esim. Strath-puristeet (6/vrk. 100 kpl, maksaa vähän yli 15 euroa) ja n. 25 euroa maksava Immolina (2/vrk, 40 kpl), joka tiettävästi auttaa sikainfluenssaankin..

Jos lompakko tai luottokortti sallii, voi tietysti esim. luontaistuotekaupan koulutetulta myyjältä kysyä lisäohjeita. Tai katsoa niitä netistä.

Tosi kallista on myös varmasti auttava Kyolic, jälkihajuton valkosipulitabletti. Kaikki edelläsanotut auttavat varmaan myös pitkittyneeseen flunssaan.

Verigreippi (noin 2 euroa/kg) auttaa myös ainakin joitakuita.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36454
Liittynyt6.12.2009
aggris aggris

 Olen myös jostain lukenut, että suuret annokset C-vitamiinia voisivat jouduttaa flunssan lähtöä monella päivällä. 

Kannattaa mieluummin tsekata C vitamiiniketjusta, pyrin laittamaan sinne myös meta-analyysit jos ja kun on tarjolla. 

Nämä löytyy sieltä.

Vitamin C for preventing and treating the common cold Harri Hemilä1,*,  Elizabeth Chalker2

Main results

Twenty-nine trial comparisons involving 11,306 participants contributed to the meta-analysis on the risk ratio (RR) of developing a cold whilst taking vitamin C regularly over the study period. In the general community trials involving 10,708 participants, the pooled RR was 0.97 (95% confidence interval (CI) 0.94 to 1.00). Five trials involving a total of 598 marathon runners, skiers and soldiers on subarctic exercises yielded a pooled RR of 0.48 (95% CI 0.35 to 0.64).

Thirty-one comparisons examined the effect of regular vitamin C on common cold duration (9745 episodes). In adults the duration of colds was reduced by 8% (3% to 12%) and in children by 14% (7% to 21%). In children, 1 to 2 g/day vitamin C shortened colds by 18%. The severity of colds was also reduced by regular vitamin C administration.

Seven comparisons examined the effect of therapeutic vitamin C (3249 episodes). No consistent effect of vitamin C was seen on the duration or severity of colds in the therapeutic trials.

The majority of included trials were randomised, double-blind trials. The exclusion of trials that were either not randomised or not double-blind had no effect on the conclusions.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000980.pub4/abstract

Kovassa fyysisessä rasituksessa tilanne on mahdollisesti toinen.

 According to an updated Cochrane Review on vitamin C and the common cold, vitamin C seems to be particularly beneficial for people under heavy physical stress. In five randomized trials of participants with heavy short-term physical stress, vitamin C halved the incidence of the common cold. Three of the trials studied marathon runners, one studied Swiss school children in a skiing camp and one studied Canadian soldiers during a winter exercise. Furthermore, in a recent randomized trial carried out with adolescent competitive swimmers, vitamin C halved the duration of colds in males, although the vitamin had no effect on females.

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/02/130213082334.htm

Vitamin C may help people who suffer from airway obstruction or respiratory symptoms after exercise

A meta-analysis of three studies found that vitamin C halved post-exercise FEV1 decline in participants who suffered from exercise-induced bronchoconstriction. Five other studies examined subjects who were under short-term, heavy physical stress and a meta-analysis revealed that vitamin C halved the incidence of respiratory symptoms. Another trial reported that vitamin C halved the duration of the respiratory symptoms in male adolescent competitive swimmers.

Dr. Hemila concludes that "given the safety and low cost of vitamin C, and the consistency of positive findings in the nine randomized trials on vitamin C against exercise-induced bronchoconstriction and respiratory symptoms, it seems reasonable for physically active people to test whether vitamin C is beneficial on an individual basis, if they have documented exercise-induced bronchoconstriction or suffer from respiratory symptoms such as cough or sore throat after taking vigorous exercise."

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141208074317.htm

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014

Kävin juuri 12 vrk reissun Madridissa ja Barcelonassa, mistä kuumeinen flunssa pilasi kokonaan viimeiset 5 päivää. Madridissa innostuin nousemaan avokerroksiseen sightseeing-busiin, jossa kävi aika viileä tuuli koko matkan ajan. Siitä kesti 1.5 vrk kun yskä ja kuume alkoivat.

Flunssan synty vaatii sekä kehossa olevan viruksen, että samanaikaisesti vastustuskyvyn alenemisen. Vastustuskyvyn aleneminen voi johtua: 

- kylmettyminen

- huono ravinto ja vitamiinien puute

- vähäinen liikunta

- liian vähäinen yöuni

- stressi

- tupakointi ja liiallinen juominen

ym..

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat