Seuraa 
Viestejä826
Liittynyt14.12.2013

Onko se niin että suomalaisuudessa esintyy masennusta mikä johtuu suomen kielestä, ruuasta, sinivalko lipusta, radio novasta ja muista kulttuurillisista tekijöistä? Itse kun olen Suomen-Eestiläinen, en tiedä että tunnistaako suomalaiset itsessänsä melankolisuutensa, mutta ainakin itse olen huomannut että suomalaisuus ahdistaa. Se on semmoinen kolkko tunne. 

If this world isn't about me and it certanly isn't about of you either, - then who the f**k about of us it is then?"

Sivut

Kommentit (66)

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012

Näin sen on oltava, aina kaikki asiat, esineet ja oliot on aivan perseestä. Itse olen miksi suomalaista ja valkovenäläistä. 

http://www.suicide.org/international-suicide-statistics.html Belarus 7, Finland 20

http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/suicide/by-country/ Belarus 2, Finland 16

Tiedä noista sivustoista sitte, mutta oi voi :D

Edit: pistetään vielä hivenen paremmaksi, löytyy Venäjän kansalaisuus ja noiden linkkien listoilla Venäjä löytyy sijoilta 3 ja 5.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Kateus tuntuu ainakin olevan suomalaisia yhdistävä "voimavara".

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Välillä jotkut näyttävät merkkaavan kateudeksi sellaisen suomalaisen realistisuuden, missä todetaan tosiasiat sellaisina kuin ne on. Eroituksena esmes amerikkalaisten äärimmilleen viedystä fantasiamaailmasta, missä "jokainen pystyy mihin tahansa" ja "jokainen on arvokas" ja "jokainen on taitava ja hyvä" ja "jokaisella on mahdollisuuksia."

Selväähän on että suurimmalle osalle maailman ihmisistä optimismi ei ole millään tavalla realismia. Ihan faktisesti on niin että suurimmalle osalle ihmisistä ei ole mitään toivoa tai arvoa elämässä.

Ei se ole kateutta että kiroillaan että lottovoittajanaapurilla on kolme mersua ja minulla ei ole niihin koskaan mitään mahdollisuuksia. Se on realismia. On myös enemmän "oikein" ja "rehellistä" että sellainen eriarvoisuus aiheuttaa masennusta ja itsemurhia, kuin että se piilotettaisiin täysin epätodellisten odotusten taakse muka-onnellisuudeksi.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Masennuksessa vellovatkin saavat Suomessa kuitenkin asioita aikaiseksi. Voi olla että masentuneet valittavat saamattomuuttaan, vähättelevät aikaansaannoksiaan jne. mutta ainakin asialliset ja pakolliset hommat kyllä hoidetaan. Tällaisen näkemyksen olen saanut "kollegoita" kuunneltuani. Voi olla että suomalaiset ovat realistisempia, tai voi olla että he vähättelevät ja mitätöivät liikaa. Mutta ei todellakaan ainakaan kuvitella höpöjä.

Sensijaan kun joskus tulee seurattua jotain tv-ohjelmaa missä äänessä on joku rutiköyhä venäläinen tai joku itämaiden muslimi, niin tulee ärtynyt olo kun tuntuu että kokoajan se on sellaista ihme voimatonta uikutusta. Väitetään pokkana että kaikki on Jumalan tai Allahin vallassa, ja millekään mitä muut ihmiset tekevät ei muka mahdeta mitään, eikä edes haluta mahtaa mitään, kun on totuttu olemaan alistuneita jollekin suuremmalle taholle. Kuvittelevatko nämä Jumalan tahdosta vinkuvat voi-voi-voivottelijat että se Jumala muka tulee joku päivä ja kostaa niille sortajille? Ettei itse ole edes aiheellista tehdä mitään, sen kuin jättäytyy vaan Jumalan huomaan.

Ja samaan aikaan osa samasta porukasta saa tarpeekseen ja alkaa terroristeiksi tai sotilaiksi, ruumiita tulee eikä kellään ole hyvä, ja sitten taas akkaväki voivottelee ja itkua poraten inisee Jumalasta. Jättäisivät sen Jumalasta lässyttämisen ja laittaisivat ne poliittiset johtajansa koville, ne ihan samat joita itse äänestivät. Edellyttäen ettei kyseessä siis ole joku diktaattori.

Erityisesti pistää vihaksi kun uikutetaan jossain saastuneen järven, meren tai metsän äärellä sitä voi-voi-voita ja kukaan ei edelleenkään mahda mitään kun joku yhtiön paska tuhoaa kaikki maat ja mannut. Ihan kuin ne suuryhtiön pösilöt olisivat jotain humanoideja toiselta planeetalta, että ei niille mitään mahda. 

Idässä asuvilla valkonaamoilla, eli siis lähinnä slaaveilla ja arabeilla, lienee joku runollinen mielenlaatu joka ei ole minulle koskaan avautunut. Ja se alkoi ärsyttämään jo parikymppisenä kun eka seurustelukumppanini tykkäsi kovin Kaheli Gippurahännästä ja minullekin pari hänen kirjaansa lahjoitti. On se varmaan ihan huitsin hieno tarinamaakari, tai mikä lie onkaan, mutta itselläni alkoi jossain vaiheessa sieppaamaan ne lässytykset kuinka teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne vaan elämän sitä sun tätä ja mitä lie, en niitä höperryksiä enää muista.

Nykyään varmaan ärtyisin jos lukisin jotain Coelhoa ja mitä näitä onkaan. En lue.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Nobelaner

Välillä jotkut näyttävät merkkaavan kateudeksi sellaisen suomalaisen realistisuuden, missä todetaan tosiasiat sellaisina kuin ne on. Eroituksena esmes amerikkalaisten äärimmilleen viedystä fantasiamaailmasta, missä "jokainen pystyy mihin tahansa" ja "jokainen on arvokas" ja "jokainen on taitava ja hyvä" ja "jokaisella on mahdollisuuksia."

Selväähän on että suurimmalle osalle maailman ihmisistä optimismi ei ole millään tavalla realismia. Ihan faktisesti on niin että suurimmalle osalle ihmisistä ei ole mitään toivoa tai arvoa elämässä.

Ei se ole kateutta että kiroillaan että lottovoittajanaapurilla on kolme mersua ja minulla ei ole niihin koskaan mitään mahdollisuuksia. Se on realismia. On myös enemmän "oikein" ja "rehellistä" että sellainen eriarvoisuus aiheuttaa masennusta ja itsemurhia, kuin että se piilotettaisiin täysin epätodellisten odotusten taakse muka-onnellisuudeksi.

Toit sitten itseinhon ja -säälin mukaan keskusteluun..

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Niin? Eiköhän sen oman huonouden ole syytäkin aiheuttaa itseinhoa. Se on juuri sitä amerikkalaista valehtelua ja fantasiamaailmassa elämistä, että vaikka todistettavasti on huono ja saamaton ja arvoton ja osaamaton niin silti pitää arvostaa itseään. Ei se ole todellisuutta tai rehellisyyttä.

Hercules
Seuraa 
Viestejä906
Liittynyt3.10.2014
Nobelaner

Niin? Eiköhän sen oman huonouden ole syytäkin aiheuttaa itseinhoa. Se on juuri sitä amerikkalaista valehtelua ja fantasiamaailmassa elämistä, että vaikka todistettavasti on huono ja saamaton ja arvoton ja osaamaton niin silti pitää arvostaa itseään. Ei se ole todellisuutta tai rehellisyyttä.

https://www.youtube.com/watch?v=1YNMC3wONnw

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Nobelaner

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/kirjat/monenkirjava_kuvitelma

”Vähintään 50 prosenttia kaikesta siitä, mitä pidät todellisena, on mielikuvituksesi tuotetta”, kirjoittaja tähdentää. Kokemuksemme maailmasta suodattuu aina ennakko-odotustemme läpi. Meillä on päässämme evoluution perintö, joka on varjellut lajiamme, ja kullakin ihkaomat mentaaliset mallit ja muistot. Tunteetkin sekoittavat kuvaamme maailmasta.

Ihminen lienee ainoa eläinlaji, joka osaa vetää stressihormoninsa tappiin mielikuvituksensa voimin. Suurin osa kuvittelemistamme kauheuksista ei koskaan toteudu. Mielikuvitusta kannattaisi käyttää toisinpäin: uneksia huimia, tehdä uudet asiat mielessään ja sitten tarttua toimeen.

Muistojen painolastiakin on mahdollista ajatellen keventää, piuhoittaa sitä myönteiseksi. Järvilehdolla on omakohtainen esimerkki. Hän kertoo olleensa ala-asteella pullea, puhelias nörtti. Tietenkin sellaista kiusattiin. Koulupojan  matematiikkainnostuksesta sikisivät sittemmin loogis-analyyttiset taidot, ja suupalttius on hyödyksi luennoidessa.

Tuolla kai yritettiin väittää (sikäli kuin se vieläkään minulle avautui) että itsensä huonoksi, saamattomaksi, arvottomaksi ja osaamattomaksi arveleminen on sekin kuvitelmaa. Eli siis valehtelua ja fantasiamaailmassa elämistä.

Ehkä itsestään huimia luulevat ovat onnellisempia. Mutta en itse pystyisi suosittelemaan kenellekään sitä että alkaa jotenkin "tsemppikerholaiseksi", eli alkaa veisaamaan virttä siitä kuinka hemmetin hyvä sitä onkaan, sillä jos ihmisen perusminuus ei ole sellainen joka jaksaa iloisena sirkuttaa asiasta kuin asiasta, joskus tulee kuitenkin romahdus. Ehkäpä olisi parempi etsiä jonkinlaista neutraliteettia, kuin mennä äärilaidasta toiseen? Kaikki eivät kykene siihen että yhtäkkiä alkaisivat pitämään itseään hemmetin erinomaisena. Ne jotka kykenevät, ovat saattaneet koko elämänsä ajan olla kauhean lääpällään omaan itseensä. Ehkä heitä ei ole koskaan kyseenalaistettu, missään vaiheessa elämää ei ole tullut vastaan tilannetta jossa on koko minuus asetettu vaakalaudalle. Persoona ja/tai ulkoinen olemus. Sellaista kyseenalaistamistahan tapahtuu jo peruskoulussa jos tulee klassisia kiusatuksi tulemisen kokemuksia. Ikävää että ne jotka kiusaamisesta jotenkin pääsevät yli yleensä vain muka-pääsevät, eli kovettavat itsensä ja alkavat määkymään kuinka se on luonnonlaki että kurmuutetaan, ja katsovat että oikeastaan kaikkien pitäisi joutua kiusatuksi (kun on itsekin joutunut). Se nyt on typerää. Ei ole olemassa mitään absoluuttista edellytystä että kaikkien on mentävä samasta paskamyllystä läpi kuin pyhä The Minä on mennyt.

Mutta vaikkei kaikille kakkaa haluakaan, niin tottahan se on vaikea olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa joilla ei ole ollut niin sanotusti vaikeaa. Siinähän sitten kummastellaan puolin ja toisin toisiaan. "Ei mulla vaan tollasta ole ollut".

Tulikin aika jännä tunne kun olin tässä taannoin masentuneiden kokoontumisajoissa ja huomasin että itsellänihän menee itseasiassa kokolailla paremmin kuin muutamilla muilla, vaikka heillä on perhe ja kavereita ja minulla ei ole oikein yhtään ketään. Ehkäpä assiudesta sitten ON jotain hyötyäkin, koska en ilmeisesti sen piirteisyyteni vuoksi ole niin pakottavalla tavalla sosiaalinen että olisi jatkuvaa murhaa se ettei ole kauhean usein ihmisten kanssa tekemisissä. Ja kun minulla ei ole ketään, en myöskään riipu enkä roiku kenessäkään.

Lieneekö tuo sitten sitä että haetaan paskasta persoonasta vaikka väkisin se hyvä puoli esiin, jota tuossa linkissä siis on esitetty.

Mutta pahemmassa jamassa masentunut ei kykene näkemään mitään hyvää itsessään, ei ehkä muissakaan, eikä ainakaan maailmassa. Ja tässä päästään mielestäni lähelle suomalaisen perusluonteen ikävämpää puolta. Ainakin omassa suvussani olen huomannut että perusasetuksena tosiaan on että kaikki ovat ja kaikki on silkkaa paskaa. Ihmetyttää oikein joskus että kumma kun ei suvustani sitten kukaan ole tehnyt selkeää itsemurhaa. Tyydytty vain itsetuhoiseen käyttäytymiseen kemian kanssa.

Tietenkään minun sukuni (kumpikaan niistä) ei ole koko Suomi ja suomalaisuus. Mutta ihan kauhean erilaista mentaliteettia en ole havainnut muillakaan ihmisillä kun olen muuttanut pätkän verran paikasta toiseen. Ehkä PK-seudulla on hivenen vähemmän masentunutta väkeä kuin sisämaassa? Tai sitten tuo fiilis johtuu siitä että asuin siellä hetken aikaa 80/90-lukujen taitteessa jolloin kaikilla oli kivempaa?

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Hercules

Tossa muuten Nobelaner sulle hyviä uutisia. Panisin.

http://www.break.com/article/chinese-traveller-pays-in-sex-for-accomodations-2781433

Oh, and she's not looking to just have a free vacation by anyone. This young lady has standards, for petes sakes. She asks that the men be under 30, almost 6 ft. tall, rich, and good-looking.
Tohon asti herra itsesääli varmaan luki kuola valuen.. :D

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Ronron

Eniten ihmettelen niitä ihmisiä, jotka ovat tutustuneet todellisuuteen, ja ovat silti onnellisia. 

?!?!?

Hercules
Seuraa 
Viestejä906
Liittynyt3.10.2014
taucalm
Hercules

Tossa muuten Nobelaner sulle hyviä uutisia. Panisin.

http://www.break.com/article/chinese-traveller-pays-in-sex-for-accomodations-2781433

Oh, and she's not looking to just have a free vacation by anyone. This young lady has standards, for petes sakes. She asks that the men be under 30, almost 6 ft. tall, rich, and good-looking.
Tohon asti herra itsesääli varmaan luki kuola valuen.. :D

Ei oo hauskaa. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat