Seuraa 
Viestejä1506
Liittynyt29.7.2010

Siis ollaan hitusia maailmankaikkeudessa. Sen rinnalla eipä ole paljon merkitystä, että hitler tappoi niin monta ja stalin enemmän. Nykyään on isis

kosmoksen mittakaavassa ei ole mitään väliä, vaikka menisin heti kauppaan kengät väärinpäin jalassa ja vetoketju selässä.

Kyllähän minua vitutti, kun teini istui bussissa ja laittoi lenkkarit penkille. Luin juuri silloin esko valtaojan kirjaa, kaiken käsikirja. Ajattelin, että kosmoksen kannalta tuolla ei ole mitään merkitystä. Silti olisin halunnut nostaa korvasta pystyyn tuon teinin. Vaikeaa, olla tarkkailija...

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Sivut

Kommentit (27)

Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1506
Liittynyt29.7.2010

Kylläpä naurattaa, siinä oli Aku Ankka taas vauhdissa :) 

Solipsismin mukaisesti, täytyy osata nauraa itselle... ”jos elämä sua kuin tuuli vie, anna höpsismin näyttää tie,”

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Masensi se alkuun joskus muksuna kun elämä oli vielä kivaa ja iloista ja helppoa, mutta siinä vaiheessa kun kasvaa aikuiseksi ja elämä täyttyy mm taloudellisista huolista ja muista isommista ongelmista, se lähinnä helpottaa. Että ihan sama oikeestaan. Vaikka kaikki meniskin pahimmalla tavalla vituiksi. Se on suhteellista. Neutraloituminen ylhäältä päin on masentavaa ja alhaalta päin helpottavaa. Neutraaleille ihmisille se kai on neutraali asia. 

くそっ!

Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1506
Liittynyt29.7.2010

Niin no, tuo on kaksiteräinen miekka. Jos masentaa, niin voi katsoa öiseen tähtitaivaaseen ja miettiä, että pieniä ovat minun murheeni koko kosmoksen rinnalla. 

Toisaalta, voi katsoa öiseen tähtitaivaaseen ja miettiä, onko minun elämälläni ja teoillani mitään merkitystä koko kosmoksen kannalta ja masentua.

Itse katson öistä tähtitaivasta jotenkin ihmetyksen ja ihailun vallassa. Miettien, esim. että joku tähti on saattanut kosahtaa supernovaksi, mutta minä vaan näen sen normaalina tähtenä, kun siinä vaan kestää ennenkuin valo saapuu tänne.

Mutta kun nuo tähdet eivät näy täällä kivikylässä. Ohjelmia on joilla voi katsoa tähtitaivasta.

Mikään ei kuitenkaan voita omin silmin tarkkailua.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ei siitä oikeasti voi varsinaisesti masentua, sanan lääketieteellisessä merkityksessä. En usko. Taino en ole varma. Luulenpa että ne jotka masentuu, ovat masentumassa muutenkin, ja tuollaiseen ajatteluun jumiutuminen on sitten lähinnä oireilua. Normaali terve ihminen angstaa asiaa hetken mutta lähtee sitten kavereitten kanssa Onnelaan rellestämään ja kaikki on taas hyvin. 

Taino oikeasti masentuneet, en tiedä ajatteleeko ne edes mitään. Minulle on iskostettu päähän mielikuva masentuneesta sellaisena ettei se oikein iloitse eikä surekaan, se vain on, kuin zombi. On olemassa paljon muitakin psyyken tilaa kuvaavia termejä jotka voisivat sopia siihen myöskin, esim psyykkinen entropia, kognitiivinen dissonanssi, ahdistus.. mutta tosiaan harvoinpa terve ihminen menettää elämänhalunsa tämmöisen asian takia. 

くそっ!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mittakaavalla on helppo sekoittaa päänsä, mutta mitä merkitystä mitoilla oikeasti on? Ei jotain jättiläistähteä varmaankaan paljoa kiinnosta että kuinka iso se on... Jostain syystä ihmiset vain ovat saaneet päähensä että iso = hyvä ja merkittävä, pieni = huono ja merkityksetön. 

Kuitenkin pieni ruttobasilli voi saada raavaan miehen hengiltä, että ei se pienikään aina niin merkityksetöntä ole. 

Mittailuun perustuvassa masennuksessa ei ole oikein pointtia. Mutta tietty jos on jo valmiiksi masentunut, luonnon suuret ihmeetkin voivat masentaa vielä lisää - vaikka ne voisi ottaa neutraalisti, tai jopa myönteisesti tyyliin aah ja ooh. Vaikken toki olisi itsekään aah jos kuulen että jossain on törmännyt pari galaksia, väkisinkin tulee mieleen että meniköhän siellä jokunenkin älyllistä elämää pursunnut planeetta tohjoksi. Toisaalta kun avaruus galakseissakin on enimmäkseen tyhjää tilaa, niin voisikohan jonkinlaista uudelleenjärjestäytymistä tapahtua niinkin että elämä ei välttämättä kuukahda?

Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1506
Liittynyt29.7.2010

Juuri juttelin kaverin kanssa, miksi näitä kelailee. Olishan Kopernikus ja Galileo jne. Voineet mennä paikalliseen Onnelaan ja nauttia elämästä, naisista, viinistä

Mutta ei, nää pähkäili planeettojen liikkeitä. Mitä siitä seurasi: Pannaan pannaan. Olivatko he onnellisia, tuskin.

Näistä pähkäilyjen hedelmistä saamme kuitenkin nauttia tänä päivänä. Miksi itse näitä pähkäilen, se lienee merkki varhaisen vanhuuden...

Madras
Seuraa 
Viestejä17
Liittynyt7.8.2014

Ei masenna, päin vastoin. On lohdullista tietää, että vaikka kuinka yrittäisi, ihmiskunta ei ikinä pysty sotkemaan koko universumin asioita.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

Mä olen kai joku tunnevammanen kummajainen, tai pelkästään tyhmä, mutta en minä tajua että miksi masentaisi. :/ Miksi, mitä väliä sen on? Vaikka jollain asialla ei olisi universumin kannalta merkitystä, niin voihan sillä silti olla merkitys minulle. Ja minusta se olisi kummallinen suuruudenhullu kuvitelma ajatella, että minulla olisi jotain merkitystä maailmankaikkeuden mittakaavassa. Tai muilla ihmisillä tai tällä planeetalla. Miksi se masentaisi että ei ole? Minulle niillä kuitenkin on merkitystä.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27428
Liittynyt13.5.2005
Vaihdokas

Mä olen kai joku tunnevammanen kummajainen, tai pelkästään tyhmä, mutta en minä tajua että miksi masentaisi. :/ Miksi, mitä väliä sen on? Vaikka jollain asialla ei olisi universumin kannalta merkitystä, niin voihan sillä silti olla merkitys minulle. Ja minusta se olisi kummallinen suuruudenhullu kuvitelma ajatella, että minulla olisi jotain merkitystä maailmankaikkeuden mittakaavassa. Tai muilla ihmisillä tai tällä planeetalla. Miksi se masentaisi että ei ole? Minulle niillä kuitenkin on merkitystä.

Teillä on "elmukelmu juusto sämpylä".

Riittoisampi keskustelukumppani.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005
Rousseau
Vaikken toki olisi itsekään aah jos kuulen että jossain on törmännyt pari galaksia, väkisinkin tulee mieleen että meniköhän siellä jokunenkin älyllistä elämää pursunnut planeetta tohjoksi. Toisaalta kun avaruus galakseissakin on enimmäkseen tyhjää tilaa, niin voisikohan jonkinlaista uudelleenjärjestäytymistä tapahtua niinkin että elämä ei välttämättä kuukahda?

On laskettu, että galaksien törmätessä vain muutama yksittäinen tähti törmää. Aurinkokuntia hajottavia lähiohituksia on enemmän, mutta nekin ovat yksittäiselle aurinkokunnalle astronomisen epätodennäköisiä. Varsinainen uhka liittyy siihen, että galaksien törmäävät pöly- ja kaasupilvet puristuvat kasaan ja se tehostaa rajusti tähtien tuotantoa. Törmäyksissä syntyy joukoittain massiivisia sinisiä jättiläistähtiä, jotka elävät muutamia miljoonia vuosia ja räjähtelevät sitten supernovina. Supernovaräjähdykset voivat vahingoitaa planeettojen elämää säteilyllä ja muuttamalla kaasukehiä.

Goswell
Seuraa 
Viestejä10992
Liittynyt8.3.2010

Jo vain masentaa, ei siksi että kokisin olevani mitätön, vaan siksi että kaikki ne ponnistelut, keksinnöt ja oivallukset joita ihmiskumta on tehnyt ja tulee tekemään valuu lopulta tyhjiin, eikä sekään kyllä oikeastaan masenna, turhauttaa vain ajatuksena sellainen että kaikkien pitää aloittaa kaikki aina alusta vaikka kaikki on keksitty monen monta kertaa. Ja tuosta kumpuaa väistämättä ajatus että mikä järki tässä kaikessa oikein on.

Mitä taas tulee tuohon galaksien törmäilyyn, kyllä siellä alkaa pauke käymään, kaikki jo jotenkin vakiintuneet radat muuttuu ja asteroidia ja komeettaa tippuu kuin vanhoina hyvinä aikoina.

Minun mielestä noin.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Tuohan on juuri niitä harvoja asioita, jotka nimenomaan eivät masenna.

edit. Viittaan siis ketjun aloitusviestiin.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat