Kommentit (12)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olisihan se kiva tietää onko sitä tietämystä karttunut lisää 14 vuodessa, kun tuo kirjoitelma kuitenkin on vuodelta 2000...

Ihmetyttää tämä nimike "avantouinti". En oikein usko että siellä valtaosa porukoista alkaa kroolaamaan tai rintauimaan, eihän se olisi mahdollistakaan koska tuskinpa sitä sulaa avantolänttiä sentään metritolkulla riittää?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Saattaa olla, että "avantouintia" (hyvä huomio Rousseau, pitäisi olla avantokastautuminen) harrastavat saavat helpotusta kroonisiin kipuihinsa - ainakin tuntemistani kastautujista suurella osalla on kaikenlaisia epämääräisiä kipuja, tai sitten ...

Yleinen mielipide on aina väärässä.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Toimivatko kylmät suihkut tai kylmää vettä täynnä olevaan ammeeseen pulahtaminen ollenkaan samansuuntaisesti? (Kamala ajatus sekin.)

asdf
Seuraa 
Viestejä11665
Liittynyt16.3.2005

Kylmään ammeeseen pulahtaminen toimii ihan eri tavalla kuin kylmä suihku. Ammeessa kylmän veden vaikutus on paljon nopeampi kuin suihkussa, jossa kylmät vesipisarat peittävät kehon pikkuhiljaa. Pitkäaikaisvaikutuksista en osaa sanoa, mutta dippi kylmään ammeeseen on tosi tehokas virkistäjä, paljon tehokkaampi kuin kylmä suihku.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1925
Liittynyt16.3.2005

Kyllä se avantouimarien avanto usein on ainakin muutaman metrin pituinen. Pumpulla pidetään sulana. Jotkut käyvät vain kastautumassa, mutta useammat uivat ainakin muutaman vedon. itse yleensä pyörin siellä  minuutin, vaikka olisi pienikin avanto. 

Varsinaista avantoauinita olen harrastanut kolme vuotta (vain kerran viikossa eikä aina sitäkään) , sitä ennen kävin aamu-uinnilla  syksyllä kunnes jäätä ei saanut rikki harjanvarrella, ja keväällä taas heti kun pääsi. Nyt taas asun järven rannassa, ja aion  jatkaa uimista niin kauan kuin mahdollista. On tuossa lähellä uimarannalla kuulemma  kunnan hoitama avanto ja lämmitetty pukukoppi, pitää siellä ruveta käymään sitten talvella. 

En tiedä vaikutuksista. Ei ole erityisiä kipuja ja vaivoja ollut, johtuuko kylmästä vedestä vai mistä. Flunssaa en ole koskaan kovin usein sairastanut, ehkä kerran vuodessa tai parissa. Tiedä sitten tuosta stressistä ja mielialasta. Ehkä olisi vielä kurjempaa jos en kävisi uimassa. Kai sillä vähän saa itsetuntoa nostettua. Kun yrittää syysmasennus iskeä, niin voi itseään lohduttaa että en minä nyt ihan nössö ole kun sentään tänäkin aamuna  uin 10-asteisessa vedessä melkein parisataa metriä. Vaikkei sitten juuri muuta saanutkaan tehtyä.

Tosiaan, pitääkin yrittää hakea jotain tutkimusta asiasta. Venäjällähän harrastavat kylmävesiuintia ja kaikenlaisia kylmävesihoitoja, lienevät siellä tutkineet. 

Varmasti kylmä suihku tai amme vaikuttaa samansuuntaisesti. Vesijohtovesi kylmimmillään lienee jotain 9 - 10 -asteista keskitalvella, kun avannossa 3 - 4 -asteista.  Kylmään suihkuun mene muuten tuntuu pahemmaltakuin avantoon meno! 

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13831
Liittynyt27.11.2006
Rousseau

Olisihan se kiva tietää onko sitä tietämystä karttunut lisää 14 vuodessa, kun tuo kirjoitelma kuitenkin on vuodelta 2000...

Ihmetyttää tämä nimike "avantouinti". En oikein usko että siellä valtaosa porukoista alkaa kroolaamaan tai rintauimaan, eihän se olisi mahdollistakaan koska tuskinpa sitä sulaa avantolänttiä sentään metritolkulla riittää?

Uiminen on sitä kun on pää sen verran pinnalla että pystyy hengittämään mutta jalat eivät yllä pohjaan ja sätkyttelee sitten niin ettei painu pinnan alle. Itse en ole koskaan mennyt avantoon niin että olisin seissyt pohjassa, kyllä siellä ainakin muutama veto on tullut aina uitua jottei painnan alle painu. Avannot yleensä kyllä ovat sen verran pieniä ettei siellä kovin pitkää uintireissua mahdukaan tekemään. Lapissa uin kerran kymmenkunta metriä kun siellä oli ison saunan kupeessa iso avantokin.

En ole nyt pariin vuoteen avannossa käynyt mutta ajattelin tänä talvena vähän elvyyttää harrastusta. Ainakin avantouinti virkistää ja saa veren kiertämään. Siitä tulee hyvä mieli. Krapulaankin auttaa mukavasti.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itse olen tässä viime vuosina aloittanut ja lopettanut uimisen kun vesi on 10 - 12-asteista. Eli avantouimista tai -käymistä en ole kokeillut. Viimeiset kerrat tänä vuonna uin yleisen saunan yhteydessä, ja olen huomannut että minun on helpompi kestää kuumassa löylyssä (eräänkin kerran oli kuulema "mittari pohjassa" ja näytti 120 astetta), jopa ylimmällä lauteella, mikäli ihan oikeasti uin kylmässä järvessä ja mahdollisimman pitkään. Tuskinpa tulee sitä avantoa sitten koskaan kokeiltua, koska en varmaankaan ehtisi jäähtyä siellä tarpeeksi kunnolla. Se on helvetin hieno tunne kun tulee saunaan ja ennemminkin viluttaa kuin kuumottaa, vaikka löylyä heitetään kuin viimeistä päivää.

Sillä eräällä kerralla paikalla oli ulkomaalaisia ja kuuluivat sanovan jäähdyttelypenkiltä perääni kun kävelin kohti järveä Frau Eis (tsekkasin kirjoitusasun). Vesi oli silloin juurikin 12-asteista. Vaikkei ollut vielä kovin myöhäinen syksy, mutta tuuli oli sotkenut järven kylmäksi.

En tiedä onko joku reilun 2 t saunareissu kauhean tervettä touhua kylmän järven kera, mutta tuleehan siitä ihan hyvä fiilis. Muutama vuosi sitten minua huippasi kokolailla päästä saunomisen loppuvaiheessa, mutta nykyään ei enää huippaa.

Kylmä suihku taloyhtiön saunan yhteydessä ei ole niin antoisa kokemus kuin kunnollinen uiminen.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Olen pulahtanut nyt uimahallin kylmäaltaaseen uimahallinkäynnin lopuksi muutamia kertoja. Aluksi oli aivan kamalaa, ja pystyi menemään veteen vain polveen asti. Nyt pystyn pulahtamaan kolme kertaa kaulaan asti, ja se kolmas kerta on paras, ei edes tarvitse lämmitellä kuumassa suihkussa ennen. Alan uskomaan, että kyllä siitä jotain mielihyvähormoneja erittyy, kun kaikesta karmeudestaan huolimatta siitä tulee niin hyvä olo jälkeenpäin. 

Miten on, kastavatko avantouimarit päänsäkin? Onko siinä jotain riskejä, voiko mennä esim taju?

asdf
Seuraa 
Viestejä11665
Liittynyt16.3.2005
BCK

Miten on, kastavatko avantouimarit päänsäkin? Onko siinä jotain riskejä, voiko mennä esim taju?

Minä ainakin kastan kylmäaltaassa pääni ja olen myös kastanut sen niinä muutamina kertoina, kun olen avannossa käynyt. Kastautumisen tunne on siten minusta selvästi kokonaisvaltaisempi. Pyörtymisen riski ei ole tullut mieleen, oikein hyvä pointti. Varsinkin, jos avannossa käy yksin.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1925
Liittynyt16.3.2005

Useimmat eivät kasta päätään, joillakin on vielä villamyssy uidessaan. Pyörtymisen riski siinä on, ja kylmäkin tulee helposti kun ei tukka kuivu yhtä nopeasti kuin muu kroppa, siis jos ei sitä saunaa ole vieressä. Kasvot huuhtelen avannosta noustessa.  

Oli muuten virhe tuossa avannon lämpötilassa, kyllä se on  +1 astetta yleensä ollut. 

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
BCK

Toimivatko kylmät suihkut tai kylmää vettä täynnä olevaan ammeeseen pulahtaminen ollenkaan samansuuntaisesti? (Kamala ajatus sekin.)

Molemmat toimii samalla tavalla. Kylmä piristää verenkiertoa. Toki suihku on nopeampi kuin amme. Tietty lumihankeen voi vielä etelässäkin pulahtaa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat