Kommentit (3)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Joskus kun laittaa käden esim jääkylmään veteen olettaen, että se olisi kuumaa, se myös tuntuu polttavan kuumalta. Vastaavasti kun laittaa käden tulikuumaan veteen, voi se tuntua jääkylmältä. Ilmeisesti aivot tulkitsevat näitä kipuaistimuksia mm sen perusteella mitä oletamme etukäteen. 

くそっ!

JPI
Seuraa 
Viestejä26004
Liittynyt5.12.2012
Ronron

Joskus kun laittaa käden esim jääkylmään veteen olettaen, että se olisi kuumaa, se myös tuntuu polttavan kuumalta. Vastaavasti kun laittaa käden tulikuumaan veteen, voi se tuntua jääkylmältä. Ilmeisesti aivot tulkitsevat näitä kipuaistimuksia mm sen perusteella mitä oletamme etukäteen. 

Jep, noin on. Olen itsekkin huomannut/tuntenut väärin, joskus kun lämpötiilaero on suuri voi tuntemus aluksi olle ihan muuta kuin todellisuus. Itse asiassa mulla on sellainen jännä pikku "ongelma" siinä onko kahvissa sokeria vai ei: Jos EI ole, niin en aina maistaessani ole varma onko siinä sokeria vai ei., mutta jos ON, niin maistan kyllä, että on, heh.

3³+4³+5³=6³

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013

Aihetta hippasen liipaten...

Kokemani perusteella pidän kudoksen jäätymistä pahenpana kuin palamista - en tosin tiedä mikä on lääketiteellinen kantaa asiaan - koska olen useita kertoja polttanut paikkojani karrelle vuosien saatossa, ja kaikki melko hyvin parantuneet, mutta lapsena palellutin näppini, jolloin niistä meni osittain tunto, jonka johdosta jäädytin vahingossa oikein kunnolla oikean etusormeni kuivajäällä reilu kymmenen vuotta sitten. Sormenpää on käytännössä nyt täysin tunnoton, ja vieläkin siinä on kovettumaa/jotain kuollutta solukkoa. Ei varmaan koskaan parane kunnolla. Haittaa esim asennustöissä, kun ei tunne kunnolla esim miten päin ruuvi on näpeissä ym ns sokkona asentaessa.

Vielä yksi lonkero, ja sitten tutimaan...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat