Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Puhuminen kännykkään ajon aikana on neljä kertaa vaarallisempaa, kuin ajaminen ilman puhumista. Humalassa ajaminen on 100 - 200 kertaa vaarallisempaa, kuin selvin päin ajo.

Ehkä ajattelet, että ero kännykkään puhumisen ja rattijuoppouden välillä on niin suuri, että se, että olet puhunut kännykkään ja ajanut, ei ole rattijuoppouteen verrattavaa riskinottoa.

Mutta: Jos olet kuitenkin ajanut ja puhuhut kännykkään 25 - 50 kertaa, niin se vastaa yhtä ajokertaa humaltuneena.

Handfree ei vähennä kännykkään puhumisen aiheuttamaa riskiä lainkaan. Onnettomuusriskin kasvaminen tulee puhumisen aiheuttamasta keskittymisen häiriintymisestä, eikä käden käytöstä puhelimen pitämiseen korvalla.

Eikö tämä ole niin, että jos ajat ja puhut kännykään usein, niin se on sama asia, kuin ajaisit humalassa, mutta harvemmin?

 

Kommentit (6)

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Emotion Sciense

Handfree ei vähennä kännykkään puhumisen aiheuttamaa riskiä lainkaan. Onnettomuusriskin kasvaminen tulee puhumisen aiheuttamasta keskittymisen häiriintymisestä, eikä käden käytöstä puhelimen pitämiseen korvalla.

Miksi sitten handsfreehin puhuminen on sallittua ja puhelimeen ei? Miksi muuten juuri keskustelu puhelimen toisessa päässä olevan henkilön kanssa on niin vaarallista? Mites keskustelu autossa olevien ihmisten kanssa, siinähän monesti tulee katsekontaktiakin haettua välillä? Takapenkillä nahistelevien lasten kinastelun selvittely? Tutin laittaminen turvakaukalossa istuvan vauvan suuhun? Radion kuuntelu, radiokanavan tai cd-levyn vaihtaminen? Navigaattorin seuraaminen? Tutuille moikkailu? Aurinkolasien ottaminen ja päähän laittaminen? Jne. Miten usein olette istuneet sellaisen kuskin kyydissä, joka ei ole tehnyt mitään näistä?

Itse olen syyllistynyt kaikkiin noihin, mutta tehokkaimmin keskittyminen on herpaantunut, esimerkiksi niin että olen ajanut ohi tutusta risteyksestä, silloin kun olen vaipunut omiin ajatuksiini. Mitenhän siihen voitaisiin puuttua?

Äkkisiltään tulee mieleen, että kännykkään puhumisella ja juopuneena olemisella on sellainen ero, että kännykään puhumisen voi lopettaa, jos tulee enemmän keskittymistä vaativa paikka, juopuneena olemista ei voi. Sama koskee tietenkin myös muuta autossa puuhastelua.

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Kun puhuu autossa olijan kanssa, niin silloin on helpompi ottaa huomioon vaativat liikennetilanteet, jotka keskustelukumppanikin näkee. Puheen voi keskeyttää esimerkiksi silloin, kun lähtee ohittamaan tai siirtyy liittymästä moottoritielle.

Handsfree on sallittu ilmeisesti sen vuoksi, että kun lakia säädettiin, ei ollut tutkimustuloksia siitä, että handsfree ei vähennä onnettomuusriskiä.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Emotion Science

Kun puhuu autossa olijan kanssa, niin silloin on helpompi ottaa huomioon vaativat liikennetilanteet, jotka keskustelukumppanikin näkee. Puheen voi keskeyttää esimerkiksi silloin, kun lähtee ohittamaan tai siirtyy liittymästä moottoritielle.

Onko ihan tutkittu että noin on? Niin kuin sanoin, autossa olevien kanssa keskustellessa saattaa helposti katsettakin siirtää pois liikenteestä, toisinaan taustapeilikin käännetään väärään asentoon, että voidaan nähdä takapenkillä istuja samalla kun keskustellaan hänen kanssaan. Eikä niillä muilla autossa olijoilla välttämättä ole mitään käsitystä niistä liikennetilanteista, kuten sillä itkevällä pikkuvauvalla ja takapenkillä nahistelevilla lapsilla. Tai ajokortittomalla matkaseuralla tai kuskattavilla humalaisilla. Ja samalla tavallahan sen puhelimeenkin puhumisen voi lopettaa milloin vain tarvitsee enemmän tarkkaavaisuutta.

Tajuan, että on hieman huono peruste olla kieltämättä jotain vaarallista sillä perusteella, että joku muukin on vaarallista. Mutta pitäisihän näissä joku johdonmukaisuus olla silti. Meinaan että jos se puhelimeen tai handsfreehin puhuminen ei ole sen vaarallisempaa kuin tavallinen ja hyväksytty toiminta ajon aikana.

Emotion Science

Handsfree on sallittu ilmeisesti sen vuoksi, että kun lakia säädettiin, ei ollut tutkimustuloksia siitä, että handsfree ei vähennä onnettomuusriskiä.

Eikös semmoinen ole vähän typerää?

NakedGun
Seuraa 
Viestejä39
Liittynyt8.9.2014
Emotion Science

Puhuminen kännykkään ajon aikana on neljä kertaa vaarallisempaa, kuin ajaminen ilman puhumista. Humalassa ajaminen on 100 - 200 kertaa vaarallisempaa, kuin selvin päin ajo.

Ehkä ajattelet, että ero kännykkään puhumisen ja rattijuoppouden välillä on niin suuri, että se, että olet puhunut kännykkään ja ajanut, ei ole rattijuoppouteen verrattavaa riskinottoa.

Mutta: Jos olet kuitenkin ajanut ja puhuhut kännykkään 25 - 50 kertaa, niin se vastaa yhtä ajokertaa humaltuneena.

Handfree ei vähennä kännykkään puhumisen aiheuttamaa riskiä lainkaan. Onnettomuusriskin kasvaminen tulee puhumisen aiheuttamasta keskittymisen häiriintymisestä, eikä käden käytöstä puhelimen pitämiseen korvalla.

Eikö tämä ole niin, että jos ajat ja puhut kännykään usein, niin se on sama asia, kuin ajaisit humalassa, mutta harvemmin?

 

Miten voit päätyä tälläisen "faktatiedon" kertomiseen jostain riskiluvuista, joista kenelläkään (edes niillä ihkututkijoilla) ei ole tarkkaa käsitystä.

Kuinka paljon kännissä kuljettajan pitää olla ja mikä pitää hänen toleransinsa ja tottumuksensa alkoholin kanssa toimiessa olla, että revit riskiluvut 100-200 kertaa vaarallisempaa?

Ajokortin juuri saannut teini nautittuaan 2 keskiolutta voi ajella alle rattijuopumiserajan helposti, mutta olla paljon vaarallisempi kuin 10 olutta nauttinut ammattiautoilija ratissa vuosien kokemuksella. Kyllä se ammattilais fudispelaaja on suo paljon parempi pelaaja vaikka olisi vetänyt korin kaljaa!

Eli nuo arvioisi riskeistä on ihan hatusta heitettyjä.

MUTTA se on totta, että liikennettä vaarannetaan monilla muilla tavoilla koko ajan toistuvuudella paljon pahemmin kuin joku silloin tällöin promillen humalassa ajava kokenut kuljettaja.

Kännykkään puhuminen on jo rikos, mutta sitten muut tavat vaarantaa viattomien lapsien (ja no muidenkin) henki vaikkka ne eivät suoraan olisi kielettyjä. Pahin on väsymys / ärtyneisyys / vihaisessa mielentilassa olo / nauttämisen halu kavereille. 

Kun se väsynyt äiti teloo jonkun lapsen, niin hän on tiedostaessaan väsymyksensä ja lähdettyään ajamaan autoa aivan yhtä moraalisesti syyllinen kuin se vastaavasti humalan alentamalla reaktia/huomiokykyllä lähtenyt kuski. 

 

 

 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat