Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt20.10.2014

Minua on alkanut askarruttaa ominaisuus omassa näössäni/silmieni toiminnassa. Näössäni ei ole koskaan ollut vikaa enkä  siis omista silmälaseja, mutta aina kun olen kokeillut kavereiden silmälaseja, olen nähnyt niillä aivan tarkasti. En edes ajattele tarkentavani, vaan tarkennus tapahtuu jotenkin täysin itsestään. Tämä on tapahtunut tähän mennessä kaikilla laseilla. Olen itse pitänyt ominaisuutta täysin normaalina, mutta vastaavaan en ole vielä törmännyt. 

Osaisiko joku selittää tätä? Olen pohtinut myös sitä, että voiko näköni ylipäätään huonontua ja jos voi, miten silmälasit sitten vaikuttaisivat.

Kommentit (11)

Kobe
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt20.10.2014

Toki tarkentavat, mutta onko normaalia, että myös silloin kun silmille laittaa lasit? Olen kokeillut myös voimakkaita laseja ja tulos on sama. 

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1562
Liittynyt12.4.2005
Sepi

Minunkin silmäni tarkentavat itsestään, automaattisesti. Lienet kokeillut aika mietojen vahvuuksien laseja.

Kannattaa kokeilla riittävän voimakkaita eli yli kahden diopterian plus- tai miinuslinssejä sekä etenkin linssejä, joissa on sylinterimäisyyttä. Takaan, että etenkin jälkimmäinen vaatii muutaman päivän, jotta silmät sopeutuisivat. Sen verran muistan itsekin kaltevia nurkkia ja pylväitä aikoinani katselleeni.

Vanha jäärä

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014
Kobe

Minua on alkanut askarruttaa ominaisuus omassa näössäni/silmieni toiminnassa. Näössäni ei ole koskaan ollut vikaa enkä  siis omista silmälaseja, mutta aina kun olen kokeillut kavereiden silmälaseja, olen nähnyt niillä aivan tarkasti. En edes ajattele tarkentavani, vaan tarkennus tapahtuu jotenkin täysin itsestään. Tämä on tapahtunut tähän mennessä kaikilla laseilla. Olen itse pitänyt ominaisuutta täysin normaalina, mutta vastaavaan en ole vielä törmännyt. 

Osaisiko joku selittää tätä? Olen pohtinut myös sitä, että voiko näköni ylipäätään huonontua ja jos voi, miten silmälasit sitten vaikuttaisivat.

Mene optikolle näöntarkastukseen. Todennäköisesti tarvitset lasit. 

Kobe
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt20.10.2014

Varmasti se raja jossain tulee vastaan, mutta silti olen kokeillut ainakin voimakkaita miinuslaseja, joilla muut normaalinäköiset eivät nähneet. Minua kiinnostaa siis se, miksi omat silmäni mukautuvat laseihin kun muiden (ainakaan oman kokemukseni perusteella) eivät. 

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014
Kobe

Minua kiinnostaa siis se, miksi omat silmäni mukautuvat laseihin kun muiden (ainakaan oman kokemukseni perusteella) eivät. 

Taidat olla aika nuori. Nuorena mukautumiskyky on hyvä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6061
Liittynyt29.6.2012
Kobe

Varmasti se raja jossain tulee vastaan, mutta silti olen kokeillut ainakin voimakkaita miinuslaseja, joilla muut normaalinäköiset eivät nähneet. Minua kiinnostaa siis se, miksi omat silmäni mukautuvat laseihin kun muiden (ainakaan oman kokemukseni perusteella) eivät. 

EI nyt vastaa suoraan kysymykseen, mutta vahvoilla miinuslaseilla (yli -5) näkee kohtuullisen tarkasti, jos katsoo kieroon. Tietysti kieroon katsomisessa katseen kohdistaminen johonkin tiettyyn kohtaan ei onnistu, mutta sumeahko maailma, joka näkyy miinuslaseilla suoraan katsoessa tarkentuu huomattavasti kun kääntää silmät aurausasentoon. Ehkä silloin silmissä on erilaisen asennon vuoksi plus-näköä muistuttava geometria.

Mulla oli aikoinaan -10 miinusta ja joskus kokeilin tuota piilolaseilla ja silmälaseilla. Ja muutkin huomasivat tämän, kun kokeilivat lasejani. 

Ehkä Kobella vetää silmät kieroon luonnostaan reaktiona vääristyneeseen kuvaan? Voimakas miinushan muokkaa myös mittasuhteita ja reunoilla taivuttaa kuvaa (taitaa olla erityisesti ohennettujen lasien ominaisuus?).

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ihmettelin tätä aloittajan keissiä, mutta tottatosiaan kyllähän kikkailemalla silmälaseista saa hyvin erilaisia "arvoja" irti. Itselläni on linssit jotain miinus vitosta ja vajaata vitosta, plus hajataitot päälle. Näillä katselen siis kauas, mutta nelikymppisenä harmikseni on alkanut olla aina vain vaikeampaa ja vaikeampaa nähdä silmät päässä lähelle, eli siis lukuetäisyydelle mitä tulee kirjaan/lehteen ja erilaisten kuittausten kirjoittamiseen. (Monitorille näen ihan kivasti.)

Jos otan lasit pois, näen hyvin lukea, mutta silloin kirja pitää ottaa melkein pläsiin asti kiinni. Jos siirrän lasit aivan nenänkärjelle, melkein putoamaan asti, näen lukea ihan samalta etäisyydeltä kuin nuorempanakin. Eli se kohta linssistä minkä läpi katselen vaihtuu. (Varsinkin erikoisena pidän sitä että siltikin yhä kesäisin näen lukea lasit aivan normaalilla paikallaan päässä mikäli luen ulkona auringonpaisteessa. Erinomainen valaistus (jota en sisätiloissa näemmä saa aikaiseksi luonnon veroisella tavalla) kummasti kumoakaakin ikänäön aiheuttamat ongelmat. Eli merkillistä on minullakin.

En ole ikiaikoihin päässyt kokeilemaan muiden ihmisten laseja. Eksä aikoinaan väitti (hänelläkin muistaakseni jotain miinus vitosta vai oliko peräti kutostakin, ainakin piilolinsseissä oli) että hän "näkee ihan hyvin" kun otti silmälasit pois päästään autoa ajaessa.

Itse puolestani ihmettelin vuosia sitä että minkä takia minulle tulee niin epävarma olo kävellessä ja uidessa jos jätän lasit pois, koska muut ihmiset joilla on likinäköisyyttä eivät olleet moisesta moksiskaan. Itse en oikein edes pysty kävelemään tai varsinkaan uimaan ilman laseja, kun huimauksesta tulee niin paha. Vihdoin tajusin että ongelmana on tasapainoaistin häiriö, koskapa kyseistä häikkää keho yrittää korjata keskittymällä näköaistimuksiin. Pitää siis nähdä hyvin ympäristönsä, että aivot osaavat korjata tasapainoaistin aiheuttamia virheellisiä tuntemuksia. (Korvalääkärin näkemyksiä asiasta luin Seura-lehdestä ja tästä sitten näistä asioista kiinnostuin.)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä1484
Liittynyt10.10.2011

Jotenkin vaikea uskoa, että pahasti miinuksella (5-13 olen miinuksia testannut) olevilla voi kukaan normaalinäköinen nähdä. Opiskeluaikana juostiin kaverin -13 laseilla käytävää ja aika hurja kokemus. Myös -5 on jo aika hurjan näköistä.

Tiedä sitten mitä kävisi jos pitäisi laseja pidempään päässä ja oikein yrittäisi zoomailla. Minua alkaa huimaamaan liian nopeasti, mutta taidan silti testata illalla.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Ei käy ilmi, että millaisia laseja ketjun aloittaja on kokeillut. Vahvat miinuslasit eivät kerro vielä vahvuudesta mitään, kun vahva on subjektiivinen määre ja jokaiselle oma. Numeroita esille.

Itse olen kokeillut tuttavan +15 laseja ja niillä ei ainakaan nähnyt kuin sumeaa. Itselläkin on heittoa silmissä 0,25, mutta se ei vaikuta mitenkään jokapäiväiseen elämään.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1562
Liittynyt12.4.2005
Rousseau

Jos otan lasit pois, näen hyvin lukea, mutta silloin kirja pitää ottaa melkein pläsiin asti kiinni. Jos siirrän lasit aivan nenänkärjelle, melkein putoamaan asti, näen lukea ihan samalta etäisyydeltä kuin nuorempanakin. Eli se kohta linssistä minkä läpi katselen vaihtuu. (Varsinkin erikoisena pidän sitä että siltikin yhä kesäisin näen lukea lasit aivan normaalilla paikallaan päässä mikäli luen ulkona auringonpaisteessa. Erinomainen valaistus (jota en sisätiloissa näemmä saa aikaiseksi luonnon veroisella tavalla) kummasti kumoakaakin ikänäön aiheuttamat ongelmat. Eli merkillistä on minullakin.

Se, että valoisuus vaikuttaa näön tarkkuuteen, ei ole yhtään kumma, vaan normaali optiikan ominaisuus. Kuten tunnettua, linssin halkaisija vaikuttaa valon määrään, ja siksi silmän pupilli laajenee hämärässä kirkkaaseen valoon verrattuna. Silloin myös muodostuvan kuvapisteen koko kasvaa, jos kuva ei muodostu aivan täsmälleen verkkokalvolle, kuten tilanne on meidän heikkonäköisten osalla, ks. kuva. Koska kuitenkin voimakkaassa valossa vikakohtaankin muodostuva kuvapiste on pienempi, kuva näkyy tarkempana ilman silmälasejakin.

Valokuvausta harrastavat tämän tietenkin tietävätkin, sillä kameran linssin aukko vaikuttaa  kohteen terävyysalueen jakaumaan: suuri aukko, pieni terävyysalue ja päinvastoin. Sama ilmiö kuin edellä ja jopa tulos sama: pieni aukko antaa väärän tarkennuksen anteeksi.

Vanha jäärä

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat