Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt2.10.2014

Iltaa

Kävin 6 kk jälkeen kolesterolikokeissa. LDL oli aiemmin 3.2, nyt 3,7. Kokonaisarvo oli aiemmin 5,1, nyt 5,5.

HDL ja triglyseridi olivat aivan samat, sallituissa rajoissa.

Onkohan LDL ja kokonaisarvoa nostaneet seuraavat muuttuneet asiat:

- olen alkanut syödä 10 % juustoa 2 krt/viikko jotain 20 siivua kerralla, joskus vielä vähän enemmänkin.

- suklaata 2 krt/viikko yli 100 gr kerralla, välillä alle

- 2 % raejuustoa 2-3 krt/viikko, välillä 200 gr kerralla

- liikunnan osuus on vähän vähentynyt

Luulen, että jokainen noista on vaikuttanut arvojen huononemiseen. ? Ja että listan ensimmäinen on haitallisin. ?

Ja kannattaisiko ottaa päivittäin 2 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä vai extra virgin oliiviöljyä ( tätä jotkut sanovat parhaaksi ) ?

Jälkimmäinen on selvästi kalliimpaa, mutta valitsisin sen, mikäli se hyödyttää enemmän.

Paljon kiitoksia jo etukäteen, mikäli joku auttaisi!

Sivut

Kommentit (46)

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36449
Liittynyt6.12.2009
terveysIntoilijaksi

Iltaa

 

Kävin 6 kk jälkeen kolesterolikokeissa. LDL oli aiemmin 3.2, nyt 3,7. Kokonaisarvo oli aiemmin 5,1, nyt 5,5.

HDL ja triglyseridi olivat aivan samat, sallituissa rajoissa.

 

Onkohan LDL ja kokonaisarvoa nostaneet seuraavat muuttuneet asiat:

 

- olen alkanut syödä 10 % juustoa 2 krt/viikko jotain 20 siivua kerralla, joskus vielä vähän enemmänkin.

- suklaata 2 krt/viikko yli 100 gr kerralla, välillä alle

- 2 % raejuustoa 2-3 krt/viikko, välillä 200 gr kerralla

- liikunnan osuus on vähän vähentynyt

 

Luulen, että jokainen noista on vaikuttanut arvojen huononemiseen. ? Ja että listan ensimmäinen on haitallisin. ?

Ja kannattaisiko ottaa päivittäin 2 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä vai extra virgin oliiviöljyä ( tätä jotkut sanovat parhaaksi ) ?

Jälkimmäinen on selvästi kalliimpaa, mutta valitsisin sen, mikäli se hyödyttää enemmän.

 

Paljon kiitoksia jo etukäteen, mikäli joku auttaisi!

Déjà-vu ( myös déjà vuranskaasuomeksi 'jo nähty') eli entiselämys tarkoittaa hämmentävää ja vahvaa tuttuuden tunnetta jossakin tilanteessa. Henkilö tuntee varmasti kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemminkin, vaikka usein tietääkin sen mahdottomaksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0-vu

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005

Ekaa minäkin epäilisin mutta lopulta ehkä tyydyttyneiden rasvojen osuus ratkaisee. Täältä voi löytyä apua:

http://www.fineli.fi/

Tässä esim. 10% polar-juusto ja sen rasvojen koostumus jne:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33168&lang=fi

Suklaa voi olla poikkeus koska sen oma kova rasva on yleensä kasvisrasvaa mutta kukapa tietää.. Itse olen käyttänyt mahdollisimman tummaa (50%-70%).

 

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kolesteroliarvojen kyttäily on vähän kuin anoreksia. Jotakin on pakko kontrolloida koska ahdistaa. Mites nuo verenpaineet? Entä magnesiumin ja D-vitamiinin pitoisuudet? Onko B-vitamiinin kaikkia muotoja riittävästi veressä? Voisiko painoa pudottaa hiukan? Hemoglobiini? Hei entäs rasvaprosentti, onko tiedossa? 

Muista pestä kädet aina 10 min välein, niihin alkaa jo lyhyessä ajassa kasvaa bakteereita. 

くそっ!

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Ihan fiksuahan se on pohtia omien valintojensa vaikutuksia terveysriskeihin. Varsinkin jos suvussa on paljon sv-tauteja, asia korostuu. Jos on vuosikausia kerryttänyt plakkia verisuoniinsa, sitä kai lienee vaikea poistaa jälkikäteen.

Tuo kokonaiskolesteroli ja LDL:n arvo täytyy suhteuttaa HDL:n arvoon (ja triGly-arvoon), ei ne yksinään kovin tarkkaa kuvaa anna. Jos HDL on korkea, se suojaa LDL:n pahoilta vaikutuksilta. Suhteen Kol-LDL/Kol-HDL tulisi olla alle 3.

Omia arveluitani: liikunta vaikuttaa edullisesti ainakin kokonaiskolesterolin ja triGly-arvoihin. TriGly-arvoja nostaa alkoholi ja muistaakseni sokeri, ja triGly puolestaan nostaaa kokonaiskolesterolia. Uskon, että on terveydelle edullista syödä sekä oliivi- että rypsiöljyä, molempia kylmäpuristettuna. Itse käytän lähinnä oliiviöljyä. 

LDH:ta voi nostaa kilpirauhasen vajaatoiminta, se kannattaa tarkistuttaa herkästi, koska vaikuttaa niin laaja-alaisesti ihmisen jaksamiseen muutenkin. Myös diabetes ja jotkut perinnölliset taudit kohottavat sitä.

Kokonaiskolesteroli: Kol-arvolla 6.5 oireisen sepelvaltimotaudin kehittymisen riski on kaksinkertainen ja arvolla 8.0 nelinkertainen verrattuna henkilöihin, joiden arvo on suositusalueella. Runsaasti eläinrasvoja sisältävä ravinto nostaa fP-Kol-pitoisuutta. Jotkut perinnnölliset tilat voivat aiheuttaa korkeaa kokonaiskolesterolia, ja sekundaarisesti pitoisuus voi kohota mm. hypotyreoosissa (kilpirauhasen vajaatoiminta), nefroottisessa syndroomassa, sappistaasissa, sokeritaudissa, lihavuuden johdosta, kihdissä, uremiassa, aivolisäkkeen vajaatoiminassa, raskauden ja menopaussin (vaihdevuodet) johdosta. Saman suuntaisia vaikutuksia useilla noilla on myös triGly-arvoihin.

fP-Kol-LDL

fP-Trigly

fP-Kol

Yksi yksittäinen asia, joka ehkäisee plakin kertymisen verisuoniin ja muihin pehmytkudoksiin kuten aivoihin tai sydämeen, on K-vitamiini, jota on mm. tummanvihreissä kasviksissa (K1-muoto?), ja kovissa juustoissa (K2-muoto?).  Tummanvihreät kasvikset kuten parsakaali, lehtikaali, pinaatti, ja muut lehtivihannekset jne. ainakin suojannevat verisuonia. Juustosta olen vähän epävarmempi - kumoaako juuston K-vitamiini sen sisältämän kovan rasvan vaikutukset? 

Ainakin K1-vitamiini vähentää kokonaiskuolleisuutta ja syöpäkuolleisuutta jopa yli kolmanneksen:  K-vitamiini on laiminlyöty täysin ravitsemussuosituksissa

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014
terveysIntoilijaksi

Kävin 6 kk jälkeen kolesterolikokeissa. LDL oli aiemmin 3.2, nyt 3,7. Kokonaisarvo oli aiemmin 5,1, nyt 5,5.

Kai tuollainen sopii normaaleihin liikkumisrajoihin -ilman sen kummempaa erityissyytä. Liikkuvia osia on niin palon, että vakiona eivät pysy.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36449
Liittynyt6.12.2009

Eikä kukaan hetkeäkään epäile että aloittajan tekstin totuudellisuutta? Yrittäkää nyt olla hieman kriittisempiä siihen mitä uskotte ensilukemalla.

Tämä tekstimuoto ja tapa/vedätys on nähty niin monet kerrat "rasvaoppi ketjussa" ettei jaksa tämän enempää asiaa kommentoida.

 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

^^Kaikki eivät ole seuranneet rasvaoppi-ketjua, ainakaan minä en ole. Sinä kun ilmeisesti olet, niin mikä on mielestäsi vedätyksen perimmäisenä pontimena tässä ketjussa? Kuka lienee kyseessä?

terveysIntoilijaksi
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt2.10.2014

Kiitän asiallisesti vastanneita; erityisesti MrKAT ja BCK! Sain jo apua ja minulle uutta tietoa teidän vastauksista! 

Mielenkiintoisia seikkoja vastauksissanne.

Ottaisin vielä mielelläni vastaan asiallisia vastauksia, mutta en halua lisää asiattomia 

kommentteja! Tuntui pahalta negatiiviset kommentit, eikö tällä palstalla saakaan kysyä apua, neuvoja?

Joten pahoittelen, jos kysymykseni ovat jonkun mielestä surkeita tms. , mutta kun asiantuntemukseni on aika vähäistä, enkä tunne ketään sellaista, jolta voisin kysellä näitä asioita. 

Olen miespuolinen ja kyllä; suvusta löytyy sv-sairauksia, mutta ei suinkaan kaikilta. Itselläni ei vielä ole sairauksia.  

Liityin palstalle, koska yksi tuttava neuvoi tämän palstan ja sanoi, että moni lääkärikin seuraa tätä. Minä en tiedä mitään mistään vedätyksistä jne. Voin vakuuttaa, että tämä ei ole mitään pelleilyä.

Kysymyksessä ovat asiat, jotka varmasti vähän huolestuttavat minua. Kolesteroliarvot varmaan ovatkin pieni asia vakavien sairauksien rinnalla, mutta siitä huolimatta haluan parantaa arvojani ja sen vuoksi kysyä neuvoja. En päässyt kysymään lääkäriltä, olisin muutoin tietenkin häneltä kysynyt. Mutta ei kai sitä nyt tarvitse esittää erikseen perusteluja sille, miksi haluaa saada apua palstan kautta?

Joka tapauksessa päätin nyt vähentää ainakin juuston ja suklaan ( en käytä tummaa, vaikka sitä suositellaankin ) määriä sekä lisään liikuntaa. 

Mutta entä tuo raejuusto, onko isommista kertamääristä haittaa?, en saanut selkoa asiaan vaikka lueskelin netistä lisää.

Lisäksi aion ostaa jatkossa extra virgin oliiviöljyä, mutta onko 2 rkl/pv liikaa, vai riittäisikö 1? 

Sen sijaan paistamiseen käyttäisin kylmäpuristettua rypsiöljyä. 

 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36449
Liittynyt6.12.2009
BCK

^^Kaikki eivät ole seuranneet rasvaoppi-ketjua, ainakaan minä en ole. Sinä kun ilmeisesti olet, niin mikä on mielestäsi vedätyksen perimmäisenä pontimena tässä ketjussa? Kuka lienee kyseessä?

Aika näyttää.

Yleensä mukaan pitäisi tulla taudeilla pelottelua ja sitten pikkuhiljaa muuta...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36449
Liittynyt6.12.2009
terveysIntoilijaksi

En päässyt kysymään lääkäriltä, olisin muutoin tietenkin häneltä kysynyt. 

Olipa pitkä lista tarinaa, "sorry" en usko sanaakaan, aivan liian tuttua.

 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Uskoisin, että raejuustoa voi kyllä aika huoletta syödä vaikka 1,5 dl purkin kerrallaan.

Uskon myös, että 2 rkl on ihan ok määrä oliiviöljyä päivässä. Kannattaa mieluummin lisätä sitä valmiiseen ruokaa, niin saa kaiken hyödyn siitä (kuumennettaessa joitakin hyödyllisiä ominaisuuksia häviää).

-Pähkinät ja avocado ovat käsittääkseni hyväksi sydänterveydelle. Pähkinöitä suositellaan pieni kourallinen päivässä.

- Ja tietenkin kalan rasva on se kaikkein terveellisin sydämelle (omega-3). Kannattaa kyllä vaihdella eri kalalajeja, koska eri ympäristömyrkyt kertyvät eri lajeihin. Ja syödä ainakin sillion tällöin myös rasvaista kalaa. Muistaakseni sitä suositellaan vähintään 2 kala-ateria viikossa.

- Riittävä D-vitamiinitaso suojaa monilta sairauksilta, myös syöviltä ja sv-taudeilta. Nykysuositus on 20 mikrogrammaa/vrk muistaakseni.

- Jos pystyy, sokeria, valkoisia vehnäjauhoja yms. prosessoituja hiilihydraatteja kannattaa välttää.

- Punaista lihaa, makkaaraa ja leikkeleitä kannattanee käyttää vain vähän (jos ollenkaan) terveellisempää olisi virallisten suositusten mukaan kanaa, kalaa ja vähärasvaiset maitotuotteet, unohtamatta kasvisproteiineja kuten tofua, papuja, herneitä ja linssejä

Sydänliiton sivuilta varmaan löytää hyviä muita vinkkejä: http://www.sydanliitto.fi

En sitten ole lääkäri, joten kaikki, mitä sanon kannattaa peilata siihen. Ne linkit, jotka laitoin, kannattaa kyllä lukea, olivat Huslabin sivuille.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36449
Liittynyt6.12.2009
terveysIntoilijaksi

 

Joten pahoittelen, jos kysymykseni ovat jonkun mielestä surkeita tms.  

 

Minä en maininnut kysymysten surkeudesta mitään vaan suoraan indikoin oletukseni että tarinasi ei ole totta. Jo olisit todellinen henkilö ko kysymyksillä liikkeellä niin olisit tarttunut tähän syytökseeni välittömästi, nyt pyrit sivuuttamaan sen "surkeiden kysymysten" savuverholla, epäilys sen kuin lisääntyi.

Yksi monista indikaatioista on myös nimimerkkisi valinta (sen pitää sisältää joku hieman loukkavaksi koettu, ravintoon liittyvä termi tai rasvaan tai kolesteroliin viittava), viestien määrä sekä kolesteroli sana otsikossa. Oleellista oli saada aukaista jälleen uusi ketju kolesterolista. 

 

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onko se työn puolesta asialla? Vai joku foorumin käyttäjän multinikki? Vähän kanssa joo haiskahtaa. Miksi kukaan edes yhtäkkiä alkaisi nauttimaan yliannoksia juustoa, suklaata ja muuta rasvaista, ja sitten tulisi ihmettelemään muutoksia kehon arvoissa? 

くそっ!

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1501
Liittynyt12.5.2014

Tuossapa tulikin BCK:lta hyvä luettelo sillä aikaa kun kirjoitin allaolevaa. D-vitamiinia muuten monet asiantuntijat kehottavat ottamaan 50 mikrogrammaa, jollaisia nappeja jo myydään Suomessakin. Niin monet ovat jo kauan käyttäneet, että haittojen olisi jo pitänyt ilmetä, jos niitä olisi..

.....

Jokaiselle, joka näitä viestejä lukee, voisi olla edullista saada joitakin terveysvinkkejä, joita voisi sitten tarkistaa kotimaisilla ja vieraskielisillä hauilla. Ja usein ratkaisee tietysti myös lompakon paksuus, mitä voi hankkia. Seuraavassa vain muutama vinkki:

Eiköhän ensimmäinen ja halvin terveyskeino ole yllättävän monipuoliseksi osoittautunut C-vitamiini, jonka sadat hyödyt on lueteltu jussipussin hienossa C-vitamiiniketjussa (valitettavasti vain enimmäkseen englanniksi; pari lausetta asiaa kohti suomeksi olisi varmaan auttanut meitä varmaan yhdeksääkymmentä prosenttia lukijoista. jotka eivät jaksa pitkästä kirjoituksesta täynnä vaikeaa englantia etsiä edes pointtia, mistä tässä oikein on kyse). Jos ajattelisi sadan artikkelin pääpointtien suomentamista kunkin kahdella lauseella, ei tarvitsisi sen tekemiseen kuin kaksisataa lausetta..

Maitotuotteet mustikoiden ja suklaan kanssa samanaikaisesti nautittuna riistävät tosiaan käsitykseni mukaan niin mustikoiden kuin suklaankin huomattavat terveysedut. Maitosuklaa ja mustikkamaito siis ovat terveydellisesti turhia.

Tohtori Tolosen lisäksi olen huomannut joidenkin muiden ravitsemusasiantuntijoiden varoittavan omega kuutta ylenmäärin sisältävästä rypsiöljystä ja pitävän oliiviöljyä terveellisempänä.

Haulla "granaattiomena" saa suomeksi (tai "pomegranate" englanniksi) paljon tietoa granaattiomenan suuresta terveellisyydestä sydämelle ja koko elimistölle. Äskettäinhän Nigeriassa väitellyt tutkija. joka toimii nykyään Englannissa, on osoittanut erään granaattiomenassa olevan aineen hidastavan tuntuvasti Alzheimerin tautiakin.

Granaattiomena on helpoin nauttia mehutiivisteenä, 2 rkl/pv. Kuukauden annos vähän alle 30 euroa.

Kurkumasta on äskettäin löydetty kurkumiinin lisäksi toinenkin voimakkaasti terveyttä edistävä yhdiste. Kurkumiini terveyttää sekä sydäntä että aivoja. Vastalöydetty kurkuman toinen terveellinen komponentti auttaa muistaakseni erityisesti aivoja.

Kurkumiinia myydään jo vakiomääriä, mutta uutta komponenttia ei vielä taideta myydä. Kurkuma sitä vastoin on halpaa, mutta miten siitä saa riittävästi arvoaineita? Itse kokeilin puoli vuotta tekemällä kurkumakupin: 3 kukkurallista tl kurkumaa, 2 rkl oliiviöljyä, 2 rkl ketsuppia ja ripaus jauhettua mustapippuria. Söin sen ruuan kanssa, eikä mitään haittoja ilmennyt..

Omega kolmen EPA-komponentilla on todettu olevan suorastaan verisuonia tervehdyttävä vaikutus. Jos haluaa tätä, kannattaa marketin luontaistuotehyllyltä valita sellainen kalaöljy, jossa on suurin mahdollinen määrä EPA:aa.

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005

Jussipussit on korruptoituneet tai provosoitu piloille siellä Venäjä-ketjussa (jossa saattaa ollakin oikeita Putin-trolleja). (Ja on itse asiassa 1 lysti onko totta, sillä eihän Laupiaan Samarialaisenkaan tarvinnut olla olemassa koska tarinakin opettaa.)

K-vitamiinista kyllä vähän varoittaisin. Itsellä se on lääkkeellä blokattu pois ettei veri hyydy herkästi.
Skepsis-foorumilla yksi (eläin?)lääkäri kertoi tutusta naisesta joka söi aina kamalasti parsakaalia ja lopulta sai sydärin. Lääkäri sanoi sille sitten että ei se ihme koska siitä saa yliannoksen verta hyydyttävää K-vitamiiinia. Liika on liikaa mitä tahansa, terveellistä vihreääkin. (Jo Paracelsus varoitti: Annos tekee myrkyn).

 

 

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat