Kommentit (3)

lumio
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt4.11.2014

Olen itsekin tuntenut muutamia vuoro/yötyötä työkseen tekeviä ihmisiä ja kyllä tämä tutkimus voi ihan hyvin pitää paikkansa. Tein samoja havaintoja heistä, että heillä oli tosiaan ongelmia kognitiivisten taitojen ja uuden oppimisen suhteen, keskittymisessä, sekä muistissa. Jossakin elämänvaiheessa tein itsekin työtä iltakuudesta aamukolmeen ja on pakko myöntää, ei toiminut pää sillä tavalla, kuin oli nuori ja teki normaalia päivätyötä. Ihmisen biologialle, aivojen ja elimistön toiminnan, terveyden ja hyvinvoinnin kannalta kaikkein suositeltavinta ja parasta olisi herätä klo 7.30 aikaan, käydä lenkillä klo 8.00 aikaan, lähteä liikenteeseen, toimia ja tehdä työtä klo 9.00 lähtien.  Ihmisen biologia on rakennettu sillä tavalla, että olemme liikkeessä, toiminnassa ja aktiivisia valoisaan aikaan, lepäämme ja menemme nukkumaan silloin, kun aurinko laskee mailleen, tulee hämärän aika ja yö. Kaikki mikä ei mene luonnollisen rytmin ja luonnonmukaisesti on itsemme, biologisen rytmimme, terveytemme, fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin vastaista.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6729
Liittynyt8.11.2007

Kyllä se on kohtuuton vaatimus, että 7:30 on herätys ja kahdeksalta lenkille. Ei kukaan jaksa lähteä aamuväsyneenä ja unentokkuraisena lenkille. Lenkkiä tulee ihan tarpeeksi, jos kulkee työmatkansa bussilla. Se kävely bussipysäkille riittää hyvin lenkiksi ja itse työssäkin useimmat joutuvat kävelemään enimmän osan päivästä.

Toope
Seuraa 
Viestejä23725
Liittynyt23.7.2006

Tein nuorempana kolmivuorotyötä, mutta ei se minua rasittanut, kunhan oppi sopeutumaan siihen rytmiin. Esim. yövuoroissa ei kantsi syödä paljon, yövuoron jälkeen nopeasti nukkumaan. Aamuvuoroissa oli aikainen herätys, mutta myös iltavuoroissa oli hyvä pitää liki samanlainen unirytmi, eikä nukkua turhan pitkään. Tiedän ihmisiä, joille vuorotyö ei sopinut, mutta sopivilla elintavoilla tuo ei ole lainkaan vaikea rytmi useimmille.

Yövuorojen jälkeen univelkaa voi jonkin verran jäädä, mutta päikkäreillähän se hoituu. Kolmivuorotyössä ne pari ylimääräistä vapaapäivää olivat toisaalta kivoja.

Olin tosin vähän nuorempi, kun tuollaista työtä tein, mutta käsittääkseni monet iäkkäämmätkin osasivat varsin hyvin sopeutua rytmiin.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat