Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Tietyt sosiaaliset tilanteet on minulle vaikeita, silloin jännittää eli menen vähän lukkoon. Ihailen itsevarmoja ihmisiä jotka esintyy telkkarissa tai vetää luentoja jne. Minä en siihen pysty ja jos pystyn niin olen luultavasti juonut pullon punkkua parempiin suihin. Mutta olen ajatellut treenata rohkeuttani ja hävittää ujouteni kokonaan. Onko hyviä vinkkejä joita voisin soveltaa? 

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

Sivut

Kommentit (19)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6843
Liittynyt8.11.2007

On. Mene karaokelle. Mikään ei ole sitä parempi konsti itseluottamuksen kasvattamiseen, kuin karaoke. Alkuun jotain kymmenkunta kertaa tarvitset 1-3 tuoppia tueksi, mutta sen jälkeen pystyt menemään jo selvinkin päin. Mulle ainakin se auttoi ja muistan ikäni sen ensimmäisen karaokelauluni ja sen, kuinka jännitti.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Ujous lienee pohjimmiltaan mitäätiö. Käyttää ääntään vain voimakkaasti välittämättä siitä, että sinun pitäisi olla hiljaa ja pysyä etäällä. Eiköhän se ole tuota ihan normaalia lapsenkasvatuskeinon jäännettä. Ujous/häpeällisyys ei ole mikään paha asia myöskään, että yhteisömaailma pysyy suoritteissaan kiinni, mutta rohkeus ei rokkaa syö, vaikka se sinusta siltä alkuun tuntuisikin. Alat heittämään juttua ihmisille yleisestä saunasta / julkiseen liikenteeseen. Kait siinä tulee itsensä purkamisen tarvekkin toteutettua, jos ei joku vastaa kun alat juttelemaan, mitä ehkä tapahtuu noin 1% verran, niin ei muuta kun ihmettelet, että olipa outo ja eteenpäin pähkimättä kohti puheliaampaa elämää.

Hyvin polkee.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013
Ertsu

On. Mene karaokelle. Mikään ei ole sitä parempi konsti itseluottamuksen kasvattamiseen, kuin karaoke. Alkuun jotain kymmenkunta kertaa tarvitset 1-3 tuoppia tueksi, mutta sen jälkeen pystyt menemään jo selvinkin päin. Mulle ainakin se auttoi ja muistan ikäni sen ensimmäisen karaokelauluni ja sen, kuinka jännitti.

Olen laulanut karaokea kolmisen kertaa kapakoissa ja lisäksi koko ajan kavereitten kesken. Olen ollut monissa rohkeissa tilanteissa, joten jännitys tulee esiin epäkaavamaisesti. 

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6843
Liittynyt8.11.2007

Se jännittäminen on sitä voimakkaampi, mitä suuremmalle yleisölle laulat. Se kavereitten kesken laulaminen ei jännitä yhtä paljon,  kuin suuremmalle yleisölle. Siksi se myös kehittää itsevarmuutta paremmin.

käyttäjä-4933
Seuraa 
Viestejä20
Liittynyt15.8.2014
deep purpose

Tietyt sosiaaliset tilanteet on minulle vaikeita, silloin jännittää eli menen vähän lukkoon. Ihailen itsevarmoja ihmisiä jotka esintyy telkkarissa tai vetää luentoja jne. Minä en siihen pysty ja jos pystyn niin olen luultavasti juonut pullon punkkua parempiin suihin. Mutta olen ajatellut treenata rohkeuttani ja hävittää ujouteni kokonaan. Onko hyviä vinkkejä joita voisin soveltaa? 

Esiinny tilanteissa ja tilaisuuksissa hae vaikka työpaikkoja ole sosiaalisessa työssä lavalla yleisön edessä  -  mitä enemmän sitä parempi  -  mutta sopivin askelin (usko vanhan open neuvo).

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
deep purpose

Harjoitus tekee mestarin ja se pätee tässäkin, ainakin johonkin asti. Jos on todella ujo, niin hyvät sosiaaliset kokemukset joissa onnistuu rentoutumaan, tekevät hyvää. Sitä huomaa että ei ne ihmiset purekaan, vaan suhtautuvat sinuun kuten muihinkin, ihan normaalisti. Ja vaikka tulisikin jotain kömmähdyksiä, kiusallisia hetkiä, niin ei siihen kuolekaan, eikä kaikki ole pilalla. Jossain vaiheessa ehkä oppii suhtautumaan kierolla huumorilla koko hommaan. Katsomaan tilannetta ulkopuolelta, että olipa muuten vammainen tilanne, kertakaikkiaan.

Mutta sitten on sellaisia synnynnäisiä "vikoja" tai siis ominaisuuksia jotka kannat mukanasi koko elämän. Voi olla vaikka jotain aspergerpiirteisyyttä (joojoo älkää takertuko) johon kuuluu tietynlaiset sosiaaliset ongelmat. Kyllähän ne vissiin lievenee iän myötä niinkun kaikki persoonallisuushäiriötkin usein. 

くそっ!

JPI
Seuraa 
Viestejä26006
Liittynyt5.12.2012
Ronron
deep purpose

Harjoitus tekee mestarin ja se pätee tässäkin, ainakin johonkin asti. Jos on todella ujo, niin hyvät sosiaaliset kokemukset joissa onnistuu rentoutumaan, tekevät hyvää. Sitä huomaa että ei ne ihmiset purekaan, vaan suhtautuvat sinuun kuten muihinkin, ihan normaalisti. Ja vaikka tulisikin jotain kömmähdyksiä, kiusallisia hetkiä, niin ei siihen kuolekaan, eikä kaikki ole pilalla. Jossain vaiheessa ehkä oppii suhtautumaan kierolla huumorilla koko hommaan. Katsomaan tilannetta ulkopuolelta, että olipa muuten vammainen tilanne, kertakaikkiaan.

Mutta sitten on sellaisia synnynnäisiä "vikoja" tai siis ominaisuuksia jotka kannat mukanasi koko elämän. Voi olla vaikka jotain aspergerpiirteisyyttä (joojoo älkää takertuko) johon kuuluu tietynlaiset sosiaaliset ongelmat. Kyllähän ne vissiin lievenee iän myötä niinkun kaikki persoonallisuushäiriötkin usein. 

Tuo: "katsoa tilannetta ulkopuolelta" on hyvä. Siis olla tilanteessa silleen muuten vaan, niinku koko tilanne tulis filmiltä, jota voi muuttaa omasta tahdosta. On ollu tilanteita, joihin meno ja siellä esiintyminen on etukäteen tuonut kylmän hien pintaan, mutta joista juuri noin on selvinny hienosti. Siis vähänniinku: ja paskanko väliä... ja sitten eiku tekemään ja/tai sanomaan sitä mitä haluu.

3³+4³+5³=6³

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
JPI
Ronron
deep purpose

Tuo: "katsoa tilannetta ulkopuolelta" on hyvä. Siis olla tilanteessa silleen muuten vaan, niinku koko tilanne tulis filmiltä, jota voi muuttaa omasta tahdosta. On ollu tilanteita, joihin meno ja siellä esiintyminen on etukäteen tuonut kylmän hien pintaan, mutta joista juuri noin on selvinny hienosti. Siis vähänniinku: ja paskanko väliä... ja sitten eiku tekemään ja/tai sanomaan sitä mitä haluu.

Niin se on vapauttavaa. Mutta ei se aina niin helppoa ole, ja varsinkin jos jollekin yleisölle joutuu esittämään jotain niin se jännitys voi täyttää koko tietoisuuden niin, että lamaantuu eikä mikään kikkakakkonen auta. Yleisön edessä ehkä parhaiten auttaa se, että ensinnäkin haluaa esittää sen mitä tulee esittämään, on se innostus siellä takana, se fiilis että haluan jakaa tämän asian näiden ihmisten kanssa. Ja ennen kaikkea kyvykkyys siihen. Tieto, itsevarmuus siitä, että minä myöskin osaan tämän. Tiedän mitä teen. Jos on hyvin asiantuntija jossain niin on varmasti mukavampi pitää luentoa kuin jos ei tiedä aiheesta juuri mitään, on vain laatinut jonkun esitelmän ja toivoo ettei kysymyksiä tule. Mutta etenkin koulussa oppilaat suorastaan saatetaan näihin hankaliin tilanteisiin joissa heidän pitää esitelmöidä jotakin, mikä ei ensinnäkään kiinnosta, minkä eteen ei ole jaksanut tehdä töitä ja mistä on jopa ihan pihalla eikä missään nimessä haluaisi pitää koko esitelmää. Tämmöisestäkin tilanteesta voi selviytyä ja selviytyy ne sosiaalisimmat ja sanavalmiimmat kaverit joille kiusallisen tilanteen muodostuminen tuntuu olevan mahdottomuus, niitä on aina muutama joka paikassa. Niillä on erilaiset aivot. 

くそっ!

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Liikunta auttaa. Parantaa vireyttä ja vähentää stressiä. Sosiaaliseen epävarmuuteen voi määrätä joukkuepelejä.

Musiikin harrastaminen ja bändissä soittaminen voi myös toimia.

Epävarmuudesta ja jännityksestä ei välttämättä voikaan vapauta. Siitä voi kuitenkin nauttia ja sitä kaivatakin, jos on hyvässä vireessä.

Esim. Stubb näyttää -- kaikessa ärsyttävyydessään -- lähes joka esiintymistilanteessa siltä, kuin olisi koko päivän valmistautunut juuri siihen tilanteeseen. Sellaisessa vireystilassa epävarmat ja jännittävät tilanteet näyttäytyvät vain mielenkiintoisina haasteina tai tylsyyttä rikkovina kohokohtina.

We're all mad here.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat