Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Nyt viimein puhutaan sitten itse asiasta, eli panemisesta. Oluen, nimittäin.

Olen oluen ystävä ja jollain tasolla harrastanutkin oluiden maistelua likimain koko täysi-ikäisyyteni ajan. Uutteista olen tehnyt kotioluitakin. Nyt tämä pitkään jälkikypsynyt aihe on kuitenkin pompsahtanut akuutiksi pakkomielteeksi ja minua kiinnostaa aloittaa ihan oikea paneminen, lähtien maltaista mäskäämisestä. Olen aiheen (bio-)kemiaa jonkin verran netistä lueskellut, mutta arvatenkin tältä foorumilta voisi löytyä syvällistä osaamista.

Kertokaapa siis kokemuksianne oluen panemisesta ja erityisesti siihen liittyvästä kemiasta. Kuinka teen ideaalisen oluen? Mitkä seikat erityisesti vaikuttavat sen laatuun? Miten oluen pilaa varmimmin? (<-älkä mainitko hygieniaa, se on itsestäänselvyys, tarkoitan nyt prosessin möhlimistä).

Millaisilla resepteillä kannattaisi aloittaa panemisharrastus - kannattaako suoraan kokeilla tehdä lageria vai pysyä helpommissa pintahiivoissa? Sinänsä autotalliin voin järjestää suotuisat olosuhteet mille tahansa. Mutta kuinkako herkkiä mitkäkin oluet ovat häiriöille ja epätarkkuuksille? Ja miksi?

Eli käytännön kokemukset ja vinkitkin kiinnostavat, mutta silti nimenomaan oluenpanon prosessien kemian kantilta tarkasteltuna. Harrastajapanijat kun eivät usein näistä paljoa tiedä ja siten olutfoorumeilla anti on aika niukkaa.

Niin ja jos löytyy näkemyksiä maltaiden ominaisuuksista ja mallastusprosessista, niin aina vain hienompaa. Aion kokeilla itse mallastaakin jossain vaiheessa.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Sivut

Kommentit (36)

---
Seuraa 
Viestejä3439
Liittynyt6.9.2006

Oletko muuten yrittänyt olla ikinä yhteydessä näihin suurimpiin panimoihin suoraan? Meinaan itse kun olen pariin otteeseen soittanut sähkölaitokselle ja vesilaitokselle ja koska kysymykseni on luonteeltaan ollut tekninen, niin minut on yhdistetty jollekin "asiantuntijalle". No molemmissa tapauksissa sain kyllä melkoisen tietopläjäyksen ja etenkin vesilaitoksen sälli oli ihan intoa täynnä, että kysy lisää, täältä kyllä pesee!

Niin ja joskus oli tarve saada lisäinfoa liikennevalojärjestelyitä koskien, niin jossakin heidän hermeettisessä luolassaan vastasi joku "tyyppi", joka oli lomalla, mutta sattumoisin käymässä työmaalla. Jösses sitä tarinaa riitti siitä, miten liikennevaloja ohjelmoidaan etc. Kuuntelin varsin innokkaana, tosin enhän minä enää näin vuosien pääsä mitään muista, mutta kuitenkin.

Nämä siis esimerkkeinä siitä, että asiantuntijan saaminen langanpäähän voi olla sekä mahdollista, että antoisaa. Niin paitsi tietenkin internet palveluita tarjoavien operaattoreiden asiantuntijaa ei saa langan päähän, mutta senhän tietää jo kaikki.

Voinee tarvita pientä "sosiaalista hakkerointia" keskusneidin kohdalla, mutta sehän sulta käy.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Veikkaan että se oluen paneminen on sellaista salatiedettä ettet tule ikinä onnistumaan. Sitä paitsi se tavarahan on "hyvää" vain siksi koska se on tasalaatuista, ja jotenkin se tieto siitä että voi luottaa siihen että sen kuuluu olla juuri tämän makuista kuin se nyt on, niin se rentouttaa hyväksymään kyseisen maun ja jopa nauttimaan siitä. Mutta jos luot sen maun ihan itse omin kätösin, se sama maku (siis jotain sinne päin) ei olekaan välttämättä kovin turvallisen tuntuista ja hyvää, päinvastoin, se tulee aiheuttamaan välittömän oksennusrefleksin. Oluessa psykologialla on suuri rooli. Pelkkä ajatus olutta juodessa siitä että mahtaako se olla väljähtänyttä, seisonutta, tai jopa pilaantunutta, tekee kokemuksesta silmänräpäyksessä vastenmielisen. Kun taas on 100% varma että se on juuri avatusta pullosta, kuohuvaa kylmää ja raikasta ja valvotusti tuotettua ja turvallista niin se on hyvää. 

No oikeasti tuo oli vain miten itse koen. Muut voivat kokea ihan eri tavalla. En ikinä missään tapauksessa haluaisi valmistaa olutta itse.

くそっ!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40729
Liittynyt6.12.2009
Kosh

Jos kuluttaisin olutta enemmälti harkitsisin kyllä panemista, mutta hommaisin "automaattisen" / prosessiohjatun käymislaitteiston ja kunnon aineet esim Saksan suunnalta. Jos kielitaitoa löytyy niin kannattaisi tutkailla mitä on Saksan suunnalla tarjottavana laitteistojen ja ainesten suhteen, pihit Saksalaiset ovat varmasti polkeneet hinnnat sille tasolle että on järkevää valmistaa...

http://www.ebay.de/itm/Bier-Brauset-Premium-mit-allem-was-Sie-brauchen-P...

http://www.ebay.de/itm/SPEIDEL-BRAUMEISTER-20L-BIER-BRAUANLAGE-fur-BRAUE...

http://www.ebay.de/itm/Brumas-Braueule-20-bis-40L-BIER-BRAUANLAGE-fur-BR...

http://www.youtube.com/watch?v=y6rraC-xY2A

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40729
Liittynyt6.12.2009
Ronron

Veikkaan että se oluen paneminen on sellaista salatiedettä ettet tule ikinä onnistumaan.

Ei saa tuolla lailla heti luovuttaa.

Olettaisin juuri toisin; siinä ei ole mitään salatieteisiin viittavaa, pelkkää tarkkaan tiedettyä seurattavaa prosessia. 

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jussipussi
Ronron

Veikkaan että se oluen paneminen on sellaista salatiedettä ettet tule ikinä onnistumaan.

Ei saa tuolla lailla heti luovuttaa.

Olettaisin juuri toisin; siinä ei ole mitään salatieteisiin viittavaa, pelkkää tarkkaan tiedettyä seurattavaa prosessia. 

Joka ei tule kotioloissa onnistumaan ainakaan kovin helposti. Kyllä pitää luovuttaa heti kun saa yhdenkin heppoisen syyn sille. 

くそっ!

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jussipussi
Ronron

Kyllä pitää luovuttaa heti kun saa yhdenkin heppoisen syyn sille. 

Heh heh

hohhoh

Minusta tuntuu että tämän ketjun otsikko on mahdollisesti tarkoituksella harhaanjohtavaksi muotoiltu. 

くそっ!

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
Liittynyt16.3.2005

Opiskeluaikana valmistin olutta kaupan uutteista. Lopputuote oli maukasta ja täyteläistä. Jos samaan aikaan omatekemän juoman kanssa sattui nauttimaan kaupan peruskeskaria, jälkimmäinen maistui vetiselta ja mitättömältä. Panohommien lopettamiseen taisi osaltaan vaikuttaa se, että hyvin edullisen, maukkaan ja alkoholiprosentiltaan 6-7 prosenttisen oluen jatkuva läsnäolo saattoi vaikuttaa turmiollisesti opiskeluelämään.

Maltaista tein joskus perheelle joulukaljaa. Syntyvä sameahko juoma on kelvollista (lyhyen) aikansa, mutta käy lopulta yli ja muuttuu turhan vaahtoavaksi eikä tahdo pysyä pullossa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14038
Liittynyt16.3.2005
Sepi

Syntyvä sameahko juoma on kelvollista (lyhyen) aikansa, mutta käy lopulta yli ja muuttuu turhan vaahtoavaksi eikä tahdo pysyä pullossa.

Minullakin on kokemusta kotitekoisista juomista, jotka eivät tahdo pysyä pulloissa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
jussipussi
Kosh

Jos kuluttaisin olutta enemmälti harkitsisin kyllä panemista, mutta hommaisin "automaattisen" / prosessiohjatun käymislaitteiston ja kunnon aineet esim Saksan suunnalta. Jos kielitaitoa löytyy niin kannattaisi tutkailla mitä on Saksan suunnalla tarjottavana laitteistojen ja ainesten suhteen, pihit Saksalaiset ovat varmasti polkeneet hinnnat sille tasolle että on järkevää valmistaa...

http://www.ebay.de/itm/Bier-Brauset-Premium-mit-allem-was-Sie-brauchen-Perfekt-fur-alle-Hobbybrauer-/361072933041?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item54119fb8b1

http://www.ebay.de/itm/SPEIDEL-BRAUMEISTER-20L-BIER-BRAUANLAGE-fur-BRAUER-HAUS-BRAUEREI-HOBBYBRAUER-/131314706381?pt=DE_Elektronik_Computer_Haushaltsger%C3%A4te_B%C3%BCgeleisen_PM&hash=item1e92f767cd

http://www.ebay.de/itm/Brumas-Braueule-20-bis-40L-BIER-BRAUANLAGE-fur-BRAUER-HAUS-BRAUEREI-HOBBYBRAUER-/131307689375?pt=DE_Elektronik_Computer_Haushaltsger%C3%A4te_B%C3%BCgeleisen_PM&hash=item1e928c559f

http://www.youtube.com/watch?v=y6rraC-xY2A

Jees, olen noita värkkejä tutkaillutkin. Harrastusken tässä vaiheessa tosin en halua investoida vielä tuhansia euroja laitteisiin. Toisaalta nörtti minussa mieluusti rakentaisi automatiikan jostain mikrokontrollerista tai PC-softana itse. Tekniikka ei kuitenkaan korvaa oleellisen ymmärtämistä. eli se panemisen kemia pitää ymmärtää, eikä varmasti ole haitaksi saada hands-on -kokemusta manuaalisesta panemisestakin. Siinä jos missä voi oppia virheiden ja onnistumisten kautta ne nyanssit, joita kaavoihin ja algoritmeihin nojaamalla ei ehkä koskaan hahmota. Kuitenkin kyse on hyvin mutkikaasta kemiasta, jossa lukematon määrä osin tuntemattomiakin muuttujia vaikuttaa lopputulokseen. Maltaassa voi olla pieniä vaihteluita tai mäskäys vain ei ihan mene nappiin ja vierteen vahvuus heittelee, tai hiivassa on poikkeama. Tai mitä vain. Luulen että kokemus on valttia eikä prosessin kompleksisuutta koskaan voi täysin automatisoida. Oli miten oli, se kemia ja ne kriittiset asiat kiinnostavat eniten. On yhdentekevää, onko mäskäysprosessi digitaalisesti ohjattu vai manuaalisesti, ainakin tässä vaiheessa.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Sepi

Opiskeluaikana valmistin olutta kaupan uutteista. Lopputuote oli maukasta ja täyteläistä. Jos samaan aikaan omatekemän juoman kanssa sattui nauttimaan kaupan peruskeskaria, jälkimmäinen maistui vetiselta ja mitättömältä. Panohommien lopettamiseen taisi osaltaan vaikuttaa se, että hyvin edullisen, maukkaan ja alkoholiprosentiltaan 6-7 prosenttisen oluen jatkuva läsnäolo saattoi vaikuttaa turmiollisesti opiskeluelämään.

Maltaista tein joskus perheelle joulukaljaa. Syntyvä sameahko juoma on kelvollista (lyhyen) aikansa, mutta käy lopulta yli ja muuttuu turhan vaahtoavaksi eikä tahdo pysyä pullossa.

Kalja on yhtä kaukana oluesta kuin vaikkapa sima tai kilju. Kaljamaltaat toki tarjoavat hiivalle ravintoa mutta kyseessä on joko matala-alkoholinen rukiiseen perustuva virvoitusjuoma laksatiivisin vaikutuksin tai sitten tosiaankin pommiksi muuttuva kiljjuviritys, jos maltti unohtuu.

Uuteoluita tuli täälläkin tehtyä opiskeluaikana, mutta niissä on se oluepanon oleellinen asia sivuutettu ja lopputuloksena on lähinnä kätevä tapa saada halpaa olutta. Onnistuessaan ihan kelvollista toki, mutta kun se uute on mitä on, eikä siihen voi vaikuttaa. Uuteolut on vähän kuin mikroateria. Saahan sen itse lämmittää ja sitten voi syödä muovituokkosesta mitäänsanomatonta mössöä, josta saattaa toki tykätä jos maku on sellainen.

Itse olen nyt kiinnostunut aidosta oluesta. Onko niin, että tältä palstalta ei panijoita löydy? Mistä sitten voisin hakea panoseuraa?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Jäärä

Oletko muuten yrittänyt olla ikinä yhteydessä näihin suurimpiin panimoihin suoraan? [...]

Voinee tarvita pientä "sosiaalista hakkerointia" keskusneidin kohdalla, mutta sehän sulta käy.

Ei minusta ole moiseen. Tai ehkä olisi, mutten kehtaa. Muuten hyvä idea. On toki tiettyjä kontaktimadollisuuksia vielä muutaman viikon ajan, joita voisi käyttä kalasteluun...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40729
Liittynyt6.12.2009
o_turunen
Sepi

Syntyvä sameahko juoma on kelvollista (lyhyen) aikansa, mutta käy lopulta yli ja muuttuu turhan vaahtoavaksi eikä tahdo pysyä pullossa.

Minullakin on kokemusta kotitekoisista juomista, jotka eivät tahdo pysyä pulloissa.

Sehän on monissa tutkimuksissa osoitettu että olut halua pulloista ääntä kohti, mitä kovempi möykkä sitä enemmän menee..

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40729
Liittynyt6.12.2009
Kosh

Itse olen nyt kiinnostunut aidosta oluesta. Onko niin, että tältä palstalta ei panijoita löydy? Mistä sitten voisin hakea panoseuraa?

Taitaa olla kil(jun)ju(0)jia enemmän kuin panijoita

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Ronron
jussipussi
Ronron

Kyllä pitää luovuttaa heti kun saa yhdenkin heppoisen syyn sille. 

Heh heh

hohhoh

Minusta tuntuu että tämän ketjun otsikko on mahdollisesti tarkoituksella harhaanjohtavaksi muotoiltu. 

Niin minustakin ja koukkuun tietysti täytyy tarttua.

Tärkeintä ei oo suorittaminen vaan intohimo. Sillä pärjää panemisessaki hyvin pitkälle.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat